Hat sprids efter facebookvarning om ihjälslagen häst

Ja, när ska folk förstå att det faktiskt oftast är bluff i annonser om hästar skadade av människo-nej, manshand- att de har skadat sig själva eller bråkat med någon kompis i hagen......men att någon hellre vill att det är någon av någon anledning .
Och fortfarande på buke så är det en bunt användare som ligger i- hjälper till och sprider ryktet och skriver vad de ska göra med förövarna- som då som regel inte finns.

Det har varit flera fall den senaste tiden- hur känns det för er måste jag fråga när det som från början varit ganska uppenbart efter ett tag blir ännu mer uppenbart,ex ägaren, skötaren vill synas i tidningen och "väljer" hellre en skada-av påhittad förövare istället för att stå ensam och få erkänna att ens egna hästar sparkat skiten ur varann eller kliat sig på de där vassa grenarna- att ni velat döda, lemlästa ,öga för öga behandling av andra och då faktiskt oskyldiga påhittade människor?

Jag har undrat länge, vi får se om någon av er vågar svara- jag tror inte det. 242 har läst hitills.
 
Att det kommer i tidningen handlar ju oftast om att ägaren vill frånskriva sig sitt ansvar rörande det som hänt, titta bara på hästarna vid Tibro där en valack fick stryk av ett dräktigt sto och en hingst bara för att ägaren lät dem gå i samma hage, sedan snyftade hon i tidningen med bild på hästen och menade att det var människor som skadat honom fast det syntes tydligt att det var bit och spark skador från häst...
 
Javisst är det så.
Det var ju fölet i Borås nyss också. Med påkarna som hittades och menades på användts för att slå.
Eller den som hade ligghall med flera hästar, videoövervakning och vakthundar men ändå menade på att någon på dagtid hade skurit en häst.

Och nu vet jag att flera av er läst det här som brukar haka på och egga upp.
 
Javisst är det så.
Det var ju fölet i Borås nyss också. Med påkarna som hittades och menades på användts för att slå.

Tindra var väl i Jönköping.

Tror lätt att det kan bli hysteri av normala skador om det inte finns vettigt folk runtomkring. Mitt sto kliade sig illa i hagen och hade en sårskada i rumpan som fick sys med 3 stygn. Hade säkerligen kunnat tolkats som ett ytligt skärsår med tanke på var det satt. Nu har jag bara ett ovanligt klantigt sto som borde vara mer noggrann vart hon kliar sig under brunst. :banghead:
 
Hur kan du veta vilka som har läst?

Det är 538 st som läst i tråden- självklart är det många av dem som annars brukar elda på som har gått in och läst även om det såklart i just den här tråden inte finns någon eventuell förövare utpekad.

Hade det funnits det så hade "de"- gå in i gamla liknande trådar så ser du vilka "de " är här på bukefalos- suttit och skrivit, hetsat på- när hästen egentligen skadat sig själv.
 
Jag tror på att problemet ligger i att man som hästägare inte förstår eller kan se vad det är som inträffat den skadade hästen och är det på ett mystiskt sätt så tror vi gärna det värsta. Vi vill som människa finna en förklaring till det som inträffat och ibland till varje pris. Människan är sån..hatar att inte veta eller att inte ha en teori..
Det ihop med att media gärna piskar upp historierna och att många går till media FÖRE man väntat på utredning eller obduktion. Det är därmed lätt att aska blir till eld sas..Man får som ett exempel i sig typ aldrig se bilder på de "skurna" hästarna - för mig sjunker sanningshalten ganska rejält då om man inte ens kan visa skadorna

En bra skrivelse tycker jag även om det förmodligen i några av alla fall är någon som kan ha skadad hästarna, men till majoriteten så nej..hästarna har troligen skadat sig själva även om vi inte kan förstå hur.
Flisor på hästhovar eller sömmar kan om de vill, bli riktigt vassa.
Ibland självdör våra djur även, helt naturligt även om vi inte vill förstå.

http://www.dn.se/debatt/rapporter-o...202741050950521&fb_action_types=og.recommends
 
Senast ändrad:
Det nyaste jag hittat, ingen vet förutom att känt yttre våld el trauma kan uteslutas.

Om någon skulle ha slagit ihjäl fölet skulle det ha visats.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=5910417

Har även läst i andra artiklar att "slutgiltig" provsvarsrapport kunde dröja ett tag, ett par månader tom. Kanske letar man andra orsaker..ett veckogammalt föl i sig är ju ganska känsligt och kan ha blivit sjukt också.
 
Senast ändrad:
Jag tror på att problemet ligger i att man som hästägare inte förstår eller kan se vad det är som inträffat den skadade hästen och är det på ett mystiskt sätt så tror vi gärna det värsta. Vi vill som människa finna en förklaring till det som inträffat och ibland till varje pris. Människan är sån..hatar att inte veta eller att inte ha en teori..
Det ihop med att media gärna piskar upp historierna och att många går till media FÖRE man väntat på utredning eller obduktion. Det är därmed lätt att aska blir till eld sas..Man får som ett exempel i sig typ aldrig se bilder på de "skurna" hästarna - för mig sjunker sanningshalten ganska rejält då om man inte ens kan visa skadorna

Det största problemet måste ändå vara alla dem som går på dessa skriverier. Och som i mängd trissar upp stämningen.

Om ingen brydde sig så skulle det på sikt självdö men nu får alla som skriker hästskärare inte bara en låtsasförklaring till vad som hänt utan även en massa uppmärksamhet- tydligen är den uppmärksamheten lockande för många.

Jag undrar vad de är ute efter som hjälper till att piska upp stämningen?, vad är det för tanke bakom egentligen?

Det vore ju intressant om någon av de som brukar göra så kan skriva varför. Någon av de som brukar skriva hatiskt, som nu läser men är tysta.
 
Återigen är det det där med källkritik. Folk läser något på nätet, blir upprörda och handlar i affekt. Det de glömmer däremot är att kolla sanningshalten i det hela. Nu senast var det nåt om nån häst som hade blivit ihjälslagen i Brottby, Vallentuna. Det inlägget valsade runt med tillhörande upprördhet. Jag vägrar att dela sånt där innan det är fastslaget och man kan få info från flera olika källor.
Ett annat praktexempel är hemska bilder på grisar i burar, som folk delade hejvilt och påstod att det var från både Danmark och Sverige. Hur många gånger man än påtalade att en del av bilderna kom från Asien och visade grisar som skulle transporteras på båt, eller att industrigrisfarmens bild var tagen någonstans i USA för en massa år sedan, så fortsatte folk att uppröras, dela och sprida lögner.
 
Återigen är det det där med källkritik. Folk läser något på nätet, blir upprörda och handlar i affekt. Det de glömmer däremot är att kolla sanningshalten i det hela.

Jo, så är det. Men jag undrar varför det inte finns intresse att kolla sanningshalten.

Varför det är så viktigt för vissa att dels sprida sådant vidare, och varför är det så viktigt att skriva vad de ska göra med den utpekade.

Det var ju så att ett tag så hittade en del på att vissa bilar hade skyldig förare och spred bilmärke och färg.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 463
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 394
  • Artikel
Hästnyheter Hästens liv fick inte att rädda. ... Källa / Läs mer: https://www.tidningenridsport.se/hast-halkade-ner-for-slant-fick-avlivas/
Svar
0
· Visningar
565
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 165
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp