Hingstvalsfunderingar inför 2018

@Marty @DressageNerd är ni säkra på att det är Ferro ni menar?

Jag har sett många Florenciohästar (och hans söner) som biljarderar men inte direkt från Ferro (eller hans ättlingar typ Ampére eller BH Zack)
 
@Marty @DressageNerd är ni säkra på att det är Ferro ni menar?

Jag har sett många Florenciohästar (och hans söner) som biljarderar men inte direkt från Ferro (eller hans ättlingar typ Ampére eller BH Zack)
Jag svarade bara på frågan om vad biljardering innebär. Jag har ingen koll på biljarderande hingstar, mer än jag liksom du hört detta om vissa Florenciohästar.
 
@Marty @DressageNerd är ni säkra på att det är Ferro ni menar?

Jag har sett många Florenciohästar (och hans söner) som biljarderar men inte direkt från Ferro (eller hans ättlingar typ Ampére eller BH Zack)

Ja det är Ferro jag menar. Eller snarare hans verksamma ättlingar där ett par är tillfredsställande korrekta (Zack men inte alla hans söner, Don Olymbrio, Dream Boy) men många har tår som pekar utåt (Negro's avkommor bl.a.) eller inåt och ibland kombineras detta med biljardering. Ampere är en av de absolut största bovarna i dramat då han har varit så väldigt väl använd.
Därav min lite svepande generella regel att jag gärna dubblar Ferro men på ston med korrekta framben och rörelser.
 
Partisk i målet men jag har haft en e Fetcher som hade ett fantastiskt temperament, glad och positiv till allt och som bonus var väldigt vacker.

Han låter som en bra kandidat. När jag läser runt så verkar han ha haft det struligt med dräktighetsprocenten, vet du om den är den bättre nu på senare år?
 
Ja det är Ferro jag menar. Eller snarare hans verksamma ättlingar där ett par är tillfredsställande korrekta (Zack men inte alla hans söner, Don Olymbrio, Dream Boy) men många har tår som pekar utåt (Negro's avkommor bl.a.) eller inåt och ibland kombineras detta med biljardering. Ampere är en av de absolut största bovarna i dramat då han har varit så väldigt väl använd.
Därav min lite svepande generella regel att jag gärna dubblar Ferro men på ston med korrekta framben och rörelser.

Jag tycker att Florencios (eller snarare Florestans) ättlingar är mer utpräglade att just biljardera - det ser man också om man kikar på det linjära indexet - flera av hans söner har knappt grönt på ben-stapeln och alla har högt på biljarderar.
 
Jag tycker att Florencios (eller snarare Florestans) ättlingar är mer utpräglade att just biljardera - det ser man också om man kikar på det linjära indexet - flera av hans söner har knappt grönt på ben-stapeln och alla har högt på biljarderar.

Det säger jag inte emot, då jag inte öht kommenterade Florencio-blodet :)
 
Precis som @Marty skriver, vanligast på Ferro-hästarna är att de biljarderar fram. När hoven som är i marken förs bakåt och lämnar marken slänger hästen ut hoven i en cirkelrörelse, istället för att bara lyfta och föra den rakt framåt. Man ser detta hyffsat ofta hos PRE (och KWPN) och det har ingen starkt bevisad koppling till hållbarhet men betraktas som en avvikelse av SWB. Ofta är det dock kopplat till att de ej är korrekta i sitt benställ vilket inte är lika bra.


Aha, trodde jag såg i syne när mitt KWPN sto biljaderar med sitt ena framben i trav.
Inte hela tiden bara när hon inte är samlad.

Vet du om det kanske försvinner när hovslagaren skor henne och hon kommer upp i mer kondition ?
 
Aha, trodde jag såg i syne när mitt KWPN sto biljaderar med sitt ena framben i trav.
Inte hela tiden bara när hon inte är samlad.

Vet du om det kanske försvinner när hovslagaren skor henne och hon kommer upp i mer kondition ?

De flesta som biljarderar gör det för att de är ngt inåttåad - om hon är det så är det nog svårt att göra ngt åt saken
 
De flesta som biljarderar gör det för att de är ngt inåttåad - om hon är det så är det nog svårt att göra ngt åt saken

Inget jag tänkt på...
Hovslagaren sa bara att hon hade tunna sulor men annars jättebra hovar.

Får kolla om jag kommer ihåg det när jag åker till stallet nästa gång.

Tusen tack för informationen då jag är nybörjare på rasen
 

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
263
Senast: sweep
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 332
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 095
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 625
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp