Hästskötarexamen

Jojjosan

Trådstartare
Jag ska göra hästskötarexamen på fredag och är riktigt nervös! :nailbiting:
Är det något speciellt man ska tänka på? Vilken del är svårast?
 
Nu är det några år sedan jag gjorde hästskötarexamen, så det kan ju ha ändrats lite, men mitt bästa tips är att läsa på så mycket du hinner, och inte bara i "Hästhållning i praktiken" utan alla böcker du kommer över; "Håll hästen frisk", "Hästens biologi" och "Hästens Näringsbehov och utfodring" är väldigt bra. Tänk också på att vara noga med de praktiskt bitarna, ffa säkerhetsmässigt. När jag gjorde examen såg det ut så här:
1. Två skriftliga prov på sal, ett om foder och ett allmänt hästkunskapsprov.
2. Förbereda en häst för ridning, knoppa och linda frambenen, på max 40 min.
3. Ridning på den hästen man gjort i ordning, plus en till.
4. Visa häst vid hand med hästen man red på först. (Kom ihåg att ta av dig sporrarna, om du red med det!)
LUNCH
5. Longering
6. Muntliga prov. Vi fick svara på de frågor vi ev missat på det skriftliga foderprovet, och sedan välja utifrån grovfoderanalyser vilka grovfoder vi ville köpa in till olika typer av hästar. Nästa muntliga prov gick ut på att vi fick beskrivet symptomen på en häst som inte mådde bra, och så skulle vi berätta vad vi skulle göra sedan och vilken sjukdom vi trodde att det var.
7. Skriftliga prov, dels om förkortningar för färger och tecken, och dels om karenstider för olika preparat och mediciner, samt ett där man skulle identifiera alla möjliga olika saker som används i ett stall och tala om vad de användes till.

Därefter kom den jobbiga delen, där man fick gå in till examinatorerna en och en, och de frågade "Hur tycker du att det har gått idag?" ;-)

Något som man enligt våra lärare kan räkna med kommer är "Från tugga till träck", dvs man ska kunna redogöra för fodersmältningssystemet. Det var några i klassen som fick det också, istället för grovfoderanalyserna. Dock så ser ju inte proven exakt lika ut från gång till gång och från år till år, men här har du iaf ett exempel. :-)

Lycka till!
 
Tack :)
Fodersmältningen kan jag, förkortningar för färger får man plugga in :)

Sporrar får vi inte rida med, så en sak mindre att tänka på iaf.
Det där med tid innan ridningen får man höra så olika om, vissa säger 20 minuter och andra 40 minuter.

Knoppning får jag hoppas kommer till häst vid hand, det var iaf så när vi hade den interna.
 
Men som sagt, tänk på att det alltid är olika saker som kommer. :-)

Undrar om det verkligen har varit både knoppa+borsta+sadla+tränsa+linda på 20 min isåf; 20 min är ju annars någon sorts schablontid på hur lång tid det "får" ta att knoppa om man ska jobba som hästskötare. Sedan går det ju absolut att göra fortare; jag har knoppat 3 hästar på 35 min när det har varit brått, men då är det ju ofta manar som man dels känner till och dels har friserat själv för att få som man vill ha dem. Det gör ju stor skillnad!
 
Men som sagt, tänk på att det alltid är olika saker som kommer. :-)

Undrar om det verkligen har varit både knoppa+borsta+sadla+tränsa+linda på 20 min isåf; 20 min är ju annars någon sorts schablontid på hur lång tid det "får" ta att knoppa om man ska jobba som hästskötare. Sedan går det ju absolut att göra fortare; jag har knoppat 3 hästar på 35 min när det har varit brått, men då är det ju ofta manar som man dels känner till och dels har friserat själv för att få som man vill ha dem. Det gör ju stor skillnad!

Jag knoppade på 20 minuter när hästen hade en bra man, tyvärr så har inte alla hästar fin man där vi ska göra.

40 minuter är ju mycket bättre.
 
Grattis!
Svara på din egen fråga i första inlägget nu, så kanske nästa person som ska göra det kanske kan dra nytta av din tråd!
 
Vi började med prov i allmän hästkunskap efter det så var det foderprov, ganska allmänt. Tänk på skillnad i behov mellan avels och tävlingshästar. Matsmältningssystemet kom också, tänk på att svara på alla frågor.

Efter det så var det ridning på två hästar endast grundläggande. Tänk på att springa ordentligt vid häst vid hand, så att hästen kan visa upp sig ordentligt. Tänk också på att vid skritt ska man ha tvåhandsfattning och enhandsfattning i trav.

Träna på att linda och knoppa på 20 minuter, ibland kan man få längre tid men bättre att tänka att man har 20 minuter.

Var tydlig och konsekvent i longeringen. Hästen jag longerade var pigg och lyssnade inte riktigt, fick dock plus för att jag höll mig lugn och var konsekvent.

Har man möjlighet så träna på olika typer av utrustning, gärna lite "konstig" utrustning.

Karenstider är bra att kunna, vad det innebär och vad som händer när man åker fast för doping/otillåten medicinering.

Sist så hade vi muntligt foderprov, inga konstiga foder. Tänk på att tänka högt och inte säga "jag vet inte". Bättre att du babblar på än att vara tyst.

Det viktigaste är att inte vara så hård mot sig själv, går oftast bättre än man tror :)
 
Tänk också att hålla koll på linan i longeringen och se till att allt är i ordning innan du börjar. Jätteviktigt att linan inte nuddar marken och att den inte är snurrad.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 005
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
641
Senast: Fibusen
·
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
2 667
Senast: Dentaku
·
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
Svar
10
· Visningar
842

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp