Hästolycka, hur skulle du ha gjort?

Blandrastik

Trådstartare
Händelsen är gammal, men berättades på stallet häromdagen, vilket mynnade ut en ”hur-skulle-du-ha-gjort-diskussion”. Så jag ställer samma fråga här, hur skulle du ha gjort?

Du rider i ridhuset på din pigga fyraåring, som är lite lagom på tårna. I ridhuset tömkörs en häst, som kommer utifrån, som du inte känner, men som enligt hästägaren ska ”lära sig veta hut”, hästen är hårt inspänd och hon går på hästen ganska rejält. Du blänger lite på det andra ekipaget och tänker ”pucko” i ditt stilla sinne. Då händer det.

Den hårt inspända hästen har fått nog av förare och pisk, kastar sig rakt upp i luften och slår. Du ser att det träffar men inte exakt var. Föraren sjunker ihop och blir liggandes.
Du har nu en skadad människa, som du inte vet statusen på men som inte svarar på tillrop, hon ligger helt stilla. En häst som nu far runt fri som en galning med tömmarna fladdrandes runt bakbenen. Din egen, som var trippig innan blir naturligtvis uppspelt av hela scenariot. Ni är ensamma på anläggningen, vad du vet, om ingen har kommit medan du ridit. Stallet ligger naturligtvis i ”Långtbortomskogenberga” och mycket svag mobilsignal finns bara om man klättrar upp på dyngstacken. I själva ridhuset är mottagningen noll, därför ligger din mobil i din bil på parkeringen.

Vad gör du? I vilken ordning och varför just så?
 
Lett ut hästen (min dvs) och tagit hem den till boxen.
Sen tagit ryttaren och sett så den lever och andas.
Sen fångat in hästen. Satt den i nån box/hage.
Sedan jagat 112.
 
Min häst först för tänker inte leda min nära människan och riskera att min råkar trampa den osv.
Och kan inte släppa min där inne med tillsammans med en panikhäst.
 
Vad gör du? I vilken ordning och varför just så?
Ingen tvekan öht.
1. Sitter av och släpper min häst (utgår från att ridhuset är stängt)
2. Springer till den skadade människan
3. Kollar status, påbörjar HLR vid behov, stabiliserar
4. Ropar på hjälp vid behov
5. Om fortsatt HLR krävs så måste jag ändå tillkalla hjälp, springer efter min mobil och larmar, därefter springer åter till den skadade.

Människoliv kommer först. Hästarna går sannolikt undan för varandra i ett stort tomt ridhus, oavsett finns ingen rimlighet i att inte prioritera en eventuellt livshotande skadad människa.
 
Under förutsättningarna hade jag:

Tagit rätt på min häst. Hon är superlugn men om ngn annan virrpanna far runt lös vågar jag inte gå nära en människa på marken om hon skulle känna sig trängd.

Tagit med mig ett täcke och gått tillbaka och sett till ryttaren.

Fångat in hästen.

Försökt ringa efter hjälp.
---

Sedan tycker jag att om man har ett stall där det inte finns mobiltäckning bör det finnas fast telefon. Olyckor händer, det kan börja brinna och sekunder spelar roll. Man ska inte behöva åka efter hjälp!

Jag har dessutom sparat stallets koordinater i mobilen för att ha lätttillgängligt om jag behöver ringa 112. Ambulanshelikoptern har varit på besök hos oss en gång och ambulansen minst två. :/
 
Ingen tvekan öht.
1. Sitter av och släpper min häst (utgår från att ridhuset är stängt)
2. Springer till den skadade människan
3. Kollar status, påbörjar HLR vid behov, stabiliserar
4. Ropar på hjälp vid behov
5. Om fortsatt HLR krävs så måste jag ändå tillkalla hjälp, springer efter min mobil och larmar, därefter springer åter till den skadade.

Människoliv kommer först. Hästarna går sannolikt undan för varandra i ett stort tomt ridhus, oavsett finns ingen rimlighet i att inte prioritera en eventuellt livshotande skadad människa.

Det är nog korrekt gjort. Jag kände bara att jag inte ville ha två idioter till hästar farandes i ridhuset när hon låg där. Speciellt inte lämna det hela för att kalla på hjälp med två hästar yrandes i ridhuset. Även om jag helt håller med dig i sak, att ett människoliv alltid är viktigast.
 
Säger samma. Skulle aldrig släppa min häst med en annan för han skulle triggas rejält och kan sluta riktigt riktigt illa.
Är människan vid liv lär den fan springas ihjäl i värsta fall = Stor risk för människan. För förr eller senare var man ju tvungen att lämna för att ringa dit ambulansen och då har du en ensam människa på marken under 2 hästar som far runt. Triggar de varandra rejält är risken stor de inte reflekterar över människa på marken även om en häst oftast undviker springa över någon.

Så min häst MÅSTE ut därifrån innan jag vågar göra mer för en häst är lättare hålla undan.
 
Är det ridhus som vi har hade jag i värsta fall satt fast min mellan sargväggen och uteväggen som en spiltbox.
 
Jag kände bara att jag inte ville ha två idioter till hästar farandes i ridhuset när hon låg där. Speciellt inte lämna det hela för att kalla på hjälp med två hästar yrandes i ridhuset.
Den tanken förstår jag, och det är förstås svårt att spekulera i exakt hur okända hästar beter sig - men min spontana känsla är att hästar i den situation du beskriver lugnar sig rätt fort när tryck och press försvinner, och att de då inte skulle utgöra någon livsfara för mig eller den andre ryttaren.
 
Jag skulle föreslå att det i ridhuset bör finnas grimma, grimskaft och bindringar att använda just vid sådana akutfall. Då hade jag fått undan hästarna relativt säkert och sedan sett till människan. Man blir inte koncentrerad och säker i sina handlingar om man samtidigt måste hålla ett höga på två spattiga hästar.
 
*KL*
En grov tumregel är att för varje minut - 60 sekunder - med stillastående hjärta minskar sannolikheten för överlevnad med ca 10%, pga syrebristen i hjärnan. Det behöver man känna till, innan man gör bedömningen om huruvida man först av allt skall lägga tid på att stalla upp hästar eller på att kontrollera den skadade.
 
*KL*
En grov tumregel är att för varje minut - 60 sekunder - med stillastående hjärta minskar sannolikheten för överlevnad med ca 10%, pga syrebristen i hjärnan. Det behöver man känna till, innan man gör bedömningen om huruvida man först av allt skall lägga tid på att stalla upp hästar eller på att kontrollera den skadade.
Spekulation från min sida men är inte rygg- och nackskador betydligt vanligare vid fallolyckor än hjärtstillestånd? Fast det är klart om det inte finns någon puls går det givetvis före.
 
Jag skulle föreslå att det i ridhuset bör finnas grimma, grimskaft och bindringar att använda just vid sådana akutfall. Då hade jag fått undan hästarna relativt säkert och sedan sett till människan. Man blir inte koncentrerad och säker i sina handlingar om man samtidigt måste hålla ett höga på två spattiga hästar.

En god idé, men då måste man nog ha övat detta innan. Att hästen helt plötsligt blir fastsatt i väggen i ridhuset. Men jag har sett, framförallt i gamla ridhus, att det är bindringar i väggarna.
 
Händelsen är gammal, men berättades på stallet häromdagen, vilket mynnade ut en ”hur-skulle-du-ha-gjort-diskussion”. Så jag ställer samma fråga här, hur skulle du ha gjort?

Du rider i ridhuset på din pigga fyraåring, som är lite lagom på tårna. I ridhuset tömkörs en häst, som kommer utifrån, som du inte känner, men som enligt hästägaren ska ”lära sig veta hut”, hästen är hårt inspänd och hon går på hästen ganska rejält. Du blänger lite på det andra ekipaget och tänker ”pucko” i ditt stilla sinne. Då händer det.

Den hårt inspända hästen har fått nog av förare och pisk, kastar sig rakt upp i luften och slår. Du ser att det träffar men inte exakt var. Föraren sjunker ihop och blir liggandes.
Du har nu en skadad människa, som du inte vet statusen på men som inte svarar på tillrop, hon ligger helt stilla. En häst som nu far runt fri som en galning med tömmarna fladdrandes runt bakbenen. Din egen, som var trippig innan blir naturligtvis uppspelt av hela scenariot. Ni är ensamma på anläggningen, vad du vet, om ingen har kommit medan du ridit. Stallet ligger naturligtvis i ”Långtbortomskogenberga” och mycket svag mobilsignal finns bara om man klättrar upp på dyngstacken. I själva ridhuset är mottagningen noll, därför ligger din mobil i din bil på parkeringen.

Vad gör du? I vilken ordning och varför just så?

Fascinerande svar, fortsätter att följa tråden och inser att man ligger löst till i händelse av att något händer under ridning eller hantering av häst när det kommer till omgivningens prioriteringar.
 
Jag blir RÄDD när jag ser vissa svar i den här tråden- SJÄLVLART skulle jag hjälpa människan först, skulle släppa min häst eller om möjligt binda upp den i något. Sen att folk har hispiga/dåligt tränade hästar som inte ens går att binda upp var som helst utan att dom skulle bli hysteriska, det är väl en annan tråd.
 
Spekulation från min sida men är inte rygg- och nackskador betydligt vanligare vid fallolyckor än hjärtstillestånd?
Jodå, absolut. Men om det finns en möjlighet att hästsparken träffade i bröstkorgen så är hjärtstillestånd definitivt en reell risk. Oavsett, så menar jag att en snabb check för att utesluta det måste vara prio ett.
 
1. Min häst ut. I stall eller hage, det som går snabbast. Är hästen hyfsat lugn så man kan kolla människan samtidigt så hade jag gjort det.
2. Se till människan.
3.Hämta telefon och ringa efter hjälp.
4. Ta reda på den andra hästen.

Har alltid mobilen i fickan även om man har kass täckning. Åker man av och skadar sig så har man kanske tur och lyckas ringa just där annars brukar man kunna skicka sms trots dålig mottagning.
 
Att ha två lösa hästar som inte känner varandra, dessutom fullt utrustade inkl tömkörningslinor anser jag vara en jätterisk.
Får dom två fullständigt tokspel så kan dom springa över både dig och den redan skadade människan och då finns det ingen som hjälper er alls!
 
Att ha två lösa hästar som inte känner varandra, dessutom fullt utrustade inkl tömkörningslinor anser jag vara en jätterisk.
Får dom två fullständigt tokspel så kan dom springa över både dig och den redan skadade människan och då finns det ingen som hjälper er alls!

Så tänker jag också! Kan jag inte hjälpa den skadade människan (eftersom jag själv har dåliga kunskaper i sjukvård) kan jag åtminstone eliminera risken för ytterligare skador genom att få undan hästarna samt ringa efter hjälp.
Hade det varit min nuvarande fyraåring som just nu kaxar mot andra hästar och gärna springer på dem för att de ska flytta sig så hade hon lös varit en stor säkerhetsrisk.

Hade jag legat skadad hade jag föredragit att om den andra människan i ridhuset saknade kunskaper om sjukvård så skulle denne hellre försöka få tag i hjälp än att titta på mig och inte veta vad som skulle göras.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 105
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
2 717
Senast: Nahar
·
Träning Har iväg min häst på tillridning då jag känt att min tid inte räcker och hon är lite för mycket häst för mig. Har känt mig osäker med...
Svar
14
· Visningar
1 543
Senast: mackan
·
Ekonomi & Juridik Jag har fått en ny stallkompis. En vuxen men tyvärr omdömeslös person. Hen började sin karriär i stallet med att ta in 2 stora hästar...
10 11 12
Svar
232
· Visningar
23 449
Senast: Messy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp