Hingstvalsfunderingar inför 2018

Många av de hingstar jag funderar på finns på fryst. Har bara hört skräckhistorier om just fryst. Hur korkat är det att använda? Vad ska man tänka på? Är fryst dumt på ett sto som aldrig varit dräktig innan? Måste man stå uppstallad för fryst eller kan man åka som "vanligt"?
 
Många av de hingstar jag funderar på finns på fryst. Har bara hört skräckhistorier om just fryst. Hur korkat är det att använda? Vad ska man tänka på? Är fryst dumt på ett sto som aldrig varit dräktig innan? Måste man stå uppstallad för fryst eller kan man åka som "vanligt"?

Skulle säga att nummer 1 är en veterinär som är duktig. Vi och en bekant använde fryst i år på 3-årsston. Vår vän fick dräktigt på första - men stoet var också svår att seminera, kanske på grund av ung/oerfaren. Vi fick ta ett frysskick pga. vår station klantade sig och beställde för sent. Vi fick inte dräktigt på det skicket, men simmarna var trötta och stoet väldigt stressat på station. Har duktiga veterinärer som seminerar precis innan ovulering och kör sedan "som vanligt" till stationen.
Är inte alls avskräckt från fryssemin, man får ta med den extra kostnaden i budgeten bara.
 
Jag kör hellre fryssemin än färsk import. Dels har du sperman på plats i tid och slipper oroa dig för det. Har du en duktig veterinär som kollar stoet ofta så tajmar du det nära med ovulationen. Sen är det väl inte optimalt med kass fryssperma men som sagt, hellre fryst än import som kan hamna lite varstans och med långa restider. Tror du får ungefär samma kostnad för frys som för import med transportkostnader osv ifall det flyter som det ska, beroende på hingst.
 
Många av de hingstar jag funderar på finns på fryst. Har bara hört skräckhistorier om just fryst. Hur korkat är det att använda? Vad ska man tänka på? Är fryst dumt på ett sto som aldrig varit dräktig innan? Måste man stå uppstallad för fryst eller kan man åka som "vanligt"?

Bra veterinär och rätt sto (maiden max 8 år) så är det bara fördelar.
 
Tack för era svar. Får se när det närmar sig. Hon blir 8 nästa år, stoet. Hon blev kollad i år men vi seminerade aldrig (veterinären tyckte det var försent på säsongen, vi skulle isåfall använt TAI).
 
Många av de hingstar jag funderar på finns på fryst. Har bara hört skräckhistorier om just fryst. Hur korkat är det att använda? Vad ska man tänka på? Är fryst dumt på ett sto som aldrig varit dräktig innan? Måste man stå uppstallad för fryst eller kan man åka som "vanligt"?

Fryst är jättebra och praktiskt. Det viktigaste är en bra station med rutin på att hantera fryst.

Att slippa oroa sig för att skicken inte kommer i tid är guld värt. Jag har använt tre olika stationer och alla tre har fått mina ston dräktiga på fryst
 
Många av de hingstar jag funderar på finns på fryst. Har bara hört skräckhistorier om just fryst. Hur korkat är det att använda? Vad ska man tänka på? Är fryst dumt på ett sto som aldrig varit dräktig innan? Måste man stå uppstallad för fryst eller kan man åka som "vanligt"?
Fryst är absolut inga konstigheter hos rätt vet.
Skulle kanske inte använda på ett problemsto men annars ska det inte vara så mycket problem.
 
Men det där med station, måste de vara uppstallade? Hört att hästarna kollas var 4e timme? Det blir lite problem då jag bara har två hästar...
 
Tack! Frågat min veterinär men hon tar inte fryst så det blir nog inget med det. Får hoppas hingstarna går på TAI nästa år O_o I alla fall en liten stund...
 
Spännande, äntligen är det min tur! Ska betäcka min nu treåriga nordsvensk som just blev klass 1 på premiering och med ett riktigt bra, godkänt körprov (23 av 25 p). Hon har många jättefina egenskaper och jag vill fortsätta värna hennes bruksmentalitet. Svagheterna är att hon är något inåttåad, samt ganska kort och kommer nog bli rätt grov.

Har listat alla hingstar med höga poäng på ben och försöker sortera ut favoriter efter körprovspoäng, mentalitetsbeskrivningar från premieringar, antal föl, placeringsort och allmänt utseende. Har nog tre favoriter just nu, Smedsmo Lindar (9 på ben) som är mycket populär (10 diplomston av 86 avkommor). Zevs har också 9 på ben men är endast fem år och har lämnat 4 föl, blev etta när han godkändes. Båda verkar ha bra lynne. Sen har vi fantastiskt fina Vimmel med 8 på ben, mkt bra körprov och lämnat 9 diplomston av 39 föl.

Det finns många fler hingstar med 8 på ben, sämre än så tänker jag inte ta. Nu blir det att gå igenom även dessa mer noggrannt och hitta den bästa matchen mellan stamtavlorna också. Ju större diversitet desto bättre tycker jag, är därför inte helt emot en ganska ny hingst som inte lämnat så mycket än. Eftersom hingstarna ofta står på station nån annanstans än hos ägaren kan en som idag är otänkbar pga avståndet bli aktuell om den står på station i söder. Odin och Trygg är två sådana hingstar.
Kag är kär i Elveligutten efter att ha jobbat på Ingelstadgymnasiet. Vilket temprament!!:love:
 
På söndag får jag hem mitt nya halvblodssto, KWPN registrerad.

Köpte henne för att hon var snäll och trevlig att rida och syssla med.

Vet inte någon stam ännu eller ifall hon haft föl tidigare men kan man ta föl på en 17 åring för första gången ?

Hon har en nackdel för mej och det är att hon är i högsta laget så jag behöver hjälp med att komma upp på henne.

Därför tänkte jag betäcka henne med en mindre hingst för att försöka få en mindre avkomma.

Men vad ska jag välja....

Arab, welsh, welshpartbreed, eller något annat förslag ? ? ?
 
På söndag får jag hem mitt nya halvblodssto, KWPN registrerad.

Köpte henne för att hon var snäll och trevlig att rida och syssla med.

Vet inte någon stam ännu eller ifall hon haft föl tidigare men kan man ta föl på en 17 åring för första gången ?

Hon har en nackdel för mej och det är att hon är i högsta laget så jag behöver hjälp med att komma upp på henne.

Därför tänkte jag betäcka henne med en mindre hingst för att försöka få en mindre avkomma.

Men vad ska jag välja....

Arab, welsh, welshpartbreed, eller något annat förslag ? ? ?

Jag hade tagit arab eller RP - gärna någon som var typ C eller liten D-ponny. :)
 
På söndag får jag hem mitt nya halvblodssto, KWPN registrerad.

Köpte henne för att hon var snäll och trevlig att rida och syssla med.

Vet inte någon stam ännu eller ifall hon haft föl tidigare men kan man ta föl på en 17 åring för första gången ?

Hon har en nackdel för mej och det är att hon är i högsta laget så jag behöver hjälp med att komma upp på henne.

Därför tänkte jag betäcka henne med en mindre hingst för att försöka få en mindre avkomma.

Men vad ska jag välja....

Arab, welsh, welshpartbreed, eller något annat förslag ? ? ?

Man kan absolut försöka om hon är frisk och kry och brunstar bra/har normal livmoder. Det kan vara rätt traumatiskt för dem att bli mödrar vid så hög ålder, men de brukar finna sig fort igen.

Vet du om hon är kwpn eller om hon är en kwpn GLD, eller kwpn TP?
Med "ren" kwpn eller GLD hade jag absolut tagit ett mindre fullblod som är "okej" enligt stamboken och som presterat inom ridsporten, alt. anglo-blod.
Med en TP hade jag fokuserat på en liten, bärig galopp då vagnshästarna rör sig extremt stort och helt saknar bärighet.
 

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
265
Senast: sweep
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 351
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 100
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 755
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp