Alltså, en hund behöver inte få några problem alls med en C-höft! Jag vet aussies med C-höfter som tävlar agility, en som kvalade till SM bl.a. Vet även hundar med t.o.m D-höft som tävlar lydnad och spår i klass 3/elitspår.

Man behöver ju inte vara dumdristig, men hunden i bra trim och välmusklad, och kör sen allt du vill. Så hade jag gjorts jag fått en hund med C-höft, kört på precis enligt plan.

Får hunden problem med pålagringar eller annat senare så får man ta det då, men man behöver ju inte måla fan på väggen redan innan :).

Precis!
Miss Mandy har C hofter och har aldrig visat nagon som helst paverkan i hela sitt liv. Hon ar 10 ar och har glatt hoppat upp i bilar (mycket hellre an ramper) och over IPO 1 meters hoppet utan att nagonsin visa nagon form av "hesitation".
Hon har nu Cancer och ar ofta trott, men hoppar och skuttar fortfarande aven om det ar i kortare och kortare intervaller. Hon hoppar de tva stegen fran marken till tradacket flera ganger om dagen och visar absolut ingen som helst antydan om att hofterna skulle gora ont pa nagot satt.

Hon galloperar dock i stort sett ALLTID i "left lead" och hennes hogra bakben ar flera centimeter grovre i omkrets an hennes vanstra, det hon har ett "C" pa. So hon kompenserar tydligt aven om vi aldrig sett nagra tendenser till smarta eller obehag att ha det vanstra benet manipulerat eller i rorelse.

Jag har aldrig hallit henne tillbaka eller pa nagot satt ens tankt pa hennes daliga hoft utan hon har fatt vara "vilken hund som helst" ... MEN jag har alltid sett till att halla henne smal och musklad.
 
Mycket möjligt.
Jag har bara för mig att fler hos dobermann blev fällda efter att man började med Norbergs vinkel, och att det är därför samma hundar blir friade utomlands.

Numera anväder sig flera länder av Norbegs vinkel. Jag tror även Tyskarna (kan ha fel) däremot blir allt fler friade i Nordiska panelen.
Skulle jag känna att ett avläsningsresultat inte var rättvist och det var av betydelse så hade jag absolut provat hos NP.
 
Jag tänker skicka labbens plåtar både till SKK och till JRK, så det ska bli spännande att se om de läser av dem med samma bokstav :) De använder ju samma system så..
 

Liknande trådar

Övr. Katt Min högt älskade moster gick bort i lördags och nu har jag hennes fina katt boende hos mig. Bondkatt, runt två år (har exakt...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 354
Senast: Stereo
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 125
Senast: mackan
·
Ekonomi & Juridik Jag skapar denna tråd i hopp om att kunna hjälpa en av tjejerna i mitt stall vad hon ska göra. Ska försöka återge fakta så gott jag kan...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
9 564
Senast: athena
·
Hundhälsa Min tvåårige rottishane HD/AD-röntgades förra veckan & idag fick jag resultaten. Armbågarna är fina men höfterna har grad C av dysplasi...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 691
Senast: ch791022
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp