Bukefalos 28 år!

Hjälp med blup!

Fibusen

Trådstartare
Kikar lite på en häst på blup,och under typ så står det ju massa kategorier,som tex skritt,trav,galopp,hoppning osv, hur funkar poängen,är det upp till 100 eller? Tex hoppning ligger på 91,är det bra då?

Men det jag funderar mest över är: Mankhöjd -1,4,vad sjutton menas med det????!!!
 
Sv: Hjälp med blup!

I BLUP är 100 medeltalet d v s medelhästen så lite enkelt kan säga att allt över 100 är bättre och allt under är sämre. 91 i hoppning är 9 under medel och inte speciellt bra.
Mankhöjden är lite annorlunda och där är medel 0 så -1,4 betyder att den här hästen troligen ger en avkomma som är mindre än medelhästen. Är det en hingst det handlar om så är det en man kan välja om man inte vill så stor avkomma t ex efter ett stort sto.

Sedan ska också titta på siffrorna för säkerhet/medefel. Ju lägre siffror ju säkrare BLUP poäng. Som t ex Briar han låga siffror där vilket gör att man med stor säkerhet vet hur en avkomma efter honom blir. Den blir högre än medel han har 6 för mankhöjd och hans medel fel är "bara" 8 och 7. För en mer oprövad häst kan medelfel ligga runt 20.
 
Sv: Hjälp med blup!

Ahaaa,ok,tusen tack!

Var min hästs mamma jag kikade lite på,försökte få reda på hennes mankhöjd,så jag googlade hennes namn+mankhöjd,så kom det upp på blup,och då vart jag så fundersam! ;)

Har bara haft kallblod,korsning,och arab innan,så är inte så hemma på blup-sidan!
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp med blup!

Om din hästs mamma är lite äldre och hon själv inte har tävlat mycket eller haft många avkommor som gjort det. Så kommer hennes BLUP att vara låg vilket hänger på att man tittar på släktingar och till äldre hästar är ju de närmaste släktingarna också äldre och gör inga nya resultat på tävlningar m m. Så därför behöver du kanske inte vara orolig om hon har 91 i hoppning och du vill ha en hopphäst. Som t ex den här hästen http://www.blup.se/sv-SE/horses/13568-lucette-ii-13 Hon är själv elitpremierad vilket krävs en del av sto att uppnå. Trots det så ligger ju hennes BLUP väldigt nära medel på allt.
 
Sv: Hjälp med blup!

Men min häst är helt otävlad och har ganska högt på BLUP. Tex. 108 på typ 122 på trav, 120 på skritt och 107 på galopp. Hon ligger också runt 100 på hoppning både temprament och teknink. Jag har verkligen funderat på hur tusan dom kan veta det. Hon är heller inte visad varken som föl, tre eller fyraåring.
 
Sv: Hjälp med blup!

Titta då ovanför tabellen och se om det står preliminär framför indexprofil.
Gör det det så är det en uträkning efter vad hon borde ha utifrån sina släktingar som t ex denna hästen http://www.blup.se/sv-SE/horses/223483-gizella-af-ekeby-swb
Vad hon sedan kommer att få i riktig kan vara något helt annat när hon blir visad/tävlad/får visade avkommor. Den här hästen har istället både blivit visad och tävlat och fått en riktig BLUP http://www.blup.se/sv-SE/horses/94887-etoile
 
Sv: Hjälp med blup!

Etoiles mamma är mormor till ett av Gretas halvsyskon. Den hoppade hem diplom i hoppning :D (så där på tal om inget)
 
Sv: Hjälp med blup!

Japp, det står preliminär. Tack mysteriet löst. Tycker BLUPen ser bra ut så jag tror jag struntar i att tävla och låtsas att jag har en kanonhäst;)
 
Sv: Hjälp med blup!

Ja då är det ju ännu mer osäkert med hennes BLUP. Som du ser så är hennes medelfel 20, vilket jag tror är det högsta jag har sett. Det betyder att man egentligen inte alls har koll på hennes förmågor. Är det Twiglight som är din häst så det hans treårstest det som gjort att hon fått en "riktig" och inte preliminär BLUP. Men bara en avkommas resultat är ju inte mycket att komma med.
 
Sv: Hjälp med blup!

det man ska komma ihåg är att Blup är en siffra på ett förväntat avelsvärde och behöver inte nödvändigtvis vara samma som varken att hästen i sig är så bra eller dålig som siffrorna säger, eller att den lämnar så dåliga avkommor som indexet pekar på.

Här är blupstaplar för ett sto som är Elitpremierat (och fortfarande lever och ev ska få något mer föl, avkommorna har sina framgångar från några år tillbaka och fortfarande!)
nettanblup.gif
 
Sv: Hjälp med blup!

Ragyogo är inte inte godkänd av ASVH och kan inte heller bli det eftersom han tillhör raser som inte är det. Det betyder att din häst inte kan registreras i ASVH med gröna papper.
Tävlingsmässigt betyder det ingenting.
 
Sv: Hjälp med blup!

Nej,precis.

Vad menar du med att det tävlingsmässigt betyder ingenting? Förhoppningsvis att det bara är att tävla på? :p OM vi nu kommer ut på tävling,har ju som sagt haft kallblod innan och bara skogsmullat,så nu hade jag planerat att iaf börja rida för tränare när han blir tillräkligt gammal,kanske kanske börjar det suga lite i tävlingstarmen då... :P Men med mina nerver så kommer vi väll aldrig komma iväg på något sådant endå,vi kommer nog stanna kvar i skogen tillslut iallafall! :D
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
401
Senast: __sofia__
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 568
Senast: Fiorano
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 322
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 182
Senast: banani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Fästingmedel på innekatt
  • Magsjuk hund
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp