Hemmafruar utan barn?

Vad gör de egentligen om dagarna?
Jag menar nu de kvinnor som inte arbetar och har stora barn eller inga barn.
Jag ser några omkring mig och de verkar mest vilsna och uttråkade.
Barn ?? Varför skulle barn vara avgörande? Jag har varit nån form av hemmafru, har haft fullt upp, med hästar och ridning , hundar och hundmotion och hundträning, gymmet, städ,slappa framfö dator eller film. Det var väl det vardagliga.
 
Jag känner mig ganska så fast i något som jag inte riktigt har valt själv.

När jag tittar på hemmafruar omkring mig så ger det då definitivt ingen ljus och ledning i det hela.
De är sura, griniga och verkar mycket otillfredsställda i sina liv.
Så det är inte direkt uppmuntrande.
Jasså , jag är iaf supernöjd med mitt liv:) alltid glad.
 
Alltså, få saker irriterar mig så som när andra kvinnor riktar kängor åt andra kvinnor på det här sättet. Tycker man att det skulle vara så himla jobbigt att gå hemma, låt bli. Man behöver inte blanda in andra som gjort det valet och tala om dem i dömande termer för det, bara för att man själv inte trivs med livet.
Fy så bra skrivet !!!!
 
Jag kan bara skriva vad jag har gjort när jag haft längre hemmafru-perioder.

Framförallt har det handlat att fånga "jag kan vara hemma hela dagen" konceptet, dvs göra sånt som är oerhört tidskrävande, men inte nödvändigtvis jobbigt.

Exempelvis sikta in sig på att laga maträtter som tar precis hela dagen att stå på spisen, och man måste mer eller mindre vara hemma, ex. pulled pork eller hemmagjord clotted cream. Många långkoks-rätter kan man bara få sådär oslagbara om man gör de själv.

Man kan också sikta in sig på saker som är tillfredsställande, men oerhört tidskrävande, och krävande att bemästra, som många hantverk. Allt från att snida till att shibori-färga tyg, går att hitta instruktioner till på nätet, med videos eller text+bild. Jag såg att du har klent internettillgång, men, det finns mycket i textform, och det finns ju även hantverkssektioner på bibliotek. Läderhantverk är också väldigt roligt. För den sociala biten så hittar man likasinnade på mässor och kurser.

Så mitt tips är iaf att du tittar över saker som du har velat göra, men inte kunnat för att du inte har kunnat befinna dig hemma en längre stund. Vad det är, blir ju givetvis ganska personligt, men det handlar alltså att fånga hembundenheten som en väldigt speciellt, och annars svåråtkomlig resurs.
 
Så min slutsats var delvis att det är en fråga om den egna personligheten, att jag kanske inte passar för att vara hemmafru helt enkelt.

Och återigen så hamnar vi där du verkar tro att alla som lever som hemmafru lever på samma sätt och gillar samma saker. Hemmafruar är individer precis som alla andra.
Ditt problem är att du har fått begränsningar för att utföra specifika intressen du behöver för att må bra. Inte att du kommer bli hemmafru, alla hemmafruar har inte samma överenskommelser med sin partner som du har.
 
Exempelvis sikta in sig på att laga maträtter som tar precis hela dagen
Mat är ju alltid kul.
det handlar alltså att fånga hembundenheten som en väldigt speciellt, och annars svåråtkomlig resurs.
Det var ett himla bra sätt att hantera situationen på.
Ett tankemönster att vända på det hela.
Som det där med "Det är inte hur man har det utan hur man tar det som räknas."
 
Jag tror att ett av mina problem är att jag har ett behov av att uppleva sådant som andra har hittat på och som jag inte skulle ha kommit på själv.
Att driva egna intressen ger inga yttre styrda upplevelser.
Men jag vet att många i stället trivs bäst med att ha full kontroll på allt hela tiden.
Så det handlar nog mycket om personlighet helt enkelt.
 
Jag hade älskat att vara en "hemmafru" enligt min. definition (d.v.s. att jag inte hade behövt bidra med inkomst för att min partner haft tillräckligt god sådan för att finansiera oss bägge och det liv vi vill leva) Då hade jag bedrivit någon form av verksamhet inom hästnäringen vilket i sig hade krävt en massa timmars jobb varje dag.

Jag tycker att tråden är rörig, @Inte_Ung men troligen mest p.g.a. ditt ordval. Det är ju inte någon vanlig hemmafru du blir, om jag tolkat det rätt? Du har någon deal med din familj som tvingar dig att de fakto stanna i hemmet, en deal som du nu är halvnöjd med och söker tips för att underlätta.
Hade du varit tydligare med den punkten så hade du nog fått fler konkreta tips.

De "Hemmafruar" du pratat med och ser ned på har troligtvis inte samma deal med sin familj, varav hur du uppfattar deras inställning till sina liv är mindre viktigt för detta ändamål. Skillnad hade varit om du hittat någon som faktiskt satt i samma sits som du och faktiskt var miserabel p.g.a. det (som också uttryckt missnöje över sin situation, och inte bara där du själv dragit den slutsatsen).

Just nu känns det som om du söker tips för att förebygga en ev. tristess som du är orolig över att drabbas av efter att du konverserat med några kvinnor som inte behöver arbeta. - Trots att din egen livssituation är helt annorlunda från deras.

Du har fått många bra tips;
-Renovera/måla/fixa hemma.
-Hjälp till med något lokalt integrationsprojekt och få social stimulans.
-Laga mat som tar tid - varför inte kombinera detta med någon utbildning?
-Läs kurser på distans.

Lycka till!
 
Jag har försökt, det var verkligen inte givande.
De gnällde mest på Gud och hela världen om alla orättvisor som de utsatts för samtidigt som det påstod sig vara så lyckliga så.
Det var inget som jag kan använda.

Jag har inga problem med att fylla min tid.
Jag har problem med just hemmafru-delen.
Att vara hemmafru eller lyxhustru är INTE att vara ledig med full lön och disponera sin tid som man vill.
Den delen har ni fått om bakfoten.

Lustigt ... jag har inte hort uttrycket "lyxhustru" fran nagon annan nationalitet an Svenskar. For andra verkar det mer normalt att alla kan gora det de vill och mar bra av utan stamplar som ar forminskande.

Vad i hemmafrutillvaron som ger tillfredsställelse på daglig basis.
Eller för att vara riktigt tydlig:
När jag har varit hemmafru (jo det har jag faktiskt) så har jag haft det dödligt tråkigt.
Det har bara handlat om en massa trista saker som måste göras och inga roliga saker alls.
Social interaktion absolut.
Intellektuell stimulans också.
Hemmet ligger ensligt på landet med dålig internetuppkoppling.

Nar jag var hemma med nyfott barn forsta gangen hade jag en hundkoja som fick takracke for hjulen och jag tog ut passagerarstolen sa barnvagnsinsatsen fick plats sedan var jag fri som fageln att aka runt och GORA saker igen.
Jag slapade mina barn overallt eller anvande kyrkans barntimmar och liknande som barnvakt dar jag inte kunde ha med barn. Sedan forsvann ju det problemet nar de borjade skolan och jag hade "ledig tid" igen. Sarskilt i Amerikanska skolan dar de gar 6-8 timmar om dagen.

Jag bodde langt ute pa landet med akte till storre samhallen och gick pa museer och utstallningar, jag gick kurs i vavning och garnfargning, i fotografi och framkallning, i silkes malning och teckning ... Jag har sakert glomt en hel del nu, men jag hade jatte roligt och traffade manga fantastiska manniskor som jag i vissa fall fortfarande har kontakt med.

Nasta gang jag var hemmafru tog jag min forsta master's degree ... och nasta gang jag var hemma fru tog jag min andra master's och startade en PHD som jag inte fullfoljde da jag borjade jobba igen halvvags igenom.

Det finns precis hur mycket som helst att gora om man bara vill och har lite fantasi. Min mormor sa atttid att man inte har roligare an man gor sig och det stammer bra.
 
Det finns precis hur mycket som helst att gora om man bara vill och har lite fantasi. Min mormor sa atttid att man inte har roligare an man gor sig och det stammer bra.
Det där instämmer jag till 110% i, jag är ju hemma nästan jämt och har så många roliga projekt på gång så jag skulle behöva anställa folk för att få allt färdigt. :D
 
Jag förstår känslan.
Min tanke är också kurser.
Skulle jag av någon anledning hamna i liknande situation så skulle jag nog utveckla de intressen jag har. Ex. min sport skulle bli mitt jobb.
 
Jag hänger inte heller helt med på vad det är du egentligen frågar efter men jag kan beskriva hur jag har gjort. Hemmafru utan barn sen fyra år.

Innan jag "offrade mig" (ingen riktig uppoffring utan ett val men det ses ofta så i andras ögon) så drev jag en egen firma som gick bättre och bättre, var van att ha mycket att göra och träffade folk varje vardag i arbetet. Första året som hemmafru var helt underbart, ledig tid att distribuera som jag ville på träning, bakning socialt umgänge, föreningsarbete. Nu har jag väldigt många andra hemmafruar runt i kring mig så det sociala kan teoretiskt sett lösas lättare än vad det verkar för dig.

Men även om det var underbart så var det också kämpigt och mitt bästa tips är något så tråkigt som rutiner. Kliva upp på morgonen, följ en morgonrutin, ha en planerad aktivitet (pluggtimme/träning/lektion etc) och gör den. Bestäm ett schema för när vissa saker ska göras. Jag till exempel klipper gräset på tisdagar och städar på fredagar. Samt att det är viktigt att låta helg vara helg.

När folk frågar vad jag gör hela dagarna brukar jag säga att det som i vanliga fall ska stressas för att hinnas med på kvällstid gör jag i lugn och ro på dagarna.
 

Liknande trådar

Kultur Om man vill åka till Stockholm över dagen med ett barn, vad gör man då? Barnet i fråga är 7 år. Gärna relativt nära station, alt smidigt...
Svar
15
· Visningar
662
Senast: Blyger
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
808
Senast: Crossline
·
Relationer Vet inte ens vart jag ska börja. Fick starta ett anonymt konto för jag känner att jag måste få skriva av mig lite just nu. Igår blev...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 476
Senast: Helvetet
·
Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
2 607
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp