Hingst betäcker valack

Man ska också vara medveten om att det flesta hingstar ändrar sitt beteende när dom byter miljö. Sen ung hingst som bott på samma ställe hela livet är ofta inte hingstig alls hemma om det finns äldre hingstar på stället.
Hingstar fungerar så att det finns en ledare en vad man kallar kapital hingst. En hingst som står under den i rang får välja på att underordna sig och vara med i flocken eller bli bortkörd. Unga hingstar som föds i en storflock kommer att bli bortkörda av den kapitala hingsten den dag dom visar intresse för hans ston. I det vilda samlas då ofta ett helt gäng med unga hingstar som bildar en egen flock fram tills dom träffar på ston. Det är det vi utnyttjar på våra hingstbeten för unga hingstar. Dom är där ganska bekymmersfria och leker med varandra. Den leken är ändå träning inför den dagen dom ska ta strid för sin framtida flock.

När nu en ung hingst från ett större ställe flyttar och som det verkar bara har en annan häst där. Blir det naturligt för de att försöka visa att det är just den som ska vara den kapitala hingsten. Den stackars valacken har inte en chans eftersom han inte får samma hormonpåslag och troligen inte ens fattar varför det har kommit dit en galning som jagar honom. I det vilda (om det hade kunnat finnas valacker där) hade han dragit iväg långt bort. Det kan han inte nu eftersom dom är begränsade till sin hage och då uppstår konflikten.

Tyvärr är det inte säkert att det kommer att hjälpa med kastrering i det här fallet. Har hingsten ett befäst hingstbeteende kommer det inte att hjälpa. Vilket vet man inte förrän efter att man kastrerat och även låtit det gå ett tag. Jag har själv inte haft så många valacker utan mest ston och hingstar. Ändå har jag träffat på valacker som kan gå med andra hästar i hagen utan att ställa till det så att säga. Betäcka ston och jaga valacker.
Tack för ett mer utförligt svar. Du verkar ha mer koll på läget. Det är nog exakt det som du skriver som hänt här. Han har inte visat några som helst hingstbeteenden innan och gått med ston i hagen bredvid. Jag har haft kontakt med hans uppfödare och hon är inte orolig att det inte kommer att fungera. Hon säger att det vara såhär till en början men att det alltid löst sig. Får hoppas hon har rätt, men hon har ju lång erfarenhet.
 
Tack för ett mer utförligt svar. Du verkar ha mer koll på läget. Det är nog exakt det som du skriver som hänt här. Han har inte visat några som helst hingstbeteenden innan och gått med ston i hagen bredvid. Jag har haft kontakt med hans uppfödare och hon är inte orolig att det inte kommer att fungera. Hon säger att det vara såhär till en början men att det alltid löst sig. Får hoppas hon har rätt, men hon har ju lång erfarenhet.

Låter mer som uppfödaren säger så för att hon inte vill ha tillbaka hästen.
 
"Tyvärr är det inte säkert att det kommer att hjälpa med kastrering i det här fallet. Har hingsten ett befäst hingstbeteende kommer det inte att hjälpa. Vilket vet man inte förrän efter att man kastrerat och även låtit det gå ett tag. Jag har själv inte haft så många valacker utan mest ston och hingstar. Ändå har jag träffat på valacker som inte kan gå med andra hästar i hagen utan att ställa till det så att säga. Betäcka ston och jaga valacker"
Tappade bort ett litet inte. :o
 
Låter mer som uppfödaren säger så för att hon inte vill ha tillbaka hästen.
Det tror jag absolut inte. Skulle det inte funka är jag 100% säker på att hon tar tillbaka hästen. Men jag vill ju behålla honom så det är ju inte direkt aktuellt.
 
"Tyvärr är det inte säkert att det kommer att hjälpa med kastrering i det här fallet. Har hingsten ett befäst hingstbeteende kommer det inte att hjälpa. Vilket vet man inte förrän efter att man kastrerat och även låtit det gå ett tag. Jag har själv inte haft så många valacker utan mest ston och hingstar. Ändå har jag träffat på valacker som inte kan gå med andra hästar i hagen utan att ställa till det så att säga. Betäcka ston och jaga valacker"
Tappade bort ett litet inte. :o
Får hoppas han inte har något befäst hingstbeteende efterom han aldrig har visat det innan han kom hit. Alla hästar är ju såklart olika men han visar ingen dominans på något vis mer än sina försök till att betäcka så jag antar och hoppas det blir lugnt om han kastreras.
 
Jag känner 1 person som har 2 miniatyr hingstar gå tillsammans. Dock inte när det är betecknings perioder. Har tyvärr ingen aning om hur hon lyckades med det men jag hoppas att du lyckas.
 
Får hoppas han inte har något befäst hingstbeteende efterom han aldrig har visat det innan han kom hit. Alla hästar är ju såklart olika men han visar ingen dominans på något vis mer än sina försök till att betäcka så jag antar och hoppas det blir lugnt om han kastreras.

Så det här med att han jagar skiten ur den andra hästen handlar mest om att han vill hälsa eller? :confused: Köper man en hingst får man en hingst. Om du ville ha en valack skulle du köpt det istället.
 
Får hoppas han inte har något befäst hingstbeteende efterom han aldrig har visat det innan han kom hit. Alla hästar är ju såklart olika men han visar ingen dominans på något vis mer än sina försök till att betäcka så jag antar och hoppas det blir lugnt om han kastreras.
Att han försöker betäcka är ett kraftigt sätt att visa dominans. Så tyvärr stämmer inte ditt antagande om att han "bara" försöker betäcka och inte visa dominans. Det är tvärt om så att han verkligen visar sin dominans med det här beteendet.
 
Vår ras är ganska bortskämda med att det går att ha valack och hingst tillsammans. De flesta vågar inte testa av förklarliga skäl men några testar och det fungerar framgångsrikt. Det i sin tur kan dock kräva att det är utanför betäckningsäsong och i en egen hage en bit från stallet och kanske inte se andra hästar.

Man ska dock vara väldigt medveten om att den stora procenten aldrig klarar det och inte förutsätta att det fungerar även om det fungerar på andra ställen med samma häst.
 
Att han försöker betäcka är ett kraftigt sätt att visa dominans. Så tyvärr stämmer inte ditt antagande om att han "bara" försöker betäcka och inte visa dominans. Det är tvärt om så att han verkligen visar sin dominans med det här beteendet.

Detta köper jag dock inte alls. Hästar går liksom inte runt och visar dominans. Om de nu är dominanta så behöver de ju inte det.
 
Jag är nog bortskämd med att det fungerat alldeles utmärkt att ha hingstar tillsammans med valacker i min närhet. För att ta några exempel. Jag hade vår egen travhingst ihop med min ridhäst. Dom var bästa vänner och lekte bra. Valacken levde upp och de busade fint ihop. Eller stod och sov. Eller åt ur samma hink. En kompis hade sin 18-åriga travhingst tillsammans med en yngre valack av annan ras. Aldrig några problem, men han var en lugn herre överlag. I ett inackorderingsstall jag stod med mitt sto så stod en 20-årig halvblodshingst tillsammans med 3-4 valacker. Det var aldrig några problem. (I samma stall stod en valack som absolut INTE kunde gå tillsammans med ston då han skulle betäcka hela tiden.) En kompis till mig var stuterichef på ett stort stuteri i Frankrike med hopp- och dressyrhingstar. Flera hingstar stod så de kunde hälsa på varandra i sina boxar. Det var aldrig några skrik eller sparkar. Undantag fanns såklart, men de fick också stå mer för sig själva. Jag rider reining och på våra tävlingar står hingstarna intill varandra med mölighet att nosa lite på varandra och jag har aldrig hört några skrik eller sparkar, men Quarters är överlag en väldigt lugn ras så det kan kanske spela in.

Jag trodde att det var undantag att hingstar inte funkade med valacker, men tydligen har jag haft tur. :o
 
Så det här med att han jagar skiten ur den andra hästen handlar mest om att han vill hälsa eller? :confused: Köper man en hingst får man en hingst. Om du ville ha en valack skulle du köpt det istället.
Nej, jag ville ha en hingst som kan gå ihop med en valack. Det är ju ingen myt att det inte fungerar så jag förstår faktiskt inte alla dessa påhopp???
 
Jag är nog bortskämd med att det fungerat alldeles utmärkt att ha hingstar tillsammans med valacker i min närhet. För att ta några exempel. Jag hade vår egen travhingst ihop med min ridhäst. Dom var bästa vänner och lekte bra. Valacken levde upp och de busade fint ihop. Eller stod och sov. Eller åt ur samma hink. En kompis hade sin 18-åriga travhingst tillsammans med en yngre valack av annan ras. Aldrig några problem, men han var en lugn herre överlag. I ett inackorderingsstall jag stod med mitt sto så stod en 20-årig halvblodshingst tillsammans med 3-4 valacker. Det var aldrig några problem. (I samma stall stod en valack som absolut INTE kunde gå tillsammans med ston då han skulle betäcka hela tiden.) En kompis till mig var stuterichef på ett stort stuteri i Frankrike med hopp- och dressyrhingstar. Flera hingstar stod så de kunde hälsa på varandra i sina boxar. Det var aldrig några skrik eller sparkar. Undantag fanns såklart, men de fick också stå mer för sig själva. Jag rider reining och på våra tävlingar står hingstarna intill varandra med mölighet att nosa lite på varandra och jag har aldrig hört några skrik eller sparkar, men Quarters är överlag en väldigt lugn ras så det kan kanske spela in.

Jag trodde att det var undantag att hingstar inte funkade med valacker, men tydligen har jag haft tur. :o
Jag tycker det verkar som TS griper efter halmstrån och förtvivlat letar efter anledningar att släppa sin hingst med sin valack för att DET GICK FÖR XXX. NU funkar det inte och kommer troligen inte att göra det någonsin med hennes hingst. Och det är det normala. Det går MYCKET SÄLLAN att ha hingstar med andra hästar i samma hage. Hästarna kan skadas allvarligt och det kan gå bra en vecka eller två månader och sen smäller det. Det kan vara hingsten som får stryk för att han inte ger sig eller den andra hästen hindras från att röra sig i hagen då hingsten vaktar sin kompis. Oerhört stressande för bägge djuren.
Och jag har jobbat med sammanlagt 40-talet hingstar av olika raser och storlekar. En av dom hade jag som vuxen kunnat tänka mig prova ha ihop med en valack. Som unghingstar 1-3 år gick dom flesta i hingstflock.
 
Jag är nog bortskämd med att det fungerat alldeles utmärkt att ha hingstar tillsammans med valacker i min närhet. För att ta några exempel. Jag hade vår egen travhingst ihop med min ridhäst. Dom var bästa vänner och lekte bra. Valacken levde upp och de busade fint ihop. Eller stod och sov. Eller åt ur samma hink. En kompis hade sin 18-åriga travhingst tillsammans med en yngre valack av annan ras. Aldrig några problem, men han var en lugn herre överlag. I ett inackorderingsstall jag stod med mitt sto så stod en 20-årig halvblodshingst tillsammans med 3-4 valacker. Det var aldrig några problem. (I samma stall stod en valack som absolut INTE kunde gå tillsammans med ston då han skulle betäcka hela tiden.) En kompis till mig var stuterichef på ett stort stuteri i Frankrike med hopp- och dressyrhingstar. Flera hingstar stod så de kunde hälsa på varandra i sina boxar. Det var aldrig några skrik eller sparkar. Undantag fanns såklart, men de fick också stå mer för sig själva. Jag rider reining och på våra tävlingar står hingstarna intill varandra med mölighet att nosa lite på varandra och jag har aldrig hört några skrik eller sparkar, men Quarters är överlag en väldigt lugn ras så det kan kanske spela in.

Jag trodde att det var undantag att hingstar inte funkade med valacker, men tydligen har jag haft tur. :o
Tack för ditt svar! ❤
 
Nej, jag ville ha en hingst som kan gå ihop med en valack. Det är ju ingen myt att det inte fungerar så jag förstår faktiskt inte alla dessa påhopp???
Vi hoppar inte på. Vi är rädda att dina hästar kommer att skadas för att du inte förstår att det kanske är EN hingst av hundra som går att ha med en valack. Det är därför man kastrerar hingstar. Att äga en hingst är väldigt speciellt med starka drifter som det ALLTID måste tas hänsyn till.
 
Vi hoppar inte på. Vi är rädda att dina hästar kommer att skadas för att du inte förstår att det kanske är EN hingst av hundra som går att ha med en valack. Det är därför man kastrerar hingstar. Att äga en hingst är väldigt speciellt med starka drifter som det ALLTID måste tas hänsyn till.
Fast ni behöver ju inte ligga sömnlösa eftersom jag har skrivit ett antal gånger att de går i olika hagar. Här är det ingen som kommer till skada.
 
Jag tycker det verkar som TS griper efter halmstrån och förtvivlat letar efter anledningar att släppa sin hingst med sin valack för att DET GICK FÖR XXX. NU funkar det inte och kommer troligen inte att göra det någonsin med hennes hingst. Och det är det normala. Det går MYCKET SÄLLAN att ha hingstar med andra hästar i samma hage. Hästarna kan skadas allvarligt och det kan gå bra en vecka eller två månader och sen smäller det. Det kan vara hingsten som får stryk för att han inte ger sig eller den andra hästen hindras från att röra sig i hagen då hingsten vaktar sin kompis. Oerhört stressande för bägge djuren.
Och jag har jobbat med sammanlagt 40-talet hingstar av olika raser och storlekar. En av dom hade jag som vuxen kunnat tänka mig prova ha ihop med en valack. Som unghingstar 1-3 år gick dom flesta i hingstflock.

Och min erfarenhet är TVÄRTOM. Jag har sysslat med hästar i 35+ år, men exemplen jag drog är färska. Jag misstror dig inte alls att din erfarenhet är som du säger, men jag känner lite att du anser att jag är ute och cyklar? Jag har haft flera hingstar själv. Jag har vänner som arbetar med hingstar och har hingstar där det fungerar alldeles utmärkt. Jag glömde nämna en vän jag har som har ett par hingstar och någon valack i flock. Fungerar väldigt väl.
Vad gäller TS. Just den individen kanske inte fungerar med valack. Och kanske aldrig kommer göra det. Jag vet inte eftersom jag inte träffat just den. Jag vet inte heller hur introduktionen gick till. Släpptes de bara ihop direkt eller fick de vänja sig vid varandra i några veckor på avstånd?

Återigen, MIN erfarenhet av hingst vs valack är en annan, men även jag känner till hingstar som inte ens kan SE en annan häst oavsett kön ens på avstånd. Jag vet en hingst som betäckte en cykel för att den var närmast till hands.
 
Jag är nog bortskämd med att det fungerat alldeles utmärkt att ha hingstar tillsammans med valacker i min närhet. För att ta några exempel. Jag hade vår egen travhingst ihop med min ridhäst. Dom var bästa vänner och lekte bra. Valacken levde upp och de busade fint ihop. Eller stod och sov. Eller åt ur samma hink. En kompis hade sin 18-åriga travhingst tillsammans med en yngre valack av annan ras. Aldrig några problem, men han var en lugn herre överlag. I ett inackorderingsstall jag stod med mitt sto så stod en 20-årig halvblodshingst tillsammans med 3-4 valacker. Det var aldrig några problem. (I samma stall stod en valack som absolut INTE kunde gå tillsammans med ston då han skulle betäcka hela tiden.) En kompis till mig var stuterichef på ett stort stuteri i Frankrike med hopp- och dressyrhingstar. Flera hingstar stod så de kunde hälsa på varandra i sina boxar. Det var aldrig några skrik eller sparkar. Undantag fanns såklart, men de fick också stå mer för sig själva. Jag rider reining och på våra tävlingar står hingstarna intill varandra med mölighet att nosa lite på varandra och jag har aldrig hört några skrik eller sparkar, men Quarters är överlag en väldigt lugn ras så det kan kanske spela in.

Jag trodde att det var undantag att hingstar inte funkade med valacker, men tydligen har jag haft tur. :o

Det är ganska stor skillnad att så bredvid varandra och gå i en hage ihop.

Nej, jag ville ha en hingst som kan gå ihop med en valack. Det är ju ingen myt att det inte fungerar så jag förstår faktiskt inte alla dessa påhopp???

Det är ju heller ingen myt att det inte funkar. Jag vet flera hingstar som gått med andra hingstar valacker som funkat bra, vet även att de hingstarna inte går att släppa med vilken valack/hingst som helst. Och att släppa ihop en hingst med en ny häst på vårkanten förstår jag inte alls. Det är ju då hormonerna svallar som mest.
 

Liknande trådar

Hästvård Alltså hjälp! Köpte för några veckor sedan en 4-årig shettis valack. Han är underbar men jag börjar fundera på om han är hingst...
2
Svar
21
· Visningar
4 756
Senast: mollyphlox
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
4 951
Senast: MattiZ
·
Hästmänniskan Jag håller på att gå under totalt. Jag har ett fantastiskt fint islandssto f -09 som jag köpte när hon var 2 mån gammal. Hon är helt...
2
Svar
21
· Visningar
2 460
Senast: elfi
·
Hästhantering Jag ska försöka förklara situationen kort: Blev för 2 år sedan med häst (har tidigare hållit på med hästar hela livet, ridskola...
2
Svar
29
· Visningar
5 596
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp