Bukefalos 28 år!

Hindra vattnet från att frysa.

Sv: Hindra vattnet från att frysa.

Du måste ha plast om du ska isolera/bygga egen termobar. Har i övrigt inget tips, i år blir det termobar! :bow:
 
Sv: Hindra vattnet från att frysa.

Har också ett frigolitalternativ.

Lastpall, plus pallkrage, så många du behöver för att täcka en rund plasttunna och lite till.
Sen har jag köpt frigolitplattor på Jem & Fix. Lagt en i botten på pallen, sen skurit ett runt hål så tunnan får plats. Gick åt fyra plattor. Sen lock på tunnan.

Funkar inte ner till några minus 15, men väl till -6-8 grader. Sen har jag ställt ett vedträ vid sidan av pallen att knacka hål på isen med.
Sen gör pall och pallkrage att hästen inte själv kommer åt att börja gräva med frambenen i tunnan.
 
Sv: Hindra vattnet från att frysa.

Det man vill iof är ju att hästen inte ska dricka isvatten i sig .

Vet inte var du bor men våra enkla lösningar funkar i -10 och med enbart is skal på ytan några cm Max att slå loss i - 15 .
 
Sv: Hindra vattnet från att frysa.

*kl*

En sån från hippson som mackan länkade till fick jag av min kära stallkamrat :love: inväntar vintern för att se hur bra den ska funka :)

Foto-NAENUDQE.jpg


Foto-ZTBBBHH6.jpg

Har också hört mycket bra om den! :)
 
Sv: Hindra vattnet från att frysa.

kl

Jag har också tänkt bygga en isolerad tunna till mina hästar och så hörde jag nån som fyllde varmvatten i en flaska och lät den åka omkring i tunnan, skulle också funka bra men jag har inte testat själv =)
 
Sv: Hindra vattnet från att frysa.

Jag tog 2 runda stora baljor i olika storlekar. Lade frigolit i botten på den stora, isolerade med vanlig isolering runt den lilla och ploppade i den i den stora baljan.
Tog med mig en hink varmvatten ut när jag skulle middagsfodra och till kvällen. Täckte den med en skiva och en tjock filt under natten och om jag minns rätt så var det bara 2 ggr som det var en isskorpa på den under hela vintern och den vintern var kall här. Hade långa perioder ner mot -10 - -15 grader. Eftersom vi hade snö då också så skottade jag upp snö runt tunnan som lite extra isolering och skydd.
Året efter fick jag en thermobar :):) och det ÄR smidigt med den.
Kostnaden för mitt provesoriska hemmabygge var nog typ 150:- eftersom vi hade bitar med isolering hemma så det var bara baljorna som kostade...eller egentligen inte för det är dom baljorna som vi använder i hagen på sommaren.
 
Senast ändrad:
Sv: Hindra vattnet från att frysa.

Hur skulle det fungera logiskt menar de ? Vattnet i baljan fryser till, kyler ner vattnet i flaskan , flaskan stannar och allt fryser till .
 
Sv: Hindra vattnet från att frysa.

De menade att om man har typ kokhett vatten i flaskan så håller den värmen längre och när den åker runt där som bollarna som nån annan skrev så håller den ju ishinnan borta längre =) men som jag skrev jag har aldrig testat så jag vet inte hur bra det är =)
 
Sv: Hindra vattnet från att frysa.

Det återstår att se när jag testat =) Men det krävs ju nån form av vinter för det XD
 

Liknande trådar

Hemmet Så. -30 ute. Mitt vatten i köket klarar runt -20, alltså så kommer det frysa i natt. Det är bara vattnet i köket som fryser då det...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 169
Senast: FrDrake
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 688
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Igår kom jag hem efter nosework-kurs med en hund täckt av grus. Det är fortfarande valppäls=allt fastnar, så det slutade med ett bad och...
Svar
16
· Visningar
1 989
Senast: bollen__
·
Kropp & Själ Jag får rätt ofta höra att eftersom vi har badkar så är vi inte miljövänliga. Men det måste väl ändå bero på HUR man använder sin...
2
Svar
24
· Visningar
7 904
Senast: smedsussie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Köpa ponny med pålagringar SI-led?
  • WE-tråden

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp