Historia - nu tar vi kvinnor vår plats

Tipsar om @kvinnohistoria på Twitter . Varje dag en ny känd kvinna. Går att läsa utan konto tror jag.
 
Citat från nätet "Mileva Marić var också fysiker precis som sin man, men utan hans framgångshistoria. Det är kanske orättvist att jämföra henne med en av de skarpaste genier världen skådat, men om man bortser från den biten är det ändå en intressant jämförelse att göra.

Mileva Marić studerade matematik och fysik på samma högskola som Albert Einstein, och det var där de träffades. Men Albert Einsteins högskola skilde sig rejält åt från Mileva Marićs. Hon var ensam kvinna i sin klass, och den femte någonsin som studerade de ämnena. För att överhuvudtaget nå så långt på den tiden måste hon ha varit enormt driven och mycket begåvad.

Hennes studier och karriär avbröts av att hon blev gravid med Albert Einstein. Hon födde tre barn åt honom innan han skiljde sig från henne och gifte om sig.
I enlighet med en överenskommelse i samband med skilsmässan, gav Einstein i hemlighet hela prissumman till Marić då han 1921 erhöll Nobelpriset i fysik.

Omfattningen av Mileva Marićs bidrag till Einsteins Annus mirabilis (mirakelår) 1905, då artiklarna publicerades i vilka han förklarade den fotoelektriska effekten och Brownsk rörelse, framlade den speciella relativitetsteori samt sin berömda formel E=mc², är kontroversiell och har varit föremål för omfattande diskussion. Ett rykte har bland annat sagt att Mileva ligger bakom hela relativitetsteorin. Detta stämmer dock inte utan skapades av serbiska nationalister på 1960-talet (Milevas familj kom från Serbien). I flera brev mellan de båda framkommer dock att Einstein såg henne som en viktig inspiration och samtalspartner."
 
Senast ändrad:
Åh det finns så många spännande kvinnor som man har missat genom åren, och så många kvinnor som man kanske har läst om men som blir förklarade ur ett manligt perspektiv. Jag läser just nu om kvinnor inom islams historia och det finns många starka kvinnor som har blivit undan gömda genom åren och förminskade. Exempelvis Profetens hustru Aisha som var stark och hade många egna åsikter och drev sin egen linje efter profetens död har blivit reducerade till en "barnbrud" och profetens lilla älskling. :crazy:
Englands Elisabeth I är i sin tid en rätt fantastisk person som på sätt och vis har blivit nedvärderad och romantiserad av populärlitteraturen.
 

Ja, jag var faktiskt lite chockad när jag började gräva i det här med historiska kvinnor. Dels att vi inte hade någon större plats i historieskrivningen men också att mycket av det som fanns om kvinnor var skrivet ur ett manligt perspektiv. Jag nästan kräks när jag tänker tillbaka på historieböckerna i skolan och hoppas på att det skett en bättring.
 
Ja, jag var faktiskt lite chockad när jag började gräva i det här med historiska kvinnor. Dels att vi inte hade någon större plats i historieskrivningen men också att mycket av det som fanns om kvinnor var skrivet ur ett manligt perspektiv. Jag nästan kräks när jag tänker tillbaka på historieböckerna i skolan och hoppas på att det skett en bättring.
När det gäller historieböckerna i skolan, nej tyvärr i princip inget alls, jag har börjat inse att jag kommer att bli tvungen att göra mitt eget material när jag ska börja undervisa. :meh:
 
Ja, jag var faktiskt lite chockad när jag började gräva i det här med historiska kvinnor. Dels att vi inte hade någon större plats i historieskrivningen men också att mycket av det som fanns om kvinnor var skrivet ur ett manligt perspektiv. Jag nästan kräks när jag tänker tillbaka på historieböckerna i skolan och hoppas på att det skett en bättring.
Mycket av det är just sådant som Yvonne Hirdman forskat om. Hon är, förutom författare, även professor i historia vid Stockholms Universitet o hade tidigare en gästprofessur i kvinnohistoria vid Göteborgs Universitet.
 
På mjölkpaket häromdagen fick jag bekanta mig med Ada. Det var roligt att se det där då mjölkförpackningarna kommer ut i så många hem och förhoppningsvis är det fler än jag som spanar in baksidan :)

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ada_Lovelace

Hon var dessutom mor till Lady Anne Blunt, grundaren av Crabbet-stuteriet. Lady Anne var en mycket kompetent kvinna och gjorde flera långa resor i Mellanöstern, bla sökandes efter arabhästar för stuteriet och skrev också böcker om sina resor. Hennes dotter Lady Judith Wentworth fortsatte föda upp araber vid Crabbet. Lady Anne är begravd i Egypten vid sitt stuteri där, Sheykh Obeyd. Hon separerade från sin man när hon ledsnade på hans älskarinnor och flyttade sedan till Egypten.

Jag vågar påstå att det praktiskt taget inte finns en enda arabhäst idag som inte har blod från Crabbet i sig och det är tack vare dessa två kvinnor.

/arabhästnörden
 
Bra tråd!

Rekommenderar @dagensdam på instagram. Konstnär som postar helt fantastiska kvinnoportätt varje dag inklusive fakta om deras liv och verk.



BgPf8AiH_XS
 
Hade sett fram emot Carina Bergs och Christine Meltzers nya program "den fantastiska historien" som ska handla om just hur kvinnor haft det historiskt. Tycker dock att det är alldeles för flamsigt och ofokuserat och blev besviken.:down:
 
En intressant berättelse om den första aposteln Maria från Magdala. Enligt programmet var Maria var den första apostel eftersom hon var den som fick första uppmaningen från Jesus att gå ut och predika Jesu ord efter återuppståndelsen. Osunt utsatt för förtal för att hindra kvinnliga präster av en påve på 600-talet.

http://sverigesradio.se/vetenskapsradionhistoria
 
Det här hade jag helt glömt bort att det fanns men en guldgruva för att ta reda på mer om våra svenska kvinnor! https://skbl.se/sv Ett lexikon över kvinnor i Sverige från medeltid till nutid. Det står inte jättemycket om varje person men ger en möjlighet att få en översikt!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp