Hästtransport

Ajda

Trådstartare
Värmlandsvagnen vi har nu håller på att kasta in handduken och det börjar bli dags att se sig om efter något nytt.
Ni kanske kan hjälpa mig genom att komma med tips på bra transporter och vilka jag ska akta mig för. Helst vill jag ha en begagnad för att minska kostnaden.

Krav: plats för 2 islandshästar. Fronturlastning. Boogie. Inte en enda plyfaskiva för de bara ruttnar.
 
Jag har inget tips åt dit. Bara lite medkänsla. Bytte nyss (i förrgår) ut min VV. Mot ett Alu-släp. Som inte kan ruttna!!!!! *ser galen ut*

(Jag köpte tillslut nytt. En Cheval Liberte enhästars - men lite andra behov än dig så det hjälper ju inte dig)
 
Drömmen är en Ifor williams, men det verkar inte finnas många på begagnatmarknaden. Och frågan är ju om det är värt att lägga så mycket pengar på ett hästsläp som används ca 1 gång/månad att köra häst i och sen köra skräp i....
 
Värmlandsvagnen vi har nu håller på att kasta in handduken och det börjar bli dags att se sig om efter något nytt.
Ni kanske kan hjälpa mig genom att komma med tips på bra transporter och vilka jag ska akta mig för. Helst vill jag ha en begagnad för att minska kostnaden.

Krav: plats för 2 islandshästar. Fronturlastning. Boogie. Inte en enda plyfaskiva för de bara ruttnar.


Fautras har inget trä som ruttnar.
 
Gamla ifor är plyfa i, plåt-plyfa, plast och lite annat, de gamla har i alla fall problem med röra. Ingen koll på de nya. Jätte bra släp i övrigt :).
 
Hur mycket ska den väga? Tjänstevikt alltså. Och hur mycket får du dra med behörighet/bil? Alu är ju trevligt att det inte ruttnar men också att det är lätt material. Mer lastvikt, vilket nästan krävs om man har viktbegränsningar och vill ha fronturlastning (väger mer).
 
Hur mycket ska den väga? Tjänstevikt alltså. Och hur mycket får du dra med behörighet/bil? Alu är ju trevligt att det inte ruttnar men också att det är lätt material. Mer lastvikt, vilket nästan krävs om man har viktbegränsningar och vill ha fronturlastning (väger mer).

Bra fråga... det är sambon som har mest koll på det där med vikter. Han har utökat B-kort och kör en passat alltrack.
Med vår toyota avensis kan jag dra släpet lagligt. Har ett klassiskt grönt vv-släp boogie. Men minns inte exakta siffror...
 
Bra fråga... det är sambon som har mest koll på det där med vikter. Han har utökat B-kort och kör en passat alltrack.
Med vår toyota avensis kan jag dra släpet lagligt. Har ett klassiskt grönt vv-släp boogie. Men minns inte exakta siffror...

Går ju liksom inte att tipsa om vi inte vet vikter. Eftersom det i bägge fallen inte är BE, så är det totalvikten som styr.
 
Fast det är du som hakat upp dig på vikten, inte jag. Jag söker tips på BRA transporter med frontutlastning, ingen plyfa och boogie.
Så man kan visst tipsa utan att veta någon maxvikt.

Jag har gjort rätt omfattande undersökning när vi själva bytt ett par gånger, men alla tips hänger ju på vad man behöver.
 
Det går som påpekats inte att säga att en vanlig transport väger si. Kan skilja ett antal hundra kilo, och fronturlastning väger. Jag fick gå ner på enhästars för att få den lastvikt jag ville.
 
Jag gillar cheval, haft ett sånt, bytte till ett umesläp och hästen gillar det solklart bättre, varför vet jag inte riktigt. Men umesläp i aluminium är fina. Och dyra. Men du nämnde inget maxpris?
 
Jag gillar cheval, haft ett sånt, bytte till ett umesläp och hästen gillar det solklart bättre, varför vet jag inte riktigt. Men umesläp i aluminium är fina. Och dyra. Men du nämnde inget maxpris?

Har inget maxpris än. Men såklart ska det vara rimligt i förhållande till hur ofta(sällan) den kommer användas. Helst hadejag velat lägga ca 40.000:- max. Men då är vi i plyfabranchen snart igen.

Jag har själv ingen erfarenhet av Cheval men minns att de hade dåligt rykte för ca 10 år sen i alla fall. De läckte in då minns jag. Men de kanske är bättre nu?
 
Har inget maxpris än. Men såklart ska det vara rimligt i förhållande till hur ofta(sällan) den kommer användas. Helst hadejag velat lägga ca 40.000:- max. Men då är vi i plyfabranchen snart igen.

Jag har själv ingen erfarenhet av Cheval men minns att de hade dåligt rykte för ca 10 år sen i alla fall. De läckte in då minns jag. Men de kanske är bättre nu?

Enligt vad som sägs så gjordes för några år sen ganska omfattande förbättringar. Många som tidigare vägrade ta in CL i sortimentet pga kvalitén har de idag.

Mitt läcker iaf inte in en droppe ståendes parkerat i regn. Men också allt jag kunnat konstatera ;)
Finns sådär helt nytt inget uppenbart ställe vatten kan läcka in och ge problem. Om det ändras över tid pga att saker och ting blir mindre täta är ju svårt att säga dock. Ett tidigare släp jag hade tog heller inte in vatten som nytt. Men med åren så läckte det som ett såll.

Det finns dock mindre (därmed inte sagt ingenting) att förstöra med vatten i ett Alu/glasfibersläp jmf med ett i plyfa.

Jag valde CL mycket pga pengarna. Mycket släp för pengarna helt enkelt. Och bra fjädring. Samt jävligt svårt att inte bli nöjd när man går från ett VV i plyfa.

Valde att köpa nytt för att slippa att med ett kring 30-40' beg stå med att behöva byta axlar eller liknande om två år. Samt för att jag ville ha ett alusläp. Då kändes det som jag lika gärna kunde köpa ett nytt (60') och dessutom se till att få det som jag ville ha det. Vilket gav en slutnota på 70' efter viss rabatt.

Men hade jag varit miljonär så hade jag köpt ett annat ;)
 
Har inget maxpris än. Men såklart ska det vara rimligt i förhållande till hur ofta(sällan) den kommer användas. Helst hadejag velat lägga ca 40.000:- max. Men då är vi i plyfabranchen snart igen.

Jag har själv ingen erfarenhet av Cheval men minns att de hade dåligt rykte för ca 10 år sen i alla fall. De läckte in då minns jag. Men de kanske är bättre nu?
Då blir det svårt att hitta ett Ume. Du kan få ett fint cheval med inte alltför många år på nacken. Dock har jag inte sett jättemånga begade med fronturlastning på marknaden. Jag var inne på det själv och råkade få tag på ett Ume, riktigt tur! (Dock med trä i ramperna, men det kan jag leva med)

Var nöjd med mitt cheval, dock var det 15 år gammal, så jag tycker det hade gjort sitt, det läckte in lite, ja. Men det berodde på vissa grejer som behövde fixas mer än konstruktionen. Dom nya cheval jag sett gillar jag!
 
Puttar upp tråden igen.

Har inte köpt ett släp än och funderar fortfarande. Har specificerat mina önskemål mer och mindre.
Sambon får dra 1900kg på sitt BE och jag vill kunna lasta 2 islandshästar så 800kg måste lastvikten vara på.
Fronturlastningen har jag tänkt om kring och det är inte längre nödvändigt.

Nya kriterierna (utan inbördes ordning):
-Baklämm som är lätt att stänga, får ej vara tung.
-Easylock bommar.
-Panikbommar som man kommer åt utifrån släpet.
-Stabilt att dra och bekvämt för hästen.
-Sadelkammare.
-Helst alugolv
-Öppningsbara fönster eller liknande.
-Boogie
-BRA KVALITET. Inget strulsläp ala värmlandsvagnen vi har idag.

Prislapp, max 40.000:-

En bekant tipsade mig om Thule.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har haft uppehåll från hästeriet en tid men har nu köpt häst igen. Nu är det dags att kika på lämplig hästtransport till oss...
2
Svar
20
· Visningar
2 345
Senast: ako
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 322
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 573
Senast: Icfafn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 664
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp