Hemmagjord flugspray!

D

Duchei

Nu när sommaren närmar sig och hästen precis har släppts ut för att gå ute dygnet runt behöver jag något som håller flugorna borta.

Att köpa flugspray är så dyrt i längden, eftersom det går åt med en rasande fart..

Så är det någon som har bra knep och tips för att göra en riktigt bra flugspray?
 
Sv: Hemmagjord flugspray!

Säkert finns en hel del bra tips redan ute i forumet. Själv blandade jag min spray själv eftersom jag fick tag i ren citronellaolja, så jag blandade den med lite alkohol och vatten och fick en suverän flugspray som till och med bromsarna studsade på för väldigt lite pengar.

Citronellaolja kostar en hel del men är så fruktansvärt dryg att en liter räcker i flera år om man inte har så många hästar. För mig var det helt klart värt investeringen!

Annars avskyr flygfän jodopax, men tyvärr bleker den hårremmen på hästarna vilket är lite trist. Det är också ett ganska ekonomiskt alternativ, att spraya dem med svagt blandad jod, alltså. Eller stryka ut koncentrerad jod på de ställen som blir mest angripna.
 
Sv: Hemmagjord flugspray!

Jag har kört med denna i 5-6 år nu. Funkar bra, (men man får ha på lite varje dag.)

1L vatten kokas upp med 4-5 msk Timjan.
Det får stå och dra över natten och silas sen. Slutligen tillsätter man 2-3 dl Grönsåpa.
Kan sprayas på eller tas på med svamp.
 
Sv: Hemmagjord flugspray!

jag har använt de som bigganl nämde.. men med lite vitlök i också, för de ogillar dom :)
 
Sv: Hemmagjord flugspray!

massa pressad vitlök i vatten o smeta på ,, eller hjorthornsolja blandat med vatten ... det enda som funkar .
 
Sv: Hemmagjord flugspray!

Ren tjärsalva som man beställer av hantvärkare funkar bäst på mina hästar. DXuck kladdigt med det är helt ofarligt och smörjer den bitna huden
 

Liknande trådar

Foder & Strö Idag släppte vi på bete och trots att det har sina fördelar innebär det också att det blir betydligt svårare att få i hästen sina...
2
Svar
27
· Visningar
2 395
Senast: iNHALE
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 836
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 863
Senast: hundtant
·
Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
3 833
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp