Hinna se Skåne på en helg...

stjarnfrugt

Trådstartare
Gör man det? Jag funderar på att åka på en weekend till Skåne. Jag har bara varit där på genomresa Malmö-Ystad en dag när jag var 14 år :o Det är med andra ord en outforskad del av landet. Anledningen till att jag vill utforska den lite närmre är för att jag ska se om det är nånstans jag skulle kunna bo och trivas i framtiden, då jag funderar på att en gång för alla söka mig till ett ställe som är garanterat hästsäkrat.
Bodde flera år i Mälardalen och där var hästeriet mkt bra. Men flyttade norröver (långt norröver) för snart ett år sedan och sedan dess har väl hästeriet blivit lite... uttorkat. Känns inte helt omöjligt att jag flyttar om några år, och kanske blir det väl Mälardalen igen eftersom jag känner till regionen redan, men samtidigt vill jag vidga mina vyer innan jag bestämmer mig.

Jag har alltid tänkt att Skåne är ett platt åkerlandskap och konstant blåshål. Dessutom att vintrarna är knappt överlevbara. Nu vill jag ta reda på om det är nåt jag fått om bakfoten, bevisligen trivs ju hästfolk där så möjligen jag med trots att jag är norrlänning i själen..? :o

Så, vad ska jag se för att få en rättvis bild?
Alla årstider är aktuella då jag har kort om tid under min sommarsemester i år, så rena semesteraktiviteter är inte nödvändigt. Jag är mer intresserad av att se vardagslunken så att säga. Jag skulle vilja se på både hätrelaterade saker och mer "civila"...
 
Senast ändrad:
Om man delar in Skåne i fyra lika stor delar så är nordöstra hörnan ganska skogstäckt och där det finns träd, märks inte blåsten lika mkt. Sen finns det naturligtvis lite träd på andra ställen med.

I sommar är Falsterboveckan ett gjutet resmål för många och i år är det SM i fälttävlan i Flyinge veckan efter. Ponny-EM på Ribban (strand mitt i stan) i augusti, swedehorse i okt eller finalen i VW GP i november, skulle kunna vara hästrelaterade resmål. Det ska även bli en vecka (10 dagar?) med 1* internationella tävlingar i Hbg i slutet av okt.
 
Förtydligande........
Ribban är Ribbersborg i Malmö......
Bästa delen är norra skåne, nordöstra eller varför inte västra blekinge.
Mycket hästrelaterat i västra blekinge och prisläget är bra jämfört med mälardalen.
Numera blekinge bo men från uppland.
 
Det är underbart i skåne och det är allt annat än platt på många ställen. Egentligen är hela österlen underbart. Fint som bara den. Dock aldrig varit där på vintern så jag vet inte hur jobbiga vintrarna är i österlen och det området. Men jag har varit i skåne under vår sommar och höst och det har varit underbart där alla dom årstiderna.

Så ska du åka till skåne så dra dig till österlen. Där finns ju även lite blandat när det gäller skogsområden osv. Ales stenar får du ju inte missa heller, kivik, stenshuvud osv. Brösarps backar, bara underbart. Hade gett en hel del för en gård någonstans på österlen.

Det som är så bra med skåneland är att allting är så nära, det går fort att åka runt där och man hinner se mycket under en helg.
 
Senast ändrad:
Förresten, ska du bo där det blåser, se till att ha närliggande vägar i öst/västlig riktning så du kan ta dig ut när det snöar. :D Det blåser oftast från öster på vintern och finns det inga träd och annat som stoppar snön, så fyker den ut på vägarna och stannar där. Ibland har åkrarna nästan barmark och sen är det ändå 3 m hög snövall längs vägen! O_o
Fast å andra sidan är det ju inte varje vinter det kommer snö...

Vad var det för vardagsgrejer du ville veta?
 
Jag tänker på stränderna på sydkusten... Även om det kanske inte är där man vill vara på semestern. Men de är vackra.
Annars håller jag med om typ brösarps backar / österlen.
Jag kommer från de västra utkanterna av Ystad, jag tror det är ungefär där det blåser som mest?

Grejen som jag tycker gör Skåne så bra är att visst är många dagar förstörda av blåst, men morgon/kväll är nästan alltid vindstilla sommartid, och de övriga dagarna är så otroligt bra. Vintern är ingen hit, framförallt inte i södra delarna som ofta består av lergjord => det är kladdigt och blött halva året.
Åh vad jag saknar Skåne.
 
Avråder från att flytta till Skåne. Hade jag kunnat hade jag flyttat härifrån, det är en mardröm att ha häst här. En av mina närmsta vänner flyttade ner från Gävle för typ 1,5 år sedan, hon hade också fått höra att det är sååå bra att ha häst i Skåne. Så var inte fallet... Hon älskar Skåne, men hade fått en otroligt förskönad bild av hur det är att ha häst här.
 
Avråder från att flytta till Skåne. Hade jag kunnat hade jag flyttat härifrån, det är en mardröm att ha häst här. En av mina närmsta vänner flyttade ner från Gävle för typ 1,5 år sedan, hon hade också fått höra att det är sååå bra att ha häst i Skåne. Så var inte fallet... Hon älskar Skåne, men hade fått en otroligt förskönad bild av hur det är att ha häst här.

Nu blev jag nyfiken! Jag har också hört det där om Skåne som Sveriges hästmecka, varför är det inte så? Jag har inte tänkt flytta och tycker att det är synd att TS inte trivs i norr där vi behöver allt hästfolk vi kan få :D Men när du skriver tvärt emot allt jag alltid hört blir jag ändå nyfiken.
 
Nu blev jag nyfiken! Jag har också hört det där om Skåne som Sveriges hästmecka, varför är det inte så? Jag har inte tänkt flytta och tycker att det är synd att TS inte trivs i norr där vi behöver allt hästfolk vi kan få :D Men när du skriver tvärt emot allt jag alltid hört blir jag ändå nyfiken.
Tja, var ska man börja? Ridvägar är bara att glömma, den mesta jorden är brukad och många "skogar" har vägbommar som man varken kan köra eller rida förbi. Ofta ser man gårdar som ligger längst en stor väg och enda vägen att rida på där är uppfarten till huset. Det finns liksom inte någon ridväg i närheten och gården är omringad av åkermark, så det enda som återstår är uppfarten. Vissa har turen att bonden lämnar en rand runt åkern att rida på eller så gör man en slinga runt gårdens mark på 1-1,5 km.... Kul.

Det enda man kan fodra med är hösilage, hö möglar bort. Leran från helvetet hela vintern, marken fryser fan aldrig. Dyra markpriser = små hagar. Här säljs hästgårdar med 3000 kvm mark. Vansinnigt kallt på vintrarna, riktigt rå kyla. Fuktig kyla liksom.

Hela Skåne är såklart inte som jag beskriver, men den delen som är mest bebodd och som har bra pendlingsmöjligheter till arbete/skola är såhär.
 
Tja, var ska man börja? Ridvägar är bara att glömma, den mesta jorden är brukad och många "skogar" har vägbommar som man varken kan köra eller rida förbi. Ofta ser man gårdar som ligger längst en stor väg och enda vägen att rida på där är uppfarten till huset. Det finns liksom inte någon ridväg i närheten och gården är omringad av åkermark, så det enda som återstår är uppfarten. Vissa har turen att bonden lämnar en rand runt åkern att rida på eller så gör man en slinga runt gårdens mark på 1-1,5 km.... Kul.

Det enda man kan fodra med är hösilage, hö möglar bort. Leran från helvetet hela vintern, marken fryser fan aldrig. Dyra markpriser = små hagar. Här säljs hästgårdar med 3000 kvm mark. Vansinnigt kallt på vintrarna, riktigt rå kyla. Fuktig kyla liksom.

Hela Skåne är såklart inte som jag beskriver, men den delen som är mest bebodd och som har bra pendlingsmöjligheter till arbete/skola är såhär.
Jag bor i Nordöstra Skåne, och det där är inte min verklighet.
Vi har massor av ridvägar, sandmark i hagen och kan lagra hö.

Allt beror ju på vad man vill ha också. Jag vill ha ridvägar, men TS kanske vill ha något annat.
 
Tja, var ska man börja? Ridvägar är bara att glömma, den mesta jorden är brukad och många "skogar" har vägbommar som man varken kan köra eller rida förbi. Ofta ser man gårdar som ligger längst en stor väg och enda vägen att rida på där är uppfarten till huset. Det finns liksom inte någon ridväg i närheten och gården är omringad av åkermark, så det enda som återstår är uppfarten. Vissa har turen att bonden lämnar en rand runt åkern att rida på eller så gör man en slinga runt gårdens mark på 1-1,5 km.... Kul.

Det enda man kan fodra med är hösilage, hö möglar bort. Leran från helvetet hela vintern, marken fryser fan aldrig. Dyra markpriser = små hagar. Här säljs hästgårdar med 3000 kvm mark. Vansinnigt kallt på vintrarna, riktigt rå kyla. Fuktig kyla liksom.

Hela Skåne är såklart inte som jag beskriver, men den delen som är mest bebodd och som har bra pendlingsmöjligheter till arbete/skola är såhär.
Jag håller inte heller med, jag bodde och min mamma bor kvar mellan kivik och simrishamn lite inlands och vi hade massor med ridvägar. En del blir lite transportsträcka men så tycker jag det har varit överallt- att man vissa bitar på ridturen kanske behöver gå en bit längs en väg eller så. Men vi har skog att rida i precis utanför huset, man kan rida ner till havet om man vill ha en dagstur eller övernatta också. Vintrarna har varit rätt omväxlande men visst det är en annan fuktkyla än här i Sthlm där jag bor nu men vill man vara nära havet så blir det ju så. Mamma och hennes stallkompis har hö och har haft ett tag och inte har det möglat. Hagarna har inte heller blivit lervälling men de är 2 st hästar på ganska stor yta som lutar "neråt" så vattnet stannar kanske inte kvar.
Däremot håller jag med om att många "hästgårdar" säljs med så lite mark att det inte går att ha häst utan att behöva hyra eller köpa till mark. Men om man inte absolut vill ha hästen hemma hos sig så finns det ju de som köpt ställen med mycket mark där man kan hyra in sig.
Så nej jag känner inte igen mig i dina beskrivningar men absolut det beror på vart i Skåne man bor men så är det ju i hela landet :)

För övrigt till TS:Platt är det rakt inte utan väldigt kuperat och vackert med fantastiska bokskogar och ängsmarker, Brösarp Backar med gullvivorna är som taget ur en Astrid Lindgren saga (har för mig att de filmade en del av Bröderna Lejonhjärta där faktiskt!) Min mamma har haft sin häst på sommarbete på Haväng som är helt underbart (googla!) Jag flyttar gärna tillbaka en dag och har häst på Österlen! Våren kommer tidigt, hösten är lång, vintern kan va tuff men jag tycker den är det oavsett var jag är. Om jag skulle tipsa så åk runt Österlen men även därifrån och inlands mot Brösarp, Kristinehov, Lövestad, Vollsjö, Gärsnäs, Borrby men även en bit uppåt mot Maglehem, Vittskövle, Everöd är jättefint och hästvänligt :)
 
Jag känner inte heller igen den dystra bliden du målar upp. Jag bor mitt i Skåne, här finns både vacker natur, träd och grusvägar att rida på. Är du intresserad av tävling/träning av häst så finns det oändliga möjligheter här. Ridhus finns bakom varje buske. Många arbetstillfällen. Om du ska bo här råder jag dig att kolla var tågen går så du smidigt kan pendla. Det finns väldig mkt trevligt att göra, även sådant som inte är hästrelaterat.
Jag har bott här i 5 år och det enda jag ångrar är att jag inte flyttade hit tidigare. Mitt liv har blivit så mkt roligare.
 
Jag håller inte alls med @Shetlandskusk om ridmöjligheterna.

Den finaste naturen jag någonsin ridit i finns helt klart på Romeleåsen (bildgoogla!), helt otroligt sagolandskap till häst. Att det däremot kallas hästgård i länet om det finns en box i garaget på tomten är en smärtsam sanning, men det går att hitta stall med bättre förutsättningar än så.
Geografiskt ligger området ett par mil öster om Lund och Malmö, pendling till hela södra delen av Skåne är tämligen enkel.

Jag har hört mycket positivt om ridvägar i nordöst också men aldrig varit där och ridit själv. Området kring Immeln norr om Krisitanstad och Bromölla ska vara riktigt fint.
 
TS bör helt undanta Söderslätt från sin undersökning. Det området motsvarar helt Shetlandskusk dystra bild. Tråkigare ställe att ha häst finns inte. Sedan tycker jag inte sydvästkusten är så himla kul heller. men det är ju till del en smaksak. Området utanför Lund lämnar också en del övrigt att önska i min smak.

Precis utanför Malmö finns bra ridmiljö som sällan är tillåten att rida i.
 
TS bör helt undanta Söderslätt från sin undersökning. Det området motsvarar helt Shetlandskusk dystra bild. Tråkigare ställe att ha häst finns inte. Sedan tycker jag inte sydvästkusten är så himla kul heller. men det är ju till del en smaksak. Området utanför Lund lämnar också en del övrigt att önska i min smak.

Precis utanför Malmö finns bra ridmiljö som sällan är tillåten att rida i.
Vad räknar du till Söderslätt?
 
TS bör helt undanta Söderslätt från sin undersökning. Det området motsvarar helt Shetlandskusk dystra bild. Tråkigare ställe att ha häst finns inte. Sedan tycker jag inte sydvästkusten är så himla kul heller. men det är ju till del en smaksak. Området utanför Lund lämnar också en del övrigt att önska i min smak.

Precis utanför Malmö finns bra ridmiljö som sällan är tillåten att rida i.
Utanför Lund är ju dock en sanning med modifikation. Öster om Lund, dvs S Sandby, Dalby och bortåt är ju super att rida i. Kring Billebjer, Skrylle och Hardeberga finns det gott om mark där ridning är tillåten. Ännu en bit bort finns ju hela Revingeområdet och Romeleåsen som är fantastiskt att rida på/i/kring. Däremot håller jag helt med om Söderslätt, och alla övriga väderstreck runt Lund.
 
Jag bor utanför Vollsjö och även om här inte är några jätteskogar, så finns det en del att välja på att rida härifrån. Mycket grusväg, men även lite skogspartier. Om jag lastar och kör 10 min så kommer jag till Öved, där det finns massvis att rida på. Kör jag 20 min finns hela Sövde-Snogeholm, där det dels finns vanliga vägar och dels en ridslinga som tar en dryg timme att rida. Det finns många terrängbanor inom en timmes väg, massvis med tävlingar i alla discipliner.

Vi bor på en gård i bra skick med fyra boxar och två ha mark och den var inte snordyr. Kostade mindre än syrrans trerumslägenhet i Malmö...

Så illa är det faktiskt inte.
 
Tja, var ska man börja? Ridvägar är bara att glömma, den mesta jorden är brukad och många "skogar" har vägbommar som man varken kan köra eller rida förbi. Ofta ser man gårdar som ligger längst en stor väg och enda vägen att rida på där är uppfarten till huset. Det finns liksom inte någon ridväg i närheten och gården är omringad av åkermark, så det enda som återstår är uppfarten. Vissa har turen att bonden lämnar en rand runt åkern att rida på eller så gör man en slinga runt gårdens mark på 1-1,5 km.... Kul.
Det där håller jag inte med om alls, det kryllar av vackra ridvägar i skåne. Det beror ju helt på vart man bosätter sig. Klart om man bosätter sig mitt i ett åkerlandskap, då kan jag med tänka mig att det är svårt att ta sig ut därifrån till ridvägar. Det finns otroligt många områden i skåne som är underbara att rida i, dock så ska man ju också ha turen att hitta gård i det rätta området. Det är ju mycket som ska passa men det är ju inte skåne ensamt om, så är det ju alltid när man ska köpa gård.

Dock kan jag tänka mig att det kan vara en bra idé att ha bil om man bor i skåneland då det känns som det lättaste sättet att ta sig runt, speciellt om man ska åka och hitta dom finare ställena på småvägarna som finns i oändligt antal.
 
På tal om precis utanför Malmö, så har jag bott i Malmö ett par år och hade då hästen vid det sk Bokskogen. Dvs ut mot Bara och Svedala. Det finns flera stall där, med olika faciliteter (varmhyra runt 2000-3500 beroende på stall) och superfina ridvägar, utmärkta ridvägar tillochmed. Det enda som man får hålla ögonen öppna för är när slotten har jakt, men så är det ju överallt.

Beroende på var man bor i Malmö tar det 20-30 min att ta sig ut dit med bil i rusningstrafik.
 
Det där håller jag inte med om alls, det kryllar av vackra ridvägar i skåne. Det beror ju helt på vart man bosätter sig. Klart om man bosätter sig mitt i ett åkerlandskap, då kan jag med tänka mig att det är svårt att ta sig ut därifrån till ridvägar. Det finns otroligt många områden i skåne som är underbara att rida i, dock så ska man ju också ha turen att hitta gård i det rätta området. Det är ju mycket som ska passa men det är ju inte skåne ensamt om, så är det ju alltid när man ska köpa gård.

Dock kan jag tänka mig att det kan vara en bra idé att ha bil om man bor i skåneland då det känns som det lättaste sättet att ta sig runt, speciellt om man ska åka och hitta dom finare ställena på småvägarna som finns i oändligt antal.
Bil håller jag med om, många ställen som ligger mer ute på landet har tveksamma kollektivtrafik alternativ. Där jag bodde var bil ett måste om man inte ville lägga 3 timmar på att ta sig 3.5 mil enkel väg. 4 bussar om dan gjorde billöst åkande till en utmaning och gjorde att man fick lägga så sjukt mycket tid på bussar och väntetider.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp