Hästmänniskor och övriga

Så vad svarar man en oförstående svärmor med andra värderingar när hon frågar
Hur ska du har tid med häst man måste ju hinna städa och tvätta??

Ja och på dödsbädden lär jag komma ihåg hur mkt jag städat?
Hur många hästmänniskor är vi i Sverige ? Som hinner städa och tvätta...suck ..

Vissa människor lever i en annan värld än en själv. I vissa fall är det en generationsfråga och i andra handlar det om traditioner eller annat. Jag undviker liknande diskussioner med såna människor. Svarar undvikande eller kortfattat på ett sätt som visar att jag inte tänker diskutera det. Inte lönt att ge sig in i en diskussion.
 
Jag är likadan. Väldigt organiserad och pedantisk. :)
Ibland är jag en plåga för mig själv. :D

Men jag skulle aldrig få för mig att komma hem till andra och klaga på oreda och lite dammråttor som Ts svärmor uppenbarligen gör. :meh:
Ärligt talat bryr jag mig inte alls när jag är hemma hos andra. Verkligen inte!
Jag tycker det är upp till var och en att bestämma vilken slags ordning man vill ha hemma. :)

Precis!
Jag åker hem till folk för att jag vill träffa dem, inte för att bedöma hur väl de städat.
Det skulle aldrig falla mig in.
 
Att: Tvätta och städa är längst ner på prislistan, dessutom finns det folk som städar mot betalning.....

Eller: Din son kan hantera både diskborste och dammsugare.....

Eller, "jo på min dödsbädd kommer jag att glädjas åt alla timmar jag städat..."
 
Det är inte hennes ensak och som många skrivit, ni är väl 2 som skitar ner så ni får väl hjälpas åt att städa? Tror det är en viss generationsfråga, för den äldre generationen så är det självklart att det är kvinnan som städar och tvättar och tyvärr är det så även i många yngre människors hem fortfarande. Det är liksom klassiskt att man lägger "skulden" på kvinnan om man kommer hem till någon som inte har städat. Många äldre blir också väldigt förvånade när mannen städar, tvättar, handlar, hämtar på dagis osv och ger dem väldigt mkt beröm för ngt som faktiskt är helt självklart (eller borde vara det). Man tycker liksom att mannen är duktig som hjälper till i hushållet :meh: men han bor ju också där och har varit med och tillverkat eventuella barn så det borde vara självklart att man gör 50/50 av allt hemma.
Jag har inget bra svar till vad du ska svara men det är inte din svärmors ensak hur ni har det hemma eller vad du lägger din tid på. Vad säger din sambo? Tycker han att du borde städa mer? Tar han sin del? Är ni båda nöjda med hur ni har det hemma?
Om ni är ett par som följer statistiken så är det rätt troligt att du gör mer hemma än han redan, trots att du har häst. Är du nöjd med hur ni har det så är det inga problem, är han missnöjd får han väl städa själv. Du har ju hästen så du är väl inte hemma så mkt att du hinner skita ned så mkt ändå? :sneaky: Vad svärmor anser är inte relevant egentligen, du kanske bara ska be henne sköta sitt och respektera andras livsval och prioriteringar? :devil:
 
Haha mitt ex och jag är båda 60-talister. Vi var särbo ett tag och när exet fick folk på besök kommenterades det med att "din fru har inte varit här på ett tag"
 
Hittat en månad gammal tråd men är ändå nyfiken på om du kunnat ge svärmodern svar på tal @Dolce :confused:
Hej Heulwen!! Städningen har ej kommit på tal igen. Dock är jag ute i häst letar världen och provrider för att finna rätt. När köp väl är genomfört så ska jag allt ge svar på tal. Fått bra och många tankar tack vare er tådsvarare.
Må gott:)
 
Så vad svarar man en oförstående svärmor med andra värderingar när hon frågar
Hur ska du har tid med häst man måste ju hinna städa och tvätta??

Ja och på dödsbädden lär jag komma ihåg hur mkt jag städat?
Hur många hästmänniskor är vi i Sverige ? Som hinner städa och tvätta...suck ..
Jag tvättar och städar när det behövs, är singel. När jag hade partner turades vi om, brukade slänga in en maskin tvätt samtidigt som man gjorde något annat. Ibland tvättade jag på kvällen och hängde upp det på morgonen osv.

Man hittade sina rutiner. Hade jag haft en svärmor som sagt så hade jag nog vänligt men bestämt sagt att det är mitt liv och mitt hem inte ditt och jag gör som jag vill. Något åt det hållet i alla fall.
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 393
Senast: Linda_A
·
Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
834
Senast: Hoarfrost
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 068
Senast: Mineur
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 828
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp