Hingstfunderingar inför 2017

Det här med "live foal guarantee" på the stallion company. Ngn som vet hur det funkar? Man betalar stud fee vid första insemination och får igen om inget föl kommer eller vad?
 
En annan fråga har jag också, angående Cristallo ii, så fin! Vet ngn hur han blivit bedömd på gångarter och ben? Hittar inget om det mer än att han ska ha fina gångarter. Är isf till mitt sto e. San amour
 
Det här med "live foal guarantee" på the stallion company. Ngn som vet hur det funkar? Man betalar stud fee vid första insemination och får igen om inget föl kommer eller vad?

Verkar snarare som att man får gratis betäckning nästa år. Jag mailade precis med dom och fick detta svar:

Semen is to be paid upfront and includes a full live foal guarantee. Which means that if the mare doesn’t go pregnant this year or loses the embryo/foal, then you can inseminate next year and pay only the shipping fee when we have to send new semen.

With frozen semen we would at least send 3 doses enough to try 3 inseminations for your mare.
 
Verkar snarare som att man får gratis betäckning nästa år. Jag mailade precis med dom och fick detta svar:

Semen is to be paid upfront and includes a full live foal guarantee. Which means that if the mare doesn’t go pregnant this year or loses the embryo/foal, then you can inseminate next year and pay only the shipping fee when we have to send new semen.

With frozen semen we would at least send 3 doses enough to try 3 inseminations for your mare.
Aha ok..
Visst var det le Prince de bois du var intresserad av? Jag tittar själv på Royaldik, men vet man ngt om hur dräktigheten sett ut för dessa hingstar de senaste åren?
 
När jag rannsakar mitt sto så tänker jag ändå att det där med att hon är en evighetsmaskin är av godo, det mindre bra är att hon blir lite stressad i olika situationer. Hon stressar upp sig och blir het och studsig, aldrig dum och är den mest ridbara häst man kan tänka sig på många sätt och vis. Men man hade helt klart kunnat tänka sig en häst med lite mer lugn. Så himla synd för Sibelius tilltalade mig så himla mkt. Vore han lite större hade jag tagit honom på mitt lilla sir Donnerhall-sto vilken dag som helst!
 
Har Sibelius-åring, sto. ALLA frågar om hon blir liten och snäll; svar hon blir inte liten utan normal 67-70 som stoets tidigare avk, nu vacker, välutvecklad och lite över normalhöjd. Snäll ja men även kvick att fatta, reaktionssnabb, vaken, det spritter lite. Jag har också sett Sibelius live x antal ggr, på Strömsholm nu i vår var han fantastisk, på Flyinge tidigare som ett skållat troll. Underbar häst med enorm arbetsvilja som visat att han kan gå de stora klasserna men på ryggen sitter ett superproffs drillad under flera beridarår i Tyskland och även hon har full hand emellanåt!
Skulle inte vara rädd för att anv honom på mindre sto om man vill "kvicka upp" temp och arbetsvilja.
 
Har Sibelius-åring, sto. ALLA frågar om hon blir liten och snäll; svar hon blir inte liten utan normal 67-70 som stoets tidigare avk, nu vacker, välutvecklad och lite över normalhöjd. Snäll ja men även kvick att fatta, reaktionssnabb, vaken, det spritter lite. Jag har också sett Sibelius live x antal ggr, på Strömsholm nu i vår var han fantastisk, på Flyinge tidigare som ett skållat troll. Underbar häst med enorm arbetsvilja som visat att han kan gå de stora klasserna men på ryggen sitter ett superproffs drillad under flera beridarår i Tyskland och även hon har full hand emellanåt!
Skulle inte vara rädd för att anv honom på mindre sto om man vill "kvicka upp" temp och arbetsvilja.
Hur stort är sitt sto då? Mitt sto är bara 163 och har dessutom en del litet bakom sig. Dock har mamman gett en blandad kompott storlekar vilken hingst de än satt på henne.
 
Försöker leta reda på mer info om Chris Burtons fina unghingst Caliber Royale (tidigare Cyprian), men hittar inte mycket... Har lyckats googla fram några filmer, hans stamtavla, födelsesår och höjd (i hh, inte cm).

Enligt uppgift är han godkänd i Holstein, så borde finnas avkommor där? Undrar även om han tävlat något innan han kom till Chris? Annars kan man ju bli lite fundersam på varför inte... Någon som är bättre än mig på at luska ut såna saker?

Det var en liten "slamkrypare" den där killen.... I alla officiella tyska databaser står han som valack !!
Han är född väldigt sent på säsongen i juli så han var nog inte färdig att visas på körung som 2-åring.
Lebensnummer: DE 421000294210
Name Zucht: N.N.
Name Sport: Cyprian 5
Geburts- / Zuchtjahr: 2010
Geschlecht: Wallach
Farbe: Braun
Rasse:Holsteiner
Züchter: Johannsen, Manfred
Besitzer Sport: Verband d.Züchter des Holsteiner Pferdes

Gjorde 30-dagarstest nov-dec 2014 med bra siffror
Dressyr 8.21
Hoppning 8.93
Totalt 8.66
Han är inte godkänd i något tyskt förbund om det inte skett alldeles nyligen.
Har placeringar i klass A (11 st) och L (6 st) mellan mars-november 2015. Ryttare Maximilian Gräfe.
Hittade en tävling på clipmyhorse som inte var en höjdare.... fick bara 7,8 + 0,5 avdrag för ett nerslag =7,3.
Även på clipmyhorse står han som valack.
 
Det var en liten "slamkrypare" den där killen.... I alla officiella tyska databaser står han som valack !!
Han är född väldigt sent på säsongen i juli så han var nog inte färdig att visas på körung som 2-åring.
Lebensnummer: DE 421000294210
Name Zucht: N.N.
Name Sport: Cyprian 5
Geburts- / Zuchtjahr: 2010
Geschlecht: Wallach
Farbe: Braun
Rasse:Holsteiner
Züchter: Johannsen, Manfred
Besitzer Sport: Verband d.Züchter des Holsteiner Pferdes

Gjorde 30-dagarstest nov-dec 2014 med bra siffror
Dressyr 8.21
Hoppning 8.93
Totalt 8.66
Han är inte godkänd i något tyskt förbund om det inte skett alldeles nyligen.
Har placeringar i klass A (11 st) och L (6 st) mellan mars-november 2015. Ryttare Maximilian Gräfe.
Hittade en tävling på clipmyhorse som inte var en höjdare.... fick bara 7,8 + 0,5 avdrag för ett nerslag =7,3.
Även på clipmyhorse står han som valack.

Tack, @KickiH - du är bäst! :) Lustigt att han stod som valack...?!
 
Nu har jag troligen bestämt mig för betäckning av mitt sto e. San amour ue. Freiherr. Alltså dressyrstammad, dock med bra kapacitet i hoppningen. Modig och en tiger i terrängen och eftersom jag vill behålla avkomman så tänker jag faktiskt avla mot ft. Är inne på Firenze för att ändå ha kvar dressyrstammen. Canterbury är också ett alternativ. Men undrar hur Cristallo ii är i temperamentet? Eller andra förslag på hästar med både gång, fullblodsinslag och hoppförmåga? Med gott och lugnt temperament!
 
Nu har jag troligen bestämt mig för betäckning av mitt sto e. San amour ue. Freiherr. Alltså dressyrstammad, dock med bra kapacitet i hoppningen. Modig och en tiger i terrängen och eftersom jag vill behålla avkomman så tänker jag faktiskt avla mot ft. Är inne på Firenze för att ändå ha kvar dressyrstammen. Canterbury är också ett alternativ. Men undrar hur Cristallo ii är i temperamentet? Eller andra förslag på hästar med både gång, fullblodsinslag och hoppförmåga? Med gott och lugnt temperament!

Cristallo ll ska ha jätte trevligt temperament enligt säkra källor som både hanterat och ridit honom.
 
@Ottisen
Dürrenmatt såklart https://sporthorse-data.com/pedigree/dürrenmatt
Bra pris på honom 250 euro/språng + 500 euro/45 dagar
Finns på EU-station nordväst om Berlin.
Fantastisk dubbelbegåvning.
Hingstprov 70dagarsprov
Dressyr 8,63
Hoppning 8.33
Totalt 8.46
Karaktär 9
temperament 9
Ridbarhet testryttare dressyr 8.75
Pappa Hirtentanz Svår klass hoppning
Farfar Axis World Cup i dressyr
Morfar fullblod lämnat svårklasshästar i både hoppning och dressyr
Mamma från en av de bästa stofamiljerna i Trakehneraveln
 
@Ottisen
Dürrenmatt såklart https://sporthorse-data.com/pedigree/dürrenmatt
Bra pris på honom 250 euro/språng + 500 euro/45 dagar
Finns på EU-station nordväst om Berlin.
Fantastisk dubbelbegåvning.
Hingstprov 70dagarsprov
Dressyr 8,63
Hoppning 8.33
Totalt 8.46
Karaktär 9
temperament 9
Ridbarhet testryttare dressyr 8.75
Pappa Hirtentanz Svår klass hoppning
Farfar Axis World Cup i dressyr
Morfar fullblod lämnat svårklasshästar i både hoppning och dressyr
Mamma från en av de bästa stofamiljerna i Trakehneraveln

Så fin den var :o
 
@Ottisen
Dürrenmatt såklart https://sporthorse-data.com/pedigree/dürrenmatt
Bra pris på honom 250 euro/språng + 500 euro/45 dagar
Finns på EU-station nordväst om Berlin.
Fantastisk dubbelbegåvning.
Hingstprov 70dagarsprov
Dressyr 8,63
Hoppning 8.33
Totalt 8.46
Karaktär 9
temperament 9
Ridbarhet testryttare dressyr 8.75
Pappa Hirtentanz Svår klass hoppning
Farfar Axis World Cup i dressyr
Morfar fullblod lämnat svårklasshästar i både hoppning och dressyr
Mamma från en av de bästa stofamiljerna i Trakehneraveln
Åååh så fin! Den vill jag ha nästa år! Men jag vågar bara inte ta importhingst i år:(
 
Dream of heidelberg, varför har jag hört så lite om honom? Han ser fin ut? Hög fullblodsandel men ser själv lite bulkig ut? Har av vad jag förstår lite hopptalanger i stammen? Vet ngn mer?
 
@Ottisen
Dürrenmatt såklart https://sporthorse-data.com/pedigree/dürrenmatt
Bra pris på honom 250 euro/språng + 500 euro/45 dagar
Finns på EU-station nordväst om Berlin.
Fantastisk dubbelbegåvning.
Hingstprov 70dagarsprov
Dressyr 8,63
Hoppning 8.33
Totalt 8.46
Karaktär 9
temperament 9
Ridbarhet testryttare dressyr 8.75
Pappa Hirtentanz Svår klass hoppning
Farfar Axis World Cup i dressyr
Morfar fullblod lämnat svårklasshästar i både hoppning och dressyr
Mamma från en av de bästa stofamiljerna i Trakehneraveln

Åh vilken fin! Jag vet inte hur känd farfar Axis är, men jag har träffat på honom flera gånger både i stallmiljö och på tävling. Väldigt fint temperament har han, ägaren rider honom bettlöst i skogen och när jag såg honom gå i beteshage så reagerade åtminstone inte jag på att han är hingst.
 
@Ottisen
Dürrenmatt såklart https://sporthorse-data.com/pedigree/dürrenmatt
Bra pris på honom 250 euro/språng + 500 euro/45 dagar
Finns på EU-station nordväst om Berlin.
Fantastisk dubbelbegåvning.
Hingstprov 70dagarsprov
Dressyr 8,63
Hoppning 8.33
Totalt 8.46
Karaktär 9
temperament 9
Ridbarhet testryttare dressyr 8.75
Pappa Hirtentanz Svår klass hoppning
Farfar Axis World Cup i dressyr
Morfar fullblod lämnat svårklasshästar i både hoppning och dressyr
Mamma från en av de bästa stofamiljerna i Trakehneraveln

Väldigt fin hingst och som arabnörd gillar jag stofamiljen ;) :D
 
Dream of heidelberg, varför har jag hört så lite om honom? Han ser fin ut? Hög fullblodsandel men ser själv lite bulkig ut? Har av vad jag förstår lite hopptalanger i stammen? Vet ngn mer?
Dream of Heidelberg I dog förra året. menar du lillebror nr II.? Båda hingstarnas avkommeindex i Tyskland ligger klart på minus när det gäller hoppning och bägge var medelmåttliga hoppare på sina hingstprov.
 

Liknande trådar

Avel Köpte idag ett sto e.Clever Hill Q ue.Jazz som ska betäckas. Visst, nu är hon bara 1.5år gammal men direkt efter treårs ska hon betäckas...
2
Svar
21
· Visningar
3 801
Senast: tramp
·
Avel Hej! Min syster har ett sto som jag är lite sugen på att ta föl på men jag har tyvärr inte alls någon koll på vad för hingst som...
Svar
14
· Visningar
2 953
Senast: Biotin
·
Avel Sitter och spånar och grubblar över vårens betäckning, trots att det är långt kvar. Har ett fullblodssto som lämnat två fina...
Svar
6
· Visningar
3 744
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp