Hingstråd

Brolinskan

Trådstartare
Jag ska betäcka mitt sto hemma i Sverige och känner att jag skulle behöva få lite nytänkande förslag på hingstar. De senaste årens Islandsvistelse har gjort att jag inte är riktigt lika med på vilka hingstar som betäcker i Sverige just för närvarande, iaf inte de som kanske inte ses och hörs så mycket om.
Stoet i fråga är helsyster till bla Gaumur frá Audholtshjáleiga och är e. Orri (vilket gör vår Vaki otänkbar i frågan dessvärre) och u. Hildur frá Gardabae, ue. Hrafn frá Öndólfsstöðum och jag skulle helst inte få in så mycket mer Orri-blod i henne.
Hon har extrem aktion och väldigt bra gångarter, enbart riden som fyrgångare men kanske finns det lite pass där. Kan bli lite styv i tölten och även tappa svävet i traven. Enormt villig och bra huvud. Hennes stora nackdel är utan tvekan exteriören. Överbyggd, kort tjock hals och korta ben.

Jag vill betäcka henne med en hingst som är vacker, relativt lätt i fram och stor och som ger välresta vackra avkommor med god exteriör. Han bör ha mycket goda ridegenskaper och gärna mycket sväv i traven. Fyr eller femgångare spelar ingen roll. Om han har betäckt länge ska han ha bevisat sig som avelshingst via sina avkommor.

Jag har några hingstar som jag funderat på, men kanske finns det guldkorn som jag inte tänkt på. Sverige (Norge/Danmark har jag ytterst dålig koll på) kryllar ju av bra hingstar.
 
Haleggur verkar helt fantastiskt!

Annars vore kanske Prins från Knutshyttan ett bra alternativ? Han lämnar mycket fina avkommor :)
 
Sverige:
Oliver frá Kvistum
Örn frá Efri Gegnishólum
Rökkvi
Isar frá Keldudal
Hrafnfaxi frá Vestra-Geldingaholt och även pappa som dock är i DK i år.


Danmark:
Hnokki
Spóliant vom Lipperthof
Ágústínus fra Melaleiti
KRUMMI FRÁ BLESASTÖðUM
Herbert fra Slippen
Grimur frá Efsta Seli

Glotti fra Sveinatungu
Mjölnir frá Hlemmiskeidi


Norge:
Nils Kristian har ju en hel hög med stjärnor hemma.
Och Thokki kanske



Kommer säkert på fler


 
Sverige:
Oliver frá Kvistum
Örn frá Efri Gegnishólum
Rökkvi
Isar frá Keldudal
Hrafnfaxi frá Vestra-Geldingaholt och även pappa som dock är i DK i år.

Danmark:
Hnokki
Spóliant vom Lipperthof
Ágústínus fra Melaleiti
KRUMMI FRÁ BLESASTÖðUM
Herbert fra Slippen
Grimur frá Efsta Seli

Glotti fra Sveinatungu
Mjölnir frá Hlemmiskeidi

Norge:
Nils Kristian har ju en hel hög med stjärnor hemma.
Och Thokki kanske


Kommer säkert på fler

Ohh Oliver frá Kvistum och Grimur frá Efsta Seli är mina favoriter:love: Hnokki går ju inte av för hackor heller, har sett några fina avkommor efter honom här i DK :up:
 
Jag ska betäcka mitt sto hemma i Sverige och känner att jag skulle behöva få lite nytänkande förslag på hingstar. De senaste årens Islandsvistelse har gjort att jag inte är riktigt lika med på vilka hingstar som betäcker i Sverige just för närvarande, iaf inte de som kanske inte ses och hörs så mycket om.
Stoet i fråga är helsyster till bla Gaumur frá Audholtshjáleiga och är e. Orri (vilket gör vår Vaki otänkbar i frågan dessvärre) och u. Hildur frá Gardabae, ue. Hrafn frá Öndólfsstöðum och jag skulle helst inte få in så mycket mer Orri-blod i henne.
Hon har extrem aktion och väldigt bra gångarter, enbart riden som fyrgångare men kanske finns det lite pass där. Kan bli lite styv i tölten och även tappa svävet i traven. Enormt villig och bra huvud. Hennes stora nackdel är utan tvekan exteriören. Överbyggd, kort tjock hals och korta ben.

Jag vill betäcka henne med en hingst som är vacker, relativt lätt i fram och stor och som ger välresta vackra avkommor med god exteriör. Han bör ha mycket goda ridegenskaper och gärna mycket sväv i traven. Fyr eller femgångare spelar ingen roll. Om han har betäckt länge ska han ha bevisat sig som avelshingst via sina avkommor.

Jag har några hingstar som jag funderat på, men kanske finns det guldkorn som jag inte tänkt på. Sverige (Norge/Danmark har jag ytterst dålig koll på) kryllar ju av bra hingstar.

Jag fick en mycket fin avkomma efter Berserkur förra sommaren :) Mycket sväv i den traven! och nog den bästa galoppen jag har sett hos ett föl.
 
Ni kommer alla med förslag på bra hingstar. Men jag skulle vilja lägga ännu mer fokus på en lätt hingst med lång hals och extremt god exteriör. Flera av hingstarna här är hingstar som har ok/god exteriör men som kanske inte har lättaste framdelen/längsta halsen/mycket rest. Mitt sto behöver först och främst vägas upp på exteriörsidan.
Jag funderade lite på Hrimur från Jupitertorp efter Askur som har imponerande manke och välsatt hals och 9 för både hals/manke/bog och proportioner, har dock inte varit superimponerad när jag sett honom visad på hingstshow. Såg honom inte när han blev visad. Någon som har erfarenhet av honom?

I övrigt finns det många av hingstarna här ovan som jag vill betäcka med, men jag är inte helt säker på om de passar med mitt sto.
Bild på henne (hon ser dock mycket bättre ut med ryttare än utan..):
hornjan03-700x490.jpg


horn2-650x458.jpg
 
@Brolinskan
Haleggur har 8.33 för ext med 8.5 för hals manke bog.
Han är extremt vacker och välrest, med en lätt framdel och lång hals (när man ser honom ståendes i hagen).
Jag tror inte du behöver vara bekymrad över att fölet skulle få en dålig ext med den pappan ..

Ska se om jag hittar lite fler roliga hingstar med lätta framdelar ;)
 
Hrimur från Jupitertorp bor här nära mig och han är en otroligt snygg och trevlig hingst :) Jag är inte alls insatt i avel så jag kan väl inte säga något om honom egentligen.
 
Svartur vom Hochwald har 9 för HMB, 8.23 totalt. Sett ett par riktigt fina avkommor efter honom på film ..

Hrimur har en väldigt bra bedömning, men frågan är om framdelen är högt bedömd för att den är lätt eller välproportionerlig? Tycker på ridbilderna att han ser ut att vara STOR i fram, alltså tjock hals och mycket bogar. (Ganska typiskt vissa askurbarn, får samma känsla på Hrimurs ridbilder som när man ser Oddur t.ex.)
 
Ess från Hökebo hittade jag en HMB på 9 också. Men samma sak där, mer välrest och proportionerlig än lång och smal ...
 
Vad tycker du om Kveikur fra Lian?
Kanske inte den mest slanka hals man kan tänka sig, men välrest, stor, riktigt schysst aktion och 8,5 för HMB. Týr-blod, vet om om mamman kan ha Orri bakom sig dock. Och inte alltför långt från din svenska hemort.

Bragi frá Kópavogi? Rörelserna finns ju i alla fall :d
 
Prins från Knutshyttan's 9,5 för Hals, manke & bog går ju ej av för hackor!! Likadant med hans trav, också belönad med 9,5, är ju inte heller fy och skam! Så läcker och flott hingst!! :love:
 

Liknande trådar

Islandshäst Mitt sto på Island skall betäckas nu i vår. har inte helt bestämt mig för vem hon skall till. har 2 kandidater.. hmm ni kanske kan...
2
Svar
20
· Visningar
3 165
Senast: Mist
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Hingstarna stod i centrum på fredagseftermiddagen när den avslutande ridbedömningen på Landsmót hölls. Högst bedömd av...
Svar
0
· Visningar
716
Senast: Gunnar
·
Islandshäst nu är det bestämt att två av stona ska betäckas i vår och jag är inte sen att leta efter pappor till blivande stjärnor ;) Tänkt om...
17 18 19
Svar
361
· Visningar
46 162
Senast: freyja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp