Hingstvalsfunderingar inför 2018

funderat på det, men han e ju ganska grov så tänkte om man hittade en ädlare son utan lång rygg
Har stoet lång rygg?
På hopphästar hade jag inte varit så oroad över lång rygg alls. Jag har förstått det som att en lång rygg hjälper hästen att räcka över långa oxrar.

Jag har använt Kannan på ett ädelt sto med korta linjer - fölungen tror jag blir både längre och ev lite rejälare också. Jag kommer göra om komben nästa år
 
Har stoet lång rygg?
På hopphästar hade jag inte varit så oroad över lång rygg alls. Jag har förstått det som att en lång rygg hjälper hästen att räcka över långa oxrar.

Jag har använt Kannan på ett ädelt sto med korta linjer - fölungen tror jag blir både längre och ev lite rejälare också. Jag kommer göra om komben nästa år
inte lång rygg egentligen men lite svankig/låg med hög manke och vill inte ha det tillsammans med lång rygg. Har två avk efter henne och den första har fått hennes rygg men pappans grovhet, kan säga som så att det syns inte att han är hälten fullblod;)
 
Helt ny i gemet när det gäller avel, men har kanske en möjlighet att betäcka ett fullblod, gått löp som ung men omskolad till ridhäst (mest hobbydressyr) innan hon blev skadad.

Stoet har ett underbart temperament, en riktigt glädje och vilja i ridningen. Söker en lite grovare modell på avkomman, modell liiite större (hon är 164), med lite maffigare hals/kropp överlag och starka ben framförallt. Har inte bestämt mig riktigt om det är hopp- eller dressyrhingst som gäller, men avkomman får gärna vara mer ft-inriktad och allmänt allround. Har tittat på det mesta, unga intressanta som Grand Galaxy Win och Valverde och mer beprövade som Canterbury och Zappa.
Viktigast är temperamentet (cool, arbetsvillig, framåt men inte popcorn i huet som någon förklarade det). Har för mig att Canterbury är lite svagare i benen kanske? Kom gärna med tips och förslag :)
 
Helt ny i gemet när det gäller avel, men har kanske en möjlighet att betäcka ett fullblod, gått löp som ung men omskolad till ridhäst (mest hobbydressyr) innan hon blev skadad.

Stoet har ett underbart temperament, en riktigt glädje och vilja i ridningen. Söker en lite grovare modell på avkomman, modell liiite större (hon är 164), med lite maffigare hals/kropp överlag och starka ben framförallt. Har inte bestämt mig riktigt om det är hopp- eller dressyrhingst som gäller, men avkomman får gärna vara mer ft-inriktad och allmänt allround. Har tittat på det mesta, unga intressanta som Grand Galaxy Win och Valverde och mer beprövade som Canterbury och Zappa.
Viktigast är temperamentet (cool, arbetsvillig, framåt men inte popcorn i huet som någon förklarade det). Har för mig att Canterbury är lite svagare i benen kanske? Kom gärna med tips och förslag :)

Fetcher N. Ger lite större och grövre med bra ben och temperament. Han har avkommor i svår hoppning och svår dressyr.
 
Fetcher N. Ger lite större och grövre med bra ben och temperament. Han har avkommor i svår hoppning och svår dressyr.

Hmm, ja han verkar vara stationerad inte alltför långt borta. Stoet har inte haft föl tidigare och är 14 år så helst kör jag ju färskt.
 
Vad är det för stam på ditt stop sto?Hur är hovarna?Tänk på att hovkvaliten nedärvs och blir avkomman tyngre kan förhållande småhovar eller dåliga hovar till tyngre kropp ge problem.
Helt ny i gemet när det gäller avel, men har kanske en möjlighet att betäcka ett fullblod, gått löp som ung men omskolad till ridhäst (mest hobbydressyr) innan hon blev skadad.

Stoet har ett underbart temperament, en riktigt glädje och vilja i ridningen. Söker en lite grovare modell på avkomman, modell liiite större (hon är 164), med lite maffigare hals/kropp överlag och starka ben framförallt. Har inte bestämt mig riktigt om det är hopp- eller dressyrhingst som gäller, men avkomman får gärna vara mer ft-inriktad och allmänt allround. Har tittat på det mesta, unga intressanta som Grand Galaxy Win och Valverde och mer beprövade som Canterbury och Zappa.
Viktigast är temperamentet (cool, arbetsvillig, framåt men inte popcorn i huet som någon förklarade det). Har för mig att Canterbury är lite svagare i benen kanske? Kom gärna med tips och förslag :)
aa
 
Vad är det för stam på ditt stop sto?Hur är hovarna?Tänk på att hovkvaliten nedärvs och blir avkomman tyngre kan förhållande småhovar eller dåliga hovar till tyngre kropp ge problem.

aa

Hon är e. Troon (GB) ue. Fire Worshipper (IRE). Hon har inga perfekta hovar, men inget större problem med dem heller, lite tunnare än önskat kanske.
 
Hon är e. Troon (GB) ue. Fire Worshipper (IRE). Hon har inga perfekta hovar, men inget större problem med dem heller, lite tunnare än önskat kanske.
verkar vara sprinter med tanke på stam och tävlingsresultat samt släkt.Hade tagit en hingst med vägvinnande (stor) galopp och lagom grov.Om hon själv är maffig i kroppen hade jag själv inte valt en grov hingst men kanske någon med långa ben om du vill ha en högre avkomma.Själv två avkommer efter ett fullbodssto.Den ena e.Caca andre e.Gisborne.Hon är själv bara 1.58 men cacan är nu vid 4 årsålder 1,68!Så hon lämnar inte smått.Detta års hingstval blir nått ädlare än Caca iallafall ;).Canterbury har ju långa ben :)
 
Blottar okunskapen o frågar;

Hur är det egentligen om det är samma hingst i tredje plus femte led?
Ferro 95104 i det här fallet.

Något man alltid bör undvika? Eller hur nära kan det vara ok?
 
Blottar okunskapen o frågar;

Hur är det egentligen om det är samma hingst i tredje plus femte led?
Ferro 95104 i det här fallet.

Något man alltid bör undvika? Eller hur nära kan det vara ok?

Det skulle jag säga är OK. Man brukar säga att "summa 6" är OK (alltså t.ex 2a+4e led eller 2 ggr i 3e), men det är inte ovanligt med närmare heller. Men då ska man ha koll på vad man gör.
 
Det skulle jag säga är OK. Man brukar säga att "summa 6" är OK (alltså t.ex 2a+4e led eller 2 ggr i 3e), men det är inte ovanligt med närmare heller. Men då ska man ha koll på vad man gör.
Aha, Tack!


Kan det vara olika för olika linjer också kanske?
Eller är över 6 i regel ’alltid’ ok?
 
verkar vara sprinter med tanke på stam och tävlingsresultat samt släkt.Hade tagit en hingst med vägvinnande (stor) galopp och lagom grov.Om hon själv är maffig i kroppen hade jag själv inte valt en grov hingst men kanske någon med långa ben om du vill ha en högre avkomma.Själv två avkommer efter ett fullbodssto.Den ena e.Caca andre e.Gisborne.Hon är själv bara 1.58 men cacan är nu vid 4 årsålder 1,68!Så hon lämnar inte smått.Detta års hingstval blir nått ädlare än Caca iallafall ;).Canterbury har ju långa ben :)

Tack för alla tips! Hon är ganska feminin och tunnare med lite lång rygg, så siktar lite grövre men samtidigt inget steroidbygge
 
Aha, Tack!


Kan det vara olika för olika linjer också kanske?
Eller är över 6 i regel ’alltid’ ok?

Ja, vissa linjer är nog "ofarligare" att dubbla. Man ska tänka på att såväl negativa som positiva sidor kan förstärkas.
6 är väl en regel för "lyckad linjeavel", så det förutsätter ju att det även finns positiva egenskaper som man vill förstärka. Är det ännu längre bak är det nog tveksamt om det blir någon effekt alls.
 
Blottar okunskapen o frågar;

Hur är det egentligen om det är samma hingst i tredje plus femte led?
Ferro 95104 i det här fallet.

Något man alltid bör undvika? Eller hur nära kan det vara ok?

Ferro är en hingst det går utmärkt att dubbla i stamtavlan, dock helst inte på ett sto som redan biljarderar. Jag hade kunnat tänka mig att dubbla honom så nära som 3+3 (så att avkomman får honom i tredje på båda sidorna dvs.)
 
Ferro är en hingst det går utmärkt att dubbla i stamtavlan, dock helst inte på ett sto som redan biljarderar. Jag hade kunnat tänka mig att dubbla honom så nära som 3+3 (så att avkomman får honom i tredje på båda sidorna dvs.)

Har sett det fetade ordet flera gånger men vad menas egentligen med det?
 
Har sett det fetade ordet flera gånger men vad menas egentligen med det?

Precis som @Marty skriver, vanligast på Ferro-hästarna är att de biljarderar fram. När hoven som är i marken förs bakåt och lämnar marken slänger hästen ut hoven i en cirkelrörelse, istället för att bara lyfta och föra den rakt framåt. Man ser detta hyffsat ofta hos PRE (och KWPN) och det har ingen starkt bevisad koppling till hållbarhet men betraktas som en avvikelse av SWB. Ofta är det dock kopplat till att de ej är korrekta i sitt benställ vilket inte är lika bra.
 

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
264
Senast: sweep
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 338
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 096
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 645
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp