Havresilage??

A

alke_

okej.. jag har fått erbjudande att köpa havresilage av en bonde i trakten.
(Till ett bra pris)
Har inte hört att det man gjort detta innan och han har bara gjort det i 3år.

Han berättade att han skördade havresådden ca 1 månad innan ordinarie havreskörd så att havren inte hunnit mognat klart så att kärnan fortf var mjuk samt att i skyddsvallen hade han lagt till några gässorter för att få lite "grönska" i ensilaget.

han har ingen analys på det tyvärr men ensilaget ska användas till 2 travare båda 7 år och 2 fjordhästar 3 o 4 år.
Travarna promenadrids i skogen ca 4 dagar/v samt fjordingarna 2 dagar/v. Dom går alla 4 på lösdrift.

Han använder själv detta ensilage till sina hästar och dom tycker om det samt var fina i hull och päls, har sett dom. Samt även sålt till nån annan hästmänninska och hon var mycket nöjd med det.

Så vad tror ni om det..nått att utfodra med?
har ni hört om havresilage innan??
vad är er erfarenhet?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Havresilage??

Javisst kan du fodra med det. Helsädsensilering har vi gjort flera gånger genom åren. Vi brukar ha korn och ärtor, till ungnöt. Viktigt är att man inte ensilerar senare än max 5 veckor efter axgång, då ts-halten blir för hög vilket försvårar ensilering. Vid blandning av t.ex. ärtor så har man bättre marginaler.

Ett problem som kan uppkomma är långsam mjölksyrabildning, då strukturen är rätt grov. Sedan är lagringsstabiliteten låg, något som är viktigt att hålla i minnet vid öppning av bal eller plansilo.

Kicki :laugh:
 
Sv: Havresilage??

Låter trevligt!
tusen tack för infon :laugh:
fick veta av en kompis pojkvän idag att det var vanligt med detta ensilage samt inblandning av ärtor i korn/havre ensilage till nöt!

Så tror att jag ska köpa nån bal o se vad mina tycker!! :idea:
 
Sv: Havresilage??

Ja det blir säkert bra, de gillar det nog. :laugh: Och iom. att han själv använt det under några år så vet han ju vad han pysslar med mest troligt.

Kicki :laugh:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 073
Senast: Twirro
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 131
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 072
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 264

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp