hippolog programmet?

sandraros

Trådstartare
Någon som har erfarenheter eller åsikter kring hippolog programmet? Tänk vilken dröm att få utbilda sig till någonting inom hästvärlden och sedan få jobb inom det?!

MEN tyvärr så har jag lite frågetecken och är lite osäker.. Hur är det med jobb efteråt till exempel? För vill inte gå en utbildning på 3 år för att sedan inte kunna arbeta inom det området.

Berätta gärna vad ni tycker och tror :p
 
Att få jobb efter hippologen verkar inte vara några större problem. Hippologen har snart prova på dag, 13 mars på strömsholm och 19:e på flyinge. Då berättar dom om hur arbetsmarknaden ser ut (bland annat, man gör så klart mycket annat också ;) ).

Jag har själv tänkt att söka till våren, trots att jag alltid har sagt att jag inte ska jobba med hästar... Verkar som jag har ändrat mig på den punkten! Sen finns det ju olika inriktningar på hippologen, ridlärare, hästutbildning och verksamhetsutveckling. Hästnäringen utvecklas hela tiden och jag tycker att det verkar komma nya hästinriktade jobb hela tiden, så jag troooor inte att det är allt för svårt att få jobb efter hippologen :)
 
Att få jobb efter avslutat Hippologprogram är enkelt! Hela världen skriker efter svenska hästtjejer! ;)
Vill man, som jag, hellre fördjupa sig inom ett ämne än att kunna lite av ALLT inom häst, så är det kanske bättre att söka in till ridlärare, unghästutbildare, hovslagare, etc. Vill man vara ridlärare OCH unghästutbildare är det tidsmässigt mer effektivt att gå båda de kurserna än att gå hippologen.

Men du behöver vara helt lugn med att få jobb efter vilken utbildning du än tar. Herregud, man blir överröst med erbjudanden bara för att man har hästskötarexamen! :D
 
Att få jobb efter avslutat Hippologprogram är enkelt! Hela världen skriker efter svenska hästtjejer! ;)
Vill man, som jag, hellre fördjupa sig inom ett ämne än att kunna lite av ALLT inom häst, så är det kanske bättre att söka in till ridlärare, unghästutbildare, hovslagare, etc. Vill man vara ridlärare OCH unghästutbildare är det tidsmässigt mer effektivt att gå båda de kurserna än att gå hippologen.

Men du behöver vara helt lugn med att få jobb efter vilken utbildning du än tar. Herregud, man blir överröst med erbjudanden bara för att man har hästskötarexamen! :D

Tack för svaret!! Jag är så grymt taggad på att ansöka i år igen. Förra året blev jag erbjuden att komma på antagningsprovet men kunde tyvärr inte då när det var studentresa inbokad... Men NU är jag redo! Har du några tips för hur man kan förbereda sig för antagningsprovet? :D
 
Att få jobb efter hippologen verkar inte vara några större problem. Hippologen har snart prova på dag, 13 mars på strömsholm och 19:e på flyinge. Då berättar dom om hur arbetsmarknaden ser ut (bland annat, man gör så klart mycket annat också ;) ).

Jag har själv tänkt att söka till våren, trots att jag alltid har sagt att jag inte ska jobba med hästar... Verkar som jag har ändrat mig på den punkten! Sen finns det ju olika inriktningar på hippologen, ridlärare, hästutbildning och verksamhetsutveckling. Hästnäringen utvecklas hela tiden och jag tycker att det verkar komma nya hästinriktade jobb hela tiden, så jag troooor inte att det är allt för svårt att få jobb efter hippologen :)

Men då kanske vi ses på antagningsdagarna om vi båda kommer med och varför inte till hösten när utbildningen börjar om vi klarar oss ända dit?! :D Är grymt taggad nu, hur förbereder du dig för antagningsprovet? Det är det jag är mest nervös inför just nu..
 
Rid, rid, rid, rid! ;) och försök rida så många olika hästar du bara kan! Outbildade, tröga, snabba, tittiga, nervösa.... Rid alla du får möjlighet till!
Och läs den heliga bibeln! Hästhållning i Praktiken! :up: :bow:
 
@sandraros ptja, jag köper på mig fler ponnyer att rida :D. jag är van vid att sitta upp på det mesta, så det där med att rida olika sorters hästar är jag inte orolig för, däremot så behöver jag komma igång och träna igen. För jag är klen :o. Sen måste jag låna nån storhäst och hoppa lite, för jag har bara hoppat väldigt gröna ungponnyer de senaste åren =noll känsla för avstånd på storhäst och bara pyttehinder så allt över 70 cm känns väääldigt högt :angel:.

Jag är nog mest nervös över häst vid hand, trots att jag har visat på riktigt ett par gånger...
 
Jag har gått hippolog och kan rekommendera utbildningen :) jobb finns det gott om, alla hippologer jag har kontakt med jobbar på ett eller annat sätt med hästar.
Till antagningsprovet: läs på vad det är du ska kunna och träna på just det :)
Visning av häst vid hand var inte jag van med sedan innan så jag lånade stallets alla ridskolehästar och tränade programmet med alla. Fick sedan lite unghästar som min tränare hade på inridning att lära "springa vid sidan" & sedan programmet.
 
@sandraros ja då är det väl lika bra att passa på ;) jag ska till Flyinge, var på Strömsholm förra gången :)

Vad konstigt, jag har läst att de har 2år på samma ställe i rad? Och de funkade i min hjärna då jag faktiskt sökt två år och båda har varit på Flyinge, så jag trodde årets prov kommer vara på Strömsholm? :)
 
Spännande!! Hoppas man tar sig in

Tredje gången jag söker så ja x) Fast jag ska bara göra provet i år tror jag, livet har ändrats lite och kan nog inte plugga till hösten ändå, men jag ska göra provet för att det är en kul grej och man lär sig något av dagen. Hantera nervositet bättre är ett bra exempel ;)
 
Tredje gången jag söker så ja x) Fast jag ska bara göra provet i år tror jag, livet har ändrats lite och kan nog inte plugga till hösten ändå, men jag ska göra provet för att det är en kul grej och man lär sig något av dagen. Hantera nervositet bättre är ett bra exempel ;)

Haha, ah fy. Hästskötarexamen var den värsta dagen i mitt liv. Misstänker att antagningsprovet blir värre ;)
 
Haha, ah fy. Hästskötarexamen var den värsta dagen i mitt liv. Misstänker att antagningsprovet blir värre ;)

Jahaaa då hänger jag med i svängarna ang prov dag och antagningsprov ;)

Jag ska ta min hästskötarexamen nu den 7.e April. Spännande :D fast jag räknar med en billig variant av antagningsprovet faktiskt ;) Redan visat häst vid hand på Antagningsprovet med godkända poäng och jag har jobbat som hästskötare till och från i 2års tid nu så jag är inte värst orolig :)

Det viktigaste att tänka på under Antagningsprovet till Hippologen är att komma ihåg att ha kul! För det är kul :D
 
@MattiZ
Jag är inte särskilt orolig för själva hästhanteringen, det här med att komma ihåg stammen och i vilken ordning tecknen är kommer jag att röra ihop ;)

Ridningen ser jag fram emot, i dressyren känner jag mig ganska bra med tekniskt, men jag är svag efter ett långt uppehåll med bara ungponnyridning. Hoppningen bör inte vara några problem, behöver låna storhäst och känna på lite avstånd bara. Har inte hoppat storhäst sen gymnasiet, så börjar bli några år sen :) Vilken del har du tyckt varit svårast när du sökt?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 802
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 636
Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
563
Senast: niardasp
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 850
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp