HELVETE vad det stinker sköljmedel, hur får jag bort odören?

Blueberry

Trådstartare
Jag har köpt ett babygym och var noga med att det skulle vara från en rökfri säljare - men jag hade väl aldrig kunnat ana att folk fortfarande använder sköljmedel som luktar helvete.

Hur får jag ur lukten från babygymmet?
Det luktar i hela huset, så jag har slängt ut det på altanen.

Kan jag typ spreja ättika på det, eller måste det åka tvättmaskin?
 
Jag har fatt tillbaka babykläder som min svägerska har lanat, samma problem där. Dom stinker, jag fick ont i huvudet av att pasen stog i hallen.
Jag lyckades fa bort den mesta lukten genom att tvätta med ättika, hänga ute i en vecka i regn och blast, sen tvätta i ättika igen och hänga ute ngr dagar till. Tvättade sen som vanligt och torkade ute. Det luktar fortfarande men betydligt mindre.
 
Jag har fatt tillbaka babykläder som min svägerska har lanat, samma problem där. Dom stinker, jag fick ont i huvudet av att pasen stog i hallen.
Jag lyckades fa bort den mesta lukten genom att tvätta med ättika, hänga ute i en vecka i regn och blast, sen tvätta i ättika igen och hänga ute ngr dagar till. Tvättade sen som vanligt och torkade ute. Det luktar fortfarande men betydligt mindre.

Åååh, vilket jävla projekt. :arghh:
 
Jag har köpt ett babygym och var noga med att det skulle vara från en rökfri säljare - men jag hade väl aldrig kunnat ana att folk fortfarande använder sköljmedel som luktar helvete.

Hur får jag ur lukten från babygymmet?
Det luktar i hela huset, så jag har slängt ut det på altanen.

Kan jag typ spreja ättika på det, eller måste det åka tvättmaskin?
Tvättmaskin och vädring.
Det ger sig. Men det tar ett tag.

Jag tog hem löpare och dukar från bygdegården och tvättade. Den som tvättat innan hade använt sköjmedel så hela min källare luktade. Jag tvättade två gånger i 60 grader och efter att de hängt ute några dagar vär det möjligt att ha dem inne i huset så jag kunde mangla dem.
Suck.
 
Jag har köpt ett babygym och var noga med att det skulle vara från en rökfri säljare - men jag hade väl aldrig kunnat ana att folk fortfarande använder sköljmedel som luktar helvete.

Hur får jag ur lukten från babygymmet?
Det luktar i hela huset, så jag har slängt ut det på altanen.

Kan jag typ spreja ättika på det, eller måste det åka tvättmaskin?
Vi råkade köpa en vagn (också från rökfritt hem:meh:) som stank frityrolja. Fick inte bort lukten hur vi än gjorde (ättika, ngn slags spray, provade tom några månader i stallet då jag tyckte att stallukt slog oljelukt alla dagar i veckan) så vi sålde vidare den, kan inte med "lukter från andra hem"
 
Hakar på! Har köpt en vintageblus i silke (såå fin) men den luktar superstarkt. Har tvättat den i maskin (googlade och det stod överallt att det inte var bra men det gick bra) men lukten försvinner inte. Det luktar inte äckligt, bara starkt, obehagligt starkt. Går det att få bort? Har bara tvättat 30 grader med parfymfritt tvättmedel.
 
Hakar på! Har köpt en vintageblus i silke (såå fin) men den luktar superstarkt. Har tvättat den i maskin (googlade och det stod överallt att det inte var bra men det gick bra) men lukten försvinner inte. Det luktar inte äckligt, bara starkt, obehagligt starkt. Går det att få bort? Har bara tvättat 30 grader med parfymfritt tvättmedel.

Kemtvätt?
 
Jag har köpt ett babygym och var noga med att det skulle vara från en rökfri säljare - men jag hade väl aldrig kunnat ana att folk fortfarande använder sköljmedel som luktar helvete.

Hur får jag ur lukten från babygymmet?
Det luktar i hela huset, så jag har slängt ut det på altanen.

Kan jag typ spreja ättika på det, eller måste det åka tvättmaskin?
Lägg det i en balja med en hel flaska ättika i. Rör runt då och då och låt det ligga i ett dygn. Tvätta som vanligt och häll rejält med ättika i tvätt och sköljfacken. Ingen lukt överlever det.
 
Jag har köpt ett babygym och var noga med att det skulle vara från en rökfri säljare - men jag hade väl aldrig kunnat ana att folk fortfarande använder sköljmedel som luktar helvete.

Hur får jag ur lukten från babygymmet?
Det luktar i hela huset, så jag har slängt ut det på altanen.

Kan jag typ spreja ättika på det, eller måste det åka tvättmaskin?

Åh, har inget tips men jag lider med dig :arghh:
Vad är det för fel på folk?!
 
När ni skriver att man ska tvätta med ättika i maskinen, i vilket fack har man ättikan då?

Eller så läser man @TinyWiny s svar ordentligt först... :angel: Tack!
För min del beror det på vad som ska tvättas. Sambons jobbarkläder som stinker olja-andra märkliga vätskor-betongdamm-avgaser och diverse annat ögonstickande så tar jag lite i varje fack men mest i sköljmedelsfacket. Där skulle det behövas flaska i varje för att få bort stanken och det är det inte värt men med en slatt i varje så kan kläderna torka i torkrummet utan att det stinker så att det inte går att vara där och maskinen behöver inte köras tom för att slippa stank i nästa tvätt som körs.

Som sköljmedelsersättning tar jag bara i sköljmedelsfacket.
 
Vi har fått bebiskläder av en släkting som överanvänder sköljmedel.. Stinker i hela huset resten av dagen om de hälsat på tex.
Och för oss räckte det med tvätt i 40 grader+ångfunktion med Neutral flytande tvättmedel och ättiksprit i sköljmedelsfacket så var lukten borta.
 
Jag har köpt ett babygym och var noga med att det skulle vara från en rökfri säljare - men jag hade väl aldrig kunnat ana att folk fortfarande använder sköljmedel som luktar helvete.

Hur får jag ur lukten från babygymmet?
Det luktar i hela huset, så jag har slängt ut det på altanen.

Kan jag typ spreja ättika på det, eller måste det åka tvättmaskin?
Urk! Jag förstår verkligen inte användandet av sköljmedel, definitivt inte till barnens saker:yuck:
Nåt man kan prova, är några dygn i frysen, sen tvätta med ättika.. Eller kanske var det tvärtom som var effektivast..
Jag brukar vädra nåt dygn ute, slänga in i frysen, tvätta med ättika, torka ute och sen in i frysen igen om det fortfarande luktar
 
Har fått sanera mina arbetskläder vid något tillfälle när liklukten inte ville ge med sig och då var det 2 dagar i ättiksbad, sen tvätt med tvättmedel + ättika och sedan vädring som gällde.
 
Okej, så här långt har jag kommit:

Det har fått bo på altanen i tre dygn. I dag tvättade jag det i 40 grader, generöst med ättika i både tvätt- och sköljmedelsfacken. (Då luktade inte själva filten särskilt mycket, men kanterna har mer stoppning = svårare)

Nu är det inne i tvätten en gång till, med mer ättika.

I morgon ska det få torka ordentligt. Sedan testar jag te-tipset. Funkar inte det så får jag väl knöla in det i frysen.
 
Bikarbonat! Är luktneutraliserande, jag använder på allt från när barnet råkat kissa i soffan till skor som trampat i hundbajs. Antingen så kan man blöta textilier och sen pudra på bikarbonat eller bara blanda i en.sprayflaska och spruta på. Låt torka, dammsug bort och tadaaaaa luktfritt :D

(Funkar även som deodorant :D eller puder till fötter som luktar svett osv )
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
902
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 013
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 084
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 814
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp