Hästolycka, hur skulle du ha gjort?

Lite OT kanske, men måste man verkligen ha täckning för att ringa 112? har för mig att det inte behövs utan man kommer alltid fram dit, men var några år sen jag hörde det så kan ju klart ha ändrats
Ja och nej.
Du behöver inte ha mobiltäckning från just din egen operatör, men du behöver ha mobiltäckning från någon operatör.
 
Ja allt kan hända ? Dock är det inte representativt och utifrån det kommentar . och jo : även i panik undviker hästar generellt att springa över/trampa på något/någon.

Hur "snäll" någon häst är eller inte har jag aldrig kommenterat eller tycker hör till mina reflektioner Alls att göra . Det handlar inte om din jättesnälla häst där du ändå blev skadad ? :confused:
De undviker ju detta för att de inte ska snubbla eller ha osäkert underlag under hovarna, om de har panik, inte för att det är en människa och de tror de riskerar skada den. Så sannolikt är man ungefär lika säker som vilken bomhög eller hinderstöd som helst. Så även om de med flit inte trampar på en så kommer de ju runda en med ganska liten marginal och köra en flygspark över en.

Jag har faktiskt aldrig sett en på riktigt panikslagen häst i ett ridhus med grejor på. Men jag har sett (många gånger) hästar som blivit lite skrämda, bockat av, och sedan fortsätter sin bockfärd några varv runt (vanlig hederlig ridskolehäst på en kul runda, eller som är rädd men inte panikslagen.) och bockar och flygsparkar åt väggar och hästar som är nära, på måfå. Dvs de kan råka få in en spark eller göra en missbedömning när de rundar ett hinderstöd. Det lugnar ju sig om man inte jagar dem men är ju inte heller speciellt rädda från början.

Men nu tänker vi ju oss en hårt inspänd häst, dålig balans, dåligt synfält? med släpande linor och om huruvida vi vill ha en häst till, som den inte känner, lös tillsammans med den med hängande tyglar och slängande stigbyglar i fem minuter med en avsvimmad på golvet. Inte ens om man släppte dem utan utrustning i en paddock skulle man ju räkna iskallt med att de hälsade på varandra lugnt och utan att vara nära varandra. Om de blir hoptrasslade, ser de ens vart de går då?
 
Senast ändrad:
De undviker ju detta för att de inte ska snubbla eller ha osäkert underlag under hovarna, om de har panik, inte för att det är en människa och de tror de riskerar skada den. Så sannolikt är man ungefär lika säker som vilken bomhög eller hinderstöd som helst. Så även om de med flit inte trampar på en så kommer de ju runda en med ganska liten marginal och köra en flygspark över en.

Jag har faktiskt aldrig sett en på riktigt panikslagen häst i ett ridhus med grejor på. Men jag har sett (många gånger) hästar som blivit lite skrämda, bockat av, och sedan fortsätter sin bockfärd några varv runt (vanlig hederlig ridskolehäst på en kul runda, eller som är rädd men inte panikslagen.) och bockar och flygsparkar åt väggar och hästar som är nära, på måfå. Dvs de kan råka få in en spark eller göra en missbedömning när de rundar ett hinderstöd. Det lugnar ju sig om man inte jagar dem men är ju inte heller speciellt rädda från början.

Men nu tänker vi ju oss en hårt inspänd häst, dålig balans, dåligt synfält? med släpande linor och om huruvida vi vill ha en häst till, som den inte känner, lös tillsammans med den med hängande tyglar och slängande stigbyglar i fem minuter med en avsvimmad på golvet. Inte ens om man släppte dem utan utrustning i en paddock skulle man ju räkna iskallt med att de hälsade på varandra lugnt och utan att vara nära varandra. Om de blir hoptrasslade, ser de ens vart de går då?
Fast egentligen skulle jag verkligen vilja veta vad en expert säger om vilket som är viktigast och hur man gör. Det vore bra att veta. Men det kräver väl någon ambulansutbildad ridskolechef :) (främst vill jag veta om HLR och framstupa sidoläge eller inte röra ryggraden är viktigast om man ser att någon andas, till synes obehindrat.)
 
Ok kollade ridsportförbundet. http://www.ridsport.se/ImageVaultFiles/id_16928/cf_559/NarOlyckanArFramme.pdf
De hänvisar till LABC men är inte helt tydliga tycker jag.

L = LÄGE 1. Se över olycksplatsen innan Du springer fram till den skadade. Det kan finnas risker för både Dig och den skadade ƒ till exempel lös, orolig häst vid väg ƒ varna trafiken

Men det står ju inte om de tycker att lös, orolig häst i ridhus ska tas om hand eller inte eller om det rent allmänt anses att den kan vara en risk för den skadade eller mig. Lös orolig häst vid väg inser man ju kan skapa fler olyckor. Är en panikslagen häst + en orolig häst i ett ridhus att jämföra med

  • risk för brand
  • risk för explosion
  • risk för ras
  • risk för nedfallande elledning
  • vatten
  • trafikerad vägbana (mitt på vägbanan)
Det är ju det vi diskuterar egentligen och tycker olika om.

A = ANDNING 1. Kontrollera om den skadade andas. SE – LYSSNA – KÄNN 2. Om den skadade inte andas skapa fri luftväg genom att ƒ böja huvudet försiktigt bakåt ƒ sätta två fingrar under hakan och lyfta upp underkäken ƒ kontrollera igen SE – LYSSNA – KÄNN 3. Om personen har onormal andning eller inte andas alls, eller du är osäker ska du bedöma det som att personen har drabbats av hjärtstopp, larma 112 och starta hjärtlungräddning. ƒ Bröstkompressioner – 30 gånger ƒ Inblåsning – 2 inblåsningar ƒ Larma 112 ƒ Fortsätt att göra 30 kompressioner och ge 2 inblåsningar tills hjälp anländer eller att personen andas med normala andetag. 4. Medvetslös person som andas ska ligga i stabilt sidoläge 5. Fortsätt övervaka den skadade

Gamla regeln om att vara försiktig med ryggen vid ridolycka verkar däremot helt ersatt av framstupa sidoläge oavsett omständigheter.
 
Generellt vid olycka, om det bara är jag och en annan på platsen:
- Sitta av min häst och kolla hur den skadade mår. Andas? Puls? Vid medvetande?
- Om ja på ovanstående frågor - Ringer ambulans, men leder ut min häst från banan så att den åtminstone inte är "i vägen" så att säga. Skulle inte vilja vara ifrån banan länge - men 1 min skulle absolut kännas ok.
- Går tillbaka till den skadade, och ser hur den mår/inväntar ambulans med den.
- Om nej på minst en av ovanstående frågor - Ringa ambulans, men sedan ändå försöka muta in hästarna i något hörn av/"samla upp" hästarna.
- Springa tillbaka till den skadade, börja med HLR/framstupa sidoläge.
 
@Badger exakt vad en lös häst gör/inte gör vid x eller y tillfälle går ju självklart inte att bedöma nej.

Jag vänder mig mest emot resonemanget från några håll att man går in i stallet och sadlar och tränsar av sina hästar först liksom... det känner jag är ett oerhört farligt råd om man inte vill riskera att en kritiskt skadad människa med hjärt/andningsstopp dör... tidigt i tråden var det ju dessutom någon som ansåg att om det var en människa hen inte kände så prioriterar hen sina djur över människans hälsa/liv.

Jag vet att detta helt klart är ett oerhört svårt ämne men likväl utifrån det har jag kommenterat det jag känner i frågan.

Följdfråga allmänt :
Om ni är ute och rider långt bort i terrängen eller på vägar osv med en kompis och dennes häst dvs ni är två personer . Och kompisen åker av och andas inte/hjärtat slår inte . En häst är lös och drar hem, din egen är totalt uppjagad och du behöver göra första hjälpen.
Vad gör ni av er häst då ? Den är för upprörd för att bindas i tränset i ett träd/det finns inga träd .
Tex.
Även det är ju ett jättejobbigt scenario - hur prioriterar ni ?
 
@Badger

Följdfråga allmänt :
Om ni är ute och rider långt bort i terrängen eller på vägar osv med en kompis och dennes häst dvs ni är två personer . Och kompisen åker av och andas inte/hjärtat slår inte . En häst är lös och drar hem, din egen är totalt uppjagad och du behöver göra första hjälpen.
Vad gör ni av er häst då ? Den är för upprörd för att bindas i tränset i ett träd/det finns inga träd .
Tex.
Även det är ju ett jättejobbigt scenario - hur prioriterar ni ?

I detta scenario hade jag släppt min häst också. Jag hade nog inte ens funderat på saken faktiskt.

Bedömde jag att tid fanns hade jag kanske dragit av sadel och tyglar men det är inte säkert jag i stundens hetta känner att det är att prioritera.

Och ja, hästen kan skada eller skadas men absolut att livlösa människan på marken får högsta prio!
 
@Badger
Om ni är ute och rider långt bort i terrängen eller på vägar osv med en kompis och dennes häst dvs ni är två personer . Och kompisen åker av och andas inte/hjärtat slår inte . En häst är lös och drar hem, din egen är totalt uppjagad och du behöver göra första hjälpen.
Vad gör ni av er häst då ? Den är för upprörd för att bindas i tränset i ett träd/det finns inga träd .
Tex.
Även det är ju ett jättejobbigt scenario - hur prioriterar ni ?
För ett par år sedan höll jag själv på att köra på en löshäst som kom rusande ut på vägen från ingenstans. Jag hann väja och hamnade på en åker, men hade jag varit en halv sekund långsammare i mina reflexer hade jag färdats i 80 kilometer i timmen när jag fick en 500 kilo tung häst på huven.
Med det ögonblicket evigt inpräntat bakhuvudet hade jag inte släppt min häst.
Jag kan likt övriga inte svara på om det är det moraliskt rätta och riktiga att göra, men jag kan inte aktivt skapa en risk att ytterligare en människa stryker med. Om vi befunnit oss närmare stallet och i en miljö där hästen kunnat ta sig hem utan att korsa bilvägar hade jag med största sannolikhet prioriterat annorlunda då jag sett risken för en dödsolycka i trafiken som betydligt mindre.

Jag hade som första åtgärd ringt 112.
Om jag redan kunnat uppehålla mig nära kompisen länge nog för att konstatera att hjärtat inte slår räknar jag med att min häst ändå är så pass hanterbar att den kan hållas på en armlängds avstånd utan att utgöra en omedelbar risk för oss. Då hade jag behållit hästen, kanske knäppt upp tygeln på ena sidan för att få en längre tygel och därmed chans att hålla hästen på större avstånd, medan jag utfört första hjälpen.
 
@Badger exakt vad en lös häst gör/inte gör vid x eller y tillfälle går ju självklart inte att bedöma nej.

Jag vänder mig mest emot resonemanget från några håll att man går in i stallet och sadlar och tränsar av sina hästar först liksom... det känner jag är ett oerhört farligt råd om man inte vill riskera att en kritiskt skadad människa med hjärt/andningsstopp dör... tidigt i tråden var det ju dessutom någon som ansåg att om det var en människa hen inte kände så prioriterar hen sina djur över människans hälsa/liv.

Jag vet att detta helt klart är ett oerhört svårt ämne men likväl utifrån det har jag kommenterat det jag känner i frågan.

Följdfråga allmänt :
Om ni är ute och rider långt bort i terrängen eller på vägar osv med en kompis och dennes häst dvs ni är två personer . Och kompisen åker av och andas inte/hjärtat slår inte . En häst är lös och drar hem, din egen är totalt uppjagad och du behöver göra första hjälpen.
Vad gör ni av er häst då ? Den är för upprörd för att bindas i tränset i ett träd/det finns inga träd .
Tex.
Även det är ju ett jättejobbigt scenario - hur prioriterar ni ?
Den tycker jag är svårare då det här är mycket mindre och krokiga bilvägar med skog på båda sidor som hästen måste passera så blir lite som att välja mellan pest eller kolera (släppa eller hålla hästen).

Har vi tur ligger ett stall utan att behöva passera väggar där det olyckan hänt och då är valet enkelt.
Mina drar nämligen till närmaste stall.
 
@Bismarck fast att göra hjärt och lungräddning är ju en fullständig omöjlighet om du inte har bägge händer, kroppstyngd och position helt fri... :confused: Du kan inte hålla någon häst och göra det samtidigt. Såvida din häst då inte är en lobotomerad ko i lugnhet trots läget, och du typ kan ha den stående med tyglarna som en lång lina och hålla linans ände fast med din sko typ medans du annars gör det du gör för att försöka rädda människan ?

Förtydligande till alla, inkl de som så generöst och eftertänksamt svarat på min frågeställning/scenario:
Jag har ingen agenda alls utifrån frågan/scenariot utan genuint bara vill belysa ett scenario som kan uppstå och hur problematisk situationen kan se ut .
Det är ett fullständigt vidrigt fasansfullt scenario på alla tänkbara sätt .
 
@Badger exakt vad en lös häst gör/inte gör vid x eller y tillfälle går ju självklart inte att bedöma nej.

Jag vänder mig mest emot resonemanget från några håll att man går in i stallet och sadlar och tränsar av sina hästar först liksom... det känner jag är ett oerhört farligt råd om man inte vill riskera att en kritiskt skadad människa med hjärt/andningsstopp dör... tidigt i tråden var det ju dessutom någon som ansåg att om det var en människa hen inte kände så prioriterar hen sina djur över människans hälsa/liv.

Jag vet att detta helt klart är ett oerhört svårt ämne men likväl utifrån det har jag kommenterat det jag känner i frågan.

Följdfråga allmänt :
Om ni är ute och rider långt bort i terrängen eller på vägar osv med en kompis och dennes häst dvs ni är två personer . Och kompisen åker av och andas inte/hjärtat slår inte . En häst är lös och drar hem, din egen är totalt uppjagad och du behöver göra första hjälpen.
Vad gör ni av er häst då ? Den är för upprörd för att bindas i tränset i ett träd/det finns inga träd .
Tex.
Även det är ju ett jättejobbigt scenario - hur prioriterar ni ?
Jag skulle släppa direkt om den inte skulle lugna sig när jag hoppade av. Även om hästen skulle kunna skada ngn under sin färd hemåt hade jag bedömt risken lägre för det än risken med att inte kunna hjälpa min vän fullt ut.
 
@Badger exakt vad en lös häst gör/inte gör vid x eller y tillfälle går ju självklart inte att bedöma nej.

Jag vänder mig mest emot resonemanget från några håll att man går in i stallet och sadlar och tränsar av sina hästar först liksom... det känner jag är ett oerhört farligt råd om man inte vill riskera att en kritiskt skadad människa med hjärt/andningsstopp dör... tidigt i tråden var det ju dessutom någon som ansåg att om det var en människa hen inte kände så prioriterar hen sina djur över människans hälsa/liv.

Jag vet att detta helt klart är ett oerhört svårt ämne men likväl utifrån det har jag kommenterat det jag känner i frågan.

Följdfråga allmänt :
Om ni är ute och rider långt bort i terrängen eller på vägar osv med en kompis och dennes häst dvs ni är två personer . Och kompisen åker av och andas inte/hjärtat slår inte . En häst är lös och drar hem, din egen är totalt uppjagad och du behöver göra första hjälpen.
Vad gör ni av er häst då ? Den är för upprörd för att bindas i tränset i ett träd/det finns inga träd .
Tex.
Även det är ju ett jättejobbigt scenario - hur prioriterar ni ?

Svårt det där med. Det beror ju lite på trafikläge. Men generellt hade jag nog släppt hästen och hjälpt människan på marken.
Jag hade om man inte stod väldigt trafikerat till sas gjort bedömningen att lös häst borde göra mindre skada än om jag inte kan hjälpa personen på marken.

Hade det varit min häst hade den gått att binda upp oavsett läge. Men det är ju inte säkert att det finns något att binda upp i inom rimligt avstånd. Man kanske har jävligt kort om tid och inte hinner gå till något träd etc.
 
@Badger mfl :
Summa summarum utifrån de som argumenterar att de är osäkra osv ...

Det verkar utifrån denna långa mångåriga tråd som att skribenter som uttrycker stora tveksamheter ang prioriteringar osv, även är otroligt osäkra på Första Hjälpen /inte är utbildade /inte gått dessa utbildningar osv ?

Det tycker jag redovisas/belyses hela vägen igenom den långa och mycket givande tråden, att de som är mycket osäkra även är osäkra på första hjälpen /HLR/DHLR i sak, och saknar utbildning på det osv ?

Som sagt : tråden är "lite äldre" men lever ändå . Otroligt viktigt ämne och det är nog därför den lever .

Diskussionsmässigt på skalan skulle jag nog säga att den toppar bukefalos trådar ang relevans, om någon skala skulle bedömas ...

Fö så även när man har utbildning i HLR/DHLR så behöver man fräscha upp den utbildningen regelbundet eftersom man tack och lov sällan behöver praktisera ! Man blir osäker/glömmer !

De flesta arbetsplatser utifrån lagstiftning inklusive, har just därför dessa utbildningar upprepat i intervaller .
 
Senast ändrad:
@Bismarck fast att göra hjärt och lungräddning är ju en fullständig omöjlighet om du inte har bägge händer, kroppstyngd och position helt fri... :confused: Du kan inte hålla någon häst och göra det samtidigt. Såvida din häst då inte är en lobotomerad ko i lugnhet trots läget, och du typ kan ha den stående med tyglarna som en lång lina och hålla linans ände fast med din sko typ medans du annars gör det du gör för att försöka rädda människan ?.
Nog KAN man genomföra HLR med en tygel i ena handen, även om det uppenbart försvårar det hela avsevärt. Innehåller den andra tygeländen däremot en häst som drar emot och kastar sig våldsamt så att det hindrar mig från att forma händer och lägga tyngden där jag behöver den blir det dock värre.
Men i vilket fall förändras inte min prioritering. Är jag vid mina sinnens fulla bruk och har tid att tänka släpper jag inte en häst lös om det finns en risk som är större än minimal för att den i sin tur orsakar ytterligare personskador, eller död.

Talar vi så pass personligt att vi talar mina verkliga hästar hade åtminstone två av dem kunnat behålla lugnet trots att kompisen drog hem och de är travhästar, inte lobotomerade kor. Jag drar den slutsatsen efter att de på sin höjd blev lite förundrade när de blev fast inne på tävlingsbanan med en skenande löshäst med sulky rusande förbi dem så pass att dennes sulky skrapade lacken på vår enas sulky.
Men man vet ju aldrig vad som sker i en så vedervärdig tragisk situation som den i ditt inlägg. Kanske jagar man själv upp sig så pass att även hästen flippar. Eller tvärtom.
 
Nog KAN man genomföra HLR med en tygel i ena handen, även om det uppenbart försvårar det hela avsevärt. Innehåller den andra tygeländen däremot en häst som drar emot och kastar sig våldsamt så att det hindrar mig från att forma händer och lägga tyngden där jag behöver den blir det dock värre.
Men i vilket fall förändras inte min prioritering. Är jag vid mina sinnens fulla bruk och har tid att tänka släpper jag inte en häst lös om det finns en risk som är större än minimal för att den i sin tur orsakar ytterligare personskador, eller död.

Talar vi så pass personligt att vi talar mina verkliga hästar hade åtminstone två av dem kunnat behålla lugnet trots att kompisen drog hem och de är travhästar, inte lobotomerade kor. Jag drar den slutsatsen efter att de på sin höjd blev lite förundrade när de blev fast inne på tävlingsbanan med en skenande löshäst med sulky rusande förbi dem så pass att dennes sulky skrapade lacken på vår enas sulky.
Men man vet ju aldrig vad som sker i en så vedervärdig tragisk situation som den i ditt inlägg. Kanske jagar man själv upp sig så pass att även hästen flippar. Eller tvärtom.

Konkret fråga utifrån dina tidigare inlägg:
Har du utbildning i HLR/DHLR ?

Jag kan säkerligen ha missat ngt men tolkat det som att du inte har det ?
 
@Badger exakt vad en lös häst gör/inte gör vid x eller y tillfälle går ju självklart inte att bedöma nej.

Jag vänder mig mest emot resonemanget från några håll att man går in i stallet och sadlar och tränsar av sina hästar först liksom... det känner jag är ett oerhört farligt råd om man inte vill riskera att en kritiskt skadad människa med hjärt/andningsstopp dör... tidigt i tråden var det ju dessutom någon som ansåg att om det var en människa hen inte kände så prioriterar hen sina djur över människans hälsa/liv.

Jag vet att detta helt klart är ett oerhört svårt ämne men likväl utifrån det har jag kommenterat det jag känner i frågan.

Följdfråga allmänt :
Om ni är ute och rider långt bort i terrängen eller på vägar osv med en kompis och dennes häst dvs ni är två personer . Och kompisen åker av och andas inte/hjärtat slår inte . En häst är lös och drar hem, din egen är totalt uppjagad och du behöver göra första hjälpen.
Vad gör ni av er häst då ? Den är för upprörd för att bindas i tränset i ett träd/det finns inga träd .
Tex.
Även det är ju ett jättejobbigt scenario - hur prioriterar ni ?

Mackan, jag hade släppt min häst direkt om jag varit tvungen.. Utan minsta tvekan..
 
@Badger exakt vad en lös häst gör/inte gör vid x eller y tillfälle går ju självklart inte att bedöma nej.

Jag vänder mig mest emot resonemanget från några håll att man går in i stallet och sadlar och tränsar av sina hästar först liksom... det känner jag är ett oerhört farligt råd om man inte vill riskera att en kritiskt skadad människa med hjärt/andningsstopp dör... tidigt i tråden var det ju dessutom någon som ansåg att om det var en människa hen inte kände så prioriterar hen sina djur över människans hälsa/liv.

Jag vet att detta helt klart är ett oerhört svårt ämne men likväl utifrån det har jag kommenterat det jag känner i frågan.

Följdfråga allmänt :
Om ni är ute och rider långt bort i terrängen eller på vägar osv med en kompis och dennes häst dvs ni är två personer . Och kompisen åker av och andas inte/hjärtat slår inte . En häst är lös och drar hem, din egen är totalt uppjagad och du behöver göra första hjälpen.
Vad gör ni av er häst då ? Den är för upprörd för att bindas i tränset i ett träd/det finns inga träd .
Tex.
Även det är ju ett jättejobbigt scenario - hur prioriterar ni ?
Oj, ja nej. Skulle inte komma på tanken att sadla av och fånga den panikslagna hästen är ju sannolikt helt döfött, och farligt, det kan öka risken att den trampar på folk. Släppa min häst utanför eller binda den i tyglarna precis utanför dörren får duga. Den vilda hästen kan fångas när allt är lugnt.

I följdfrågan så jagar jag definitivt inte vännens häst och om jag är där jag brukar rida kan min släppas med, med största sannolikhet, rak skogsväg till stallet oavsett plats. Men bredvid en motorväg skulle jag inte släppa den. Ev kan man ju göra ngt med tyglarna om den står still länge nog, dvs knyta upp dem, ta av dem. Och btw jag rider ju inte min häst när jag rider, utan någon annans häst. Därmed är det inte min häst som bryter benet när den trampar på tygeln så jag skulle nog fega där.
 
Senast ändrad:
@Badger mfl :
Summa summarum utifrån de som argumenterar att de är osäkra osv ...

Det verkar utifrån denna långa mångåriga tråd som att skribenter som uttrycker stora tveksamheter ang prioriteringar osv, även är otroligt osäkra på Första Hjälpen /inte är utbildade /inte gått dessa utbildningar osv ?

Det tycker jag redovisas/belyses hela vägen igenom den långa och mycket givande tråden, att de som är mycket osäkra även är osäkra på första hjälpen /HLR/DHLR i sak, och saknar utbildning på det osv ?

Som sagt : tråden är "lite äldre" men lever ändå . Otroligt viktigt ämne och det är nog därför den lever .

Diskussionsmässigt på skalan skulle jag nog säga att den toppar bukefalos trådar ang relevans, om någon skala skulle bedömas ...

Fö så även när man har utbildning i HLR/DHLR så behöver man fräscha upp den utbildningen regelbundet eftersom man tack och lov sällan behöver praktisera ! Man blir osäker/glömmer !

De flesta arbetsplatser utifrån lagstiftning inklusive, har just därför dessa utbildningar upprepat i intervaller .
Jo absolut jag har ingen utbildning i det och jag har frågat både en man och en väninna som ingen av dem har utbildningen heller. Det verkar mer ovanligt än man skulle tro med min minipoll, båda har yrken där man kunde gissat att de skulle haft det. Men jag har inte tid eller möjlighet att skaffa mig en sådan utbildning under vardagstid om inte jobbet förser och tror inte jag skulle ha råd heller, hitta en kan man säkert göra på nätet.

Ev ska jag ta upp det som förslag nästa gång ridskoleläraren funderar över vad de ska ha för teoriclinic.
 
En stor del av diskussionen handlar om prioriteringar. Jag ser verkligheten såhär:
  • Två lösa hästar i ett ridhus kanske triggar varandra till panik varpå en eller båda av dem, eller en människa, kanske kan komma till skada.
  • En människa som inte andas kommer att dö eller få svåra skador utan snabb hjälp.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 107
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
2 720
Senast: Nahar
·
Träning Har iväg min häst på tillridning då jag känt att min tid inte räcker och hon är lite för mycket häst för mig. Har känt mig osäker med...
Svar
14
· Visningar
1 543
Senast: mackan
·
Ekonomi & Juridik Jag har fått en ny stallkompis. En vuxen men tyvärr omdömeslös person. Hen började sin karriär i stallet med att ta in 2 stora hästar...
10 11 12
Svar
232
· Visningar
23 451
Senast: Messy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp