Hingstvalsfunderingar inför 2018

Spännande, galopperar hon också väl? Floricello och Briar ihop blev ju lyckat med honom, och så får du D-blod samt 36:orna's fina typ. Låter väldigt trevligt tycker jag :up:
Hon har tyvärr inte riktigt lika bra galopp som honom. Om fölet kan få lite av den rörlighet som Formalin besitter så kan det nog bli riktigt bra. Har haft mycket kontakt med uppfödaren angående hingstval, och hon har genom åren sett att denna stolinje oftast går väldigt bra med D-blod. Uppenbarligen blir det bra med Florestanblodet också, så Formalin borde ju bli en bra match :).
 
Så.... har inte helt bestämt än om 07-an ska betäckas, men vill ha hingstvalet klart om ifall att.... :angel:

Skulle vilja ha en avkomma som kan gå **/*** fälttävlan och/eller minimum 1,40-hoppning. Har sedan tidigare tänkt på Jaguar Mail åt henne, men två saker som gör att jag tvekar lite är: 1 - enligt blup ger han uppräta/raka kotor, vilket även stoet har. 2 - för fälttävlan vore det bra med en hingst som kunde förbättra gångartarna något mer.

Utöver detta så har hon inte haft föl sedan 2012, så känner att jag behöver iaf en "backup-hingst" som går att få på färsk sperma. Dvs. helst stationerad i Norge eller Danmark, Sverige är lite svårt att få färskt skick från men kan möjligtvis gå (beror nog dels på station).

Svarar mig själv. Såg nyss att JM kommer stå i England i år, så han kommer nog bli förstahandsvalet. Hoppast ju att avkomman ska bli en framtida fälttävlanshäst åt mig, så.... :love:

Ska kolla upp om det är möjligt att få färskt skick från UK. I teorin borde det gå, men... kanske smidigare med fruset ändå...
 
Jag har börjat snegla på Denver (e. Dinken) också - fasen jag vill ha flera ston och kan knappt vänta på att min Kannan-åring ska bli betäckningsbar
 
Jag har bara använt swb-godkända hingstar tidigare men tänkte vad som gäller om man använder utlandshingst.
Såg ex att Chico's Boy, som finns på Gestüt Sprehe, är godkänd i
"Holstein, Hanover, Oldenburg, OS-International, Westphalia and Rhineland, German Sport Horse, Breeding association for German Horses. Admitted to the Hanoverian Jumper Breeding Program."
Han har tidigare använts i swb. Vad blir det för färg på papperna?
Kollade lite smått på swb men tänkte om någon här vet lite mer specifikt :)
 
Jag har bara använt swb-godkända hingstar tidigare men tänkte vad som gäller om man använder utlandshingst.
Såg ex att Chico's Boy, som finns på Gestüt Sprehe, är godkänd i
"Holstein, Hanover, Oldenburg, OS-International, Westphalia and Rhineland, German Sport Horse, Breeding association for German Horses. Admitted to the Hanoverian Jumper Breeding Program."
Han har tidigare använts i swb. Vad blir det för färg på papperna?
Kollade lite smått på swb men tänkte om någon här vet lite mer specifikt :)

Om stoet har godkända papper kan du regga avkomman i SWB med godkända papper, men du får lösa ett-sto-licens på hingsten.
 
Jag funderar lite på Gunnarlundas, Dortheasmindes Rockey. Farfarn är väl den enda jag känner till i stammen egentligen, och tycker verkligen om det blodet, men i övrigt tyckte jag om omdömet om hingsten och dessutom tycker jag han är snygg. Det står i användingsrådet att han kan användas till ston med god bakbensaktivitet och förmåga till samling. Menar man då att hingsten har lite svårare för samling?
Någon som har något att säga om den hingsten ?
Stoet är en welsh cob och det jag söker hos hingsten är främst en väldigt bra skritt, bra dressyregenskaper i övrigt. Stoet har absolut bra bakbensaktion men samling tror jag inte hon har medfött.
Målet med avkomman är en trevlig och snygg häst för dressyr. Tittar även på welshcob- hingstar men det blir ofta så långt att åka med naturlig betäckning, för att hitta rätt hingst.
 
@sassiball Pappan är ju helbror till Glock's Romanov och Rubin Royal, skadades som ung men hade nog annars gått GP själv. Morfar Sam Sam är en kwpn som köptes in från holland som ung för en hög summa, kårades i danmark med mestadels nior och ett par tior på hingstekåringen, gjorde sedan ett bra trettiodagarsprov. Såldes tre år senare till Storbrittannien och fick därför inte mängder med avkommor. Michellino är också kwpn, samma pappa som Olympic Ferro, höjdes till elithingst i danmark på avkommorna's prestationer.
Rocky är inte en hingst i still med Total Hope, som automatiskt börjar tänka tramp om du samlar honom i traven. En av testryttarna anmärkte på att han tolkade hingstens reaktion som att han inte förstod uppgiften/inte tränats för samling. Han släpper också bak något i längningarna, vilket gör det svårare att komma tillbaka. Med hans höga ridbarhet tror jag inte det blir ett hinder för prestationer i höga klasser i framtiden för honom
AVN's råd är skrivna utifrån SWB's avelsmål vilket är svårklasshästar av internationella mått, så man får ta dem utifrån den vinkeln (utom inrådan om benställningar). Är målet att förbättra den naturliga bakbensaktiviteten i avkomman finns det dock andra hingstar att välja.

Personligen är jag smått chockad över att han inte fick en högre typ-poäng då han personifierar allt man vill ha i den moderna sporthästen. Känns som poängen lades efter vem man ville ha som bruksprovsvinnare, men det är ren spekulation från min sida.
 
@sassiball Pappan är ju helbror till Glock's Romanov och Rubin Royal, skadades som ung men hade nog annars gått GP själv. Morfar Sam Sam är en kwpn som köptes in från holland som ung för en hög summa, kårades i danmark med mestadels nior och ett par tior på hingstekåringen, gjorde sedan ett bra trettiodagarsprov. Såldes tre år senare till Storbrittannien och fick därför inte mängder med avkommor. Michellino är också kwpn, samma pappa som Olympic Ferro, höjdes till elithingst i danmark på avkommorna's prestationer.
Rocky är inte en hingst i still med Total Hope, som automatiskt börjar tänka tramp om du samlar honom i traven. En av testryttarna anmärkte på att han tolkade hingstens reaktion som att han inte förstod uppgiften/inte tränats för samling. Han släpper också bak något i längningarna, vilket gör det svårare att komma tillbaka. Med hans höga ridbarhet tror jag inte det blir ett hinder för prestationer i höga klasser i framtiden för honom
AVN's råd är skrivna utifrån SWB's avelsmål vilket är svårklasshästar av internationella mått, så man får ta dem utifrån den vinkeln (utom inrådan om benställningar). Är målet att förbättra den naturliga bakbensaktiviteten i avkomman finns det dock andra hingstar att välja.

Personligen är jag smått chockad över att han inte fick en högre typ-poäng då han personifierar allt man vill ha i den moderna sporthästen. Känns som poängen lades efter vem man ville ha som bruksprovsvinnare, men det är ren spekulation från min sida.

Fast ett eller två poäng till på typen hade inte gjort att han fått högst totalpoäng i vilket fall som. Tror snarare att hans lite veka ryggparti spelade in. Har du sett honom live utan sadel eller går du på bilder och intryck under ryttare?
 
Fast ett eller två poäng till på typen hade inte gjort att han fått högst totalpoäng i vilket fall som. Tror snarare att hans lite veka ryggparti spelade in. Har du sett honom live utan sadel eller går du på bilder och intryck under ryttare?

Nej det hade det inte, men markeringen på vad AVN vill ha hade varit mindre tydlig. Har självklart sett hingsten live och på nära håll. Jag ifrågasätter inte deras kunskap, att göra det vore dumdristigt - Men det ligger i deras arbete att tydligt förmedla till uppfödarna att "Det här är vad vi vill ha och skall sträva efter", vilket bör speglas i poängen de ger. Att typ är en så pass luddig poäng gör såklart sitt därtill. Jag tycket t.ex. att Demand har en alltför välvd hals, vilket gör att han i 90% av fallen går bakom lod och knäpper av i nacken, vilket gör sitt på ryggverkan och rörligheten i länd/kors.
 
Jag är nog tillbaka på ruta 1 i mitt hingstletande igen. Jag hade bestämt mig för att prova med Formalin igen, men efter att ha fått lite info om hur han betett sig backstage på Strömsholm och även sett ett klipp på FB från hingstvisningen på Tullstorp där han var istadig och stod på bakbenen så får jag nog backa och fundera vidare.

Jag vill ju inte lägga någon gigant på mitt sto som själv är 178 cm hög. Gärna D-blod. Ska finnas på TAI med god dräkighet. Rörlig och ridbar. Så svårt detta. Nu brunstar stoet för första gången denna säsong så det närmar sig onekligen med stormsteg. :nailbiting:
 
@Marty Vet ingenting om Formalins beteende på Strömsholm, men det lilla på Tullstorp är inget jag skulle lägga någon vikt vid. Han är trots allt bara 4 år. Visat upp sig på Strömsholm och 2 gånger på Tullstorp samma vecka.

Tyckte annars att han har utvecklats fint. Såg riktigt avspänd ut emellanåt. Seglade faktiskt lite otippat upp som en kandidat till mitt sto.
 
@Marty Vet ingenting om Formalins beteende på Strömsholm, men det lilla på Tullstorp är inget jag skulle lägga någon vikt vid. Han är trots allt bara 4 år. Visat upp sig på Strömsholm och 2 gånger på Tullstorp samma vecka.

Tyckte annars att han har utvecklats fint. Såg riktigt avspänd ut emellanåt. Seglade faktiskt lite otippat upp som en kandidat till mitt sto.
Hon jag pratade med som var på plats uttryckte ord som "farlig" och "otäck". Nog för att han är ung och otroligt vacker och ser otroligt ridbar och trevlig ut när han sköter sig. Men med tanke på det stoet jag har så vågar jag nog inte chansa.

Troligen blir det en satsning på Zappa istället. Med hans otroliga dräktighetsprocent förra året så känns det bra med tanke på att stoet inte tog då. Snabba vändningar, men det kan nog bli väldigt bra :)
 
Hon jag pratade med som var på plats uttryckte ord som "farlig" och "otäck".

På Strömsholm?

Kom på att jag var ju bara på Tullstorp ena dagen, han kanske hittade på värre saker på lördagen. Nyfiken eftersom han som sagt blev en kandidat till min...
 
På Strömsholm?

Kom på att jag var ju bara på Tullstorp ena dagen, han kanske hittade på värre saker på lördagen. Nyfiken eftersom han som sagt blev en kandidat till min...
Under framridningen på Strömsholm tydligen. Inne på banan skötte han sig jättebra. Istadigheten från lördagen på Tullstorp finns på film på en avelsgrupp på Facebook. Endast det hade jag nog inte dömt så hårt, men sammantaget får det nog mig att backa i år i alla fall. Men då var han lite istadig även på söndagen när du var där med andra ord?
 

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
264
Senast: sweep
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 340
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 096
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 646
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp