Hingstvalsfunderingar inför 2018

Blir mest sannolikt Carême till min 02-a i år, iom att hennes avkomma vann en betäckningsrätt från Flemminge på Eliteskuet i fjol. Tror att det kan bli en mkt bra match, enligt hans avkommeindex så nedärver han egenskaper som kompletterar mitt sto nästintill perfekt. :love:

Men då detta blir et rent hoppföl så kommer avkomman säljas (med mindre jag får för mig att konvertera till hoppning). Blir spännande att se hur säljbar den stammen blir, då fadernet inte är så känd i Norge... men om fölungen är tillräckligt bra så borde det inte vara problem att sälja oavsett tänker jag (@Bee ) :)
 
Nu som föder upp föl för att sälja hur resonerar ni vid val av hingst, just med tanke på säljbarheten? Resonerar ni annorlunda än om ni ska behålla själva?

Både ja och nej. Gångartsföl som skall säljas skall först och främst vara bra hästar, så där resonerar jag likadant som om jag skulle föda upp en att förhoppningsvis behålla och rida själv. Men ett föl skall vara snygg på bild (rätt viktigt för gångartsföl med bra resning och snygg hals), vara rätt nätt i typen, samt att den skall trava bra. Det finns en hel del hingstar jag vill ha avkommor efter där fölen kanske ser mer ut som Valegro (som ratades som hingst för han var ful och inte travade flott) än som föl som går för stora summor på auktioner, och då får de hingstarna kanske vänta lite till stoet/stoets avkommor presterat lite så man har ett kvitto på vad köparen får.

Men egentligen är valet ungefär detsamma för mig. Vill föda upp föl som jag skulle vilja äga själv, och har väldigt bra och vettiga ston som är otroligt lätta att hantera, så jag lider inte märkbart av temperamentsskräcken så många lider av i hingstvalen.
 
Nu som föder upp föl för att sälja hur resonerar ni vid val av hingst, just med tanke på säljbarheten? Resonerar ni annorlunda än om ni ska behålla själva?

ja absolut! Jag har gjort en till mig själv som jag iofs bestämt mig för att sälja men som jag valde på att jag tror att kombinationen skulle göra en bra snäll och trevlig tanthäst åt mig att tanta runt på och utbilda till en för mig passande ridhäst.

De jag avlar för att sälja väljer jag topphingstar inom sporten och som passar till mitt sto.

Stoet jag använde för att avla till mig själv är inget jag hade satt i aveln för att göra tävlingshästar på högre nivå, däremot så har det stoet ett temperament för den stora massan av ryttare. Det andra stoet är en tävlingshäst med helt andra förutsättningar att avla riktigt bra individer för sporten
 
Tack för svar kring hur ni tänker:)

Planen är att i år är att för första gången tillverka ett föl som ska säljas. Har spanat lite på For Romance, men hittade då sonen For Final. Jätte fin hingst som jag tror skulle kunna passa. Men är rädd för att han är okänd och att fölungen därmed blir svårsåld.
 
Avlar hopphästar. Tänker absolut lite olika om jag ska ha själv/sälja. Ska jag ha till mig själv blir gången och temperamentet lite viktigare. Jag tycker det är kul med lite gång och tävlar gärna dressyr ibland. Sen vill jag inte ha en galenpanna heller. Men det är bara aktuellt att behålla om det blir sto. Så därför måste även hingstvalet ge en säljbar unge om det blir en hingst. Stammen på ett sto ska också vara så pass intressant att ett sto passar i avelsboxen om hon blir bra nog. Ska jag sälja som föl, blir hingstens trav och skritt inte alls så avgörande och ärligt nog bryr jag inte mig riktigt lika mkt om ifall avkomsten blir lite skarpare. Vidare väljer jag en hingst som är mer ”poppis”.
 
Tack för svar kring hur ni tänker:)

Planen är att i år är att för första gången tillverka ett föl som ska säljas. Har spanat lite på For Romance, men hittade då sonen For Final. Jätte fin hingst som jag tror skulle kunna passa. Men är rädd för att han är okänd och att fölungen därmed blir svårsåld.

Hittar man en hingst som verkligen passar sitt sto, och därmed får en riktigt fin avkomma så tror jag ”kändheten” hos pappan spelar mindre roll hos tävlingsryttarna. Min uppfattning är att en fin individ alltid går att sälja:)
 
Hittar man en hingst som verkligen passar sitt sto, och därmed får en riktigt fin avkomma så tror jag ”kändheten” hos pappan spelar mindre roll hos tävlingsryttarna. Min uppfattning är att en fin individ alltid går att sälja:)

Jag tror att det är svårare att sälja en fin individ med något mindre känd stam som föl än vad det är att sälja ett mediokert föl med känd (bra) pappa. (förutsättning är liknande möderne)
 
Stammen måste vara tillräckligt bra för att folk ska komma och titta på fölet så att de ser att det är lika fint som man påstår. Alternativt att ungen gör sig extremt bra på bild/film. ;)
Just For Romance-sönerna verkar ju börja bli godkända i flera andra förbund och han själv har ju lite svensk-anknytning nu så helt okänd stam är det ju inte. Men ska jag sälja så vill jag dessutom ha en unge med flashig trav, ska jag ha den själv bryr jag mig mer om balans och elasticitet än spektakulära gångarter. Jag tävlar inte på sån nivå att det behövs och min ridning passar bättre för att rida fram gång än för att hålla ihop.
 
Nu känner jag att fasen nu är det ju vår snart!
Stoet brunstar nu och vad jag fått för mej är det gärna på andrabrunsten man betäcker?
Detta sto har aldrig haft föl så jag antar man inte ska vänta för länge?
Sen vill vi ju helst inte ha ett för tidigt föl heller..

När brukar hingstarna komma in på språngrulla? Eller tar det bara lite tid innan allt är klart för året?

Ska ringa stationen med lite dumma frågor också här i dagarna tänkte jag :o

Som det ser ut nu har jag bestämt mej för Zappa. :love:
Skönt att ha någonting klart för sej iaf :o:p:angel:
 
Nu känner jag att fasen nu är det ju vår snart!
Stoet brunstar nu och vad jag fått för mej är det gärna på andrabrunsten man betäcker?
Detta sto har aldrig haft föl så jag antar man inte ska vänta för länge?
Sen vill vi ju helst inte ha ett för tidigt föl heller..

När brukar hingstarna komma in på språngrulla? Eller tar det bara lite tid innan allt är klart för året?

Ska ringa stationen med lite dumma frågor också här i dagarna tänkte jag :o

Som det ser ut nu har jag bestämt mej för Zappa. :love:
Skönt att ha någonting klart för sej iaf :o:p:angel:
Blev också sugen på Zappa, men så läste jag att han var ngt gracil och det är mitt sto också:( Han är ju såååå fin!
 
Nu känner jag att fasen nu är det ju vår snart!
Stoet brunstar nu och vad jag fått för mej är det gärna på andrabrunsten man betäcker?
Detta sto har aldrig haft föl så jag antar man inte ska vänta för länge?
Sen vill vi ju helst inte ha ett för tidigt föl heller..

När brukar hingstarna komma in på språngrulla? Eller tar det bara lite tid innan allt är klart för året?

Ska ringa stationen med lite dumma frågor också här i dagarna tänkte jag :o

Som det ser ut nu har jag bestämt mej för Zappa. :love:
Skönt att ha någonting klart för sej iaf :o:p:angel:
Man får avgöra lite själv när man vill skicka iväg dem till station. De flesta stationer öppnar i början på april. Mitt maidensto tänker jag skicka iväg tidigt trots risken att få ett tidigt föl. Hellre ett tidigt föl än inget alls är mitt motto (och förra året skickade jag iväg vid valborg och det blev ändå inget föl på hela säsongen).

Jag misstänker att de flesta hingstar dyker upp i språngrulla närmsta veckorna. De flesta väntar till efter bruksprovet, och ibland till efter deras hingstvisningar har jag märkt. Många hingstar finns ju redan också.

Våga fråga stationen. Förhoppningsvis har du valt en erfaren station som säkert gladeligen svarar på dina nybörjarfrågor. Det har jag märkt att de gör iaf när jag frågat :).
 
Nu känner jag att fasen nu är det ju vår snart!
Stoet brunstar nu och vad jag fått för mej är det gärna på andrabrunsten man betäcker?
Detta sto har aldrig haft föl så jag antar man inte ska vänta för länge?
Sen vill vi ju helst inte ha ett för tidigt föl heller..

När brukar hingstarna komma in på språngrulla? Eller tar det bara lite tid innan allt är klart för året?

Ska ringa stationen med lite dumma frågor också här i dagarna tänkte jag :o

Som det ser ut nu har jag bestämt mej för Zappa. :love:
Skönt att ha någonting klart för sej iaf :o:p:angel:
Jag brukar ta dom på 3 brunsten för att livmoders slemhinnan ska växa på sig och vara mer färdig och jag vill inte ha mars föl .
 
Nu känner jag att fasen nu är det ju vår snart!
Stoet brunstar nu och vad jag fått för mej är det gärna på andrabrunsten man betäcker?
Detta sto har aldrig haft föl så jag antar man inte ska vänta för länge?
Sen vill vi ju helst inte ha ett för tidigt föl heller..

När brukar hingstarna komma in på språngrulla? Eller tar det bara lite tid innan allt är klart för året?

Ska ringa stationen med lite dumma frågor också här i dagarna tänkte jag :o

Som det ser ut nu har jag bestämt mej för Zappa. :love:
Skönt att ha någonting klart för sej iaf :o:p:angel:
Många hingstar har inte lagts in på språngrulla ännu, iaf inte när jag kollade för en vecka sedan. På faktabladet till varje hingst kan du se när de börjar tappas/skickas. De tidigaste går iväg från första april tror jag.
Tror knappt nån station har öppnat än, de flesta drar igång i början/mitten av april.

Nu vet jag inte hur det ser ut på ditt sto men den första vårbrunsten brukar vara lurig, de kan "brunsta" utan att ovulera (släppa ägg), t.ex.
Visst kan du kontrollera vart i brunstcykeln stoet befinner sig, det gör du på station eller med hjälp av veterinär som kommer hem och ULar.

Om stoet är i god kondition, inte för gammal och inte lider av några uppenbara gynekologiska problem så tror jag gott att du kan vänta till iaf april med att kontakta stationen. Är hon i brunst och tar sig på första försöket så får du då föl redan i mars året därpå.
Det är fortfarande "uppstartstid" så här tidigt på året för stona och börjar man krångla för mycket med att kanske spruta igång och seminera så kan man få problem längre fram på säsongen, det är en rätt fin balansgång med hormonerna.
 
Hur tolkar ni detta faktablad?

Hingstägaren/hållaren debiterar språngägaren alla avgifter som direkt härleds till hingsten, såsom bokning, språng, ev transportkostnader, dräktighet, fölavgift m.m.

Stationen tar in sina egna avgifter, såsom stationsersättning, veterinäravgift och ev uppstallning. Som regel tillkommer transport/hämtningskostnader för sperman som debiteras av mottagande station.
Information om detta kan språngägaren få genom den betäckningsstation de valt eftersom kostnaden varierar beronde på avstånd, rutiner m.m.

Hingsthållaren debiterar följande:
Bokning 800 EURO + moms
Samling/Packning 500 SEK + moms
Frakt 1000 SEK + moms
ÖVRIGT

Hingsten är i tävling. Endast tillgänglig på fryst semin.


Observera att fraktavgiften kan variera beroende på vart i landet seminen skall skickas.
Kostnad för fryskärl ingår Ej i fraktavgiften.
 
Så.... har inte helt bestämt än om 07-an ska betäckas, men vill ha hingstvalet klart om ifall att.... :angel:

Skulle vilja ha en avkomma som kan gå **/*** fälttävlan och/eller minimum 1,40-hoppning. Har sedan tidigare tänkt på Jaguar Mail åt henne, men två saker som gör att jag tvekar lite är: 1 - enligt blup ger han uppräta/raka kotor, vilket även stoet har. 2 - för fälttävlan vore det bra med en hingst som kunde förbättra gångartarna något mer.

Utöver detta så har hon inte haft föl sedan 2012, så känner att jag behöver iaf en "backup-hingst" som går att få på färsk sperma. Dvs. helst stationerad i Norge eller Danmark, Sverige är lite svårt att få färskt skick från men kan möjligtvis gå (beror nog dels på station).
 
Så.... har inte helt bestämt än om 07-an ska betäckas, men vill ha hingstvalet klart om ifall att.... :angel:

Skulle vilja ha en avkomma som kan gå **/*** fälttävlan och/eller minimum 1,40-hoppning. Har sedan tidigare tänkt på Jaguar Mail åt henne, men två saker som gör att jag tvekar lite är: 1 - enligt blup ger han uppräta/raka kotor, vilket även stoet har. 2 - för fälttävlan vore det bra med en hingst som kunde förbättra gångartarna något mer.

Utöver detta så har hon inte haft föl sedan 2012, så känner att jag behöver iaf en "backup-hingst" som går att få på färsk sperma. Dvs. helst stationerad i Norge eller Danmark, Sverige är lite svårt att få färskt skick från men kan möjligtvis gå (beror nog dels på station).

Slänger in en bild på stoet, stam: Heartbeat - Come Back II - Effekt - Schwarm

Hon är endast 1,62/1,63 hög, så jag vill ha en hingst som lämnar lite större, samt ger bra ridbarhet.

Har en lista på typ 20 aktuella, men ingen som känns helt "rätt"... :cautious: Känner att jag är sjukt petig, detta sto är min ögonsten så hennes avkomma måste förstås bli perfekt. :laugh: :cool:
 

Bifogade filer

  • 1c9939f6-46c7-42d8-b5e2-6de1d25525b4.jpg
    1c9939f6-46c7-42d8-b5e2-6de1d25525b4.jpg
    15,7 KB · Visningar: 87
Vill se mer på språngrulla känns det som för jag velar så mycket :(

En del tycker jag ska tänka färg i aveln med för hon har så udda färg men känns så dumt avla på färg för då blir det bara en hingst att välja på känns det som och tycker inte han kompletterar mitt sto.
 
Slänger in en bild på stoet, stam: Heartbeat - Come Back II - Effekt - Schwarm

Hon är endast 1,62/1,63 hög, så jag vill ha en hingst som lämnar lite större, samt ger bra ridbarhet.

Har en lista på typ 20 aktuella, men ingen som känns helt "rätt"... :cautious: Känner att jag är sjukt petig, detta sto är min ögonsten så hennes avkomma måste förstås bli perfekt. :laugh: :cool:

Gisborne borde kunna ge storlek och bättra på gången, men om man avlar mot fälttävlan kanske en lättare hingst är att föredra? Red Hot Chili är en hingst jag tror skulle göra sig bra i fälttävlansaveln, bättre än i ren hoppavel, han hoppar på ett sätt som får mig att tänka mer på fälttävlan än hoppning på högsta nivå. Ädel, bra galopp och verkar ge bra storlek också:)
 
Tack för alla svar!

Jag har hört väldigt mycket bra om ’min’ station och de verkar vara både trygga, lugna och kunniga och svarar på alla möjliga dumma eller vanliga :p frågor!
Tyckte jag läste att de öppnar i mitten av april.
 

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
265
Senast: sweep
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 352
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 105
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 768
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp