Hingstvalsfunderingar inför 2018

@Fritidsryttare Förstår tanken, speciellt med ett förstagångssto. Vitalis hade bortåt 1100 ston förra året, och de jag känner som seminerade fick dräktigt, men man kan ju tänka sig hur små doserna var som de fick. Jag hade inte tänkt på honom såhär sent på säsongen till ett ungsto.
Zack tävlar rätt aktivt internationellt just nu, och helt ärligt hade jag inte valt honom till en Fürstenball-ättling då förmågan att sitta inte är Zack's varumärke direkt. Då är DO närmre det tycker jag.
Franklin är kvar hos Helgstrand ja. I år har jag inga säkra källor på hur seminet ser ut, men han tävlas inte aktivt nu då han är rätt populär och förmodligen inte fixar att göra både och samtidigt. Förra året såg de färska skicken fina ut, vet var mycket besviken när stoet inte tog sig på första men vi kom med ett treårssto som stressade väldigt mycket på station och kring seminering. De frysta skicken var lite tröttare.
 
@Fritidsryttare, har träffat två DO avkommor varav en är uppvuxen granngårds och är 4 år nu, den är supertrevlig och enkel i temperamentet (mamma var arab, men en rätt lugn sådan). Den andra är bara 1 år (sto) men verkar trevlig hittils den med.
 
Första semineringen med Revolution på mina båda ston tog sig inte så jag är rekommenderad att byta till en hingst med bättre fertilitet:(. Är det någon som vet om man kan använda samma språngavgift om man byter till en annan lövsta, eller helgstrand hingst? Finns det några bra tips isåfall på en hingst med bra fertilitet till ett sto som behöver förädlas i typen?
 
Första semineringen med Revolution på mina båda ston tog sig inte så jag är rekommenderad att byta till en hingst med bättre fertilitet:(. Är det någon som vet om man kan använda samma språngavgift om man byter till en annan lövsta, eller helgstrand hingst? Finns det några bra tips isåfall på en hingst med bra fertilitet till ett sto som behöver förädlas i typen?

Helgstrand brukar ge en möjligheten att byta hingst utan ny språngavgift, såvida den nya språngavgiften inte är högre än den gamla, då blir det pengar emellan (men Revolution är väl bland de med högst språng). Spontant vet jag att GGW har bra fertilitet, och han förädlar definitivt. Han har många fina som bör förädla, men de är nya för i år så jag törs inte uttala mig om fertiliteten på dem. Man kan ringa direkt till dem och fråga vilka de har bäst dräktighet på i år, en bekant har tidigare gjort det och då blev det till sist en GGW.
 
Nu står jag med ett permanent skadat sto med toppmöderne (elitmamma och -syster, två godkända hingstar som bröder m m), så jag bara måste ju betäcka henne. 14 år och föl som 4-åring.
Vilka hingstar har riktigt bra fertilitet och är stationerade i Sverige, hoppstammat med rörelser som kan anses ok eller bättre?
Hon är inte släkt med många i Sverige, men har Ramiro i stammen.
Lång i ryggen och lite lågställd, måste ha korrekta framben.
 
Nu står jag med ett permanent skadat sto med toppmöderne (elitmamma och -syster, två godkända hingstar som bröder m m), så jag bara måste ju betäcka henne. 14 år och föl som 4-åring.
Vilka hingstar har riktigt bra fertilitet och är stationerade i Sverige, hoppstammat med rörelser som kan anses ok eller bättre?
Hon är inte släkt med många i Sverige, men har Ramiro i stammen.
Lång i ryggen och lite lågställd, måste ha korrekta framben.

Nintender kanske?
 
Bra förslag, han hade jag inte tänkt på överhuvudtaget!
Vad vet du om hans fertilitet i år?

Andra på "förslag" är Mr Vain, Diero Lux, Kannatol, Crusader Ice... Har inte hunnit ta redan på dräktighetsprocent från dem alls.

Har bara seminerat två ston, en kollad och dräktig på första. Hade ett eget sto till honom ifjol som seminerades på fölbrunst å tog sig på första.

Kannatol å Crusader har jag haft ston till och de har alla varit dräktiga på första utom en med C men där tror jag vi var för sent på det.
 
Nu står jag med ett permanent skadat sto med toppmöderne (elitmamma och -syster, två godkända hingstar som bröder m m), så jag bara måste ju betäcka henne. 14 år och föl som 4-åring.
Vilka hingstar har riktigt bra fertilitet och är stationerade i Sverige, hoppstammat med rörelser som kan anses ok eller bättre?
Hon är inte släkt med många i Sverige, men har Ramiro i stammen.
Lång i ryggen och lite lågställd, måste ha korrekta framben.
Hade ett sto med Ramiro i stammen och jag betäckte henne med hingsten King Louie och har fått 2 fina avkommor efter honom.. så mitt tips är King Louie
 
Hade ett sto med Ramiro i stammen och jag betäckte henne med hingsten King Louie och har fått 2 fina avkommor efter honom.. så mitt tips är King Louie
Tack för tips, men inte riktigt vad jag har i sikte gällande exteriör och rörelser (dock en stam som klart är intressant!).
 
Tack för tips, men inte riktigt vad jag har i sikte gällande exteriör och rörelser (dock en stam som klart är intressant!).
Mitt ena sto föl fick en 9 på traven som föl och kom 4 på fölriks det året.. han har lämnat flera avkommor med bra steg.. sen är det ett extra plus att dom är så trevliga i temperamentet
 
Mitt ena sto föl fick en 9 på traven som föl och kom 4 på fölriks det året.. han har lämnat flera avkommor med bra steg.. sen är det ett extra plus att dom är så trevliga i temperamentet
Temperamentet är alltid kalasviktigt, så tack för din input!
 
Ja det tycker jag, visades på unghästtestet och vi var flera som tyckte hon skulle ha en 9 på traven men hon fick en 8.a om jag kommer ihåg rätt
 

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
262
Senast: sweep
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 331
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 093
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 616
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp