Hästmänniskor och övriga

Hon kommer svara då att hästen tar upp så mkt tid och då kommer det se stökigt ut hemma( mer stökigt än det gör nu enligt henne) och så kan man ju bara inte ha det......
Usch, det är så trist när kvinnor missunnar andra kvinnor att ha något jobb/hobby/ projekt som tar mycket tid och engagemang. :(
Det är ju sånt män ägnat sig åt i alla tider utan att någon höjer på ögonbrynen. :cautious:
 
Min ex-svärmor (som jag håller enormt mycket av :heart) frågade förfärat om jag inte strök tvätten när hon såg mig lägga in den i garderoben utan att passera strykbrädan. Hon syftade då på sockar, t-shirts och underkläder. Jag svarade nej, jag har valt att ha ett liv. Hon sa aldrig någonsin något om tvätten eller något annat igen. Min kära svärmor sa när vi flyttade hit att oj vad mycket fönster du har att putsa nu! (Hon syftade på att det inte var min starka sida, inte helt enkelt att göra med en arm.) Jag svarade att när det är dags ringer jag efter dig :) Hon har heller aldrig sagt något om något i hemmet efter det.

Jag tror att man helt enkelt får göra klart att här bor jag, du behöver inte bry dig och bryr du dig så ta det med ditt barn, inte med mig. Jag skulle aldrig ens drömma om att kommentera eller på annat sätt påtala något om mina barns hem, hur de väljer att leva eller överhuvudtaget något i deras liv. Jag har inte med det att göra. Sålänge de trivs och mår bra så är allt som det ska.
Jisses! Stryka t-shirts och underkläder! :confused:
Jag stryker aldrig kläder. Jag köper inte ens såna kläder som behöver strykas. :up:
På sin höjd stryker jag gardiner men även där väljer jag den lättstrukna varianten. ;)
 
Jisses! Stryka t-shirts och underkläder! :confused:
Jag stryker aldrig kläder. Jag köper inte ens såna kläder som behöver strykas. :up:
På sin höjd stryker jag gardiner men även där väljer jag den lättstrukna varianten. ;)

Jag kände ungefär samma sak. Jag visste ju att hon gjorde det men jag skulle aldrig komma på tanken. Jag stryker gardiner om det behövs men har mest linnegardiner och liknande som bara behöver hängas upp i fönstret igen efter tvätt och torkas på plats :up: Kläder minns jag inte ens när jag strök några senast. Jag köper inget som behöver någon mer behandling än tvätt och torkning.
 
Det finns ju många varianter på den typen av påståenden/frågor som ts beskriver. Det handlar ju om att knäppa någon på näsan, att denne inte sköter vald syssla tillräckligt väl.

Brukar fråga "hur tänker du nu?", väldigt oförstående. Så får de utveckla. Och där någonstans brukar det bli så absurt att t o m frågeställaren inser det.
 
@Dolce äsch :)..
strunta i att fastna på det och störa dig osv . Det finns ingen anledning att öht du behöver ägna tanketid åt detta osv ?
Om du och "svärmor" inte drar jämnt emellanåt allmänt får ni väl bägge isåfall "välja era krig "?

Det låter för mig utifrån din tråd son att inga krig finns öht egentligen ?

Så utifrån det som sagt så strunta I att störa dig passivt - alternativt ta ett litet prat med svärmor om hur du isåfall känner det ? :)
 
Så vad svarar man en oförstående svärmor med andra värderingar när hon frågar
Hur ska du har tid med häst man måste ju hinna städa och tvätta??

Ja och på dödsbädden lär jag komma ihåg hur mkt jag städat?
Hur många hästmänniskor är vi i Sverige ? Som hinner städa och tvätta...suck ..

Jag hade nog bemött det med att jag hinner städa och tvätta. Om det var näsvist uttryckt hade jag ev frågat om hon har mer frågor om hur vi väljer att leva våra liv.
Jag tycker det är sanslöst ouppfostrat att lägga sig i andra vuxna människors val.

Jag ser inte att man trots jobb och häst inte skulle hinna städa på en normal nivå. Man kanske inte hinner dammsuga dagligen etc. Men det hade jag inte gjort ens om jag haft tiden.
 
Men hennes son bor med mig...

Jo, men sedan han blev vuxen blev han väl..........vuxen?
Han och du har väl en diskussion om vem som gör vad och när?

Mer än så behöver det ju inte vara och det är ju en sak mellan er två oavsett om man har samma släktrelation till någon som bor utanför erat hus.

Jag har en i min närhet, två kanske, som inte har så städat och det betyder ju inte att jag är på dem om det. De har valt det själva. En är jag släkt med. Det kan ju inte vara så att man har större rättigheter att ha åsikter bara för att man är släkt med någon?
 
Vi slutade helt sonika att invitera hem våra föräldrar efter att dom (främst mina faktiskt) uttryckt att vår lägenhet var stökig och att vi borde fixa till ditten och datten.

Efter ett tag när frågan kom varför vi inte bjudit hem dom på jättelänge så förklarade jag att vi inte tyckte det var trevligt med besök av någon som klagade och kom med negativa kommentarer. Sedan dess har det inte varit några flera kommentarer, utan högst att dom (dvs. mamma) erbjudit sig hjälpa till om vi inte har tid/ork med allt kring huset. :p
 
Städar du lite varje dag? För att hinna menar jag

Jag plockar undan direkt. Var sak på sin plats, avskyr oreda och röra.
Dammsuger varannan dag, städar badrummet ungefär lika ofta, dammar och torkar golv när det behövs. Så går jag bananas med svinto ibland och skrubbar varenda hörn och list :D
Jag är väldigt organiserad och har lätt för att hålla ordning.
 
Jag sa till min mor när hon gnällde på hur det såg ut hos mej att JAG bor här, INTE du. JAG har valt att ha det så här och passar det inte så behöver du inte komma hit. Hon nämnde inget mer om hur det såg ut hemma hos mej sen.
Jag har aldrig gillat att städa och eftersom jag mår som jag gör så finns inte ork till det heller. Det får bli när jag orkar.
 
Jag blir bara såå leds denna antimetalitet bara för att hennes liv går ut på att tvätta och putsa hemma och bo "perfekt". Känns oerhört ytligt och hon är ytlig till person också. Jag vill inte bo i en koja men jag vill inte heller lägga all tid på heminredning städning och dylikt. Måste bara förklara detta neutralt blir lätt upprörd då häseteriet är det första och sista jag tänker när jag vakna och lägger mig..

det var ju inte så länge sedan det delades en länk via facebook där man konstaterat att överdriven städning inte var bra. Leta upp den och ge till svärmor.
 
Jag plockar undan direkt. Var sak på sin plats, avskyr oreda och röra.
Dammsuger varannan dag, städar badrummet ungefär lika ofta, dammar och torkar golv när det behövs. Så går jag bananas med svinto ibland och skrubbar varenda hörn och list :D
Jag är väldigt organiserad och har lätt för att hålla ordning.
Jag är likadan. Väldigt organiserad och pedantisk. :)
Ibland är jag en plåga för mig själv. :D

Men jag skulle aldrig få för mig att komma hem till andra och klaga på oreda och lite dammråttor som Ts svärmor uppenbarligen gör. :meh:
Ärligt talat bryr jag mig inte alls när jag är hemma hos andra. Verkligen inte!
Jag tycker det är upp till var och en att bestämma vilken slags ordning man vill ha hemma. :)
 
Jag blir bara såå leds denna antimetalitet bara för att hennes liv går ut på att tvätta och putsa hemma och bo "perfekt". Känns oerhört ytligt och hon är ytlig till person också. Jag vill inte bo i en koja men jag vill inte heller lägga all tid på heminredning städning och dylikt. Måste bara förklara detta neutralt blir lätt upprörd då häseteriet är det första och sista jag tänker när jag vakna och lägger mig..

Extra fint att hon tycker att just du ska ge upp ditt intresse för att städa och tvätta - säger hon samma sak till sin avkomma?
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
7 958
Senast: Linda_A
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
38 163
Senast: Mineur
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 207
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp