Hemsnickrade boxdörrar

svea

Trådstartare
Vi behöver byta ut boxdörrar i vårt stall, och nu skulle jag vilja ha tips om smarta konstruktioner på hemsnickrade dörrar med gångjärn. Rejäla dörrar som inte heller blir för tunga, och som är styva nog att sluta tätt hela vägen.
 
Jag har i panelbräder som sedan limmats fast på en tjock skiva marinplyfa. Panelen är på utsidan och bara skiva på insidan. Det gör att det ser ut som en "riktig" trädörr, slår sig inte, är inte mer än kanske fem centimeter tjock och väldigt lätt att hålla ren på insidan.
Gångjärnen som är genomgående håller panelen på plats, för det var lite svårt att limma på plyfan.
 
Jag har i panelbräder som sedan limmats fast på en tjock skiva marinplyfa. Panelen är på utsidan och bara skiva på insidan. Det gör att det ser ut som en "riktig" trädörr, slår sig inte, är inte mer än kanske fem centimeter tjock och väldigt lätt att hålla ren på insidan.
Gångjärnen som är genomgående håller panelen på plats, för det var lite svårt att limma på plyfan.
Kan du tänka dig att visa bild? :)
 
https://instagram.com/p/h8v3fyunF9ftHUYrEQ_UeZC_mQdmFU7YxyelY0/
Vet ej om detta funkar?
Tidigare hade vi också väldigt stabila dörrar en svetsad ram med brädfyllning ingen chans att de böjde sig eller liknande dock är båda typerna tunga men det märks ju inte när de sitter uppe.

Funkade ej såg jag.
Men jag har portar utav tjocka järnrör med ett mellan på 8cm ca, mätte mina höstars hovar. Sedan ligger det ett tjockt järn över och under, väldigt stabila portar som ändå är öppna för både luft och syn.
 
Senast ändrad:
https://instagram.com/p/h8v3fyunF9ftHUYrEQ_UeZC_mQdmFU7YxyelY0/
Vet ej om detta funkar?
Tidigare hade vi också väldigt stabila dörrar en svetsad ram med brädfyllning ingen chans att de böjde sig eller liknande dock är båda typerna tunga men det märks ju inte när de sitter uppe.

Funkade ej såg jag.
Men jag har portar utav tjocka järnrör med ett mellan på 8cm ca, mätte mina höstars hovar. Sedan ligger det ett tjockt järn över och under, väldigt stabila portar som ändå är öppna för både luft och syn.

Tanken med gallergrind eller stålram är tilltalande, men då måste vi beställa från någon som kan svetsa. Det skulle vara bra om man kunde snickra ihop dörren själv.
 
Tanken med gallergrind eller stålram är tilltalande, men då måste vi beställa från någon som kan svetsa. Det skulle vara bra om man kunde snickra ihop dörren själv.

Min kompis har dörrar som inte har en stålram och som fungerar bra. Hon har spåntade ca 2-tums plankor (av ek, hennes boxar är helt i ek) stående på höjden ihopskruvade med ett Z. Hakgångjärn som jag tror går en bit över halva boxdörren. Dörrarna är uppskattningsvis 120 breda och 110 höga. Detta fungerar bra.
 

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
844
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 745
Senast: Sootie
·
  • Artikel
Dagbok Håller på att vänja in mig på ny medicin och mår sådär helt ärligt. Vet att det kan ta några veckor men det känns som jag har fått typ...
Svar
0
· Visningar
462
Senast: miumiu
·
Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 439
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Montevideo
  • Framridning inför träning

Omröstningar

Tillbaka
Upp