Hingstfunderingar inför 2017

Dream of Heidelberg I dog förra året. menar du lillebror nr II.? Båda hingstarnas avkommeindex i Tyskland ligger klart på minus när det gäller hoppning och bägge var medelmåttliga hoppare på sina hingstprov.
Jag menade visst lillebror:) Då kanske Firenze är ett bättre alternativ, han hoppade ju tydligen iaf 8 nere i tyskland och har gett ett par ft-avkommor här i Sverige.
 
Någon som är kunnig på welshavel här? jag har hittat två intressanta hingstar, en sec A och en welsh av cobtyp. Båda har enbart engelsk licens. Den ena hingstägaren försöker ordna svensk licens men det tar lite tid, den andra hingstägaren menar att jag kan registrera mitt sto i england istället (mitt sto är welsh sec A) Jag har kontaktat föreningen i england. Men jag är bara rädd att det kommer att ta en väldig tid att ordna allt det här? och man kan väl inte betäcka innan det är ordnat med papperna först misstänker jag.
 
Kan fortfarande inte bestämma mig, måste evt. köra stoet in till station senast måndag, men vet inte vilken hingst jag vill ha om jag ska betäcka... :banghead: :arghh:

Ni som har koll på fullblod (för ridhästavel), vad tror ni om Sir Lando xx?
 
Kan fortfarande inte bestämma mig, måste evt. köra stoet in till station senast måndag, men vet inte vilken hingst jag vill ha om jag ska betäcka... :banghead: :arghh:

Ni som har koll på fullblod (för ridhästavel), vad tror ni om Sir Lando xx?
Nyfiken vad det blev för hingst? (Kan inget im fullblod)
 
Nyfiken vad det blev för hingst? (Kan inget im fullblod)

Tror inte det blir något i år, nu måste jag antagligen köpa ny bil och då har jag inte råd att betäcka. :(

Hade annars typ bestämt mig för Leprince, men kände att jag blev lite osäker angående temperament, samt att jag allra helst skulle vilja ha en ren fullblodshingst för att få upp % fullblod i avkomman så mycket som möjligt. Verkar dock svårt att få tag på fryst från de bra fullbloden utomlands, frågade runt lite och många står på naturlig betäckning (:banghead:) eller endast färskt...

Har Sir Lando xx lite som en "backup" om jag ändå skulle komma till att betäcka i år, iom att han står här i Norge och har bra stam, exteriör, galoppmeriter, rör sig trevligt och löshoppar vettigt. Men är egentligen för liten enligt mina önskemål... (1,65).
 
@sorbifolia
Jag vet inte mycket om fullblod i ridhästaveln men jag har sett väldigt många riktigt fina avkommor e: Helsinki (stam). Han står i Skåne. Om han är tillgänglig för halvblodsaveln vet jag inte men jag skulle lätt kunna tänka mig att han fungerar bra. Ger fin typ och bra rörelser även i mina dressyrögon ;)
Helsinki själv:
image.jpg

Två st åringar (bilderna tagna under juli):
12001046_923205864391793_847172114564052794_o.jpg

14434897_1137371676308543_2634132784127518262_o.jpg
 
@sorbifolia
Jag vet inte mycket om fullblod i ridhästaveln men jag har sett väldigt många riktigt fina avkommor e: Helsinki (stam). Han står i Skåne. Om han är tillgänglig för halvblodsaveln vet jag inte men jag skulle lätt kunna tänka mig att han fungerar bra. Ger fin typ och bra rörelser även i mina dressyrögon ;)
Helsinki själv:
image.jpg

Två st åringar (bilderna tagna under juli):
12001046_923205864391793_847172114564052794_o.jpg

14434897_1137371676308543_2634132784127518262_o.jpg
Gillar också Helsinki skarpt. Han är ju väldigt aktiv i fullblodsaveln som det ser ut nu, och där betäcker "vi" ju bara naturligt. Vet inte heller om han även betäcker övriga raser, och nu verkar Tranbergas hemsida inte fungera...
 
  • Gilla
Reactions: AW
Chico's boy, vet ngn hur man lättast får tag på tai från honom? Kontaktar man gestut sprehe själv eller tar ngn in? Hur har hans fertilitet varit och vad tror ni om honom på ett dressyrsto e. San amour? Vill ju helst avla mot ft på henne, tanken är att behålla avkomman.
 
Chico's boy, vet ngn hur man lättast får tag på tai från honom? Kontaktar man gestut sprehe själv eller tar ngn in? Hur har hans fertilitet varit och vad tror ni om honom på ett dressyrsto e. San amour? Vill ju helst avla mot ft på henne, tanken är att behålla avkomman.

Du kontaktar Sprehe själv för att beställa. Det är så många år sedan han använts i Sverige att de siffrorna inte är aktuella längre.
Finns det lite mod och hopptalang i stostammen skulle jag absolut kunna tänka mig honom till ett San Amour-sto.
 
Har funderat fram och tillbaka och nu på att betäcka mitt sto e. Vivaldi ue. Sandro Hit. Hon är stor, 176 cirka men lätt och med överlag fina gångarter där galoppen är bäst. Fin modell och världens snällaste. Önskar en liten/smäcker kvick dressyrhingst med god mekanik. Har funderat på Sibelius och Formalin... Vad tycker ni om dessa eller vet ni några som lämnar mindre och kvickfotade?
 
Har funderat fram och tillbaka och nu på att betäcka mitt sto e. Vivaldi ue. Sandro Hit. Hon är stor, 176 cirka men lätt och med överlag fina gångarter där galoppen är bäst. Fin modell och världens snällaste. Önskar en liten/smäcker kvick dressyrhingst med god mekanik. Har funderat på Sibelius och Formalin... Vad tycker ni om dessa eller vet ni några som lämnar mindre och kvickfotade?
Jag har i år valt Formalin till mitt sto. Dock hade vi otur med väldigt dålig mortalitet på förra skicket så är hon inte dräktig nu kommer vi troligen byta hingst. Då blir det Dragon Welt till mitt sto på 179 cm. Min låter ganska lik din i övrigt, snäll och inte speciellt tung. Gillar att Formalin verkar vara väldigt snäll och hans mekanik är något jag fastnade för.

Jag gillar Sibelius också men pga olika orsaker föll han bort. Fick tips till mitt sto att ta Blue Hors St Schufro. Han har väldigt fin mekanik.
 

Liknande trådar

Avel Köpte idag ett sto e.Clever Hill Q ue.Jazz som ska betäckas. Visst, nu är hon bara 1.5år gammal men direkt efter treårs ska hon betäckas...
2
Svar
21
· Visningar
3 802
Senast: tramp
·
Avel Hej! Min syster har ett sto som jag är lite sugen på att ta föl på men jag har tyvärr inte alls någon koll på vad för hingst som...
Svar
14
· Visningar
2 953
Senast: Biotin
·
Avel Sitter och spånar och grubblar över vårens betäckning, trots att det är långt kvar. Har ett fullblodssto som lämnat två fina...
Svar
6
· Visningar
3 745
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp