Henoch-Schönleins purpura (HSP)

vallhund

Trådstartare
Mitt yngsta barnbarn, en sladdis har drabbats av Henoch-Schönleins purpura (HSP)

Det tog några veckor innan diagnos med frekventa resor till o från, samt inläggningar på Astrid Lindgrens barnsjukhus. Nu är han inlagd på Huddinge sjukhus för njurbiopsi. Någon som har erfarenhet? Pojken är 4½ år.
 
Jag har inte fått något svar från sonen om hur det har gått för barnet, gissar att hela familjen har det väldigt tufft, lär väl ta ett tag att analysera biopsin. Hoppas han har den lindriga varianten som blir bättre med åren.
 
Jag har inte fått något svar från sonen om hur det har gått för barnet, gissar att hela familjen har det väldigt tufft, lär väl ta ett tag att analysera biopsin. Hoppas han har den lindriga varianten som blir bättre med åren.
Fy :( Lider med dig :heart
 
Mitt yngsta barnbarn, en sladdis har drabbats av Henoch-Schönleins purpura (HSP)

Det tog några veckor innan diagnos med frekventa resor till o från, samt inläggningar på Astrid Lindgrens barnsjukhus. Nu är han inlagd på Huddinge sjukhus för njurbiopsi. Någon som har erfarenhet? Pojken är 4½ år.
Jag har ingen personlig erfarenhet av sjukdomen men blev nyfiken på vad det egentligen var och wikipedias text var betydligt mycket mer negativ än mer syn på den är mer medicininriktade sidor. 1177 verkar inte ens ta upp det vilket är lite märkligt men medibas hade lite mer information och det verkar som om en väldigt hög andel aldrig får problem av sjukdomen igen efter att ha blivit friska. https://medibas.se/handboken/klinis...on/olika-tillstand/henoch-schonleins-purpura/ Hoppas att han kryar på sig snart! :heart
 
Min yngsta son hade det som toddler. Det var en fasansfull upplevelse och mycket smärtsamt för sonen. Han gick på kontroller efteråt. Han blev helt återställd.
 
Vår äldsta son hade det under ett drygt halvår (vid ca 2,5 års ålder). Det var hemskt för honom men satte sig inte på njurarna. Han har inga men idag vad vi vet, är ca 4 år sedan sista skovet. Han fick vid samma tidpunkt laxerande för sin mage och vi tror att det hade ett samband (föräldrar, läkarna tror det inte). Vi slutade hur som med Movicol och därefter har inga fler skov kommit.... tror ännu att det hade ett finger med i spelet....

Hoppas det går bra med ditt barnbarn, det är en vidrig smärta. Minns att vi kunde se blåmärkena komma och ändra färg på några minuter och han direkt efter svullnade upp i lederna.
 
Min systerdotter har haft det två eller tre gånger.
Hon har inte haft så mycket ledpåverkan utan påverkan på njurar och sådant under skoven.
Har gått på stark medicinering en ganska lång period varje gång och det har då gett med sig.
Hon har mått helt bra och de olika värden som de bevakar har varit bra emellan omgångarna.

Min bror hade den akuta formen som liten, men bara en gång. Tyvärr var det när jag var spädbarn så av det vet jag bara vad som berättats.
Hos honom var det väldigt smärtsamt, gav sig på leder och organ.
Det tog en tid innan han var återställd men han har inga men idag.
 
Fick mail från sonen, pojken har svarat bra på kortisonet, han har nu mindre protein i urinen än tidigare.
Just det, protein i urinen får de ja. Det hade systerndottern massor vill jag minnas.
Samt något annat förhöjt värde som var mångdubbelt det normala.

Bra att han svarar på kortison. Systerndottern behövde bland annat Cellcept då kortison inte räckte. Inte insatt i exakt vad hon åt för medicin utöver det.
Det står inte något i FASS om just den användning hon hade det för, men det har ju fungerat mycket bra för att få värdena till normala nivåer.
Jag tror hon också hade sina uppföljningar på Huddinge, så där har de i så fall en del erfarenhet av den diagnosen och medicinering :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp