Het/Ivrig häst Hur hade ni lagt upp träningen?

Diabetikern

Trådstartare
Har en ny liten pärla i stallet nu och denna damen är het mot hinder. Så pass att hon blir nästan överladdad och bara studsar.

I dagsläget är hon rejält överviktigt så det ska bort några kilo till innan vi kan börja hoppa men bara på bommar så blir det överladdning. Travbommar blir galopp eller hoppa överallt. Har hos tidigare ryttare varit ute på några pay and jumps, terrängträningar mm

Hästen tycker det är sjukt kul med hoppning och tycker att ryttaren ska bara följa med. Visa mig hindret säger hon så fixar jag det.

Många luftsprång under en ritt kan det bli då det är mycket energi i hästen som ska ut.

Nu har jag lite stiltje i huvudet på hur jag ska lägga upp den fortsatta träningen. Hur hade ni gjort?

Tänkte mig mestadels serier när vi väl kommit så långt för att få ett lugnt flyt i det hela. Har bra hjälp av tränare men det dröjer ett litet tag innan vi kommer dit. Så fram för era bästa övningar och råd på hur m an ska göra på en sådan här pigg häst. (som blir så taggad att hon glömmer av att gå framåt och går uppåt istället vilket är det jag jobbar mest med nu. framåtdrivande hjälper att skänkeln alltid betyder framåt inte uppåt)
 
Det där är ett resonemang jag inte riktigt fattar, att man ska åka till tränare "när man kommit dit".
Jag åker med treåringar till tränare och rider om så bara 20 minuter, med dock för tränare direkt från ruta ett för att just på vägledning från just ruta ett.
Det kan ju bli två viktiga meningar från tränaren som gör att man kommer frammåt i träningen, på ett sätt som man inte hade "räknat ut själv" även om jag anser mig ganska rutinerad vad det gäller unghästridning.
Så åk till din tränare.
 
ag uppfattar det Dock inte som att @Diabetikern menar att hon ska få ordering på hästen först utan att det inte Finns möjlighet att komma iväg just nu till tränare, (typ trasig transport, tränaren har inte tid osv) men det kanske är jag som misstolkar?

Du skriver att hästen är överviktig, men är den igångsatt eller är den under igångsättning? Hästen jag har just nu kan under igångsättning bli hetsig för att han är understimulerad. Så fort man kommer upp i att jobba normalt så taggar han ner och håller sig på mattan.
Är du säker på att sadel, träns, bett, sadelgjord, paddar, skydd sitter som det ska och att hon trivs med dom?
Är hon övertaggad även i skogen och i dressyren?

Första hästen jag hade "C" var ett riktigt energiknippe och som du säger - man visade hindret och hon klippte det utan problem men hon var aldrig slarvig och tog med sig bommar. Hon ville helst jobba själv istället för med/tillsammans med ryttaren.
Det jag gjorde var att pröva mig fram med olika grejer för att hitta hennes grej. En del saker kunde fungera en kortare period, andra fungerade hela tiden och annat kunde man ha en kort period, göra något annat under en period för att sen plocka tillbaka det första.
Men det jag kom fram till ganska fort var att hon inte kunde springa sig trött. Många som har övertagande hästar kan man trötta ut/springa av med en ordentlig galopp i skogen. Men "C" behövde använda huvudet för att bli trött. Man fick liksom jobba henne med hela kroppen. Springa fort framåt kunde hon redan.
Det jag bl.a. Gjorde var att:
- Skritta fram länge (ca 30 min) i skogen och inte på rak traktorväg utan in i skogen bland blåbärsriset och ojämn terräng så hon var tvungen att tänka på vart hon satte fötterna.

- en period logerade jag henne innan jag satte upp. Som sagt, hon vart inte tröttare, men den absolut värsta energin hade hon fått utlopp för.

- "C" var en riktig hoppare som älskade att hoppa, vilket såklart gav en ännu mer taggad häst. Jag la fram bommar till varje ridpass. Ibland gick vi inte över alls utan dressyrade bara runt dom, ibland gick vi över dom bara en gång. Jag ville liksom få in att "bommar är bara bommat, inget att hetsa upp sig över" och en mera avslappnad attityd om du förstår vad jag menar? Ibörjan hade jag några ren odlade hopp-pass, men slutade med det ganska fort, tyvärr hann jag inte påbörja rena hopp-pass igen innan jag fick ta bort henne pga en olycka. du säger att du vill ha långa serier, har du sett hon tjejen som brukar lägga filmer när hon rider jätte långa bomserier som snirklar sig fram? Jag tror inte på en ända lång serie rakt fram utan den behöver snirkla sig fram för att hon ska tänka/ bli uppmärksam.

- ren henne två gånger om dagen, alltså en på morgonen/FM och en på eftermiddagen/kvällen. Då var det ett tömkörningpadd och ett ridpass på banan. Eller ett ridpass på banan och ett ut i skogen. Aldrig två ridpass på banan samma dag.

- är det någon gångart som hon hetsar mest i? "C" hetsade absolut mest i traven, vilket gjorde att jag i perioder inte travade öht, alt travade 5 min i början och i slutet. Annat alternativ är att man kan tex vända på det galoppera först och ta traven i slutet.

- bort m. Kraftfoder.

- en period skrittade vi bara ut på lång tygel för att bara slappna av. Man behövde liksom inte tända på alla cylindrar...

- hon gick från början en kort period i en liten tråkig hage ensam, då vi inväntade hagsällskap. När hon gick ut i bra (stor och kuperad) hage med kompisar vart det en stor skillnad och när jag Tidig vår hade möjlighet att ha henne ute dygnet runt vart det en ännu större skillnad vilket var väldigt positivt för henne. Hon vart mycket mer nöjd överlag.

- jobba upp ett förtroende. "C" gjorde jobbet själv. Men när hon hade fått ett större förtroende för mig så lyssnade hon mera på mig. Det finns väldigt många som vill att hästen tänker själv och kör på men iaf jag vill gärna ha lite "veto" och kunna säga tex att nu går det för fort och hästen ska liksom acceptera det.

- jag la som sagt alltid ut bommarna. Jag kunde rida emot bommarna för att sen tex lägga en volt eller göra en halt. Bara för att bommarna låg där så var det inte självklart att vi skulle gå över dom bara för att vi red emot dom. När jag red över dom så gjorde vi det "plötsligt", vi kanske kom ur en volt eller hade precis gjort en skänkelvikning. Viktigt var att hon skulle vara avslappnad i det vi gjorde (så att vi alltid var avslappnade över bommarna). Det skulle inte finnas utrymme i anridningen att hetsa upp sig mot bommarna, samtidigt är det viktigt att ge hästen en ärlig chans att se bommarna då man inte kommer tex jätte snävt på dom och hästen bara snubblar över allt...
Och så efter bommarna gjorde vi något annat/nytt. Det skulle hända saker hela tiden för att hon inte skulle tröttna eller gå och "fundera ut" bus och man fick inte göra samma sak flera gånger på rad eftersom hon lärde sig vad som hände efter. Efter tredje gången kunde man inprincip släppa allt och hon gjorde det vi gjort..Rida spåret runt runt runt var inte att tänka på, utan volt, halt, sakta av, fatta galopp, halt, volt skänkelvikning osv. Däremot så vet jag hästar som behövde gå på fyrkanten eller volten runt runt runt för att slappna av. När det inte hela tiden hände något så kan dom börja slappna av och koncentrera sig på det som skulle göras här och nu istället för att tänka på vad som händer om 15 steg...

Man (jag) fick liksom inte tagga igång själv heller mot bommarna utan jag red på precis som vanligt..
En kompis gjorde liknade grej med sin, problemet var bara att hon själv "laddade igång" omedvetet emot bommarna. Så när hon kom ur tex volten så kortade hon upp tygeln lite lite grann och hästen visste då precis vad det var dags för...

- gas och broms och vara konsekvent. Säger jag halt så är det halt. Jag pratar överlag väldigt mycket med mina hästar, och tycker det är klockrent att hästen kan röstkommandon/ljud, jag personligen tycker det underlättar massor, både i tömkörningen, ridningen och hanteringen. Det som jag framförallt brukar tipsa om är att ha ljud istället för ord (jag gör tex ett pussljud för galopp och är lallergisk emot folk som står med tömmarna i handen och skriker gaaaaalopp! Vet dock inte hur dom tänker heller att hästen ska vet vad ägaren menar när dom bara använder ord under just tömkörningen en gång i månaden..). Anledningen till ljuden är att jag upplever dom som mera neutrala än ett ord. Du kan säga galopp både mjukt och snällt samt mörkt och hårt. Ett pussljud tex är svårt att lägga in något sånt på.
Ett annat är att det är mer diskret än ord och hela ridhuset slipper höra en och på en dressyrtävling så får du sämre poäng om domaren tex hör att du smakar. ett till tips är även att ha olika ljud när man saktar av och när man vill göra halt.
Jag upplever att många använder samma ljud och blir irriterade/förvånade när hästen "bara" saktar av till skritt istället för att gå ifrån trav till halt... Jag upplevde iaf m. "C" (och den jag har idag) att hon kunde slappna av mer eftersom jag var (över)tydlig med vad jag ville.
Gas och broms i ridningen - nöta nöta nöta. Dom här övertagande hästarna har ju lätt för gasen. Men jag brukar tänka att så mycket som jag kan öka ska jag oxå kunna minska. Jag har även ljud för tex ökning eller minskning. Till både "C" och hästen jag har idag har jag ord när jag bara vill att dom i tex galoppen ska tagga ner lite och lugna sig. När gasen och bromsen sitter så är dom lite mera uppmärksamma på ryttaren..
Självklart kan man inte börja med alla ord och ljud på en gång utan man får börja lite smått och göra det enkelt. Tex ordet backa lärde jag in ifrån marken genom att backa dom. Satt naturligt sen när jag sa samma sak i ridningen.

Det där är ett lite ax plock av vad jag prövade m. "C". Hoppas det gav något!
Ber som vanligt om ursäkt för mina extremt långa inlägg :p
 
Åka iväg till tränare nu är inte aktuellt. Hästen måste ner i vikt. Hästen har fått gå i en hage i nästan 1 år och är nu under igångsättning. Jag har en dialog med tränaren då jag åker dit med min andra häst men för att få ut något av träningen måste hästen vara mer igång.

Inget kraftfoder. Hon har massor av energi ändå. Nu har vi dock börjat komma överens om start/stop och övergångar. Lite mindre bocksprång. :D

Lika taggad i skog och mark som på banan.

Tack för input :bump:
 
Åka iväg till tränare nu är inte aktuellt. Hästen måste ner i vikt. Hästen har fått gå i en hage i nästan 1 år och är nu under igångsättning. Jag har en dialog med tränaren då jag åker dit med min andra häst men för att få ut något av träningen måste hästen vara mer igång.

Inget kraftfoder. Hon har massor av energi ändå. Nu har vi dock börjat komma överens om start/stop och övergångar. Lite mindre bocksprång. :D

Lika taggad i skog och mark som på banan.

Tack för input :bump:

Bommar och halter. Sen, då den varit på P&J osv, vet du hur den är mot lite högre hinder? Vissa hästar är helt hopplösa på bommar och plutthinder, men skärper till sig på högre. Menar inte att man därför ska låta dem köra kaos på bommar/små hinder, men att det kan finnas en vits att strunta i det för stunden annat än i skritt tills vidare. Snirkla, stanna, rygga osv över, mellan och bredvid bommar. När det är jävligt ospännande, börja trava. Blir det high life så gå tillbaka till ovan.

De måste ju lära sig lyssna även när det är smått, men på en rutinerad häst som är vettig på lite högre höjd ser jag ingen anledning att börja "bråka" om bommar/cavaletti/småskutt bara för sakens skull om det sas är enda gången den blir tjoho tjohej. Utan det kan man då ta tag i senare. Så träna på allmän avslappning, skritta på lång tygel, göra halt och stå still (tog min energiska sak ett halvår innan det fungerade), att kunna reglera först skritten, sen traven och sist galoppen.

Är hästen såpass inte igång ska den ju inte mer än skritta och långsamtrava korta snuttar iaf vilket ger en hel del gratis vad gäller träning på att just ta det lugnt. Och inga galopper ger mindre risk för pipa iväg, bocka, bralla osv.

Så steg ett för mig skulle bli att skritta tills det var helt odramatiskt.
 
Tack för svar :)

Ska väl förtydliga. Det är ingen problemhäst, har inte varit skadad och är under igångsättning. Dvs vi har redan kommit igång med galopparbetet och detta för att få ner hästen i vikt. Hoppning och banjobb ligger inte på agendan i samma sätt ännu då det är för tungt.

Banjobb nu är trav över bommar och korta galoppsnuttar, Vi gör mestadels ute i skogen.

Hästen är pigg/het mot hinder och blir väldigt taggad i början av jobb. Tar lång tid att få ner henne i varv och slappna av och lyssna. Skritt på långa tyglar går bra överallt. Korta tyglarna och börja kräva lite börjar hon tagga till men går bra ändå.
i början av traven är det samma där. Blir gärna galopp och småsprång innan vi kommer till skott. När det kommer till galopp blir det samma där.

Jag vart lite nyfiken på hur andra lägger upp sin träning för en sådan pigg häst. Jag har de senaste åren (typ 10-15) haft fördelen av att ha hästar som är framåt utan att vara heta vilket gör det hela mycket lättare och jag har inte behövt fundera så mycket det har bara varit att köra på eller vad man ska säga.

Ser ingen anledning till att åka till min tränare med en häst jag inte kan göra så mycket med. Det blir bara titta här är min tjockishäst som är övertaggad. Nu efter några varv åker vi hem. tack för oss.

Hade vi haft problem med igångsättningen eller något annat självklart tar man hjälp av tränare mycket tidigare. Dock är vi inte i det behovet just nu.

Som sagt det är inte på något sätt en problemhäst. Bara en häst med mycket energi
 
Tack för svar :)

Ska väl förtydliga. Det är ingen problemhäst, har inte varit skadad och är under igångsättning. Dvs vi har redan kommit igång med galopparbetet och detta för att få ner hästen i vikt. Hoppning och banjobb ligger inte på agendan i samma sätt ännu då det är för tungt.

Banjobb nu är trav över bommar och korta galoppsnuttar, Vi gör mestadels ute i skogen.

Hästen är pigg/het mot hinder och blir väldigt taggad i början av jobb. Tar lång tid att få ner henne i varv och slappna av och lyssna. Skritt på långa tyglar går bra överallt. Korta tyglarna och börja kräva lite börjar hon tagga till men går bra ändå.
i början av traven är det samma där. Blir gärna galopp och småsprång innan vi kommer till skott. När det kommer till galopp blir det samma där.

Jag vart lite nyfiken på hur andra lägger upp sin träning för en sådan pigg häst. Jag har de senaste åren (typ 10-15) haft fördelen av att ha hästar som är framåt utan att vara heta vilket gör det hela mycket lättare och jag har inte behövt fundera så mycket det har bara varit att köra på eller vad man ska säga.

Ser ingen anledning till att åka till min tränare med en häst jag inte kan göra så mycket med. Det blir bara titta här är min tjockishäst som är övertaggad. Nu efter några varv åker vi hem. tack för oss.

Hade vi haft problem med igångsättningen eller något annat självklart tar man hjälp av tränare mycket tidigare. Dock är vi inte i det behovet just nu.

Som sagt det är inte på något sätt en problemhäst. Bara en häst med mycket energi

Jag tycker i och för sig att du kan göra jättemycket med den hos tränare. Jag har en het dam själv. I början när vi tränade dressyr (för tränare) var det uteslutande i skritt och så lite trav i slutet. Helt enkelt för fokus låg på lugn och lyssna. Kändes sådär roligt det kan jag erkänna ;) Men jäklar var nyttigt det var och vad mycket enklare saker blev sen med den grunden. Nu kan vi om det börjar koka över gå tillbaka till det. När det gäller hoppning skulle din häst kunna vara med på träning för min tränare med, det är "bara" att stå över vissa moment osv så man får länge pustningspauser - men där känns det ju lite mindre värt pengarna.

Hursom, hur andra jobbar en sån häst. Min så efter att ha skrittat fram på lång tygel (jag rider mest ute men jag gör lika ute som inne) så kortar jag tygeln. Då tycker hästen oftast det är dags för högre fart. Så vi skrittar vidare, och så flyttar jag runt bakdel och framdel på henne. Där måste man vara noga med att det man ber om händer. (Det var en av de saker som var nyttig med de där skritträningarna, att tränaren konstaterade att jag nöjde mig med försök, och struntade i att hon faktiskt inte gjorde vad jag krävde). Ber du om vänster bakben in så SKA det hända när du ber om det. Hästen ska inte två steg senare slänga ut bakdelen till höger och det är bra så. Jag gör inga halter i början då hon än inte pallar stå still i början, vi jobbar på det och getting closer men är inte där än.

Sen travar jag, och hon ska trava lugnt (jogga) på lite längre tygel med stöd på bettet. När hon taggar saktar vi av till skritt, flyttar lite kroppsdelar och sen försöker vi igen. (Numera är det sällan problem annat än särskilt peppade dagar, men i början var en annan visa). När vi travat lite så och flyttat lite kroppsdelar i jogg samt gjort flera trav - skritt - trav med bara några steg skritt, samt trav - halt - trav så brukar jag endera börja jobba traven eller ta galoppen. Jag separerar ganska mycket, och har pass vi knappt galopperar, och pass vi knappt travar. Fungerar för oss bättre än att blanda, då det lätt sen blir galopp av allt (en halvhalt, du menar galopp!, du trampade till i ena stigbygeln, du menade galopp!, du la an vänster skänkel någonstan, du menar galopp! *s*)

Jobbar vi i trav så det är tempväxlingar in absurdum, inte bara trava i samma tempo i 2 km, sidvärts, övergångar, halter. Det ska hända något var femte meter brukar jag skoja om. Kokar det över så tillbaka till skritt, sen jobb och sen trav. Jobbar vi i galopp så är det fattningar och bryta av efter 4 - 5 språng, tempoväxlingar i galoppen och även i galopp flyttar jag något på henne om det är en bra dag. Om övertaggat, avbrott ner till skritt, sen jogg och stanna där tills hon slappnat av och så på det igen.

Efter ungefär halva passet gör jag mycket halter med, och bara står på lång tygel. Ibland rätt länge. (DET tog många många månader innan vi kom till...)

Nej det går inte bra varje dag ;) Men fler och fler, och numera kan vi på främmande tävlingsplats jogga lång och låg i trav avslappnat. Det gick inte i början om vi uttrycker det så...

Sen har jag såklart dagar när vi bara skrittar, och dagar när vi busar i galoppbackarna osv. Men även bus i galoppbackarna innehåller inslag av ovan. Man ska kunna blåsa i galopp och sen sakta av och skritta lugnt på lång tygel och man ska (svårt ;)) kunna jogga direkt efter.

Så mitt råd är - sluta acceptera att hon spänner till och taggar till i början av varje ny sak, och gå tillbaka till där hon är lugn och börja om hela tiden. De är rätt smarta, och inser rätt fort att bästa sättet att få till den där farten de vill är att lugna ner sig och lyssna, och att hetsa bara gör matte jääättetråkig.

Och de där dagarna när inget funkar och pokemonsen lurar bakom varje sten. Bara skit i alla planer den dagen, läng ut tygeln och lyssna på fågelkvittret och konstatera "not today"..
 
Min nuvarande hopphäst är en extremt pigg och stressad dam. Hon var tämligen dåligt utbildat då hon kom till mig, och levde i stort efter mottot "fullt ös medvetslös"... På hoppträningar/-tävlingar var hon genomsvett redan efter ett par minuts framridning då hon taggade till nåt så inni hel..*#*..!

Nu har hon varit hos mig i 1 1/2 år, och vi har kommit en bra bit på vägen, men i hoppningen går det fortfarande ofta lite snabbare än vad jag kunde tänka mig. :angel: Hon är dock betydligt lydigare och mer avslappnad än innan.

För oss har det varit viktigt att hitta en hästhållning som är optimal för denna dam, nu går hon på lösdrift vilket funkar super, hon har kompisar och grovfoder tillgängligt hela dygnet. Inget krafftfoder, men får magnesiumtillskott de dagar jag rider (dvs. kvällen innan) och torkad kammomilj innan tävlingar och hoppträningar.

I träningen har det visat sig oerhört viktigt att rida massa, massa dressyr. Hon har behövt lära sig att spänna av, länga sig, söka stöd på bettet, acceptera skänklarna, +++ Min dressyrtränare har varit ovärderlig i detta (även om jag ridit i över 20 år och utbildat flera hästar från noll till LA/MB dressyr så är det bra att få hjälp/input i grundridningen).
Vi börjar oftast jobba i skritt, tills hon slappnar av och arbetar bra i båda varven. Sedan kör vi trav, och då måste jag oftast rida lite övergångar trav - skritt i början för att hon ska lyssna och inte rusa iväg. Försöker trava tills hon är helt avspänd och lösgjord innan vi galopperar - men ibland om hon är supertaggad måste vi låta henne galoppera tills hon lugnar ner sig innan det går att trava på ett bra sätt. Hon får dock aldrig(!) rusa iväg i galoppen med sänkt rygg, utan jag kräver att hon jobbar i en bra form varje gång vi ska galoppera, även om det är på uteritter.

Rida bommar har jag inte "orkat" traggla så mycket med, då hon 1) stressar upp sig och 2) skiter i bommarna och trampar på dom, samt 3) jag har ingen bra ridbana med bommar tillgängligt hemma. Vi har däremot användt koner (såna som man har i dressyrkörning) i vårat markarbete, dessa taggar hon inte till på på samma sätt som bommar, så jag kör lydnadsövningar i trav och galopp och rider olika "banor" helt utan hinder.

I hoppningen börjar vi oftast med travhoppning på pyttesmå hinder. Vi gör detta tills hon är lugn och inte stressar upp sig, utan travar avslappnad in emot hindret och galopperar i normalt tempo i landingen. Då brukar det gå att behålla detta lugn även om vi hoppar i galopp. Det är jättejätteviktigt att jag är lugn och andas hela tiden, jag får inte hålla för hårt i tygeln eller trycka till för mkt med skänklarna. Vi lägger även in många skrittpauser för att hon ska varva ner. Det funkar bäst att rida på privatlektion även i hoppningen, evt. tillsammans med lite flegmatiska hästar. Gruppträning med många hästar i ett litet ridhus är inget vidare.

Ang. det att hon taggar när du kortar tyglarna, så gör min samma sak, och min hopptränare har gett mig "läxa" att korta upp tyglarna upprepade gångar i skritten utan att göra ngt mer, bara skritta, korta upp, skritta vidare, länga tyglarna, korta upp dom, fortsätta skritta, osv.

Jag skrev by the way en liknande tråd för ett drygt år sedan. Tror inte jag fick lika utförliga svar som du fått, men du kan ju kolla om du vill. :idea:

Lycka till med din nya häst! :)
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 304
Senast: zarmino
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 324
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 930
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
4 514
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp