Bukefalos 28 år!

Hjälp en hönsrookie! Vilken ras/sort?

Sikta

Trådstartare
Hönshuset påbörjat och nät till hönsgården beställt, och snart går drömmen om att ha egna höns i uppfyllelse! Men... Vad vill jag ha för sorts höns???

Önskemål
-Lugna, och inte så flaxiga
-Sociala och trevliga
-Helst inte ruva så mycket
-Hyfsat med ägg
-Klimattåliga
-"lagomt" stora, inte jättesmå men inga bjässar
-FRISKA

Finns det vissa raser som är mer lämpade för nybörjare?

Hönshuset blir i en del av ladugården (inga andra djur där ännu) som är isolerad och ca 10 kvm stort + lucka till inhägnad med tak på ca 15 kvm i oskyddat söderläge, är det något speciellt jag måste tänka på utifrån det?

Vill också ha rapphöns till fågelhundsträning.
 
Sv: Hjälp en hönsrookie! Vilken ras/sort?

Tycker det stämmer ganska bra in på New Hampshire.

Sen finns det ju ett gäng lantraser om man vill ha sånt.
Har bara erfarenhet av Bohusläns-Dals Svarthöns.
Tycker även dom är trevliga och vackra men där är det fler som vill ruva.
 
Sv: Hjälp en hönsrookie! Vilken ras/sort?

Jag har bruna Lohman, alltså en ren äggläggarhybrid.

De är väldigt produktiva äggläggare och kommer aldrig nånsin lägga sig och ruva.

De är fina, olika bruna med ljusare bruna kragar. De är lugna att gå in till och på gränsen till orädda. (tydligen en anledning till att de inte är så poppis i hönserier, de kan vara alltför närgångna på skötarna).

Mina bor i ett gammalt stall, isolerat med sågspån. Ett litet element som gör att det håller sig på plusgrader under vintern är enda värmekällan förutom hönsen själva. De klarar sig fint. Har en värmeplatta under vattnet.

Nackdelen är väl att de "bränner ut sig" med att lägga så mycket ägg. De lever kanske tre år, men lägger som sagt året om....
 
Sv: Hjälp en hönsrookie! Vilken ras/sort?

Utöver ruvningen låter det som att du beskriver en lantrashöna, hedemora tycker jag själv bra om, men problemet är ju att ruvningen oftast kommer med övriga önskvärda lantrasegenskaper som tålighet och hälsa. Titta på lanthönsklubben i alla fall tycker jag!

Dorro: Anledningen till att bruna värphybrider inte är så populära i hönserier är för att de är förbannat elaka mot varandra, plockning och hackning är extremt vanligt jämfört med de vita. Men det är såklart mycket lättare att hålla i schack i en liten gårdsbesättning där de får mer utrymme för naturliga beteenden och kanske har lättare att komma undan från varandra. I Sverige är tack och lov efterfrågan på bruna ägg inte så stor att det blir mer lönsamt att hålla bruna än vita höns storskaligt.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp en hönsrookie! Vilken ras/sort?

Jag har bruna Lohman, alltså en ren äggläggarhybrid.

De är väldigt produktiva äggläggare och kommer aldrig nånsin lägga sig och ruva.

Johorå, det går:D Mamma har haft 3 som ruvat och till och med en som ruvade fram kycklingar. Lite av en sensation:D

TS. Min mamma har ett 40-tal höns, mest bruna Lohman som hon då gillar och trivs med. Men det är även uppblandat med Åsbo-höns och några omplaceringshöns som är Blomme-blandingar och nån vit värpare. Hon har haft lite mer ranshöns innan, men nu har hon haft Lohman länge.
 
Sv: Hjälp en hönsrookie! Vilken ras/sort?

Häftigt! Det är klart att det måste finnas nånstans där inne i dem, ruvningsinstinkten.

Till lilstar: Det verkar vara väldigt olika hur elaka de är. Den första omgången jag hade var hemska. Den andra, som jag tog ett par år senare har varit jättetrevliga, visar inga tendenser till att vara elakare än dom vita lohman som också bor här. Jag frågade en äggproducent jag träffade varför det var så ovanligt med bruna, om det var för att de var elakare med varandra, men han menade på att det lika mycket var för att de tenderade att inte flytta sig för folk.... Nå, det är väl olika i branchen kan jag tro.

Jo, jag har ett par vita lohman också, gamla avlagda hönserihöns som en släkting hade som sommarhönor. När vintern kom fick dom flytta hit.... Värt att notera är att de bruna hönorna sitter för sig och de vita för sig på natten. Alltid, utan undantag. Och tuppen sitter nästan alltid med de bruna. Undrar om det är för att de är högre i rang?
 
Sv: Hjälp en hönsrookie! Vilken ras/sort?

Svarar alla:

Tack för input. Allmänt, är lantraserna ganska lika varandra till sättet? Har kikat på ex lanthönsklubben och mestadels beskrivs utseendet... Jag är ju egentligen inte jätteintresserad av rashöns, utställning och genbanksgrejen, men tanken på lantras tilltalar mig ändå. Det känns genuint på nåt sätt :)

Vit och brun Lohman, är det typ industri/produktionshöns? Alltså sånna som finns i äggfabriker och som man i princip kan få gratis när de är uttjänta enligt deras mått mätt?

New hampshire hade jag aldrig hört talas om, ska kollas upp :)

Sen får man ju tänka lite praktiskt också, jag kommer inte att åka land och rike runt för att köpa de perfekta hönsen utan det är också utbudet häromkring som får styra lite, så om jag vänder på frågan: Är det någon ras eller blandning som jag bör undvika utifrån ovanstående önskemål?
 
Sv: Hjälp en hönsrookie! Vilken ras/sort?

Ja, Lohman är vanligast i äggproduktion (vita klart vanligast). Dom byts efter ett år, eftersom produktionen går ner en smula samtidigt som äggstorleken ökar och skaltjockleken minskar. Det är som om det är lika mycket kalk på ägget, men då ägget blir större blir det tunnare....

Om du bor nära hönseri kan du antagligen få höns då de byts, de avlivas annars bara och destrueras. De kan säkerligen hålla ett par år till för hemmabruk.

En tanke kan ju vara att börja med sådana "industrihöns" och sedan byta ut dem då du funnit din ideala lantras. Dom verkar som sagt inte leva så förfärligt länge, inte som våra rashöns vi hade hemma som säkerligen vart 5-8 år.

Jag har köpt mina bruna lohman som unghöns, levererades som 17-18 veckor strax innan de börjar värpa. Då betalade jag 100:- styck.
 
Sv: Hjälp en hönsrookie! Vilken ras/sort?

jag ställde ungefär samma fråga och krav på en annan hönssida och fick bland annat dom här svaren

Lohman
Hamburger (stor)
Wyandotte (stor)
Skånsk Blommehöna
Islandshöns
Hedemora
Isbar verkar också stämma ganska bra

Dom Svenska raserna verkar hålla upp på vintern om det blir väldigt kallt eller mörkt. Men det är ju trots allt naturligt
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp en hönsrookie! Vilken ras/sort?

Allmänt, är lantraserna ganska lika varandra till sättet? Har kikat på ex lanthönsklubben och mestadels beskrivs utseendet...
Nej, de är olika i temperamentet. Vill man ha höns som lätt blir tama, och som är lugna och snälla ska man välja tex gammelsvensk dvärg.

Jag tycker att om man ska ha höns för hemmabruk så kan man bjuda på att ha en ras som är lite utrotningshotad också. Det är så enkelt gjort.
 
Sv: Hjälp en hönsrookie! Vilken ras/sort?

Jag har bruna Lohman, alltså en ren äggläggarhybrid.

De är väldigt produktiva äggläggare och kommer aldrig nånsin lägga sig och ruva.

Jag skulle aldrig säga aldrig ;) Min mamma har Lohnman, har både vita och bruna och det finns en del som lägger sig för att ruva trots de inte ska!
 
Sv: Hjälp en hönsrookie! Vilken ras/sort?

Ja du är den andra i tråden som säger det. Klart att dom säkert kan göra det, men just mina verkar inte vara ett dugg ruvningsvilliga.
 
Sv: Hjälp en hönsrookie! Vilken ras/sort?

Vi har Kindahöns, och de stämmer in på allt du beskrivit förutom ruvlusten. Lugna, trevliga och tåliga höns med vacker fjäderdräktnoch fina bruna ägg.
 
Sv: Hjälp en hönsrookie! Vilken ras/sort?

jag följe inte nåt av mina egna råd utan köpte ett par dvärg sussex :) dom är himla trevliga hitils iaf
 
Sv: Hjälp en hönsrookie! Vilken ras/sort?

kl

Jag går också i hönsköpartankar sen i sensomras och har ungefär samma önskemål som TS, men vill gärna ha en ras som ger kött också.
Har nästan bestämt mig för Plymouth Rock, men de verkar lite knepiga att få tag på? Reservrasen är Isbar eller båda sorter ihop.

Tankar från er med mer erfarenhet?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp