HELVETE vad det stinker sköljmedel, hur får jag bort odören?

Köpte en lekmatta från tradera med samma problem och jag är väldigt känslig för sånt. Efter fjärde eller femte tvätten försvann det, använde ingen ättika dock. Barnen får ibland kläder av en granne och de stinker verkligen sköljmedel :yuck:
Jag måste inför varje tvättid sanera lådan med tvättmedelsfacken för där ligger stora klumpar med tvättmedel (ibland i alla fack:confused:) och sköljmedel. Nån gång har jag kört en tom maskin med ättika först för att skölja ur den och få bort lukten. Ättika ftw! :up:
 
Lite trådkap men ni som inte använder sköljmedel hur gör ni då för att få kläderna mjuka?

Använder själv parfymfritt sköljmedel men ni verkar ha andra lösningar?
 
Lite trådkap men ni som inte använder sköljmedel hur gör ni då för att få kläderna mjuka?
Que? :confused:

Jag har aldrig fattat grejen med sköljmedel - är det för att kläderna ska bli mjuka alltså? Varför skulle kläderna vara hårda utan? Jag använder aldrig sköljmedel (är det inte det som är så dåligt för miljön och fyller typ noll funktion?) men mina kläder är aldrig hårda eller obekväma. De är ju som kläder är mest bara.
 
Que? :confused:

Jag har aldrig fattat grejen med sköljmedel - är det för att kläderna ska bli mjuka alltså? Varför skulle kläderna vara hårda utan?

Du kanske bor i område med mjukt vatten? Vårt är bättre nu än tidigare, men när jag var barn gick det åt otroliga mängder salt i avhärdaren för att inte få bieffekter.

Utan sköjmedel är frottéhanddukarna som Svinto.
 
Senast ändrad:
Du kanske bor i område med mjukt vatten? Vår är bättre nu än tidigare, men när jag var barn gick det åt otroliga mängder salt i avhärdaren för att inte få bieffekter.

Utan sköjmedel är frottéhanddukarna som Svinto.
Aha.
 
Jag tar sköljmedel på fleece och andra syntetiska textilier. Annars så sitter det fast på mig som plastfolie. Jag är fruktansvärt statisk. Dock låg dos.
 
Okej, så här långt har jag kommit:

Det har fått bo på altanen i tre dygn. I dag tvättade jag det i 40 grader, generöst med ättika i både tvätt- och sköljmedelsfacken. (Då luktade inte själva filten särskilt mycket, men kanterna har mer stoppning = svårare)

Nu är det inne i tvätten en gång till, med mer ättika.

I morgon ska det få torka ordentligt. Sedan testar jag te-tipset. Funkar inte det så får jag väl knöla in det i frysen.
Att du orkar! Jag hade kastat ut otyget för längesen :wtf: :D
 
Jag förstår inte hur ni upplever att det stinker så mycket? :o jag älskar dofter och älskar när tvätten doftar av sköljmedel :angel:
Jag tycker doften försvinner sorgligt snabbt...

Något av det värsta som finns för en astmatiker är överparfymerade tvätt- och sköljmedel. Jag har en rätt snäll astma men sådana stanker triggar den direkt.
 
Lite trådkap men ni som inte använder sköljmedel hur gör ni då för att få kläderna mjuka?

Använder själv parfymfritt sköljmedel men ni verkar ha andra lösningar?

Jag har ju ättika i sköljmedelsfacket, vet inte om det påverkar mjukheten men det tar ju bort det statiska iaf som kan bli i vissa kläder. Sen genom att regelbundet ha lite ättika med i tvätten har gjort att tvätten alltid luktar rent och gott. Förut när jag använde sköljmedel luktade vissa saker unket.
Vi har också torktumlare och även om jag inte kör helt torrt utan hängtorkar det sista så gör det nog en del. Plus att det finns en ångfunktion på tvättmaskinen som ska göra tvätten mjuk :D

Jag förstår inte hur ni upplever att det stinker så mycket? :o jag älskar dofter och älskar när tvätten doftar av sköljmedel :angel:
Jag tycker doften försvinner sorgligt snabbt...

Parfyrmerade sköljmedel stinker ju, vill jag lukta något så tar jag mycket hellre på mig parfym än går runt och luktar sköljmedel. :p
När man träffar folk som använder mycket parfyrmerat sköljmedel är det som om dom dränkt sig själva i någon billig illaluktande parfym. Lukten är överallt och stannar tom kvar i huset ett tag om sådana personer varit på besök.:down:
 
Parfyrmerade sköljmedel stinker ju, vill jag lukta något så tar jag mycket hellre på mig parfym än går runt och luktar sköljmedel. :p
När man träffar folk som använder mycket parfyrmerat sköljmedel är det som om dom dränkt sig själva i någon billig illaluktande parfym. Lukten är överallt och stannar tom kvar i huset ett tag om sådana personer varit på besök.:down:
Jag tycker inte det stinker, absolut inte.
Det blir fel när du skriver 'man' ist för 'jag', alla tycker inte som du nämligen :)
 
Jag är väl medveten om att alla inte tycker som jag.
Att skriva "man" behöver inte betyda alla.
Du förstår väl skillnaden på ' man tycker ju så' och ' Jag tycker ju så' ? Man blir ju som att det är den allmänna uppfattningen, och det tror jag inte stämmer iom så många som ändå använder sköljmedel :)
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 068
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 053
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 264
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 888
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp