Glimfeather

Trådstartare
Finns det någon här som haft hund med herpesvirus? Hur yttrar det sig? Har googlat lite, men har inte fått så många svar.

Anledningen till att jag frågar är att jag idag har hittat större "sårskorpor" unt min äldre hunds nos/överläpp. Inte stora och tjocka, utan bara utbredda. Och herpes var det första jag kom att tänka på.
 
Sv: Herpes

Finns det någon här som haft hund med herpesvirus? Hur yttrar det sig? Har googlat lite, men har inte fått så många svar.

Anledningen till att jag frågar är att jag idag har hittat större "sårskorpor" unt min äldre hunds nos/överläpp. Inte stora och tjocka, utan bara utbredda. Och herpes var det första jag kom att tänka på.

Absolut vanligaste symptomen är valpar som dör kort efter födsel. Herpes ger mycket sällan symptom hos vuxna individer (i så fall luftvägsinfektion har jag för mig....det är ovanligt) men om en dräktig tik som saknar antikroppar blir smittad så kan hennes valpar dö eller bli mycket sjuka. Valpar till en tik som har antikroppar påverkas däremot inte.
 
Sv: Herpes

Skulle inte tro att din hund har herpes. Vuxna hundar får bara symtom som en förskylning ev kan de även få blåsor vid könsorganen ( inte så vanligt)
Min första valpkull på 9 valpar dog i herpes vid 9 dagars ålder och jag kunde märka att mamma tiken då fick symtom på hosta och att nosen rann lite - det var allt....
 
Sv: Herpes

Det är jättesvårt att säga utan att undersöka hunden. Han kan ju ha stuckit näsan i något som gett små sår, eller så har han en hudinfektion i området, bästa är att visa upp för veterinär som får bedöma och eventuellt ta en biopsi.
 
Sv: Herpes

Nej, inga kort. Det är ju innanför pälsen så det syns inte så mycket. Kammade bort alla skorpor igår och huden som innan var grå blev hudfärgad ... Skumt. Men inga skorpor kvar nu i alla fall. Får se om de kommer tillbaka och åka in med honom då isf.
 
Sv: Herpes

En av mina förrra riesen-tikar som jag hade på stenåldern fick blåsor/sår runt läppen,hon tålde inte sin matskål..
Det hade jag aldrig kommit på själv,men fick tips om det och bytte ut den,och vips så försvann blåsor/sår!
 
Sv: Herpes

Nja, han äter ur porslin/matallskålar. Nickelallergi skulle det iofs kunna vara, men såren är länge upp så det känns inte logiskt. Tack för tipset iaf :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla. Vi fick avliva vår 16 åriga hund i somras. Det gnager mig varje dag om den stunden då jag har totalt black out. Hon...
2
Svar
25
· Visningar
2 342
Senast: tanten
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 257
Senast: ako
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 627
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 437
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp