happyrider

Trådstartare
Ja för att göra en lång historia kort så har jag en katt i mitt förråd.

Lite mer info:
Katten har suttit i ett träd i två veckor!
Vid andra räddningsförsöket (av brandmännen) beslutas att trädet ska fällas.
Katten slungas över i ett annat träd och då fälls även det...

Liten, chockad och livrädd katt rusar in i ett busksnår. En brandman får fram den och den är fullkomligt skräckslagen.
Ingen vet vems den är eller vad som ska göras med den.
Jag vill försäkra mig om att den inte är skadad och säger till brandmännen att jag tar med den hem.
Jag får linda in den i min jacka för att över huvudtaget kunna bära den.

Har egen katt och hund hemma så jag tar in den i garageförådet.
Ser till att det finns vatten, mar, låda och bädd.

Nu har den bott hos mig i åtta dagar. Inte fullt så mager längre, kissar och bajsar på lådan men hemskt skygg.
Inte skadad!
Vi kan klappa den försiktigt och den springer inte iväg när vi kommer in.

Vi har gjort efterlysning på Facebook och instagram. Dottern har spridit i skolan (bor på liten ort) men inget napp alls.

Vad gör jag?

Jag känner att den är värd att få leva efter den kämpat två veckor i trädet.

En riktigt fin liten katt!
 
Borttappade katter räknas ju som hittegods så du kan lämna in den hos polisen, om de inte hittar en ägare kommer den nog avlivas...
 
Oj det låter inte så trevligt.
Men samtidigt, hur trevligt är det i mitt förråd...

Har googlat på djurens vänner odyl men det verkar långsökt...
 
Är den steriliserad/kastrerad? I så fall finns det en chans att den är chippad (om ni inte redan har kollat det?).
 
Inget katthem i krokarna som kan ta hand om den (om den nu inte är id-märkt och ägare kan hittas den vägen) ?
 
Först åker du med den till veterinären och kollar om den är chipmärkt. Är den det så kan du om du har tur hitta ägaren snabbt och lätt. Om inte så ringer du polisen och uppger hur den ser ut och uppger att den är hittad, hur var och när. Sen annonserar du på blocket och på hittadjur.se

Katter räknas som upphittat gods och det är egentligen inte okej att göra som du har gjort och inte anmäla upphittandet till polisen omgående. Jag förstår att du inte visste det men ring direkt efter ni har kollat upp katten hos veterinären. De brukar inte ta något för att kolla efter chipmärkning. Vissa polisstationer har också avläsare så att de kan kolla efter chipmärkning.

Kudos till dig som tog hand om katten :up: Hoppas att den har en ägare som vill ha hem sin katt. Katter kan åka med bilar och lastbilar så den kan komma långt ifrån. Fertila katter går också långa sträckor, ett par tre mil är ingenting för en katt så det är inte alls säkert att den hör hemma på eran ort.
 
Först åker du med den till veterinären och kollar om den är chipmärkt. Är den det så kan du om du har tur hitta ägaren snabbt och lätt. Om inte så ringer du polisen och uppger hur den ser ut och uppger att den är hittad, hur var och när. Sen annonserar du på blocket och på hittadjur.se

Katter räknas som upphittat gods och det är egentligen inte okej att göra som du har gjort och inte anmäla upphittandet till polisen omgående. Jag förstår att du inte visste det men ring direkt efter ni har kollat upp katten hos veterinären. De brukar inte ta något för att kolla efter chipmärkning. Vissa polisstationer har också avläsare så att de kan kolla efter chipmärkning.

Kudos till dig som tog hand om katten :up: Hoppas att den har en ägare som vill ha hem sin katt. Katter kan åka med bilar och lastbilar så den kan komma långt ifrån. Fertila katter går också långa sträckor, ett par tre mil är ingenting för en katt så det är inte alls säkert att den hör hemma på eran ort.
Tusen tack för ditt svar.
Ska ringa polisen.... Att jag inte tänkt på det?
Katten är liten, troligtvis knappt ett år.
Skygg så vi har inte kunnat lyfta och se om det är hona eller hane.

Finns en gård en bit härifrån där det springer en del katter som avlar av sig lite hej vilt. Jag misstänker att den möjligtvis är därifrån....

Tack för alla svar!
 
Nu är lillkatten polisanmäld:up:.

Får se om det ger något....

Steg två är att kolla eventuellt chip.

Kolla chip redan nu. Polisen gör inte annat än matchar ihop anmälan om försvunnen med anmälan om upphittad och det ger de i alla fall här svar på direkt. Och katten har ju redan varit borta i 3 v.

Polisen kollar inte alltid så noga heller, tyvärr. Och jag vet inte om de kollar nationellt eller bara i länet.

När jag hittat en ringde jag polisen som ganska oengagerat tyckte att det finns ingen sån anmäld. Ville/kunde jag ta hand om katten? Vad bra - då är den din.

Jag satte lappar i området jag hittat den och annonserade i lokaltidningen. Katten hade 6 mån tidigare (den var utmärglad och full i fästingar mitt i vintern när jag tig hem den, då hade den försökt stjäla mat på mitt jobb i en vecka, och jag plockade in den i en snöstorm) försvunnit 4 km från där den hittades. Matte hade inte polisanmält.

Jag tog katten direkt till vet bär jag hittat den. Vet tog bort 76 fästingar (i januari), konstaterade den var kastrerad men utmärglad och så vaccinerade jag den och den fick avmaskning. Sen ringde jag polisen när jag kom hem och annonserade i tidningen till helgen - med bild (tänkte flest läser då). Sen ringde telefonen. Som sagt så hade de inte polisanmält, de "trodde den blivit påkörd och var död". Men de kunde beskriva ett speciellt kännetecken jag utelämnat i annonsen, och betalade även snällt de 600 kr jag lagt på katten (vacc, avm plus annonskostnaden)

Tillägg. Jag hade två katter och en hund hemma. Alla bara poff tog kraken till sig - jag tror de kände av att det här var en stackare som behövde hjälp. Inget av djuren var normalt alls förtjust i några inkräktare. Särskilt katterna brukade vara extremt anti någon ny. Den här tittade de på, konstaterade "arma krake" och sen fick sen äta och sova med de andra katterna. Inte ens ett fräs.
 
Kolla chip redan nu. Polisen gör inte annat än matchar ihop anmälan om försvunnen med anmälan om upphittad och det ger de i alla fall här svar på direkt. Och katten har ju redan varit borta i 3 v.

Polisen kollar inte alltid så noga heller, tyvärr. Och jag vet inte om de kollar nationellt eller bara i länet.

När jag hittat en ringde jag polisen som ganska oengagerat tyckte att det finns ingen sån anmäld. Ville/kunde jag ta hand om katten? Vad bra - då är den din.

Jag satte lappar i området jag hittat den och annonserade i lokaltidningen. Katten hade 6 mån tidigare (den var utmärglad och full i fästingar mitt i vintern när jag tig hem den, då hade den försökt stjäla mat på mitt jobb i en vecka, och jag plockade in den i en snöstorm) försvunnit 4 km från där den hittades. Matte hade inte polisanmält.

Jag tog katten direkt till vet bär jag hittat den. Vet tog bort 76 fästingar (i januari), konstaterade den var kastrerad men utmärglad och så vaccinerade jag den och den fick avmaskning. Sen ringde jag polisen när jag kom hem och annonserade i tidningen till helgen - med bild (tänkte flest läser då). Sen ringde telefonen. Som sagt så hade de inte polisanmält, de "trodde den blivit påkörd och var död". Men de kunde beskriva ett speciellt kännetecken jag utelämnat i annonsen, och betalade även snällt de 600 kr jag lagt på katten (vacc, avm plus annonskostnaden)

Tillägg. Jag hade två katter och en hund hemma. Alla bara poff tog kraken till sig - jag tror de kände av att det här var en stackare som behövde hjälp. Inget av djuren var normalt alls förtjust i några inkräktare. Särskilt katterna brukade vara extremt anti någon ny. Den här tittade de på, konstaterade "arma krake" och sen fick sen äta och sova med de andra katterna. Inte ens ett fräs.
Ja jag får nog försöka sprida på något mer sätt.
Måste säga att polisen jag pratade med var väldigt tillmötesgående och ringde upp mig två gånger inom loppet av ca 20 min först för hon hade kollat registret och sedan för hon ville tipsa om ett pensionat som tog emot bortsprungna katter. Jag fick både telenr och namn på pensionatägaren.

Jag har en veterinärbekant, kan be hen kolla ev chip.
Jag är lite tveksam eftersom den fortfarande är otroligt skygg.

Ska ärligt säga att jag börjar fästa mig vid den lilla krabaten...
 
Du kanske kan få låna läsaren av bekanten och kolla själv ute i förrådet, så slipper den stressas?

Mest troligt är den ju inte märkt men då vet du ju.

Trevligt med engagerad polis!
Och ja man fäster sig - därför det bästa är leta ägare så fort som möjligt. För finns det en sådan så blir man ju av med katten och det känns. Jag kan erkänna att jag hoppades ingen skulle svara på annonsen om den jag hittade. Alltså rent egoistiskt. Givetvis hoppades jag att om det fanns en ägare därute som saknade den att hen skulle se annonsen. Men rent ego hoppades jag att katten skulle vara dumpad över övergiven.

(Det sved extra att lämna iom att de inte brytt sig om att söka efter den under 6 mån. Men...)
 
...och jag påminner som jag brukar göra.

Det finns hundratals chipmärkare för häst ute i landet. Vi har läsare och de flesta av oss tar inget extra för att kolla om ett upphittat djur är chippat.
Jag har både kollat överkörda katter och hittekatter.
http://svehast.se/sök-id-kontrollant
Tack snälla för hjälpen.

Troligtvis är ägaren hittad.

Hen ska komma förbi och titta i helgen.
Jag misstänkte en gård här i trakten och det saknades visst en liten katt där sen flera veckor tillbaka.
Men det är inte helt bekräftat än.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har sagt det förr. Jag har mitt drömboende. Det har allt jag önskar mig. Eller ja, jag skulle behöva ett bättre rum att slunga...
Svar
11
· Visningar
1 280
Senast: Wille
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 843
Senast: Praefatio
·
Övr. Katt Jag har två katter och jag misstänker att det är just min ena katt som tycker det är en kanonbra idé att ta in levande skogsmöss att...
Svar
0
· Visningar
597
Senast: Daimstruten
·
Övr. Katt Jag är fortfarande i sorg efter att min katt hastigt och totalt oväntat rycktes ifrån mig för några veckor sedan. Alla hans saker är...
2
Svar
33
· Visningar
4 702

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Flyga långt
  • The Eras tour Stockholm

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp