Hitta bostad i Uppsala?

LittleJohn

Trådstartare
Till ht-15 kommer sambon att börja studera vid Uppsala uni!(och förhoppningsvis även jag.)
Vilket betyder flytt till en för oss, helt okänd del av landet. Men det finns väl en hel del här inne som är bosatta i eller runt Uppsala?:) Är det helt hopplöst att lyckas hitta en bostad till hösten? Helst vill vi inte bo i själva staden, utan gärna en bra bit utanför men området är som sagt okänt för oss, så vilka området kan man kika på? Som ändå ligger i någorlunda bra anknytning.
Ett problem är väl att vi är två vuxna och två hundar av större modell, så studentkorridor är inte riktigt aktuellt.

Tar jätte gärna emot tips om området, och om allt annat som kan vara bra att tänka på när man planerar flytt till Uppsala:)
 
Storvreta: Hit går både Upptåget och buss. Tar ca kvarten/tjugo minuter-ish att åka till med buss/bil om jag inte minns helt fel.
Lövstalöt: Hit går buss.
Björklinge: En liten längre bit ifrån men längs samma väg ("gamla e4an"). Går även bra att använda nya e4-an både till Storvreta och Björklinge.
Märsta/Knivsta: Pendling med tåg/buss.
Enköping: Buss

Det är väl ungefär de ställen jag kommer på just nu. Hur ser er pendlingssituation ut? Hur lång tid vill ni/kan ni åka? Bil, buss, tåg?
 
Storvreta: Hit går både Upptåget och buss. Tar ca kvarten/tjugo minuter-ish att åka till med buss/bil om jag inte minns helt fel.
Lövstalöt: Hit går buss.
Björklinge: En liten längre bit ifrån men längs samma väg ("gamla e4an"). Går även bra att använda nya e4-an både till Storvreta och Björklinge.
Märsta/Knivsta: Pendling med tåg/buss.
Enköping: Buss

Det är väl ungefär de ställen jag kommer på just nu. Hur ser er pendlingssituation ut? Hur lång tid vill ni/kan ni åka? Bil, buss, tåg?
Tack för svar!:)
Vi kan tänka oss med buss/tåg upp mot 40 -50 minuter in till staden, så hinner man lägga tid på plugg under resan! Men vi har även bil, så inget måste med buss/tåg förbindelser:)
 
Lägger till Alunda, Rasbo, Örsundsbro, Skyttorp och Vattholma på listan som ni kan titta på :)
Kolla kommunens hemsida också, där finns hyresvärdar listade och många av dem tillämpar först till kvarn istället för kö.
 
Till ht-15 kommer sambon att börja studera vid Uppsala uni!(och förhoppningsvis även jag.)
Vilket betyder flytt till en för oss, helt okänd del av landet. Men det finns väl en hel del här inne som är bosatta i eller runt Uppsala?:) Är det helt hopplöst att lyckas hitta en bostad till hösten? Helst vill vi inte bo i själva staden, utan gärna en bra bit utanför men området är som sagt okänt för oss, så vilka området kan man kika på? Som ändå ligger i någorlunda bra anknytning.
Ett problem är väl att vi är två vuxna och två hundar av större modell, så studentkorridor är inte riktigt aktuellt.

Tar jätte gärna emot tips om området, och om allt annat som kan vara bra att tänka på när man planerar flytt till Uppsala:)

Storvreta är jättetrevligt och där går upptåget.
Skyttorp dör jag hellre än flyttar till.. :D

Kan ni tänka er en annan kommun så finns ju Österbybruk, Tierp.
 
Det som fungerade för mig var att skriva här på buke att jag skulle flytta till Uppsala, sen fixade @Ninnurur ett boende till mig! :D Jag ville dock gärna bo centralt, och det här är sjukt centralt. :)

När jag hör med studenter så verkar det som att några mil utanför- dock kanske inte söderut- är det inte så svårt att hitta boende. Det är också uppfattningen jag får när jag kikar runt av nyfikenhet och fundering på något större än det jag har.
 
Det som fungerade för mig var att skriva här på buke att jag skulle flytta till Uppsala, sen fixade @Ninnurur ett boende till mig! :D Jag ville dock gärna bo centralt, och det här är sjukt centralt. :)

När jag hör med studenter så verkar det som att några mil utanför- dock kanske inte söderut- är det inte så svårt att hitta boende. Det är också uppfattningen jag får när jag kikar runt av nyfikenhet och fundering på något större än det jag har.
Åh vad positivt att höra, då kanske projektet att flytta till Uppsala inte är så omöjligt som jag först trodde:D
 
Tror mest det är hopplöst om man vill vara I stan. Utanför stan, speciellt såpass som ni tycker inkl bil = är nog inte alls omöjligt! :)
 
Vänge, blir snabbt bliigare uteåt ditåt (jumkil, börje). Sen Morgongåva, Heby och Sala går det buss o upptåg. Heby är 40 min m bil :)

Knivsta är inte att underskatta heller, men priserna går upp lite iom att det är närmare Sthlm. Men sen ÄR det svårt i Uppsala. Många hyresvärdare han som nämns inget direkt kösystem. Vissa tom i centrlaa Uppsala är snälla om nån ringer idt o gråter för att de bor ingenstans o har inga kreditanmärkingar. Men Har man kriditanmärkingar så sloss man med alla andra om de privata.

ex, vi hyr utav större företag i centrum för 7500:- 2a på 70kvm.
medan vi hyr ut en 2a m köksvrå på 47 i Heby för 6000:-

men är inte omöjligt och med två stycken i bohaget är det ju alltid lättare att få "upper hand" i kön så att säga

Välkommna till en trvlig stad :)
 
Vänge, blir snabbt bliigare uteåt ditåt (jumkil, börje). Sen Morgongåva, Heby och Sala går det buss o upptåg. Heby är 40 min m bil :)

Knivsta är inte att underskatta heller, men priserna går upp lite iom att det är närmare Sthlm. Men sen ÄR det svårt i Uppsala. Många hyresvärdare han som nämns inget direkt kösystem. Vissa tom i centrlaa Uppsala är snälla om nån ringer idt o gråter för att de bor ingenstans o har inga kreditanmärkingar. Men Har man kriditanmärkingar så sloss man med alla andra om de privata.

ex, vi hyr utav större företag i centrum för 7500:- 2a på 70kvm.
medan vi hyr ut en 2a m köksvrå på 47 i Heby för 6000:-

men är inte omöjligt och med två stycken i bohaget är det ju alltid lättare att få "upper hand" i kön så att säga

Välkommna till en trvlig stad :)
Så ska göra mig redo att ta till gråt -kortet då! :D
Nej men, inga betalningsanmärkningar eller så. Och har idag ett 1:a hands kontrakt här i Visby som jag tror kan vara en god referens till ny hyresvärd.
Ska kolla igenom alla områden ni gett tips om! Och blir nog att vi får söka oss utanför, vill helst inte betala mycket mer än de 6500:- vi har idag!

Tack, ska bli spännande att testa att bo vid /i en störrestad!
 

Liknande trådar

Hemmet Ja eh, det var visst dags att bli sambos. I slutet av nästa månad ska vi flytta till vår lägenhet. Bostaden blir både större än vad vi...
Svar
9
· Visningar
890
Senast: Fruentimber
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 712
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 058
Senast: Habina
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
11 610
Senast: LovingLife
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp