Historia - nu tar vi kvinnor vår plats

athena_arabians

Trådstartare
Jag har funderat på det här ett tag... och det blev aktuellt igen iom tråden om kvinnodagen. Som historieintresserad kvinnlig naturvetare har det skavt länge att vi inte synts speciellt väl i historieskrivningen tidigare.

Min idé är att vi kan diskutera fenomenet som sådant men också tipsa om hittills "okända" framstående kvinnor. Själv får jag gåshud när jag läser om dessa fantastiska kvinnor som gått före oss och ser dem som en stor inspiration.

Först tipsar jag om tidningen "Historiskan", den är suverän.
 
Ett föredrad jag hörde för en massa år sedan påpekade att det är svårt att hitta kvinnors historia. Man får gå på männens, och läsa mellan raderna. Tragiskt.
Sett en installation som hette Herstory. Fattade inte titeln förrän efter ett par sekunder.

Vi behöver lära oss mer.
 
Jag har funderat på det här ett tag... och det blev aktuellt igen iom tråden om kvinnodagen. Som historieintresserad kvinnlig naturvetare har det skavt länge att vi inte synts speciellt väl i historieskrivningen tidigare.

Min idé är att vi kan diskutera fenomenet som sådant men också tipsa om hittills "okända" framstående kvinnor. Själv får jag gåshud när jag läser om dessa fantastiska kvinnor som gått före oss och ser dem som en stor inspiration.

Först tipsar jag om tidningen "Historiskan", den är suverän.


Historiskan är en höjdartidning! *prenumerant*

Jag kan tipsa om de kvinnohistoriska samlingarna på Göteborgs universitetsbibliotek, databasen KvinnSam är ovanlig i sitt slag!
 
Visserligen en av de mer kända vetenskapskvinnorna men alltid värd att nämna:
220px-Curie-nobel-portrait-2-600.jpg

Marie Curie
 
Dessa bilder dök upp i mitt Facebook-flöde från sidan "I fucking love science" på Kvinnodagen. Sorglig läsning, men viktigt att det sprids!
Din första bild är på en Henrietta Lacks.
På vilket sätt klassar denna kvinna in trådens anda?

Såvitt jag förstår (och googlat mig fram till) så var hon bara sjuk på ett märkligt sätt. Ingen har tagit något cred för något vetenskapligt arbete hon gjort - eftersom hon helt enkelt inte gjort något sådant.

https://sv.wikipedia.org/wiki/HeLa-celler
 
Din första bild är på en Henrietta Lacks.
På vilket sätt klassar denna kvinna in trådens anda?

Såvitt jag förstår (och googlat mig fram till) så var hon bara sjuk på ett märkligt sätt. Ingen har tagit något cred för något vetenskapligt arbete hon gjort - eftersom hon helt enkelt inte gjort något sådant.

https://sv.wikipedia.org/wiki/HeLa-celler

Oops, hon följde nog med av bara farten! :o Dock är den historien intressant, även om det kanske inte var på rätt spår.
 
Din första bild är på en Henrietta Lacks.
På vilket sätt klassar denna kvinna in trådens anda?
Såvitt jag förstår (och googlat mig fram till) så var hon bara sjuk på ett märkligt sätt. Ingen har tagit något cred för något vetenskapligt arbete hon gjort - eftersom hon helt enkelt inte gjort något sådant.

Som TS anser jag absolut att hon hör hemma här, för sin del i vetenskapshistorien (trots att hon inte utförde experimenten själv). Det faktum att cellerna togs utan medgivande (det behövdes inte på den tiden) har också gett upphov till etiska diskussioner angående vävnadsprover och patientmedgivande vilket också är nog så viktigt.

Jag är som sagt naturvetare men det är absolut inte meningen att vi ska ta upp enbart sådana kvinnor utan kvinnor som tidigare inte synts i historieskrivningen oavsett vilket område de verkat inom.
 
Lina Thomsgård har skrivit en bok om kvinnor som inte fått ta plats i historian men borde fått det. En annan historia heter den :) Jag har den alltid framme i lägenheten och har gett bort den till flera vänner i gåva också. Varje kvinna har fått 2-3 sidor om deras liv och prestation. Passar bra att läsa ett kapitel eller två innan sovdags. Rekommenderas varmt!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Kreditkort
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Ögonlapp

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp