Hemförsäkring?

kamomillo

Trådstartare
Min son har ett hus, och givetvis en villaförsäkring/hemförsäkring.
Han står som försäkringstagare, men är skriven hos oss.
Behöver han skriva sig i sitt hus, för att försäkringen ska gälla?

* Jenny *
 
Nej.

Vore det så, skulle ingen kunna hyra ut boende.
Men då är det väl hyresgästen som ska ha hemförsäkring?
@kamomillo : Om jag var du skulle jag kolla med försäkringsbolaget. Är han skriven hos er omfattas han troligen av er hemförsäkring, och då är det frågan om han kan omfattas av en till, för en bostad där han inte bor? Själva byggnaden bör han dock kunna försäkra. En hemförsäkring innehåller ju så mycket mer. Och jag vill minnas (efter att ha haft studerande ungdomar på annan ort) att det har betydelse var man är skriven.
 
Men då är det väl hyresgästen som ska ha hemförsäkring?
@kamomillo : Om jag var du skulle jag kolla med försäkringsbolaget. Är han skriven hos er omfattas han troligen av er hemförsäkring, och då är det frågan om han kan omfattas av en till, för en bostad där han inte bor? Själva byggnaden bör han dock kunna försäkra. En hemförsäkring innehåller ju så mycket mer. Och jag vill minnas (efter att ha haft studerande ungdomar på annan ort) att det har betydelse var man är skriven.

Står huset helt tomt så är en hemförsäkring onödig, men har han ägodelar där så ska han givetvis också ha en hemförsäkring, även om de saker han har hos sina föräldrar täcks av deras hemförsäkring.
 
Men då är det väl hyresgästen som ska ha hemförsäkring?
@kamomillo : Om jag var du skulle jag kolla med försäkringsbolaget. Är han skriven hos er omfattas han troligen av er hemförsäkring, och då är det frågan om han kan omfattas av en till, för en bostad där han inte bor? Själva byggnaden bör han dock kunna försäkra. En hemförsäkring innehåller ju så mycket mer. Och jag vill minnas (efter att ha haft studerande ungdomar på annan ort) att det har betydelse var man är skriven.
Hemförsäkring har hyresgästen. Villaförsäkring har fastighetsägaren..
 
Okey! De blir till att ringa och kolla i morgon. Hans lägenhet ska ju hur som helst försäkras. =)

* Jenny *
 
Hyr man ut sin bostad ska hyresgästen ha en egen hemförsäkring, men det är boendets ägare som ansvarar för villaförsäkring/bostadsrättsförsäkring.

Detta eftersom hemförsäkringen främst täcker personliga saker som personlig egendom och reseskydd, medan villaförsäkring/bostadsrättsförsäkring täcker om själva bostaden blir drabbad, vid exempelvis brand.
 
Hyr man ut sin bostad ska hyresgästen ha en egen hemförsäkring, men det är boendets ägare som ansvarar för villaförsäkring/bostadsrättsförsäkring.

Detta eftersom hemförsäkringen främst täcker personliga saker som personlig egendom och reseskydd, medan villaförsäkring/bostadsrättsförsäkring täcker om själva bostaden blir drabbad, vid exempelvis brand.

Tackar!
För mej är försäkringar en djungel, men bra att ha!

* Jenny *
 
Jag har en hemförsäkring gratis via mitt fackförbund (folksam). Är fortfarande skriven hos föräldrarna (som har sin hemförsäkring i folksam också) men bor på en annan adress i samma by. Var inga som helst problem att flytta min försäkring till att gälla den adressen istället. Har precis flyttat, därav att adressen inte är officiellt ändrad.
 
Han har ingen hemförsäkring genom facket, men på huset han äger har han en, där tydligen lägenheten ingår, om de inte finns lösöre för mer än 100 tusen ( och de får han knappast in den "garderoben" )
Men han är fortfarande inte skriven på någon av adresserna, eftersom han är borta mycket, och de är lättast att posten landar hos oss när han är på resande fot.
De ska enligt länsförsäkringen vara nått problem, men han har fått brev från dom nu. Ska bli spännande att se va de det står för villkor där.

* Jenny *
 

Liknande trådar

Relationer Vet inte ens vart jag ska börja. Fick starta ett anonymt konto för jag känner att jag måste få skriva av mig lite just nu. Igår blev...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 964
Senast: Bulldoozer
·
Tjatter I flashback forever tog de för en tid sedan upp en flashbacktråd om fikabesvikelser, och nu tänkte jag vi skulle kunna ha en sådan här...
23 24 25
Svar
486
· Visningar
18 827
Senast: Stefffie
·
Kropp & Själ Är det någon som vet om en annan läkare än ens egen kan skriva ut recept? Sambon var hos VC igår och fick konstaterat astma på gränsen...
Svar
11
· Visningar
651
Senast: Gnist
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
27 740
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • OS i Paris 2024 (dressyr)
  • Fautras
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp