Hippolog utbildning?

Lisette01

Trådstartare
Vad tycker ni om hippologutbildningen?
Ni som gått utbildningen, vad jobbar ni med nu? Har ni bra lön?
Hade ni hellre utbildat er till något annat istället för att utbilda er till hippolog?
Tycker ni det har blivit för mycket hästar som utbildad hippolog och ni jobbar med hästar det, hade ni hellre valt att ha ridningen som fritidsintresse eller tycker ni det fungerar bra?
 
Har du läst någon av de gamla hippologtrådarna? Det finns en hel del om du använder sökfunktionen! /moderatorn
 
Har hittat gamla trådar men inte riktigt hittat det jag sökt...
Har läst lite om Hippologprogrammet men tycker det känns lite oklart vad utbildningen leder till.
Jag skulle gärna jobba med något hästrelaterat, ex foderrådgivare på ex Krafft eller kanske som administratör eller liknande. I dagsläget vill jag inte jobba som ridskolelärare utan mer som tränare/coach.
Är denna utbildning bra att gå ändå då den är så pass "bred" tror ni eller hade ni tyckt det var lite "onödigt" att lägga tre år på en utbildning jag inte vet så mycket om, vart den leder?
 
Om exempelvis foderrådgivning eller annan rådgivning är något som intresserar dig skulle jag titta närmare på Agronom med inriktning husdjur (då är det främst lantbrukets djur som avses, inte så mycket smådjur). Vet flera som har denna utbildningsbakgrund och som sedan jobbar inom bl.a rådgivning för olika hästrelaterade ärenden.
 
Vad tycker ni om hippologutbildningen?
Ni som gått utbildningen, vad jobbar ni med nu? Har ni bra lön?
Hade ni hellre utbildat er till något annat istället för att utbilda er till hippolog?
Tycker ni det har blivit för mycket hästar som utbildad hippolog och ni jobbar med hästar det, hade ni hellre valt att ha ridningen som fritidsintresse eller tycker ni det fungerar bra?

Jag har gått hippologen. En väldigt bred utbildning där man blandar praktik och teori. Vi red för instruktör 3-4/dagar per vecka, övrig tid själva. Lektioner/föreläsningar 3-5 dagar i veckan. Första året läser man mycket anatomi, beteende, foder; hur hästen fungerar helt enkelt. Andra året mer pedagogik och har lektioner, tredje året väljer man inriktigning. När jag gick fick vi välja på en mer pedagogisk inriktning (typ ridlärare) eller mer tränar-inriktning (träna hästar).
Jag hade inte valt någon annan utbildning.. Den var perfekt för mig och lätt mina bästa tre år i livet! Fantastisk skola, utbildning, vänner från hela Sverige och blev otroligt bra sammanhållning i gruppen.

Idag jobbar jag heltid med hästar på en större gård både med mitt egna företag och på gården, gör lite allt möjligt; tränar hästar, säljer hästar, ridskola, turridning, lite avel, "vanlig stallskötsel", privata ridlektioner, räknar foderstater ect ect.
Jag blir inte rik men lever heller inte särskilt snålt; i vintras åkte jah till Thailand och nu i sommar till Island; planerar en till resa nästa vinter till något varmt land :) köpte också en ny häst väldigt nyligen. Har bara arbetat två år men gjort investeringar som en transport och childeric sadel. Men å andra sidan lägger jag väldigt lite pengar på ex att äta ute, kläder till mig själv, smink osv.
Jag hade inte velat byta ut mitt liv till något annat :)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 663
Senast: Mabuse
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 279
Senast: Exile
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 965
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Efter att ha jobbat med människor i 18 år känner jag att jag är fucking fed up. Jag vill varken möta dem IRL eller via telefon. Kollegor...
Svar
19
· Visningar
2 044
Senast: Scata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp