Hittade kaninerna döda idag

kaninenkaninen

Trådstartare
Vi hade fyra kaniner, i förmiddags hittades tre av dom döda i sin bur :cry: Vet inte vad vi ska tro.

Buren är välbyggd i bra virke, bra rutnät, inga hål någonstans = inget rovdjur har kunnat ta sig in och de döda kaninerna var inte skadade/bitna. De hade öppna ögon. Den kaninen som levde tog vi genast ut.

Nu funderar jag på om någon har förgiftat dom :confused: De hade en stor nätad bur med ett hus att söka skydd i. När man närmar sig buren brukade de skutta in i sitt hus och när man fyllt på mat i utedelen kom de utskuttandes för att äta.

Kaninerna var vana vid det mesta i närheten av buren såsom traktorer, robotgräsklippare, hundar, hästar, räven har strukit runt i flera år mm. Så jag har svårt att tro att de skulle blivit skrämda, i så fall borde de ha skuttat in i sitt hus, de hade dött ute i buren.

Vore det någon sjukdom som smittat tre st, borde väl inte en av dom ha klarat sig?

Det som gör att jag misstänker att någon kan ha förgiftat dom är att det såg ut som att någon kan ha gått fram till buren, för det var spår i gräset som ledde fram till burens öppning. :cry: Kan dom ha fått något och kanske bara tre av dom har fått i sig det? Omöjligt att svara på nu, men man kan fundera ihjäl sig.
 
Det går ju gulsot på kanin nu, som det gamla vaccinet inte skyddar mot och det nya verkar inte ha kommit. Vet inte hur snabbt viruset tar död på dem men det verkar gå rätt snabbt. Om det är det så kan ju övriga kaniner vara sjuka men symptomfria (ännu). Det är en hemsk sjukdom, och man får hoppas att det inte är vad som dödat dina, men det hade förklarat de plötsliga dödsfallen.
 
Det går ju gulsot på kanin nu, som det gamla vaccinet inte skyddar mot och det nya verkar inte ha kommit. Vet inte hur snabbt viruset tar död på dem men det verkar gå rätt snabbt. Om det är det så kan ju övriga kaniner vara sjuka men symptomfria (ännu). Det är en hemsk sjukdom, och man får hoppas att det inte är vad som dödat dina, men det hade förklarat de plötsliga dödsfallen.

Ja, har tänkt den tanken också. Tycker bara det är underligt att en av de har klarat sig, det är nu 12h sedan vi upptäckte detta och hon som lever är precis som vanligt. Har inte heller varit iväg med kaninerna, inte klappat några andra djur och våra är trots allt inte så mycket hanterade/klappar de inte varje dag, så det känns otroligt att vi själva skulle ha dragit med någon smitta.

Jag önskar ändå att det finns någon mer naturlig förklaring och att ingen galning går lös och förgiftat dom :(
 
Betydligt större chans att de råkat smittats av gulsot än att någon gått och förgiftat de. Alternativt att de ätit något olämpligt så magarna gett upp. Gulsoten sprids av kontakt, t.ex. att du gått i samma gräs som en smittad kanin och sen gått in till dina kaniner med samma skor. Hoppas att din sista klarar sig!

PS, lämna in kaninernas kroppar på obduktion så de får hitta orsaken så slipper ni undra.
 
Om du bor i eller i närheten av ett område i landet som är drabbat av nya gulsot så är det mest troligt det dom dött av. Det är bara hoppas att den fjärde klarar sig, men risken är tyvärr stor att även den kommer bli sjuk.

Lämna in för obduktion är bra just för att få veta var smittan finns, men om du finns i ett redan drabbat område så får du bekosta det själv och det kostar ett par tusen per kanin.
 
Men kaniner är ju mycket lättskrämda. Kan det inte vara ett rovdjur som varit fram till buren och skrämt ihjäl dem?
 
Men kaniner är ju mycket lättskrämda. Kan det inte vara ett rovdjur som varit fram till buren och skrämt ihjäl dem?
Fast det där stämmer verkligen Inte, att kaniner är så där lättskrämda. Efter att ha fött upp kaniner i nästan 20 år har jag då aldrig haft någon kanin som blivit skrämd till döds, å då har de både blivit jagade av hund, träffat räv, åkt en massa bil, upplevt nyår osv osv....

Låter helt klart som en sjukdom.
 
Fast det där stämmer verkligen Inte, att kaniner är så där lättskrämda. Efter att ha fött upp kaniner i nästan 20 år har jag då aldrig haft någon kanin som blivit skrämd till döds, å då har de både blivit jagade av hund, träffat räv, åkt en massa bil, upplevt nyår osv osv....

Låter helt klart som en sjukdom.
Och jag har haft kaniner i 6 år, i en lugn och bra miljö på min bakgård och en kanin har blivit ihjälskrämd av en hund. Vi har inga andra rovdjur.

Känns väldigt konstigt att du vågar säga att det absolut inte stämmer när det finns så mycket underlag för att kaniner har känsliga hjärtan eftersom de är flyktdjur. Och stänger man in ett flyktdjur i en liten bur och ett rovdjur kommer och nästan tar det, då är det inte konstigt att de blir ihjälskrämda. Känner även flera andra som detta hänt för, kaninerna går in i chock och sen ger hjärtat upp.
 
Den fjärde kaninen var precis som vanligt, åt o drack och var pigg o glad, men idag dog plötsligt hon också :cry:

Att jag funderar på förgiftning har med att göra att vi bor i det område där det har varit fruktansvärt många fall med hundar och katter som har dött av att någon sjuk människa har lagt ut förgiftat kött tidigare. Så att den tanken kommer känns inte konstigt, när gräset såg nedtrampat ut fram till burens öppning.

Har haft kanin hela livet och inga har dött på ett såhär underligt vis och dessa blev bara 2-3 år gamla. Visst kan de ha fått gulsot, känns bara konstigt att just våra kaniner som bor så isolerat bak i trädgården dör sådär, medan grannars kaniner har massa djur och barn som springer runt hela tiden.

Jag tror inte att de blivit skrämda, den sista kaninen var inte i chock. Och när dessa har blivit lite tveksamma till något brukar de skutta in i huset och kura ihop sig. Nu låg de tre första utspridda i burens utedel och den sista som dog idag dog i vinterhuset.
 
Fast det där stämmer verkligen Inte, att kaniner är så där lättskrämda. Efter att ha fött upp kaniner i nästan 20 år har jag då aldrig haft någon kanin som blivit skrämd till döds, å då har de både blivit jagade av hund, träffat räv, åkt en massa bil, upplevt nyår osv osv....

Låter helt klart som en sjukdom.

Har haft en kanin som dog i chock, som ensamkanin var han inte ok med att det flyttade in en till kanin i buren intill. De kan lätt bli skrämda till döds om de blir jagade eller trängda av en hund som hetsar runt buren eller liknande, fast jag har inte haft någon som har blivit ihjälskrämd, men har hört flera vars kaniner blir skrämda till döds.

Men just de kaniner vi hade nu tycker jag verkade tåliga. De var inte det minsta rädda för robotgräsklipparen, traktorn, hästarna, nyår, räven som ibland stryker omkring eller lugnare hundar.
 
Jag tror ändå på gulsot med tanke på hur alla dog. Ni kan ju ha spridit smittan dit, behöver inte betyda att kaninerna runt grannarna blir smittade.

Javisst kan vi ha gjort det, men det känns lite otroligt då vi inte klappar kaninerna så mycket som vi borde, ställer ut en nydiskad vattenskål varje dag och plockar in gräs. I så fall är det gräset som varit smittat.
 
Garanterat gulsot. Var bor du?

Ja, vi bor i de trakterna som är drabbade av gulsot, dock har ingen i vårt området drabbats hittills. Men att det garanterat är gulsot vet jag inte hur du kan påstå? Det finns inga symtom eller något på kaninerna som tydligt visar på gulsot. Om det är gulsot, så förklarar det inte fotspåren i gräset som ledde fram till buren. :confused:

Hade det funnits tydliga tecken på gulsot eller annan sjukdom hade jag inte behövt fundera. :up:
 
Javisst kan vi ha gjort det, men det känns lite otroligt då vi inte klappar kaninerna så mycket som vi borde, ställer ut en nydiskad vattenskål varje dag och plockar in gräs. I så fall är det gräset som varit smittat.
Gräset kan definitivt varit smittat, eller era skor/kläder.
 
Ja, vi bor i de trakterna som är drabbade av gulsot, dock har ingen i vårt området drabbats hittills. Men att det garanterat är gulsot vet jag inte hur du kan påstå? Det finns inga symtom eller något på kaninerna som tydligt visar på gulsot. Om det är gulsot, så förklarar det inte fotspåren i gräset som ledde fram till buren. :confused:

Hade det funnits tydliga tecken på gulsot eller annan sjukdom hade jag inte behövt fundera. :up:
Går det att få prover tagna nu efteråt bara för att få besked om det var gulsot? Kan ju vara värt lite pengar att veta.
 
Ja, vi bor i de trakterna som är drabbade av gulsot, dock har ingen i vårt området drabbats hittills. Men att det garanterat är gulsot vet jag inte hur du kan påstå? Det finns inga symtom eller något på kaninerna som tydligt visar på gulsot. Om det är gulsot, så förklarar det inte fotspåren i gräset som ledde fram till buren. :confused:

Hade det funnits tydliga tecken på gulsot eller annan sjukdom hade jag inte behövt fundera. :up:
Tror absolut på gulsot tyvärr. Det går väl att skicka dem (eller en av de) till SVA för obduktion eller prover.
 
Javisst kan vi ha gjort det, men det känns lite otroligt då vi inte klappar kaninerna så mycket som vi borde, ställer ut en nydiskad vattenskål varje dag och plockar in gräs. I så fall är det gräset som varit smittat.

Just det där att ni plockar in gräs kan garanterat vara det som smittat era kaniner. Med tanke på hur gulsoten sprider sig över landet och att alla 4 dog så är jag ganska övertygad om att det är gulsot.

Symtomen på gulsot verkar ju vara väldigt olika och sjukdomsförloppet ser också olika ut.
 
Ja, en av kaninerna är lämnade för obduktion.

Mina kläder eller skor har inte kommit i kontakt med kaninerna eller buren på länge.
 
Just det där att ni plockar in gräs kan garanterat vara det som smittat era kaniner. Med tanke på hur gulsoten sprider sig över landet och att alla 4 dog så är jag ganska övertygad om att det är gulsot.

Symtomen på gulsot verkar ju vara väldigt olika och sjukdomsförloppet ser också olika ut.

Ja, jag har plockat in gräs från trädgården. Något måste de ju tyvärr äta och våra har alltid levt på gräs under sommaren.
 

Liknande trådar

M
Däggdjur För snart ett år sedan hittade jag min älskade kanin död i sin bur (utekanin)... Han låg inne i sitt bo, halvvägs påväg ut genom...
Svar
8
· Visningar
8 534
Senast: Jenka
·
S
Övr. Djur Hej allesammans. Jag är en kanin, en mycket fin kanin säger matte och det är ju klart att jag e ^^,. jag är en korsning med lite...
Svar
4
· Visningar
796
Senast: vego96
·
E
Övr. Djur problem med \"djävulsgerbil\" (LÅNGT) *ledsen* igår var jag tvungen att flytta tyson till en egen bur eftersom hon är så j*vla dum mot...
2
Svar
34
· Visningar
3 733
Senast: **BORTTAGEN**
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp