Hingst betäcker valack

Detta köper jag dock inte alls. Hästar går liksom inte runt och visar dominans. Om de nu är dominanta så behöver de ju inte det.
Du får köpa vad du vill men det är ett beteende som har med dominans att göra. Oavsett sort på djuret kan man säga. Det sker även hos t ex hundar eller människor för den delen.
 
Du får köpa vad du vill men det är ett beteende som har med dominans att göra. Oavsett sort på djuret kan man säga. Det sker även hos t ex hundar eller människor för den delen.

Som @vallhund refererar till så vet man idag att så inte är fallet. Att tro detta är tämligen förlegat och okunnigt, skulle jag säga.

Att under stress eller hormoner vilja betäcka är antingen överslagshandlingar eller ostyrbara funktioner där man blir slav under ett beteende, som dock inte är av dominanstyp.

Om man nu ändå anser att dominans finns så skulle jag säga att de som dominerar andra är de som är lugna, relativt passiva och endast behöver röra ett öra så flyttar sig de andra.
 
Vi har inte haft hingst hemma, men istället haft individer som funkade skitdåligt med varandra men bra med andra, och åt andra hållet - t ex en valack (som betäckt tidigare - fd godkänd hingst) gick med "vemsomhelst" utan ett pip.

Jag tänker såhär;
Oavsett om "jättemånga andra" lyckas, eller om det är vanligt eller ovanligt att man kan ha hingst+valack ihop så verkar det ju i detta fallet med just dessa två individer inte gå jättebra, och är väl inte säkert att det kommer gå heller (och jag hade själv inte vågat chansa vidare).

Jättetråkigt TS att det inte funkat som önskat.
 
Jag köpte en 3-årig hingst och provade att släppa ihop honom med min äldre valack. Hingsten var alldeles för stökig och visade inga tendenser till att lugna sig, så han kastrerades omgående.
Efter ett par veckor släpptes de ihop igen och då gick det betydligt bättre. Jag ser helst att jag kan ha mina hästar tillsammans.
 
Jag köpte en 3-årig hingst och provade att släppa ihop honom med min äldre valack. Hingsten var alldeles för stökig och visade inga tendenser till att lugna sig, så han kastrerades omgående.
Efter ett par veckor släpptes de ihop igen och då gick det betydligt bättre. Jag ser helst att jag kan ha mina hästar tillsammans.
Tack för svar! Det är exakt så jag planerar att göra. Skönt det löste sig för dig. Hoppas det går lika bra för mig. Jag ser också hellre att hästarna trivs med varandra framför att jag har en fin hingst.
 
Det finns ju inte direkt några vetenskapliga uppsatser att läsa om ämnet, men när minst 50 olika har hingstar ihop med valackar och även veterinärer säger det att ovanligt att det inte går. Vad ska man då tro??

UNGA hingstar som inte är könsmogna går ofta att ha med valacker. Vuxna/könsmogna hingstar kan vara en annan sak. Sen spelar om hingsten är van att gå med andra innan in också. Och individ.

Hade hingsten utan problem gått med valacker innan?
 
Fick tyvärr avliva min ridhäst och kvar blev min 6-åriga shettisvalack. Jag har precis hämtat hem en shettishingst som snart blir 3 år, som sällskap och som jag hade planer att ställa ut och avelsvärdera. Men nu verkar alla planer gå i stöpet. Hingsten verkar tro att min valack är ett sto och bokstavligt talat försöker betäcka honom HELA tiden. Jag har gjort några försök att ha de tillsammans men får till slut sära på dem för de dryper av svett efter allt springande. Min valack försöker säga till och sparkar och skriker men han är väl inte tuff nog för hingsten bryr sig inte över huvud taget. Nu går de så de kan nosa på varandra genom staketet. Men de kan inte ens heja på varandra innan hingsten släpper ut snabeln. Är det någon som har erfarenhet av detta? Kommer hingsten lugna ner sig? Verkar inte så vanligt att hingstar ger sig på valacker. Är kastrering enda utvägen? Jag vill inte utsätta min lilla valack för fler våldtäckter och jag köpte ju hingsten i första hand som bästa kompis och sällskap.
Min häst gick en hel del med yngre hingstar, dock när dom kom upp i 3 4 årsåldern så började dom alltid rida på min häst, från att ena dagen fungera fint till att hålla på konstant. Tyvärr tror jag inte många vuxna hingstar går bra med valackar annat än undantagsfall.
 
Min personliga erfarenhet är att hingstar som är vana att gå med valacker oftast funkar bra att ha ihop med valacker. I min umgängeskräts finns förutom min 3-åring, 4-, 6-, 7- och 15-åriga hingstar som går jättebra tillsammans med andra. I de flesta fallen finns det dock inga ston på samma stall. Nämnda 15-åring blev dock "kär" i min gamla valack och försökte betäcka denne flera ggr. Det är den enda häst han gjort så med, annars är han rätt låg i rang faktiskt.

Själv ser jag dock att min 3-åring börjar bli mera hingstig nu på våren och efter som han börjar bli vuxen, så just nu skulle nog inte vara det optimala tidspunktet att släppa ihop honom med en ny häst. Om du vill ha hingsten kvar som hingst skulle jag låta dom gå bredvid varandra tills över sommaren (evt släppa ihop på et stooort bete/i större flock) innan jag försökte släppa ihop igen.
 
Fast det stämmer väl inte riktigt? Jag gjorde ganska gedigna efterforskningar innan jag valde att skaffa hingst och det verkar ju inte vara ett direkt vanligt problem att hingstar och valackar inte kan gå tillsammans..?

Det är otroligt ovanligt att hingstar kan gå med valacker. Ett av skälen till att man har äldre HINGST på unghingstbeten, annars hade det ju gått med vilken valack som helst.
 
Min förra häst gick med sin far (hingst) och bror (valack), det fungerade ett tag, tills det blev vår. Då åkte bröderna på stryk så det räckte och blev över.
Egonson var en udda häst, troligen efter det som hände, ofta rädd för okända hästar/ignorerade dem, och tydde sig till människor. Han sprang i panik och slet sig från mig när ett hingstföl gav sig på honom (han hade annars aldrig, jag menar verkligen aldrig, en tendens att dra i grimskaftet eller gå på någon), han lät en ettårigt sto bossa runt med honom och blev till slut livrädd för henne med, osv.
Så nä, skulle nog inte välja att ens testa, av omtanke för valackerna.
 

Liknande trådar

Hästvård Alltså hjälp! Köpte för några veckor sedan en 4-årig shettis valack. Han är underbar men jag börjar fundera på om han är hingst...
2
Svar
21
· Visningar
4 777
Senast: mollyphlox
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 015
Senast: MattiZ
·
Hästmänniskan Jag håller på att gå under totalt. Jag har ett fantastiskt fint islandssto f -09 som jag köpte när hon var 2 mån gammal. Hon är helt...
2
Svar
21
· Visningar
2 466
Senast: elfi
·
Hästhantering Jag ska försöka förklara situationen kort: Blev för 2 år sedan med häst (har tidigare hållit på med hästar hela livet, ridskola...
2
Svar
29
· Visningar
5 622
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp