Hästolycka, hur skulle du ha gjort?

En stor del av diskussionen handlar om prioriteringar. Jag ser verkligheten såhär:
  • Två lösa hästar i ett ridhus kanske triggar varandra till panik varpå en eller båda av dem, eller en människa, kanske kan komma till skada.
  • En människa som inte andas kommer att dö eller få svåra skador utan snabb hjälp.
Jag tycker man behöver ta det ett steg till och fundera över hur stor risken är för det ena eller det andra. Men det blir så svårt att svara på vad man hypotetiskt skulle göra eftersom så mga av bedömningsparametrarna saknas. Man får bara hoppas på att man läser av situationen rätt i skarpt läge och att man gör en vettig bedömning.

Om man tar ditt konstaterande och stoppar in ett kanske även i sista stycket så blir situationen annorlunda igen och förmodligen mer nära hur det skulle vara i en verklig situation. "En människa som kanske inte andas". För förmodligen kommer man behöva avgöra huruvida man ska släppa sin häst eller inte redan innan man har varit framme hos personen och kunnat avgöra om hen andas eller inte. Skulle personen bara vara avsvimmad, och utan egentlig fara, men blir livshotande skadad efter att ha blivit översprungen av min lössläppta häst, så kan man konstatera att ens eget agerande förvärrade situationen. Men om personen inte andas så är det förstås avgörande hur snabbt jag kan ingripa.

Parametrar som gör att sannolikheten för det ena eller andra förändras är just om det som i DrT:s fall samtidigt haglar eller rasar snö från taket, eller om ridhuset ligger nära en starkt trafikerad väg, även var i ridhuset personen faller ihop skulle kunna få betydelse, hur mkt folk som är i närheten eller som kan komma vid rop på hjälp. Även hur pass kunnig man själv är på livräddande insatser och på att göra medicinska bedömningar spelar in. Med mera, med mera...

Om man, när man är tvungen att ta det snabba beslutet, vet att man är tvungen att lämna personen ensam igen för att hämta telefon eller för att få täckning, så ökar ju så klart risken för att personen ska bli översprungen av hästarna än om jag kan vara kvar som skydd (för då är risken i de flesta fall väldigt låg). Att samtidigt som man är tvungen att springa efter telefon kan öppna ridhusporten på vid gavel ökar så klart chanserna för att hästarna ska springa ut medan jag är borta. Men en placering av ridhuset vid starkt trafikerad väg med skymd sikt, dvs svårt att se hästen innan den är ute på vägen, skulle öka risken för att jag då utsätter fler människor för stor fara.

Så allt beror så mkt på hur förhållandena är just i den situationen. Omständigheter som man kanske inte ens tänker på just där och då men som man kanske borde ha vägt in.

Om inte mycket talar för att personen bara är lindrigt skadad så bör man nog i de flesta fall utgå från worst case-scenario tills man säkert vet hur det förhåller sig. Dvs utgå från att personen är livshotande skadad. Men dock, det skulle vara oerhört svårt att leva med vetskapen att ens egen bedömning förvärrade situationen eller t.om. kanske ledde till katastrofala följder för den skadade eller andra.
 
Med min en häst hade jag kunnat ha kvar han i ridhuset, han hade förmodligen vakat över oss och kan groundtie. Gammal, klok och kolugn.

Den andra hästen hade jag behövt slänga ut i slussen. Alla ridhus jag varit i har haft en sluss med nog plats att ha häst i. Hade sån saknats hade jag fått bestämma mig mellan lös häst utanför ridhuset eller hitta hage eller totalt kaos i ridhuset, skitprioriteringar.

Jag tänker att det är lite som att man ska ringa 112 innan man påbörjar HLR. Fixa så att man kan rädda liv utan att riskera sitt liv.

Hemskt läge oavsett.
 
Lite OT kanske, men måste man verkligen ha täckning för att ringa 112? har för mig att det inte behövs utan man kommer alltid fram dit, men var några år sen jag hörde det så kan ju klart ha ändrats
Ringer du 112 så är du operatörsoberoende. Det innebär att just ditt nät inte behöver ha täckning där du är, men något nät måste det finnas.

Sorry, såg nu att du redan fått det svaret.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 931
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
2 674
Senast: Nahar
·
Träning Har iväg min häst på tillridning då jag känt att min tid inte räcker och hon är lite för mycket häst för mig. Har känt mig osäker med...
Svar
14
· Visningar
1 538
Senast: mackan
·
Ekonomi & Juridik Jag har fått en ny stallkompis. En vuxen men tyvärr omdömeslös person. Hen började sin karriär i stallet med att ta in 2 stora hästar...
10 11 12
Svar
232
· Visningar
23 392
Senast: Messy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp