Hästolycka, hur skulle du ha gjort?

Extremt tänkvärd tråd. Exakt vad jag hade gjort hade nog berott på små specifika detaljer just i de ögonblicken. Risken att både jag och dena andra personen blir påsprungna kan vara jättestor, eller så lugnar sig den lösa hästen ganska snabbt, eller springer omkring utan att ha panik.

Min häst älskar gräs över allt så nu på sommaren hade jag säkert rusat till utgången och bara släppt ut henne men hållt kvar den andra hästen om det gick. Hade gjort vad som snabbast möjliggjorde att hjälpa den andra personen.

Jag har t.ex. alltid med mig kniv, handskar och extra grimma och grimskaft när jag transporterar hästen. Vi borde tänka mer på säkerheten i alla situationer med hästarna, det kan slå lätt gå fel. Att det inte finns nödfallsanordningar i ridhus är ju ganska skrämmande men jag har aldrig tänkt på det innan. I "mitt" ridhus går det inte att sätta hästen mellan sarg och dörr tex. Det finns inga bindringar. Vet inte ens om det finns något första hjälpen kit, trots att det är ett ridhus med skolverksamhet (ej ridskola). Det är också värt att tänka på hur tränade våra hästar är på att hantera en nödsituation, och vi själva!
 
Jag hade tagit ut min häst och slängt in den i en box/spolspilta eller hage (utan träns). Under tiden hade jag ringt 112 om personen låg livlös.
Sen hade jag sprungit in och påbörjat HLR och till sist fångat den lösa hästen.
Anledningen till att jag def INTE hade släppt min häst i ridhuset är pga skaderisken.
En häst som springer runt med tömmarna farandes kan trassla in sig och bryta benet, få skador i SI-leden, nacke, senor och om där då finns två hästar så blir skaderisken ännu större. Värsta tänkbara scenario är två hästar som trasslar in sig i varandra och får panik. Då vill jag inte vara ensam i ridhuset med en livlös människa liggandes på marken.
 
Händelsen är gammal, men berättades på stallet häromdagen, vilket mynnade ut en ”hur-skulle-du-ha-gjort-diskussion”. Så jag ställer samma fråga här, hur skulle du ha gjort?

Du rider i ridhuset på din pigga fyraåring, som är lite lagom på tårna. I ridhuset tömkörs en häst, som kommer utifrån, som du inte känner, men som enligt hästägaren ska ”lära sig veta hut”, hästen är hårt inspänd och hon går på hästen ganska rejält. Du blänger lite på det andra ekipaget och tänker ”pucko” i ditt stilla sinne. Då händer det.

Den hårt inspända hästen har fått nog av förare och pisk, kastar sig rakt upp i luften och slår. Du ser att det träffar men inte exakt var. Föraren sjunker ihop och blir liggandes.
Du har nu en skadad människa, som du inte vet statusen på men som inte svarar på tillrop, hon ligger helt stilla. En häst som nu far runt fri som en galning med tömmarna fladdrandes runt bakbenen. Din egen, som var trippig innan blir naturligtvis uppspelt av hela scenariot. Ni är ensamma på anläggningen, vad du vet, om ingen har kommit medan du ridit. Stallet ligger naturligtvis i ”Långtbortomskogenberga” och mycket svag mobilsignal finns bara om man klättrar upp på dyngstacken. I själva ridhuset är mottagningen noll, därför ligger din mobil i din bil på parkeringen.

Vad gör du? I vilken ordning och varför just så?

I min värld hade personen inte fått göra så i mitt ridhus för det första.
Men om jag ska utgå från att jag rider i t.ex ngn annas ridhus..Hoppar av min 4åring, går fram till människan, kollar så att personen andas och verkar okej. Tar min häst och lockar in+fångar in häst nr 2. Går med dessa in i stallet och tar av grejerna snabbt innan jag springer tillbaka till ridhuset för att kolla status. Är personen mer skadad n vad jag först trott och inte svarar på tilltal eller liknande så ringer jag ambulans.
 
I min värld hade personen inte fått göra så i mitt ridhus för det första.
Men om jag ska utgå från att jag rider i t.ex ngn annas ridhus..Hoppar av min 4åring, går fram till människan, kollar så att personen andas och verkar okej. Tar min häst och lockar in+fångar in häst nr 2. Går med dessa in i stallet och tar av grejerna snabbt innan jag springer tillbaka till ridhuset för att kolla status. Är personen mer skadad n vad jag först trott och inte svarar på tilltal eller liknande så ringer jag ambulans.
Nu är ju både tråden och händelsen gammal, men de minuter du använder till att sadla av hästar kan göra att en människa inte överlever. Inte så smart.
 
Gammal tråd men jag hade självklart gett blanka fan i hästarna, ni som skriver att ni har aggressiva hästar borde ju inte vistas i ridhus med andra hästar ....
Jag hade hoppat av dragit av tränset och släppt hästen, hade jag varit nära dörren hade jag slängt ut den utanför bara , hästen går förmodligenoch ställer sig utanför stallet liksom...

Menjag undrar verkligen vad sånna knäppa hästar vissa beskriver har i ett allmänt ridhus att göra ??
 
S
I min värld hade personen inte fått göra så i mitt ridhus för det första.
Men om jag ska utgå från att jag rider i t.ex ngn annas ridhus..Hoppar av min 4åring, går fram till människan, kollar så att personen andas och verkar okej. Tar min häst och lockar in+fångar in häst nr 2. Går med dessa in i stallet och tar av grejerna snabbt innan jag springer tillbaka till ridhuset för att kolla status. Är personen mer skadad n vad jag först trott och inte svarar på tilltal eller liknande så ringer jag ambulans.
seriöst gå till stallet och sadla av när du har en svårt skadad människa att ta hand om ??herregud !!
 
Nu är ju både tråden och händelsen gammal, men de minuter du använder till att sadla av hästar kan göra att en människa inte överlever. Inte så smart.
Som du tydligen missade så utgick jag från att människan var okej när jag lämnade denna. Jag tycker de som skriver att de skulle släppt sina hästar lösa är riktigt idiotiska som vill bidraga till ev fler olyckor.
 
Jag åkte av min förra häst i ett ridhus, föll så illa så kunde inte röra mig alls, kunde knappt prata. Bara låg på rygg och stirra rätt upp i taket. Just då red jag en hingst. Jag kan så här i efterhand tänka att det skulle kunna bli katastrof om det varit ett till ekipage där inne som hade släppt sin häst för att komma till mig. (en person som kanske inte ens visste att det var en hingst jag hade...) Jag skulle önska ut hästarna först, för rädslan att ligga orörlig och veta att hästen kan dundra över en (igen) va inte rolig...sen direkt samtal till ambulans. Det var dom två sakerna jag fick upp i huvudet direkt vad jag minns då.
 
Jag måste skriva lite till att det finns risker med att släppa hästen lös. I mitt fall hade jag världens snällaste häst. Men som blev rädd då det började hagla på ridhustaket, det va då jag blev avbockad och klämd mot sargen. Väl på marken sprang hästen över mig i ren panik. Han hade kunnat springa över mig igen om inte en person hade fångat in honom o tagit honom ut ur ridhuset. Tiden då han va lös där inne var då jag bubblade av panik, jag kunde inte ens lyfta handen så hur skulle jag kunna flytta på mig om den kom rätt mot mig...Tänk er två hästar som inte ens känner varandra, och som börjar springa omkring...och så kanske man blir lämnad så med två lösa hästar kring sig medans ngn letar efter en telefon. Åker man av i ridhus brukar det iaf finnas hagar alldeles i närheten, det skulle va mkt säkare att bara slänga ut hästen i en hage.
 
Ni som tycker att det är så hemskt att få ut hästarna först - har ni sett en häst med total panik någon gång..? Jag skulle INTE vilja ligga skadad på marken med en panikslagen häst farande omkring mig.
Ja, inte trevligt men paniken har vid dom tillfällena inte varat mer än någon minut innan hästen sprungit in i något och där tagit brutalt stopp.
Skulle inte drömma om att försöka fånga en häst i panik så ut ur ridhuset hade den inte kommit då jag inte vet vilka skador hästen kan orsaka andra genom att bara öppna dörrarna.
 
Jag vågar mig på att inflika faktumet att det är typ aldrig någonsin hästar springer över någon människa som ligger på marken om hästarna har fritt utrymme /val ...

Hästar trampar inte ens, om de öht har någon möjlighet att så undvika det, en ryttare som faller av dem i farten utan de undviker/vill iväg från det.

Jag ser otroliga problem ang livräddning av någon människa om flera anser att hästarna först bör avlägsnas från ridhuset, sadlas av, tränsas av osv, för att "människan verkar vara vid liv/andas men ligger stilla " :confused:
 
Men hur ska du /kan du bedöma det utifrån vad du kommenterat /agerat menar du :confused:

Jag är utbildad inom sjukvård och anser att jag kan mycket väl göra en snabb bedömning på vad som behövs göras. Är det så att personen är livlös krävs det självklart ett annat agerande vilket är självklart vilket inte vissa förstår. Skulle dock aldrig släppa lös ytterligare en häst när den andra springer runt i panik oavsett.
 
Jag är utbildad inom sjukvård och anser att jag kan mycket väl göra en snabb bedömning på vad som behövs göras. Är det så att personen är livlös krävs det självklart ett annat agerande vilket är självklart vilket inte vissa förstår. Skulle dock aldrig släppa lös ytterligare en häst när den andra springer runt i panik oavsett.

Så ok ? Du håller ena hästen medans du då kollar status på den som ligger på marken då medans andra hästen springer runt då eller ? :confused:
Otrolig bedrift att kolla människan utifrån det scenariot !
 
Lite OT kanske, men måste man verkligen ha täckning för att ringa 112? har för mig att det inte behövs utan man kommer alltid fram dit, men var några år sen jag hörde det så kan ju klart ha ändrats
 
Jag vågar mig på att inflika faktumet att det är typ aldrig någonsin hästar springer över någon människa som ligger på marken om hästarna har fritt utrymme /val ...

Hästar trampar inte ens, om de öht har någon möjlighet att så undvika det, en ryttare som faller av dem i farten utan de undviker/vill iväg från det.

Jag ser otroliga problem ang livräddning av någon människa om flera anser att hästarna först bör avlägsnas från ridhuset, sadlas av, tränsas av osv, för att "människan verkar vara vid liv/andas men ligger stilla " :confused:

Fast jag blev översprungen i ett ridhus, av en häst som annars var världens snällaste...så visst förekommer det. Om en häst får panik så tänker dom inte.
 
Fats jag


Fast jag blev översprungen i ett ridhus, av en häst som annars var världens snällaste...så visst förekommer det. Om en häst får panik så tänker dom inte.

Ja allt kan hända ? Dock är det inte representativt och utifrån det kommentar . och jo : även i panik undviker hästar generellt att springa över/trampa på något/någon.

Hur "snäll" någon häst är eller inte har jag aldrig kommenterat eller tycker hör till mina reflektioner Alls att göra . Det handlar inte om din jättesnälla häst där du ändå blev skadad ? :confused:
 
Senast ändrad:
Ja allt kan hända ? Dock är det inte representativt och utifrån det kommentar . och jo : även i panik undviker hästar generellt att springa över/trampa på något/någon.

Hur "snäll" någon häst är eller inte har jag aldrig kommenterat eller tycker hör till mina reflektioner Alls att göra . Det handlar inte om din jättesnälla häst där du ändå blev skadad ? :confused:

Jag delar bara med mig av mina erfarenheter och vad jag tänkte just då, när jag låg där och just momenten lös häst var faktiskt det som snurrade mest i mitt huvud. Det gör väldans ont av att bli översprungen...och kan ge skador för livet...vilket hände mig.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 929
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
2 674
Senast: Nahar
·
Träning Har iväg min häst på tillridning då jag känt att min tid inte räcker och hon är lite för mycket häst för mig. Har känt mig osäker med...
Svar
14
· Visningar
1 538
Senast: mackan
·
Ekonomi & Juridik Jag har fått en ny stallkompis. En vuxen men tyvärr omdömeslös person. Hen började sin karriär i stallet med att ta in 2 stora hästar...
10 11 12
Svar
232
· Visningar
23 392
Senast: Messy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Varulvslekarnas anmälningstråd
  • Vi som letar hus
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp