Hingstvalsfunderingar inför 2018

Skulle kunna tänka mig Balou till 07-an, tror det kunde blivit bra. Men tänker avvakta några år till så jag ser hur hans avkommor utvecklar sig. *fegis*
Vet du om han står på EU-station nu så att det går att ta in på honom? Inte sett att han är använd här sen hästak tog bort honom ur programmet.
 
Efter mycket velande så kommer stoet att köras till Blädde gård snarast.
Men problemet nu är ju hingst. Skall gå på deras hingstvisning som är på torsdag och kika närmare.
Kommer att välja en hingst på stationen då stoet är äldre och maiden.

Men är det någon som har tips om vem som kan passa?
det blir en hopphingst som gärna är mer åt det långa och låga hållet med en bra galopp, då stoet är väldigt högställd med en kort galopp och överbyggd bak.

Avkomman är tänkt främst till fälttävlan och fastnade givetvis för new port w men han har quidam de revel i tredje led och han är även stoets farfar. Frågan är om inte det blir för nära?
Är även nyfiken på colmander och Harvy.
 
Efter mycket velande så kommer stoet att köras till Blädde gård snarast.
Men problemet nu är ju hingst. Skall gå på deras hingstvisning som är på torsdag och kika närmare.
Kommer att välja en hingst på stationen då stoet är äldre och maiden.

Men är det någon som har tips om vem som kan passa?
det blir en hopphingst som gärna är mer åt det långa och låga hållet med en bra galopp, då stoet är väldigt högställd med en kort galopp och överbyggd bak.

Avkomman är tänkt främst till fälttävlan och fastnade givetvis för new port w men han har quidam de revel i tredje led och han är även stoets farfar. Frågan är om inte det blir för nära?
Är även nyfiken på colmander och Harvy.
Colmander!
 
Tror ni att det blir för mkt linjeavel på Donnerhall om jag betäcker mitt sto e. Sir Donnerhall ue. DiMaggio med Furstenball? Bättre med ngn av hans söner? Läste att Furstenball även hoppade trevligt och undrar om ngn av hans söner även gör det/har linjer som talar för det? Mkt förtjust i Fursten look men är väldigt öppen för förslag:)
 
Jag ska betäcka mitt sto för första gången Corland- Oramé, är det dumt att lägga Canterbury på henne?

Jag vill ha en hingst med bra psyke och inställning och som gärna kan ge lite storlek (stoet är dryga 160 cm) och som gärna är beprövad.
 
Jag ska betäcka mitt sto för första gången Corland- Oramé, är det dumt att lägga Canterbury på henne?

Jag vill ha en hingst med bra psyke och inställning och som gärna kan ge lite storlek (stoet är dryga 160 cm) och som gärna är beprövad.

Jag har också ett litet Corland-sto (159 cm) - hon har givit jättebra med Nimmerdor-blod.
Hennes största är efter Corlensky G - 172 nu. Minsta är e. Toulouse - 157 nu. Bägge med diplompoäng i hoppning.

Jag har ytterligare två avkommor en e. Hasard - han är riktigt, riktigt fin men en känslig själ och sen en e. Kannan som är den mest kavata fölunge jag har stött på. Stoet är nu dräktig med Emerald och detta år försöker jag göra ett helsyskon till Kannan ungen.

Andra kandidater till mitt sto är Favorit Ask eller Casanova Hästak
 
Jag har också ett litet Corland-sto (159 cm) - hon har givit jättebra med Nimmerdor-blod.
Hennes största är efter Corlensky G - 172 nu. Minsta är e. Toulouse - 157 nu. Bägge med diplompoäng i hoppning.

Jag har ytterligare två avkommor en e. Hasard - han är riktigt, riktigt fin men en känslig själ och sen en e. Kannan som är den mest kavata fölunge jag har stött på. Stoet är nu dräktig med Emerald och detta år försöker jag göra ett helsyskon till Kannan ungen.

Andra kandidater till mitt sto är Favorit Ask eller Casanova Hästak
Åh spännande, hur är temperamentet på avkommorna efter henne, framför allt i hoppningen? Jag vill som sagt ha en hopphäst med bra gång samt bra inställning till arbete och hinder men gärna lite större. Min hoppar super så vill ha kvar den känslan hon ger men gärna ta bort tittigheten.

Dum fråga kanske men vilka hingstar har Nimmerdor-blod? Är helt nybörjare på detta :angel:
 
Tror ni att det blir för mkt linjeavel på Donnerhall om jag betäcker mitt sto e. Sir Donnerhall ue. DiMaggio med Furstenball? Bättre med ngn av hans söner? Läste att Furstenball även hoppade trevligt och undrar om ngn av hans söner även gör det/har linjer som talar för det? Mkt förtjust i Fursten look men är väldigt öppen för förslag:)

Procentuellt blir det inte mycket inavel på en sådan avkomma, och han hanar så långt bak i stamtavlan att bara nördar kommer reagera på att den har 4x D i stamtavlan :p
"Problemet" med hans söner är att nästan alla är trippade på Donnerhall utom Finest och Fürsten-Look (av de vi har tillgång till). Schockemöhle's nya Fürst Toto har lite D långt bak på mödernet, blir sjätte led på hans avkommor (utöver fjärde och femte från Fürstenball själv). Den kommer jag själv hålla koll på då jag tycker han ser mycket lovande ut.
 
Åh spännande, hur är temperamentet på avkommorna efter henne, framför allt i hoppningen? Jag vill som sagt ha en hopphäst med bra gång samt bra inställning till arbete och hinder men gärna lite större. Min hoppar super så vill ha kvar den känslan hon ger men gärna ta bort tittigheten.

Dum fråga kanske men vilka hingstar har Nimmerdor-blod? Är helt nybörjare på detta :angel:

Det är jättemånga som har Nimmerdorblod. Alla med Heartbreaker i sig tex. Heartbeat, Orlando, Zambesi, Hooch DK, Hasard, Cornet Obolensky, Comme Il Faut etc - sen har du alla med Kannan i sig. Kannatol, Kannado, Kanndarco, Karajan, Jack, KnockOut

Avkommorna är känsliga men helt orädda och har stort förtroende för människor- så fort de vet vad som förväntas av dom så gör dom det på ett utmärkt sätt. Ingen är tittig.
 
Procentuellt blir det inte mycket inavel på en sådan avkomma, och han hanar så långt bak i stamtavlan att bara nördar kommer reagera på att den har 4x D i stamtavlan :p
"Problemet" med hans söner är att nästan alla är trippade på Donnerhall utom Finest och Fürsten-Look (av de vi har tillgång till). Schockemöhle's nya Fürst Toto har lite D långt bak på mödernet, blir sjätte led på hans avkommor (utöver fjärde och femte från Fürstenball själv). Den kommer jag själv hålla koll på då jag tycker han ser mycket lovande ut.
Så bra, då blir det endera Fürstenball (hej nudlar...) eller fursten look:) Vet du ngt om storleksförärvningen på de båda herrarna? Kan man läsa om svagheter rent exteriört någonstans? Läste att Fürstenball hade veka kotor, Fursten look då?
 
Är det någon som vet något om hooch dk?

Favoriter ännu är Colmander och han. Men finns ju väldigt lite att läsa om hooch.
 
Så bra, då blir det endera Fürstenball (hej nudlar...) eller fursten look:) Vet du ngt om storleksförärvningen på de båda herrarna? Kan man läsa om svagheter rent exteriört någonstans? Läste att Fürstenball hade veka kotor, Fursten look då?
Tycker det är lite samma med kotorna bak på honom. Lite väl veka även om han är lite lättare i kroppen så han inte trampar igenom lika mycket.
 
Tror ni att det blir för mkt linjeavel på Donnerhall om jag betäcker mitt sto e. Sir Donnerhall ue. DiMaggio med Furstenball? Bättre med ngn av hans söner? Läste att Furstenball även hoppade trevligt och undrar om ngn av hans söner även gör det/har linjer som talar för det? Mkt förtjust i Fursten look men är väldigt öppen för förslag:)

Var har du sett det om hoppning på Fürstenball? Visade avkommorna i Sverige pekar snarare åt andra hållet.
 

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
265
Senast: sweep
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 352
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 101
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 755
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp