Hingstvalsfunderingar inför 2018

Det är ett litet rörligt sto ur "blomfamiljen" (40) :) hon är u. Hertug och är typad därefter, men fick ett avdrag på typ då hon var 1 cm under avelsmålet. Mammans helsyster har lämnat godkänd hingst med meriter i svår klass. Lite längre bak är det gedigen hoppstam och stoet hoppar trevligt. Hon har en avkomma som tävlar la/msvc. Lite kul med multistammad, och så korrekt som hon är kan man ta ut svängarna lite med hingstarna :D

Har han blivit placerad i svår klass efter exporten? Antar i dressyr trots mödernet och att hans pappa var tänkt att vara någon annan.
 
Har han blivit placerad i svår klass efter exporten? Antar i dressyr trots mödernet och att hans pappa var tänkt att vara någon annan.

Ja han har gjort en hel del starter i dressyr med 4 olika ryttare :) Om han är hingst ännu är för mig obekant. Och ja, han skulle haft ren hoppstam men ödet ville annorlunda. Är du bekant med mödernet?
 
Ja han har gjort en hel del starter i dressyr med 4 olika ryttare :) Om han är hingst ännu är för mig obekant. Och ja, han skulle haft ren hoppstam men ödet ville annorlunda. Är du bekant med mödernet?

Det är en av mina två favoritstofamiljer så jag har bra koll på dess individer :)

Kul att det blev något vettigt av honom trots hans blandade stam!
 
Det är en av mina två favoritstofamiljer så jag har bra koll på dess individer :)

Kul att det blev något vettigt av honom trots hans blandade stam!

Så roligt, vi har två bekanta som avlat på Hortensia-grenen av familjen :up:

Uppfödarinnan visste inte om hans resultat så det var en glädjande nyhet att han inte bara ägs av samma person utan även tävlat med rätt trevliga resultat i svår.
Lite saker på vägen som skall gå som vi vill, men troligtvis äger vi en egen liten 40:a nästa vår.
 
Det är ett litet rörligt sto ur "blomfamiljen" (40) :) hon är u. Hertug och är typad därefter, men fick ett avdrag på typ då hon var 1 cm under avelsmålet. Mammans helsyster har lämnat godkänd hingst med meriter i svår klass. Lite längre bak är det gedigen hoppstam och stoet hoppar trevligt. Hon har en avkomma som tävlar la/msvc. Lite kul med multistammad, och så korrekt som hon är kan man ta ut svängarna lite med hingstarna :D
Vad roligt! Grattis! :up:
Vem är hingsten som hon är kusin med?
 
Vad roligt! Grattis! :up:
Vem är hingsten som hon är kusin med?

Stonefire 1074 :) Han skulle varit efter Levantos II men man förväxlar superman så han blev efter D-day. Jag misstänker att man valde att betäcka helsystern till mamman med Blue Hors Hertug till stor del pga. att han blev trevlig.

Känns spännande, funderar på Springbank II till henne. Men tar inte ut segern i förskott utan tills pappren är skrivna kan allt hända.
 
Stonefire 1074 :) Han skulle varit efter Levantos II men man förväxlar superman så han blev efter D-day. Jag misstänker att man valde att betäcka helsystern till mamman med Blue Hors Hertug till stor del pga. att han blev trevlig.

Känns spännande, funderar på Springbank II till henne. Men tar inte ut segern i förskott utan tills pappren är skrivna kan allt hända.
Har du tittat på Don Tango?
Rörlig hingst med multistam, har lämnat trevliga avkommor. Dock bör stoet ha bra bakben, men Hertug hade ju bra bakben så chansen är ju större att stoet har det.
 
Precis! Don Tango e Contango - Jazz

Jag har lite koll då han kommer från samma gren av Ijba-familjen som vårt andra sto :o Kul tanke, jag är väldigt förtjust i min Sirandra-ättling. Måste se stoet live känner jag men det vore kul med en hingst med lite hopp i och Don Tango är väldigt tilltalande :up:
 
Jag lutar åt att betäcka min korsningsponny. Det är frieser och knabstrupperponny i henne såvitt jag vet. Vill inte ha en alltför stor hingst eller en som är känd för att lämna stort. Stoet är väldigt fin mentalt, har bra benställning och en bra trav. Kompakt i typen och kort i halsen. Hingsten vill jag ska ha lika fint huvud, ridbarhet och en god typ med bra front. Tre bra gångarter. Tittar på Total Hope och Hermes, men det finns säkert fler?
 
Jag lutar åt att betäcka min korsningsponny. Det är frieser och knabstrupperponny i henne såvitt jag vet. Vill inte ha en alltför stor hingst eller en som är känd för att lämna stort. Stoet är väldigt fin mentalt, har bra benställning och en bra trav. Kompakt i typen och kort i halsen. Hingsten vill jag ska ha lika fint huvud, ridbarhet och en god typ med bra front. Tre bra gångarter. Tittar på Total Hope och Hermes, men det finns säkert fler?

Total Hope har väl inte god typ och bra framparti som sitt största plus, däremot så gångarter och ridbarhet är helt oslagbart hos honom.
 
Dragon Welt :) Sett flera väldigt fina fölungar. Jag hade undvikt Jazz och Sandro Hit om jag inte är väldigt säker på att stoet ger ljummet temperament.
Zappa har också ett alldeles utmärkt temperament. Borde tillföra mjukhet, storlek och "rätt sorts" nerv.

Vet inte varför, men Dragon welt har jag aldrig riktigt fastnat för.. Zappa däremot är helt klart ett alternativ! Han verkar vara riktigt trevlig och det ska bli spännande att se vad det blir av avkommorna
 
Total Hope har väl inte god typ och bra framparti som sitt största plus, däremot så gångarter och ridbarhet är helt oslagbart hos honom.
Håller helt med! Han bidrar inte heller med mkt linjer vilket man behöver vara medveten om. Mekanik och ridbarhet i komb med mkt trevligt temperament skulle jag kunna tänka mig.. min e honom är supersnäll och uppkortad :D
 

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
263
Senast: sweep
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 338
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 096
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 637
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp