Hingstvalsfunderingar inför 2018

Jag har kollat på mängder med hingstar flera gånger om men är inte i närheten av att ha bestämt mig. Har inte heller sett nån brunst men med tanke på att det fortfarande är rena rama vinterlandskapet ute så förstår jag varför.
Jag kommer satsa på multitalang och blir det ett sto så ska jag behålla men hingst säljs.
En favorit jag har är Chico's Boy, har kikat på honom länge. Jag får suga på den karamellen lite :D
 
Gisborne borde kunna ge storlek och bättra på gången, men om man avlar mot fälttävlan kanske en lättare hingst är att föredra? Red Hot Chili är en hingst jag tror skulle göra sig bra i fälttävlansaveln, bättre än i ren hoppavel, han hoppar på ett sätt som får mig att tänka mer på fälttävlan än hoppning på högsta nivå. Ädel, bra galopp och verkar ge bra storlek också:)
Jag har fött upp 3 avkommor efter RHC. Mycket trevliga individer. De efter en mamma med bra gång har fått jättefin gång medan den efter en mamma med rätt kass gång inte har världens bästa gång även om han rör sig bra mycket bättre än mamman. Tror avkommorna kommer kunna hävda sig inom FT.
Dock kommer RHC endast gå på fryst i år.
 
Kommer betäcka mitt sto efter Carson Ask om allt med årets fölning mm går bra. Har absolut inte bestämt hingst. Avkomman ska säljas.
 
https://www.tidningenridsport.se/facebook-kopet-blev-arets-basta-3-ariga-ridponnyhingst/

Ska inte bryta mot forumregler igen! Men vilken vacker hingst. Försökte googla lite mer på honom och vilka meriter han eventuellt har. @cirkus du som avlar RP vet du något om honom? Jag är ytlig nog att bara tycka han är snygg. :D

Nej jag vet inte så mycket mer än stammen och att det är gedigen holländsk stam från ett känt stuteri som avlat länge. Han har en del linjer som redan finns i Sverige genom farfars helbror Jarno. Eftersom den bara är 3 år så finns ju inte så mycket meriter än.
 
Nu har jag nog bestämt mig. Efter mycket funderande hit och dit så blir det förmodligen Cantona TN e Codex One - Caretano - Carthago. Codex One har ju fantastiska resultat med Christian Ahlmann och mödernet är jättestarkt med superstoet Larthago bakom. Cantona TN är ädel och elegant med en fantastisk galopp och han fick 9 på ridbarhet på flerdagarsprovet på KWPN i fjol. Eftersom det var sent på säsongen när godkännandet i KWPN kom så provade de honom med fem "krångelston" och alla blev dräktiga. Så jag hoppas att han är lika fertil i år! Mitt sto född 04 e Cornetto ska betäckas för första gången efter en framgångrik tävlingskarriär (placerad Grand Prix 1.50) så det ska bli enormt spännande :D
 
Igår var jag på hingstvisningen på Strömsholm. Första gången jag är på en hingstvisning. Jag tyckte att det var väldigt spännande. Vissa hingstar höjdes hos mig och andra försvann från min lista. Jag var dock där för att spana lite extra på Formalin. Han gjorde mig inte besviken alls :love:, så jag gör nog ett nytt försök med honom i år. Mitt sto tog sig ju tyvärr inte med honom förra året men jag hoppas att det berodde på den infektion hon visade sig ha.
 
Igår var jag på hingstvisningen på Strömsholm. Första gången jag är på en hingstvisning. Jag tyckte att det var väldigt spännande. Vissa hingstar höjdes hos mig och andra försvann från min lista. Jag var dock där för att spana lite extra på Formalin. Han gjorde mig inte besviken alls :love:, så jag gör nog ett nytt försök med honom i år. Mitt sto tog sig ju tyvärr inte med honom förra året men jag hoppas att det berodde på den infektion hon visade sig ha.
Jag var också där :)
Några imponerade inte öht :o men Formalin var ju fantastisk! :love:
Älskar när de bara släpper tygeln och hästen bara är helt avspänd trots allt ståhej.

Vi väntade på Zappa och blev inte besvikna, även han tog stojet med lugn. Pratade snabbt med Gunnarlunda efteråt och även om de är partiska verkade deras beskrivning stämma fint med vad man såg/har sett av hingsten och vad jag söker:love:
 
Jag var också där :)
Några imponerade inte öht :o men Formalin var ju fantastisk! :love:
Älskar när de bara släpper tygeln och hästen bara är helt avspänd trots allt ståhej.

Vi väntade på Zappa och blev inte besvikna, även han tog stojet med lugn. Pratade snabbt med Gunnarlunda efteråt och även om de är partiska verkade deras beskrivning stämma fint med vad man såg/har sett av hingsten och vad jag söker:love:
Ja, dessa unga hingstar som bara går in och levererar är så underbara att se. Flera av de mer etablerade hingstarna tog det ju inte lika bra. Men det visar väl lite på att aveln ändå går åt rätt håll.

Jag missade tyvärr Zappa då vi hade 2h färdväg hem och kände att vi behövde åka. Jag misstänker att de la en gångartshingst sist för att hålla kvar även de som är intresserade av detta. Tyvärr skulle det blivit på tok försent för mig när väckarklockan ringde strax efter 6 i morse. Men kul att han också skötte sig väl! Hoppas ni får ett fint föl efter honom :heart
 
Ja, dessa unga hingstar som bara går in och levererar är så underbara att se. Flera av de mer etablerade hingstarna tog det ju inte lika bra. Men det visar väl lite på att aveln ändå går åt rätt håll.

Jag missade tyvärr Zappa då vi hade 2h färdväg hem och kände att vi behövde åka. Jag misstänker att de la en gångartshingst sist för att hålla kvar även de som är intresserade av detta. Tyvärr skulle det blivit på tok försent för mig när väckarklockan ringde strax efter 6 i morse. Men kul att han också skötte sig väl! Hoppas ni får ett fint föl efter honom :heart
Vi hade också två timmar hem, men hade åkt bara för Zappa :angel: så vi blev kvar, men det blev lite väl sent :p
Men jag är glad vi stannade, trorännu mer nu att han kompletterar stoet väl :love:
 
Vi hade också två timmar hem, men hade åkt bara för Zappa :angel: så vi blev kvar, men det blev lite väl sent :p
Men jag är glad vi stannade, trorännu mer nu att han kompletterar stoet väl :love:
Det är klart att ni ville se honom när ni faktiskt väntar ett föl med honom som pappa ;). Jag hade också gärna sett honom.
 
@Magnum & @Marty Var också där igår, roligt och en av hopphingstarna var faktiskt riktigt läcker, Gisborne VDL läggs till på listan över hopphingstar i min bok (har inte ens ett hoppsto).

Tyckte Formalin imponerade, snacka om självbärighet. Om han haft en annan pappa hade han fått vara med på mina listor efter den riktigt fina uppvisningen.

Och jag som bestämt mig för For Emotion redan förra året blev så förvirrad när han såg ut som en kamel i Herning med ny ryttare, bländades istället av Zappa igår kväll. Så nu är han bokad, vilket känns helt rätt. Superkul att tala med hans ryttare också, som verkligen fokuserar på hästarnas ridbarhet. Ber nu till gudarna ovan för att stoet tar sig snabbt, och så bestället jag ett svartbrunt stoföl med stjärn som travar som mamman och galopperar som sin far :love: :rofl:
 
@Magnum & @Marty Var också där igår, roligt och en av hopphingstarna var faktiskt riktigt läcker, Gisborne VDL läggs till på listan över hopphingstar i min bok (har inte ens ett hoppsto).

Tyckte Formalin imponerade, snacka om självbärighet. Om han haft en annan pappa hade han fått vara med på mina listor efter den riktigt fina uppvisningen.

Och jag som bestämt mig för For Emotion redan förra året blev så förvirrad när han såg ut som en kamel i Herning med ny ryttare, bländades istället av Zappa igår kväll. Så nu är han bokad, vilket känns helt rätt. Superkul att tala med hans ryttare också, som verkligen fokuserar på hästarnas ridbarhet. Ber nu till gudarna ovan för att stoet tar sig snabbt, och så bestället jag ett svartbrunt stoföl med stjärn som travar som mamman och galopperar som sin far :love: :rofl:
Jag gillade också Gisborne faktiskt. Han rörde sig över förväntan, så jag tror det hade kunnat bli bra fälttävlansbebisar med honom (eller hopphästar som rör sig väl).

Spännande med Zappa :). Jag hoppas också på att mitt sto tar sig snabbt. Efter ett väldigt dyrt sommarbete på seminstation förra året är jag faktiskt värd det ;).
 
@Magnum & @Marty Var också där igår, roligt och en av hopphingstarna var faktiskt riktigt läcker, Gisborne VDL läggs till på listan över hopphingstar i min bok (har inte ens ett hoppsto).

Tyckte Formalin imponerade, snacka om självbärighet. Om han haft en annan pappa hade han fått vara med på mina listor efter den riktigt fina uppvisningen.

Och jag som bestämt mig för For Emotion redan förra året blev så förvirrad när han såg ut som en kamel i Herning med ny ryttare, bländades istället av Zappa igår kväll. Så nu är han bokad, vilket känns helt rätt. Superkul att tala med hans ryttare också, som verkligen fokuserar på hästarnas ridbarhet. Ber nu till gudarna ovan för att stoet tar sig snabbt, och så bestället jag ett svartbrunt stoföl med stjärn som travar som mamman och galopperar som sin far :love: :rofl:
Visst var det Gisborne som travade så fint? Såg bara det allra sista på honom tyvärr.

Hann bara prata lite kort med Gunnarlunda men kul att få byta några ord!

Sen är jag ju så nybörjare att jag inte vet vad jag ska fråga :rofl: (eller vill ju egentligen fråga om typ allt:p) hade jag fattat tidigare att man kunde gå ner till hingsthållarna kunde en ju laddat med lite undringar :D:angel:
 
@Marty Det hoppas jag med, efter allt strul du hade förra säsongen. Är det fuxen på din bild du betäcker?

@Magnum Jag hade helt ärligt talat glömt det jag med, men gled snabbt ned i inspirationens dimma för att rycka ett bokningspapper. De är supertrevliga och berättar gärna om lite allt möjligt. Sen är jag sån att jag tar allt (oavsett vem jag talar med) för vad det är och formar mina slutsatser efter eget huvud. Får du en chans någon gång, fråga Jacob vilka blodslinjer/hingstars avkommor han i regel föredrar att rida, där kan man få en del intressanta svar kan jag spekulera.
Personligen gillar jag verkligen att Zappa står och myser med allt och alla i stallet efter att verkligen ha gnistrat inne på banan - Vår avkomma vi fått har verkligen ärvt hans sätt på det viset, samt hans fina huvudform.
 
@Marty Det hoppas jag med, efter allt strul du hade förra säsongen. Är det fuxen på din bild du betäcker?

@Magnum Jag hade helt ärligt talat glömt det jag med, men gled snabbt ned i inspirationens dimma för att rycka ett bokningspapper. De är supertrevliga och berättar gärna om lite allt möjligt. Sen är jag sån att jag tar allt (oavsett vem jag talar med) för vad det är och formar mina slutsatser efter eget huvud. Får du en chans någon gång, fråga Jacob vilka blodslinjer/hingstars avkommor han i regel föredrar att rida, där kan man få en del intressanta svar kan jag spekulera.
Personligen gillar jag verkligen att Zappa står och myser med allt och alla i stallet efter att verkligen ha gnistrat inne på banan - Vår avkomma vi fått har verkligen ärvt hans sätt på det viset, samt hans fina huvudform.
Dom sa just att fölen blir så så snälla, och att han typar ungarna väldigt fint. Inte mej emot :D

Hade man kunnat se hingstarna i stallarna/framridningsbanan? :o (Avd dumma frågor)
 
Dom sa just att fölen blir så så snälla, och att han typar ungarna väldigt fint. Inte mej emot :D

Hade man kunnat se hingstarna i stallarna/framridningsbanan? :o (Avd dumma frågor)

De har alltid öppna stallar på Strömsholm, så de flesta passar på att gå in och hälsa på sina favorithingstar efter att de visat upp sig :)
 

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
265
Senast: sweep
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 352
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 105
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 768
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp