Hingst på station

Merope

Trådstartare
Ni som haft hingst på station eller lånat ut era hingstar, hur går allt till? Vilka premisser skedde det på? Jag hyser framtida drömmar om att låna hem en hingst någon säsong men vill ha mer kött på benen just när det kommer till det juridiska och praktiska, för att fundera i mer seriösa banor. Hur stor skillnad gör hingstägare på stora, välrenommerade gårdar och den lilla avlaren när det kommer till att låna ut sina hingstar? Att det de stora gårdarna är att föredra fattar jag ju, det blir ju mer reklam osv. Men är man totalt ointressant som "privatperson"?
 
Ni som haft hingst på station eller lånat ut era hingstar, hur går allt till? Vilka premisser skedde det på? Jag hyser framtida drömmar om att låna hem en hingst någon säsong men vill ha mer kött på benen just när det kommer till det juridiska och praktiska, för att fundera i mer seriösa banor. Hur stor skillnad gör hingstägare på stora, välrenommerade gårdar och den lilla avlaren när det kommer till att låna ut sina hingstar? Att det de stora gårdarna är att föredra fattar jag ju, det blir ju mer reklam osv. Men är man totalt ointressant som "privatperson"?
Jag tror nog att dom stora välrenommerade gårdarna är mer intressanta även ur säkerhetssynpunkt..
Personalen har ofta mer koll på hingst/ston och själva betäckningsprocessen.
 
Jag skall låna ut min unghingst iår och står för kostnaderna för honom. ex. license, veterinär, försäkring osv. Hingsthållaren står för uppehälle och mat. Sen finns det massor med olika avtal man kan göra sinsemellan, ex. hingsthållaren får betäckningsrätter, eller att man delar på vinsten osv. det får man komma överens om.

Jag själv är väldigt noga med min hingst; (vilket jag tror alla ägare är) och vill att han ska vara på en gård där hingsthållaren har mycket erfarenhet av hingst/betäckning sen innan, är mån om stona som kommer dit för att betäckas med honom, och helt enkelt "har koll". Spelar sen inte så stor roll om hingsthållaren har stor anläggning med 100 hästar eller mindre gård; huvudsaken är att jag vet att hingsten och hans ston får det bra och att allt blir "riktigt gjort".
 
Jag tror nog att dom stora välrenommerade gårdarna är mer intressanta även ur säkerhetssynpunkt..
Personalen har ofta mer koll på hingst/ston och själva betäckningsprocessen.

Fast spontant känner jag att det inte alls är så, tvärt om tycker jag att de stora gårdarna verkar ha sämre koll på hingstar och ston just eftersom det är så stora gårdar med många hästar och människor som har flera järn i elden. Det är att generalisera, förstås, men jag som stoägare har aldrig resonerat att mina ston har det bättre på en stor avelsgård än hos en privatperson med enbart en hingst.
 
Fast spontant känner jag att det inte alls är så, tvärt om tycker jag att de stora gårdarna verkar ha sämre koll på hingstar och ston just eftersom det är så stora gårdar med många hästar och människor som har flera järn i elden. Det är att generalisera, förstås, men jag som stoägare har aldrig resonerat att mina ston har det bättre på en stor avelsgård än hos en privatperson med enbart en hingst.
Nu menar jag inte en stor gård på samma sätt som er, men är det en gård där man sen tidigare vet om har haft hingstar och avel, så vet man per automatik att det är koll på brunster, hingst och ston mm.
Jämför med att lämna iväg sin hingst till någon med noll erfarenhet.
 
Ja, det säger ju sig själv att man behöver ha erfarenhet av avel, men det var inte riktigt den vinklingen jag var ute efter. Tack för din input ändå. :)
 
Vi har lånat in och kan tänka oss att låna ut. Vi är har ingen stor gård men börja ju i och för sig blir kända.
De hingstar vi har lånat har alltid velat har ett vist antal ston intresserade innan vi skrivit på alla papper.
Sen har vi fått fria betäckningar för våra ston. Antalet berodde på hur många ston som kom. Det finns även avtal där man betala hingstägaren en vis summa och sen få hingsthållaren själv sätter pris på betäckningarna. Vi kräver en van hingsthållare som kan det där med handbetäckning och har en bra veterinär.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 457
Senast: fejko
·
F
Islandshäst Det är trögt på islandshästmarknaden i Sverige just nu det tror jag många har känt. Delvis beror det på finanskris och osäkerhet inför...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
12 414
Senast: tina_sj
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 475
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp