Hitta bra ridskola för vuxna?

hier

Trådstartare
Jag går i funderingar på att ta upp skolridning igen till hösten.
Rider idag i skogen med medryttarhästen 3 dagar i veckan, och har så gjort med andra medisar de senaste 4-5 åren. Men nu blir jag galen på att jag har tappat så mycket i sits och inverkan, och det blir ju sämre för hästen då. Behöver ha någon som kan titta på mig när jag rider och ta tag i mina problem där de uppstår.
Jag har försökt att vara medryttare på hästar som är i lite mer aktiv träning och som håller för banarbete, men det har oftast varit taggade tävlingshästar som har varit lite för tuffa för fega mig ;)

Har tidigare inte varit så intresserad av att rida för tränare då jag blev lite less på ridskolan som jag växte upp på. Slutade väl någonstans vid 17 års ålder för att jag var less på att det var så tävlingsinriktat, och för lite fokus på teori, hantering och helhetstänk.

Men nu har jag ju allt häst - och stallmys med medisen, så det behovet är redan fyllt. Därför tänkte jag att det skulle passa bra med ridskola igen för renodlad träning en gång i veckan.

Jag bor i Stockholm, så utbudet torde vara stort. Har kollat runt ganska mycket på hemsidor för olika ridskolor, och informationen är ganska dålig, måste jag säga. Ska man sätta sig och ringa runt? Känns lite som att jag sätter mig på höga hästar om jag ringer runt till olika ridskolor och ställer en mängd med frågor.
Har jag för höga krav? :o
- Hästarna ska stå i boxar
- Hästarna ska gå max 3 pass per dag varav ett ska vara nybörjarpass
- Lång utevistelse i stora hagar
- Hästarna rids regelbundet igenom av personalen
- Personalen är givetvis utbildad
- Hästarna är förstås också välutbildade, utvalda för sin uppgift och inte för unga eller för gamla
- Ingen "barnridskola" utan det ska finnas många vuxengrupper och många stora hästar
- Inte för stora grupper, max 8 i varje grupp, helst max 6 st

Ni vuxna som rider på ridskola, hur ser det ut hos er?
Finns det något sätt jag kan sålla på utan att behöva ringa tills jag blir hes?
Tips tas tacksamt emot! :) (Via PM om man inte får tipsa direkt i tråden)
 
Sv: Hitta bra ridskola för vuxna?

Börjar också bli sjukt sugen på att ta upp ridskoleridning igen, rider en sådär 3-5 dagar i veckan ändå men saknar detta med lektioner och ridning i grupp lite. Nu var det ju visserligen bara ett år sedan jag slutade, för att jag inte hade råd, och ekonomin har ju inte förändrats sen dess, men ändå ;)

Såhär hade jag tyckt i alla fall:

- Hästarna ska stå i boxar
Där jag ridit har alla utom de största/de som inte trivts i spilta stått i spilta, och eftersom jag är uppvuxen med det så har jag inte reagerat nämnvärt, men då rör ju hästarna på sig mycket i övrigt och är ute mycket så under de förutsättningarna hade jag nog inte haft det som krav.
- Hästarna ska gå max 3 pass per dag varav ett ska vara nybörjarpass
Tycker jag kan bero lite på vilken häst det gäller och vad det är för slags lektioner, men låter överlag vettigt, inte kul att rida trött/uttråkad häst ju
- Lång utevistelse i stora hagar
Absolut, även om jag kan tänka mig att just hagstorleken är svår i stockholm, man kanske inte kan kräva någon gigantisk hage direkt. Tycker det är vettigt där hästarna går ut tidigt och kommer in precis innan första lektionerna.
- Hästarna rids regelbundet igenom av personalen
Tycker jag egentligen är helt oväsentligt, klart man vill ha välridna hästar, men ha då snarare det som krav, är verksamheten vettig i övrigt rids säkert de hästar som behöver det.
- Personalen är givetvis utbildad
Självklart
- Hästarna är förstås också välutbildade, utvalda för sin uppgift och inte för unga eller för gamla
Tycker snarare det är en fördel med en varierad ålder och varierad utbildningsnivå innom en rimlig gräns, men självklart vill man ju inte bara ha LB utbildade 19åringar och unghästar som knappt är insuttna ;)
- Ingen "barnridskola" utan det ska finnas många vuxengrupper och många stora hästar
Gör väl inget om barnverksamhet finns också, men ja, det ska ju passa en vuxen
- Inte för stora grupper, max 8 i varje grupp, helst max 6 st
Där jag har ridit förut har det varit max 11, vilket jag tyckt varit alldeles för mycket, men där har man kunnat betala mer för att rida i mindre grupp. Beror lite på vart lektionerna hålls också, hålls de på tillräckligt stor yta tycker jag inte åtta är något hinder.
 
Sv: Hitta bra ridskola för vuxna?

Om du hittar en ridskola med samtliga krav uppfyllda, så är det ju toppen! Dock tror jag att du får betala ganska mycket isåfall, om ridskolan överhuvudtaget ska gå runt.
På min ridskola, som dock inte ligger i Stockholm, tycker jag att vi som ryttare och hästarna har det riktigt bra. Utefter dina önskemål ser det dock ut såhär:

- Hästarna ska stå i boxar
Ja, det finns inga spiltor i stallet
- Hästarna ska gå max 3 pass per dag varav ett ska vara nybörjarpassDe flesta går max 2 pass per dag. Nybörjarpass finns det inte så många, kanske 2/vecka.
- Lång utevistelse i stora hagar
På sommaren är hagarna stora, på vintern lite mindre rasthagar.
- Hästarna rids regelbundet igenom av personalen
Nej, men de flesta hästar har erfarna kontraktsryttare som rider för tränare och även arbetar mer omväxlande med dem. (tömkörning och mkt uteridning)
- Personalen är givetvis utbildad
Ja självklart!
- Hästarna är förstås också välutbildade, utvalda för sin uppgift och inte för unga eller för gamla
Ålderspannet på hästarna är mellan 7-28 år faktist! De flesta mellan 9-18 år. Utbildningsmässigt mellan LB och LA-nivå.
- Ingen "barnridskola" utan det ska finnas många vuxengrupper och många stora hästar
Finns inga ponnyer och miniåldern är 10 år
- Inte för stora grupper, max 8 i varje grupp, helst max 6 st
Det skulle vara omöjligt. Vi är max 12 i grupperna, men oftast 8-10 st.
 
Sv: Hitta bra ridskola för vuxna?

Det svåraste kravet är nog att alla hästar ska gå en nybörjarlektion varje dag, vet ingen ridskola som har så många vuxna nybörjare i Stockholm. Vanligare är väl att de inte går nybörjarlektioner alls, eller kanske en i veckan. På min ridskola går hästarna två pass om dagen i snitt, lite beroende på häst. De går extremt sällan så mycket att de känns trötta, de får ju en enorm kondis av sitt ridskolejobb.

Enbart boxar är ovanligt, de flesta har en blandning av boxar och spiltor. När det gäller gruppstorleken har många ridskolor specialgrupper som är mindre.
 
Sv: Hitta bra ridskola för vuxna?

- Hästarna ska stå i boxar
Ja, alla våra hästar står i box.

- Hästarna ska gå max 3 pass per dag varav ett ska vara nybörjarpass
Omöjligt, så många nybörjargrupper har vi inte. Det är ju dock inte ofta hästarna blir speciellt trötta av att gå sina tre pass, dom går aldrig tre pass på raken. De hästar som går tre "hårdare" pass om dagen har dessutom vilodag varje vecka.

- Lång utevistelse i stora hagar
Stor hage, jadå. Lång utevistelse? Nja. Det går inte att få ihop det helt enkelt. Alla hästarna måste få äta i lugn och ro innan lektionerna börjar och dessutom skall alla hinna borstas och visiteras etc av personalen innan.

- Hästarna rids regelbundet igenom av personalen
Ja och nej. De hästar som behöver det rids igenom men en bra utbildad riskolehäst ska inte behöva det. Nu rids nästan alla våra hästar ordentligt ett par gånger i veckan då vi har så många duktiga ridskoleelever.

- Personalen är givetvis utbildad
Självfallet.

- Hästarna är förstås också välutbildade, utvalda för sin uppgift och inte för unga eller för gamla
Åldersspann 6-25 år. Utbildningsnivån LA - Msv C.

- Ingen "barnridskola" utan det ska finnas många vuxengrupper och många stora hästar
Vi har blandat C/D-ponny/stor häst på lektion. Är nog hälften seniorgrupper och hälften juniorgrupper fördelat under veckorna.

- Inte för stora grupper, max 8 i varje grupp, helst max 6 st
Vi har mellan 9-12 stycken i varje grupp. Färre än så och ridskolan skulle inte gå runt.

Såhär fungerar det där jag jobbar. Det är mycket man måste ta i beräkning när man ställer krav på en ridskola, det måste ju trots allt gå ihop ekonomiskt och man kan inte lassa på hur mycket jobb som helst på personalen. Om jag vore du skulle jag först och främst scanna nätet. Vart verkar det trevligast? Välj ut ett par stycken och besök dom! Prata med personalen, kolla hur hästarna mår och framför allt titta på ridlektionerna.
 
Sv: Hitta bra ridskola för vuxna?

Kan svara Check på så gott som alla dina krav :)
 
Sv: Hitta bra ridskola för vuxna?

Så här ser det ut "hos mig"! :)

- Hästarna ska stå i boxar
Storhästarna samt de ponnier som inte trivs i spilta står i box. Ofta är detta även en fråga om utrymme.

- Hästarna ska gå max 3 pass per dag varav ett ska vara nybörjarpass
Hästarna går 2-3 pass om dagen, ev. någon mer om det är en lugn typ 30 min nybörjar-lektion där de går på i princip långa tyglar hela lektionen. Hästarna har 1-2 dagar vila per vecka samt att det finns ett system med 1a/2a-vila osv om det är någon elev borta.

- Lång utevistelse i stora hagar
Hästarna går ute varje dag i 2 stora flockar, en ponny och en häst.

- Hästarna rids regelbundet igenom av personalen
Hästarna rids och tävlas av personal och träningselever för utbildning.

- Personalen är givetvis utbildad
Alla är utbildade och går regelbundet på fortbildningar.

- Hästarna är förstås också välutbildade, utvalda för sin uppgift och inte för unga eller för gamla
Hästarna har en stor ålder-spridning. Den äldsta ponnyn närmar sig 25 (är fortfarande sjukt fräsh och frisk!) samt att det finns några både ponnier och hästar som precis köpts in i 6-årsåldern om jag inte minns helt fel som bara går med i de högsta träningsgrupperna och som utbildas av träningselever och personal för att skolas in på ridskolan.

- Ingen "barnridskola" utan det ska finnas många vuxengrupper och många stora hästar
38 lektioner på "ponny" per vecka, 21 lektioner på "häst" per vecka samt några "drop-in"-grupper. Det pågår alltid 2 lektioner samtidigt. Några grupper är endast dressyrgrupper samt 1 hoppgrupp. Hästar kan gå på ponny och tvärt om.

- Inte för stora grupper, max 8 i varje grupp, helst max 6 st
10-11 på ponny beroende på grupp och nivå. 9 på storhästnivå. 6st mot extra kostnad i dressyr & träningsgrupp.
 
Sv: Hitta bra ridskola för vuxna?

- Hästarna ska stå i boxar
Ja, de står i box
- Hästarna ska gå max 3 pass per dag varav ett ska vara nybörjarpass
De går 1-2 lektioner om dagen
- Lång utevistelse i stora hagar
Jag vet inte hur många timmar de går ute.
- Hästarna rids regelbundet igenom av personalen
Ja, lärarna är uppmärksamma på om hästarna behöver ridas igenom.
- Personalen är givetvis utbildad
Ja, den bäst utbildade med flest grupper är C-tränare i dressyr och diplomerad ridlärare (level 3). Övriga har lägre utbildning
- Hästarna är förstås också välutbildade, utvalda för sin uppgift och inte för unga eller för gamla
Jag upplever hästarna som väldigt bra att rida och ett flertal tävlas regelbundet.
- Ingen "barnridskola" utan det ska finnas många vuxengrupper och många stora hästar
23% av lektionerna är riktade till vuxna.
- Inte för stora grupper, max 8 i varje grupp, helst max 6 st
Ja, det är max 8 i grupperna. I de grupper jag ridit i har vi varit 6 stycken som mest.

Ridskolan ligger i Stockholms län men inte så nära Storstockholm. Man får nog räkna med restid på ca en timme från innerstan.

Jag trivs skitbra där :D

Tillägg: De har lediga platser.
 
Senast ändrad:
Sv: Hitta bra ridskola för vuxna?

Jag jobbar och rider på en ridskola 2 mil utanför Sthlm city.

- Hästarna ska stå i boxar
Ja, alla står i boxar i nybyggt stall.
- Hästarna ska gå max 3 pass per dag varav ett ska vara nybörjarpass
Ja. Ibland går några 4 pass, men då är en av dem typ skrittlektion och de sprids ut, några på eftermiddagen och sen några på kvällen. De som bara går lite duktigare lektioner går bara två och ingen går mer än två i rad.
- Lång utevistelse i stora hagar
Alla 27 går i samma hage, stor. Ute mellan 8 och 13. Längre när de inte går lektioner. Mellan 13.30 och 15 (när lektionerna börjar) ska de hinna äta, vila och alla borstas och visiteras av personal.
- Hästarna rids regelbundet igenom av personalen
De som behöver det, vilket oftast bara är de nyare. Vi har många duktiga elever och nästan alla våra hästar har/är ute och tävlar i dressyr så de rids bra regelbundet på lektion ändå.
- Personalen är givetvis utbildad
Ja
- Hästarna är förstås också välutbildade, utvalda för sin uppgift och inte för unga eller för gamla
Absolut, detta är extremt viktigt. Äldsta är 25, frisk och fin fortfarande och yngsta är född 2007 och går typ 2 lektioner i veckan med ett par olika elever och rids annars av ridskolechef. Sen har vi allt däremellan. :)
- Ingen "barnridskola" utan det ska finnas många vuxengrupper och många stora hästar
Vi har både och. 9 av 27 är ponnyer, vi blandar stora och ponnyer på i princip alla nivåer.
- Inte för stora grupper, max 8 i varje grupp, helst max 6 st
Vi har Max 9-10 i alla grupper.
 
Sv: Hitta bra ridskola för vuxna?

Tack för alla svar och PM :) Fick flera PM om en viss ridskola så den låter absolut intressant. Nu blir det lite lättare för mig att sålla!
 
Sv: Hitta bra ridskola för vuxna?

Jag har en fundering angående din lista...
Du säger att du vill ta upp ridskoleridningen för att träna på din sits och bli en bättre ryttare.
På VILKET sätt uppnår du ditt mål genom att ställa krav på hästarnas boende- och arbetsförhållanden: "måste stå i box" och "måste gå max x/antal timmar/dag"? Säger mig INGENTING.

Sök istället efter en ridskola som har engagerad personal, pedagogiska instruktörer och hästar som är arbetsvilliga och således ter sig må bra och ha relativ omväxling i livet. En ridskola som kan hjälpa dig att uppnå de ridkunskaper du önskar ha, oavsett hur deras hästhållning ser ut. Trivs hästarna så lär du märka det.
 
Sv: Hitta bra ridskola för vuxna?

Jag rider på islandshästridskola där det både finns privat och ridskolehästar iverksamheten. Min Arveig går exvis 3 dagar i veckan i ridskolan. Hos oss ser det ut enl nedan


- Hästarna ska stå i boxar
Japp det gör de. dessutom finns lösdrift för de som inte går i verksamheten.
- Hästarna ska gå max 3 pass per dag varav ett ska vara nybörjarpass
Hästarna går ett pass om dagen. Kan vara både tur eller ridskolepass. dessutom alltid ledig fredagar samt 4 veckor minst på vintern
- Lång utevistelse i stora hagar
Alla hästar har daglig utevistelse (såklart) Sommartid går hästarna som inte har exem ute dygnet runt.
- Hästarna rids regelbundet igenom av personalen
Japp De rids till av personal regelbundet och efter behov
- Personalen är givetvis utbildad
Ja och dessutom kommer extern tränare med jämna mellanrum
- Hästarna är förstås också välutbildade, utvalda för sin uppgift och inte för unga eller för gamla
Det ställs höga krav på de hästar som går i verksamheten
- Ingen "barnridskola" utan det ska finnas många vuxengrupper och många stora hästar
Det finns en barngrupp och där är alla över 10 år
- Inte för stora grupper, max 8 i varje grupp, helst max 6 st
Max 5 i varje grupp. I min 4 st
 
Senast ändrad:
Sv: Hitta bra ridskola för vuxna?

Vilken sida av stan bor du på?
Jag har ridit på 3 olika ridskolor på norra sidan, fast jag inser att inte en enda av dem möter dina krav.
Ni som bor i Stockholm och vet ridskolor som möter kraven, hur mycket kostar det?
I vilket område?
 
Sv: Hitta bra ridskola för vuxna?

Den jag tänker på ligger i Upplands Bro kommun, 330 kr senior 60 min lektion.
 
På VILKET sätt uppnår du ditt mål genom att ställa krav på hästarnas boende- och arbetsförhållanden: "måste stå i box" och "måste gå max x/antal timmar/dag"? Säger mig INGENTING.

Varför har du invändningar emot Ts grundläggande krav på ridskola?
Det kanske handlar om var hen drar gränsen för en djurhållning som är okej. Då är det kanske inte just sitsen som påverkas av detta, men ändå etiskt viktigt för att en ens ska vilja "testa". Jag tycker det är sorgligt med ställen där hästarna går för många lektioner, står i spilta och får gå i hage sällan. Då är det väl bra att sålla bort dem redan innan.
Sen tror jag också det är svårt att tex. hitta grupper som är mindre än 6 pers om det inte är väldigt dyrt, men det är ju en annan sak. Hästarnas välmående måste alltid gå i första hand.
 
- Hästarna ska stå i boxar
De flesta hästar står i spillror men det finns boxar till de som behöver det.

- Hästarna ska gå max 3 pass per dag varav ett ska vara nybörjarpass
Oftast går de 2-3 pass, vissa dagar färre och om det är hästar sjuka eller halta kan någon/några gå fler.

- Lång utevistelse i stora hagar
De går ute till 14 på vinterhalvåret och på sommarhalvåret går de ute om nätterna och till 14 i gräshagar. Hel vila med bete i juli.

- Hästarna rids regelbundet igenom av personalen
Japp, instruktörerna känner väl till alla hästarna och rider igenom dem då och då. Dessutom specialgrupper med duktiga ryttare.

- Personalen är givetvis utbildad
Japp

- Hästarna är förstås också välutbildade, utvalda för sin uppgift och inte för unga eller för gamla
6-25 år med flera äldre gentlemän som håller bra. Alla typer av hästar där alla är schysta och kan sina saker. Är endast några som kan byten, fler kan enkla byten, men alla kan skolorna och specialgruppen har visat galoppslutor på en clinic.

- Ingen "barnridskola" utan det ska finnas många vuxengrupper och många stora hästar
Ja, både barn och vuxna.

- Inte för stora grupper, max 8 i varje grupp, helst max 6 st
12 i varje grupp men färre i specialgrupperna.

Fanns lediga platser när jag provred förra våren.

Norra Stockholm, ca 20 min från centrala Sthlm med bil (utan rusning)

PMa om du vill ha mer info.
 
@hier
rider på en av Stockholms största ridskolor, ligger söder om stan ca 25 min med bil från innerstan (kan vara mindre)

- Hästarna ska stå i boxar

Japp, stallet är nybyggt sen fyra år tillbaka om jag inte räknat fel såhär på kvällskvisten.
Är uppdelat i en häst del där de Står 30 storhästar och sen en del med lika många ponnyboxar

- Hästarna ska gå max 3 pass per dag varav ett ska vara nybörjarpass

Hästarna går Max tre lektioner per dag dock har vi inte så många nybörjar grupper men på helgerna går några av dem i uteritts grupperna och även handikapp lektion alt om de är ngn klubb aktivitet o på söndagar vilar dem som inte går uteritt eller den hästlektion som är.

- Lång utevistelse i stora hagar

Vinter tid 07:30-12 har jag för mig då i två hagar häst i ena o ponny i andra
På sommaren går dem ute på natten till lektionerna slutat för terminen o tills lägrena är slut, hel vila i juli månad ute dygnet runt i gräshagar vid gården.

- Hästarna rids regelbundet igenom av personalen

Dem som behövs rida igenom annars går endast hästen dem högsta grupperna med duktigaste ryttarna tillsvidare

- Personalen är givetvis utbildad

Japp :) ridit för dem flesta av ridlärarna o alla har varit bra på.sitt sätt

- Hästarna är förstås också välutbildade, utvalda för sin uppgift och inte för unga eller för gamla

Yngsta är född 2007 o äldsta 1990
Utbildningsnivå från msv c till lb i dressyren o sen hoppningen har jag ingen koll men inga höga höjder vi hoppar på lektion överlag

- Ingen "barnridskola" utan det ska finnas många vuxengrupper och många stora hästar

30 storhästar o 26 lektioner o veckan uppdelade på olika katergorier o sen är de klart att de finns yngre tjejer i grupperna med. Utöver dessa lektioner är de ponny lektioner (som pågår i ett eget ridhus) och sen en uteritts grupp på lör o sön och sen två hrk lektioner på lördagar

- Inte för stora grupper, max 8 i varje grupp, helst max 6 st

Här fallerar mitt förslsgt dock men vi är väll 10-12 Pers i varje grupp men oftast är hela ridhuset ledigt ( iaf när jag rider) så då har vi nästan hela ridhuset på 20x84m (tror jag minns rätt) och rida på :)
 
Vet en bra ridskola norr om stan

-Hästarna ska stå i boxar
Bara boxar
- Hästarna ska gå max 3 pass per dag varav ett ska vara nybörjarpass
Nu var det några år sedan vi red där eller kom dit med våra egna hästar, men jag vill minnas att de sällan gick två lektioner på raken. De har vanligen bara tre lektioner per dag. Eftersom de har krav på några års riderfarenhet för att man ska få börja så finns det inga nybörjarlektioner.
- Lång utevistelse i stora hagar
Ja, både under terminer och sommarbete
- Hästarna rids regelbundet igenom av personalen
Hästarna rids och tävlas även av personalen. De tävlas även av eleverna på ganska bra nivå. Om alla hästar rids av personalen vet jag inte, det brukar finnas elever som är mycket duktiga så behovet av tillridning/utbildning av personalen är kanske inte så stort.
- Personalen är givetvis utbildad
ja
- Hästarna är förstås också välutbildade, utvalda för sin uppgift och inte för unga eller för gamla
Eftersom inga nybörjare tas emot kan de ha hästar som är utbildade på en högre nivå, men kanske inte passar med oerfarna ryttare.
- Ingen "barnridskola" utan det ska finnas många vuxengrupper och många stora hästar
Har bara stora hästar (dvs vuxna eller nästan vuxna elever)
- Inte för stora grupper, max 8 i varje grupp, helst max 6 st
6-8 beroende på inriktning

Ridskolan är mest inriktad på dressyr. Låter det intressant kan jag PM:a
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
2 944
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 257
Senast: Jadzia
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 400
Senast: Ramona
·
Träning Hej! Är ny i forumet och har förstått att man inte får skriva ut ridskolors namn i inlägg, ber därför om PM eller guidning i tråden...
Svar
4
· Visningar
1 885

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp