Blandat
Hästnyheter Bloggar Bildgalleri Om Bukefalos
Annonser
Hästar Låna häst Sadlar Produkter Tjänster Andra På gång Företag
Hästar
Hästmänniska Hästvård Foder Hästhantering Ridning Utrustning Avel Gnägg
Grenar
Generellt Övriga Dressyr Fälttävlan Hoppning Islandshäst Körning Trav Western
Övrigt
Ungdom Senior Förälder Hund Katt Andra djur Hem & hobby

Herpes

Inlagd i 'Hund' startad av Glimfeather, 14 Maj 2008.

1. Glimfeather

Glimfeather Planetspringare

Finns det någon här som haft hund med herpesvirus? Hur yttrar det sig? Har googlat lite, men har inte fått så många svar.

Anledningen till att jag frågar är att jag idag har hittat större "sårskorpor" unt min äldre hunds nos/överläpp. Inte stora och tjocka, utan bara utbredda. Och herpes var det första jag kom att tänka på.

2. Krims

Krims Guest

Sv: Herpes

Absolut vanligaste symptomen är valpar som dör kort efter födsel. Herpes ger mycket sällan symptom hos vuxna individer (i så fall luftvägsinfektion har jag för mig....det är ovanligt) men om en dräktig tik som saknar antikroppar blir smittad så kan hennes valpar dö eller bli mycket sjuka. Valpar till en tik som har antikroppar påverkas däremot inte.

3. Pepsi70

Pepsi70 Guest

Skulle inte tro att din hund har herpes. Vuxna hundar får bara symtom som en förskylning ev kan de även få blåsor vid könsorganen ( inte så vanligt)
    Min första valpkull på 9 valpar dog i herpes vid 9 dagars ålder och jag kunde märka att mamma tiken då fick symtom på hosta och att nosen rann lite - det var allt....

4. YorkWann

YorkWann Galaxhoppare

kl

Alltså, de har typ sårskorpor runt nosen, småsår. Vad kan det vara? Inget i övrigt...

5. Krims

Krims Guest

Det är jättesvårt att säga utan att undersöka hunden. Han kan ju ha stuckit näsan i något som gett små sår, eller så har han en hudinfektion i området, bästa är att visa upp för veterinär som får bedöma och eventuellt ta en biopsi.

6. YorkWann

YorkWann Galaxhoppare

Jo, jag pratade med vet förut. :) Glim ska åka in näta vecka om det fortfarande är kvar då.

7. jassica

jassica Ny medlem

har du inget kort på detta?

8. Glimfeather

Nej, inga kort. Det är ju innanför pälsen så det syns inte så mycket. Kammade bort alla skorpor igår och huden som innan var grå blev hudfärgad ... Skumt. Men inga skorpor kvar nu i alla fall. Får se om de kommer tillbaka och åka in med honom då isf.

9. movi

movi Måndansare

En av mina förrra riesen-tikar som jag hade på stenåldern fick blåsor/sår runt läppen,hon tålde inte sin matskål..
    Det hade jag aldrig kommit på själv,men fick tips om det och bytte ut den,och vips så försvann blåsor/sår!

10. Glimfeather

Nja, han äter ur porslin/matallskålar. Nickelallergi skulle det iofs kunna vara, men såren är länge upp så det känns inte logiskt. Tack för tipset iaf :)

Rekommenderas: