Hederspriser på tävling - får lämna tillbaka?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Kanske lite korkad fråga men aja...

Har inte tävlat "ute" (utanför klubb) någonsin, och lär inte debutera i år heller, i alla fall inte till att börja med, men har ändå varit ute mycket som groom (på lokal, regional och nationell nivå) och sett en hel del. En sak jag sett, och lagt märke till, är hederspriserna på lokaltävlingar. Ja, jag har sett vinnare som fått rosett, aluminiumplakett och hovkrats när de vunnit lokala tävlingar, svar ja.
Och jag är av typen "samlar inte på onödigt skit", så om jag får rosetter och plaketter sparar jag absolut de, men får jag massa "dåliga" hederspriser i stil med hovkratsar, gratis grejer osv. skulle jag ändå bara kasta de.

Så min fråga; Om man känner att man inte vill ha hederspriserna, får man lämna tillbaka de i sekretariatet då?
Känns ju liksom onödigt att bara kasta det, bättre att lämna tillbaka i så fall tänker jag ;)

Kan tyckas vara en dum fråga, men med tanke på förbundets alla -mer eller mindre- knäppa regler så vet man ju aldrig...Vill ju liksom inte få böter för det ;)
 
Jag tycker hovkrats faller under "bra att ha"-grejer, som dessutom inte tar upp en massa plats. Har faktiskt aldrig fått något direkt onödigt som placerad på tävling, men det kanske är jag som inte är så noga.
Skulle aldrig gå och lämna tillbaka någonting till sekretariatet. För det första skulle det nog skapa rykten om att man är en snobb, och sen tycker jag att det nog är ganska otacksamt - man får vara glad att de har hederspriser. Det är väll bara att ge bort det till den lokala ridskolan om man får hästprylar man inte vill ha - de har nytta för allt.
 
Absolut att det går att lämna tillbaka - men det går ju att göra på ett snyggt sätt. Inte "jag vill inte ha sån här skit" utan "jag har inte användning för detta/har redan en hink full" etc.

Många gånger så kan arrangören använda det till nästa tävling i stället. Samma sak med rosetter, vet många som slänger sin rosett efter att de har fått den, då är det schysstare att lämna tillbaka den till arrangören direkt efter prisutdelningen är avklarad. Det är mer otacksamt att kasta sakerna, om man inte vill ha dom själv och inte har någon annan som skulle uppskatta det heller.
 
Nu är det inte så för mig att jag har det problemet att jag vinner en massa tävlingar, men...
jag hade i vilket fall som helst inte velat lämna tillbaka några priser! Risken att ses som snobbig, otacksam mm skulle jag anse vara alldeles för stor. Jag hade hellre skänkt bort sakerna.
 
Nu är det inte så för mig att jag har det problemet att jag vinner en massa tävlingar, men...
jag hade i vilket fall som helst inte velat lämna tillbaka några priser! Risken att ses som snobbig, otacksam mm skulle jag anse vara alldeles för stor. Jag hade hellre skänkt bort sakerna.

Fast på vilket sätt skulle det vara snobbigt och otacksamt att med en vänlig förklaring lämna tillbaka priserna och be dom använda dom vid nästa tävling igen, för att man själv inte har användning av sakerna (och inte heller har någon hemma som kan vilja ha dom)?

Rena sponsortävlingar med hederspriser som kanske inte går att använda på annan tävling kan det vara svårare med (om klubben inte lyckats få avtalat att lämna tillbaka det som inte gick åt) men i övrigt så ser jag, i egenskap av arrangör, eller tävlande, det bara som en fin gest.
 
Nej. det är möjligt. Jag är dock rädd att det ändå skulle uppfattas så, även om avsikten är god :)
 
Beror ju lite på vad det är naturligtvis, men absolut kan man lämna tillbaka i form av "sponsring" till nästa tävling.
 
Lämna tillbaka skulle jag aldrig göra, tycker det är oerhört oförskämt. Ge till groom, eller till någon medtävlare, nån i stallet eller någon annan som hade tyckt om att få något är absolut bättre
 
Ni som har sagt att det är oförskämt, tex @Leoni, otacksamt, bortskämt eller snobbigt... På vilket sätt då undrar jag?

Säg att man får något som man har noll nytta av och inte heller har någon i sin närhet som kan tänkas vilja ha det - VARFÖR är det då så illa att lämna tillbaka det till arrangören så att någon annan kan få det istället? Vad är skillnaden på det eller att ge det till någon helt annan?

Återigen - som arrangör är jag bara tacksam över att vi får chansen att återanvända eventuella hederspriser som inte matchade mottagaren istället för att de ska kastas.
 
Tänk vad vi är olika. När jag har vunnit pris som att få anmälningsavgiften tillbaks eller pengar som pris så har jag tyckt att det är så tråkigt att få det som pris (även om tanken är god) Så hade jag hellre tagit ett pris som en hovkrats eller annan liten pryl som samtidigt är ett "minne" av att jag gjort bra ifrån mig på just den tävlingen än ett pris i pengar.
 
Jag hade inte heller lämnat till baka den, tycker de skulle kännas helt fel och otacksamt. Hellre att man ger bort den till någon annan i stallet eller på tävlingsplatser.

Vet inte om man kan jämföra direkt med att få en gåva av någon person som present, oavsett om jag trodde att jag skulle ha användning för den eller inte skulle jag ju ändå bli glad och ta emot den.
 
Därför att det någonstans finns en människa som lagt tid och engagemang åt att jaga priser och sponsorer som inte ska känna att det de lyckas skaka fram inte dög eller var bra nog.
 
På min tid, dvs för sådär hundra år sen, var det ofta aptråkiga hederspriser på ponny. Värst var om man fick samma placering in två klasser - då fick man samma sak två ggr.

Det brukade bytas ganska vilt mellan ekipagen, direkt efter prisutdelningen. Aldrig någon arrangör som verkade misstycka eller rynka på näsan.

Sen ang lämna tillbaka - det är
Väl himla bra om den som skaffat hederspriser får en indikation på vad som inte går hem? Om 75% av alla hovkratsar kommer i retur så vet ju då denne att det är ide att slopa det.

Värsta ever tycker jag är presentkort på nisses pizzeria eller liknande lokal förmåga. Värdet i att ha ett presentkort på pizza för två hos en pizzeria 15 mil bort är ganska minimalt. Då är det väl bättre jag lämnar tillbaka det med en förklaring om varför?

Lite spin off men ett antal gånger på ponny hade de "välj själv". En korg med grejor. Ettan valde först, sen tvåan, sen trean osv. Jag gillade det, då kunde man oftast som "sämst" få något halvvettigt. Och ibland kunde man som tredje - fjärdeplacerad få jackpot. Den där grejen man direkt såg och ville ha men trodde ettan skulle ta - den ville de före dig inte ha utan du kunde lyckligt fiska upp den ur korgen!
 
Värsta ever tycker jag är presentkort på nisses pizzeria eller liknande lokal förmåga. Värdet i att ha ett presentkort på pizza för två hos en pizzeria 15 mil bort är ganska minimalt. Då är det väl bättre jag lämnar tillbaka det med en förklaring om varför?
Åh, påminner mig om när min kompis vann sin klass när hon tävlade b-ponny (hon var väl runt 11 år). Hon fick ett par begagnade benskydd som var otroligt repiga och väl använda, och som inte passade sin ponny heller (de var för stora, och han var ändå en maxad b-ponny som var rätt så grov). Hur tänker man då när man ger bort sånt som pris? Är rätt så säker på att de benskydden inte skulle passa någon annan b-ponny heller, så varför komma på tanken att ge bort de i en klass för b-ponnier? Äsch. Kan säga att min kompis var nära till gråt och kastade in skydden längst in i skåpet, otroligt besviken. Så där skulle det ha varit praktiskt att kunna lämna tillbaka/byta.
 
Jag tycker också att det känns rätt oförskämt att tacka nej, även om man inte har behov av grejerna.
Jag vann på en tävling en flashig lila grimma med bling (kollade butikspris; 350kr) med tillhörande grimskaft (butikspris 100kr) och matchance fleece-lindor.
Grimskaftet är i ruskig nylonkvalitet och jätteotrevligt att hålla i och dessutom dålig variant på haken, fleecelindor använder jag inte men grimman nöts i stort sett dagligen.
Skulle jag sorterat ut lindorna och grimskaftet?
Nej, bättre att ge dem till någon i bekantskapskretsen som vill ha!

Vann också ett gäng groomingprodukter med bl a hov-lack på samma tävling (kom hem med priser för drygt 3000kr från den tävlingen), använder inte själv men den kompis som fick förpackningen var jätteglad.

Vid någon tävling fick jag ett slags bakplåt, udda vinst på en ridtävling men OK. Har inte använt hittills och det var nog fem-sex år sedan, och har minimal användning. Men att ge tillbaka?
Nej, det känns faktiskt otacksamt.

På någon annan tävling, för ett par år sedan, hade de val-system på ett prisbord. Vissa vinster fick man välja om man vunnit, andra när man kommit tvåa och så vidare.
Jag var jättenöjd när jag fick välja slipmaskinen efter att ha vunnit en klass! Det var heller inte fel på väskor, svart dressyrschabrak och vad det nu var mer jag kunde välja (hade som vanligt med fler än en häst).
Där kunde man ju enkelt avstå från att välja något om man nu inte hittade något passande (men borstar kan man ju alltid ha nytta av).
 
Jag tycker också att det känns rätt oförskämt att tacka nej, även om man inte har behov av grejerna.
Jag vann på en tävling en flashig lila grimma med bling (kollade butikspris; 350kr) med tillhörande grimskaft (butikspris 100kr) och matchance fleece-lindor.
Grimskaftet är i ruskig nylonkvalitet och jätteotrevligt att hålla i och dessutom dålig variant på haken, fleecelindor använder jag inte men grimman nöts i stort sett dagligen.
Skulle jag sorterat ut lindorna och grimskaftet?
Nej, bättre att ge dem till någon i bekantskapskretsen som vill ha!

Vann också ett gäng groomingprodukter med bl a hov-lack på samma tävling (kom hem med priser för drygt 3000kr från den tävlingen), använder inte själv men den kompis som fick förpackningen var jätteglad.

Vid någon tävling fick jag ett slags bakplåt, udda vinst på en ridtävling men OK. Har inte använt hittills och det var nog fem-sex år sedan, och har minimal användning. Men att ge tillbaka?
Nej, det känns faktiskt otacksamt.

På någon annan tävling, för ett par år sedan, hade de val-system på ett prisbord. Vissa vinster fick man välja om man vunnit, andra när man kommit tvåa och så vidare.
Jag var jättenöjd när jag fick välja slipmaskinen efter att ha vunnit en klass! Det var heller inte fel på väskor, svart dressyrschabrak och vad det nu var mer jag kunde välja (hade som vanligt med fler än en häst).
Där kunde man ju enkelt avstå från att välja något om man nu inte hittade något passande (men borstar kan man ju alltid ha nytta av).

Jag gissar att du tävlar på lite högre nivå? Det är en helt annan kategori hederspriser på lägre nivå. Och ingen i min bekantskapskrets vill ha det jag själv skulle ratat. Jag kan heller inte se det är mer otacksamt att låta hederspriset stanna hos klubben för att kunna delas ut igen än att skänka bort det.
 

Liknande trådar

Tävling Satt och tittade på runt TDB, främst för att jag var intresserad av prisnivån på tävlingar runt om i Sverige. Tittade också lite på hur...
2
Svar
20
· Visningar
4 208
Senast: kryddelydd
·
Dressyr Lägger denna tråd på dressyr då den handlar specifikt om dressyrtävlingar. Kravet på hederspris värde är ju borttaget ur TR sedan några...
Svar
11
· Visningar
3 167
Senast: Novali01
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 374
Senast: Disen
·
Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 594
Senast: zoowie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp