Nej, vi får inte avla på C höft, de valparna får avelsspärr tror jag.
Samma med de belgiska vallhundarna, kelpie, holländare osv.

Ur registreringsreglerna s 19:

Särbestämmelser avseende höftledsröntgen

För samtliga raser som i förteckningen ovan markerats med (symbol 1) gäller registreringsförbud för avkomma efter föräldradjur som ej har officiell höftledsstatus. I enlighet med SKKs grundregler ska giltigt resultat föreligga före parning.

För raser som i förteckningen ovan markerats med (symbol 2) gäller därutöver att de genom sin specialklubb anslutits till texten som säger att det ej är förenligt med SKKs grundregler att i avel använda individ som är behäftad med höftledsdysplasi.

Om uppfödare använder HD-belastat avelsdjur av dessa raser åsätts avkomman avelsspärr som ej kan borttagas. Gäller även importerad hund efter HD-belastat föräldradjur med svenskt undersökningsresultat. Gäller fr o m 2000-01-01.
 
Ja exakt:) ! Från SKKs hemsida, om höftledsdysplasi:

Lederna graderas i 5 grupper:
  • A normala höftleder grad A
  • B normala höftleder grad B
  • C lindrig dysplasi
  • D måttlig dysplasi
  • E höggradig dysplasi
Tack!
Är intresserad av en bruksras, där uppfödaren ska para en tik med HD C. Det verkar ju inte helt genomtänkt då. Liten avelsbas och alla avkommerna kommer få avelspärr.

Vet du/ någon annan varför man gör så?
 
Tack!
Är intresserad av en bruksras, där uppfödaren ska para en tik med HD C. Det verkar ju inte helt genomtänkt då. Liten avelsbas och alla avkommerna kommer få avelspärr.

Vet du/ någon annan varför man gör så?

Är det en kull av ras där alla avkommorna kommer få avelsspärr, så kan jag personligen inte se någon avelsmässig anledning till att ta en sådan kull.

Det är inte en ras med HD-index? Vad säger uppfödaren är anledningen till kullen?
 
Är det en kull av ras där alla avkommorna kommer få avelsspärr, så kan jag personligen inte se någon avelsmässig anledning till att ta en sådan kull.

Det är inte en ras med HD-index? Vad säger uppfödaren är anledningen till kullen?
Har precis lusläst RAS och där står det att det kom en ny regel för ett par år sedan, så numer får en av föräldrarna ha C så länge den andra har A eller B p.g.a. litet urval!
Jag har inte hört av mig till uppfödaren (för jag ville inte låta anklagande) och var inte intresserad av kull på ett tag.
 
Ja, jag vet flera som har fått förtydligande när det gäller HD C, typ om det är grunda skålar eller om leden är slapp, dvs omusklad hund.
Man kan röntga om efter 6 månader om man vill. Senaste resultatet är det officiella, men båda syns på Hunddata.

Det står inte på pappret man får hem om resultatet beror på grunda skålar el pålagringar. Det står bara "dysplasi" samt vad höger och vänster höft bedömt som. Kollade för säkerhets skull på samtliga röntgenresultatspapper här hemma och de går 9 år bakåt i tiden.
Vi har alltid fått förtydligandet av veterinär. 4 sålda valpar har fått bedömningen slappa höfter av röntgande veterinärer som rått till att avvakta med inskickandet av plåtarna och ist muskla upp och röntga igen 6 mån senare. Av dessa har 3 fått B och en C.
 
Senast ändrad av en moderator:
Det står inte på pappret man får hem om resultatet beror på grunda skålar el pålagringar. Det står bara "dysplasi" samt vad höger och vänster höft bedömt som. Kollade för säkerhets skull på samtliga röntgenresultatspapper här hemma och de går 9 år bakåt i tiden.
Vi har alltid fått förtydligandet av veterinär. 4 sålda valpar har fått bedömningen slappa höfter av röntgande veterinärer som rått till att avvakta med inskickandet av plåtarna och ist muskla upp och röntga igen 6 mån senare. Av dessa har 3 fått B och en C.

Ok. Hittade inlägget i min uppfödares facebookgrupp och på det pappret som var upplagt som bild stod HD D mbp och en förklaring längst ned att mbp stod för måttliga benpålagringar. Tänkte då att om det inte står något om benpålagringar så kan man tolka att ett C enbart beror på grunda skålar, men kanske tänker fel. Nog bäst att rådfråga någon som kan titta på bilderna igen.
 
Bland wachtlarna finns det absolut ingen anledning att avla på en c-höft, eftersom 86% av de röntgade hundarna har A eller B. De som avlar på en C-höft då är inte seriösa, tycker jag.
Så tänker jag med. :)

Väldigt intressant tråd det här för min del, som har varit borta från hunderi, utställning och avel ett antal år.
 
Ok. Hittade inlägget i min uppfödares facebookgrupp och på det pappret som var upplagt som bild stod HD D mbp och en förklaring längst ned att mbp stod för måttliga benpålagringar. Tänkte då att om det inte står något om benpålagringar så kan man tolka att ett C enbart beror på grunda skålar, men kanske tänker fel. Nog bäst att rådfråga någon som kan titta på bilderna igen.

På våra har det stått samma förklaring oavsett om det berott på grunda skålar el pålagring.
@Wingates kanske vet? Hennes Ammo fick väl sitt C pga grund skål?
 
R.I.P. Fähunden fick HD B + C pga slapp led. Han levde ett normalt BC liv med vallning, bruksträning, simning, drag o agility.
Han var tänkt till avel med det sket sig, inte heller kunde han bli räddningshund. Jag brydde mig aldrig om att röntga om honom.
Han röntgade rygg o höfter i 9årsåldern pga vinglig bakkärra, då såg höfterna ut som HD E, samt att han hade spondylos. Inga pålagringar i höfterna. Han levde ett år till o togs bort av annan anledning (malignt lymfom).
 
R.I.P. Fähunden fick HD B + C pga slapp led. Han levde ett normalt BC liv med vallning, bruksträning, simning, drag o agility.
Han var tänkt till avel med det sket sig, inte heller kunde han bli räddningshund. Jag brydde mig aldrig om att röntga om honom.
Han röntgade rygg o höfter i 9årsåldern pga vinglig bakkärra, då såg höfterna ut som HD E, samt att han hade spondylos. Inga pålagringar i höfterna. Han levde ett år till o togs bort av annan anledning (malignt lymfom).

Vad var det som gjorde att hans höfter såg ut som E? Har innan bara hört om pålagringar som försämrat resultat med åren.

Synd att det inte var nu han levde, idag hade han fått bli räddningshund el tjänstehund men C-höft :)
 
Vad var det som gjorde att hans höfter såg ut som E? Har innan bara hört om pålagringar som försämrat resultat med åren.

Synd att det inte var nu han levde, idag hade han fått bli räddningshund el tjänstehund men C-höft :)
Skålen var i princip obefintlig, han hölls ihop av muskler.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Min högt älskade moster gick bort i lördags och nu har jag hennes fina katt boende hos mig. Bondkatt, runt två år (har exakt...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 322
Senast: Stereo
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 063
Senast: mackan
·
Ekonomi & Juridik Jag skapar denna tråd i hopp om att kunna hjälpa en av tjejerna i mitt stall vad hon ska göra. Ska försöka återge fakta så gott jag kan...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
9 529
Senast: athena
·
Hundhälsa Min tvåårige rottishane HD/AD-röntgades förra veckan & idag fick jag resultaten. Armbågarna är fina men höfterna har grad C av dysplasi...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 644
Senast: ch791022
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp