Hingst som nedärver goda exteriör

Askur

Trådstartare
Har ni tips på en hingst som nedärver goda exteriör?
Har kollat runt bland flera olika hingstar som lämnat jättefina avkommor men hittar sällan någon information (eller bilder) på hur stoet i fråga ser ut.
 
Alltså, det finns ju vissa som är riktigt kända för att ärva ned bra exteriör, i några fall blir det dock (enligt min mening) andra egenskaper som prioriteras bort.

Det viktigaste är ju trots allt matchningen, är det något specifikt du är ute efter som hingsten bör ärva ned, eller saker hos stoet som inte är optimalt?

Stoet jag har två avkommor av nu har 7.59 för exteriör (om jag inte minns fel) och både avkomman efter Samherji från Konga och Ardur frá Lundum är riktigt snygga exteriört. Överlag har det mesta jag sett från de hingstarna varit bra exteriör, oavsett sto.
 
Stoet jag har är lite grövre i typen. Hade önskat en lite nättare hingst som är mer kompakt och högställd (säger man högställd?).

Har hittat en hel del fina hingstar men lite svårt att tolka vad dom nedärver eftersom att man inte alltid kan se hur avkommans mamma i fråga ser ut.
 
Stoet jag har är lite grövre i typen. Hade önskat en lite nättare hingst som är mer kompakt och högställd (säger man högställd?).

Har hittat en hel del fina hingstar men lite svårt att tolka vad dom nedärver eftersom att man inte alltid kan se hur avkommans mamma i fråga ser ut.
Ja, det är ju alltid en chansning med det också, avkomman kan ju lika gärna ärva stoets exteriör som hingstens, och allt däremellan. Men det är du ju säkert medveten om. :) Den jag har mest erfarenhet av personligen är Samherji, varenda avkomma har blivit högbent och med bra proportioner (av de jag sett ordentligt, äldsta är ju dock bara fyra ännu) och då har stomaterialet varit väldigt blandat. Även de kortbenta, grövre stona har fått fina, långbenta avkommor.

Men det finns ju garanterat fler också, han står ju dessutom en bra bit ifrån dig.
 
Ja, det är ju alltid en chansning med det också, avkomman kan ju lika gärna ärva stoets exteriör som hingstens, och allt däremellan. Men det är du ju säkert medveten om. :) Den jag har mest erfarenhet av personligen är Samherji, varenda avkomma har blivit högbent och med bra proportioner (av de jag sett ordentligt, äldsta är ju dock bara fyra ännu) och då har stomaterialet varit väldigt blandat. Även de kortbenta, grövre stona har fått fina, långbenta avkommor.

Men det finns ju garanterat fler också, han står ju dessutom en bra bit ifrån dig.
Ja självklart är jag medveten om det. :)
Vart står han?
 
Stoet jag har är lite grövre i typen. Hade önskat en lite nättare hingst som är mer kompakt och högställd (säger man högställd?).

Har hittat en hel del fina hingstar men lite svårt att tolka vad dom nedärver eftersom att man inte alltid kan se hur avkommans mamma i fråga ser ut.
Med reservation för att jag inte är så insatt i islandshästavel så kika på Vefur frá Eikarbrekku :) !
Lämnar fina, högställda avkommor med bra rörelser, de äldsta är 8 år nu.
Står åt Stockholmshållet numera tror jag.
 

Liknande trådar

Avel Jag hade behövt lite mer information om dessa hingstar och deras godkända avkommor. Gärna era egna åsikter och erfarenheter. Vad de...
2
Svar
32
· Visningar
2 303
Senast: Lea88
·
Avel Frågar åt en vän. Söker tips på Welsh hingst på semin (helst) eller som står i Norrland. Helst C-ponny. Även D-ponny är av intresse...
Svar
3
· Visningar
479
Senast: Robina
·
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 120
Senast: athena
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 953
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp